СВІТЛО ІНТЕЛЕКТУ Й СВІТЛО СЛАВИ: МЕТАФІЗИКА ПІЗНАННЯ У СВ. ТОМИ АКВІНСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent23.02.003Анотація
У статті досліджуються головні принципи епістемології Томи Аквінського. Виявляється внутрішній зв'язок Аквінатової концепції раціональності з кінцевою метою пізнання – з Богом. Особлива увага приділяється теорії інтелекту, теорії абстракції та виображення (фантасм). Епістемологія Томи Аквінського опису-ється як поміркована позиція між ідеалізмом й епістемічним натуралізмом. Ос-новою, що уможливлює будування реалістичної епістемології, є Аквінатова кон-цепція інтенційності (особливо – концепція інтенційного буття). Дослідження спирається на солідну джерельну базу, зокрема праці таких знаних авторів, як Jan Aersten, Wouter Goris, Robert Heinzmann, Antony Kenny, Mieczysław Krąpiec, Dominik Perler, Stefan Swieżawski, Johannes Vries та інші. ЛІТЕРАТУРА Жильсон Э. Томизм. Введение в философию св. Фомы Аквинского. – М.-СПб.: Униве-рситетская книга. – 2000. – 495 c. Лосев А.Ф. Эстетика Возрождения. – М.: Мысль. – 1982. – 623 c. Лосский В.Н. Боговидение. – М.: АСТ. – 2003. – 760 c. Мейендорф И. Православие и современный мир. – Минск: Лучи Софии. – 1995. – 112 с. Свежавский С. Святой Фома, прочитанный заново // Символ. – №33. – 1995. – С. 7–183. Секундант С. Фома Аквинский и Декарт: идея как объект познания // Sententiae ХІХ-ХХ. – 2/2008 – 1/2009. – С. 43–70. Фома Аквинский Учение о душе / Пер. с лат. К. Бандуровского, М. Гейде. – СПб.: Азбука-классика. – 2004. – 478 c. Aersten J. A. Thomas von Aquin. Alle Menschen verlangen von Natur nach Wissen // Theo Kobusch (Hrsg.). Philosophen des Mittelalters. – Darmstadt: Wissenschaftliche Buch-gesellschaft. – 2000. – S. 186–201. Goris W. Anthropologie und Erkenntnislehre // Andreas Speer (Hrsg.). Thomas von Aquin: Die Summa theologiae. Werkinterpretationen. – Berlin-New York: Walter de Gruyter. – 2005. – S. 125–140. Grabmann M. Thomas von Aquin. Eine Einführung in seine Persönlichkeit und Gedanken-welt. – München: Verlag Josef Kösel. – 1935. – 225 S. Heinzmann R. Thomas von Aquin. Eine Einführung in sein Denken. – Stuttgart: Kohlhammer. – 1994. – 281 S. Kenny A. Aquinas on Mind. – London-New York: Routledge. – 1993. – 182 р. Krąpiec M. A. Dzieła II. Realism ludzkiego poznania. – Lublin: Wydawnictwo KUL. – 1995. – 664 s. Kretzmann N. Philosophy of Mind // N. Kretzmann, E. Stump (ed.). The Cambridge Compa-nion to Aquinas. – Cambridge: Cambridge UP. – 1993. – Р. 128–159. Lichacz P., OP Metafizyka w teologii świętego Tomasza z Akwinu // Metafizyka i teologia. Debata u podstaw / Redakcja Robert J. Woźniak. – Kraków: WAM. – 2008. – S. 163–186. Mondin B. Dizionario enciclopedico del pensiero di San Tommaso d'Aquino. – Bologna: Edizioni Studio Domenicano. – 1991. – 673 p. Perler D. Theorien der Intentionalität im Mittelalter. – Frankfurt am Main: Vittorio Kloster-mann. – 2004. – 436 S. Pieper J. Tomasz z Akwinu. – Kraków: Znak. – 1966. – 151 s. Schönberger R. Thomas von Aquin zur Einführung. – Hamburg: Junius. – 1998. – 178 S. Swięty Tomasz z Akwinu De ideis. O ideach. – Lublin: Wydawnictwo KUL. – 2006. – 341 s. Swieżawski S. Swięty Tomasz z Akwinu. Traktat o człowieku. – Kęty: Wydawnictwo Antyk. – 2000. – 768 + 91 s. Thomas von Aquin Fünf Fragen über die intellektuelle Erkenntnis (Quaestio 84-88 des 1.Teils der Summa de theologia) / Übersetz und erklärt von Eugen Rolfes. – Hamburg: Felix Meiner Verlag. – 1986. – 126 S. Torrell J.-P. Recherches thomasiennes. – Paris: Vrin. – 2000. – 386 p. Vries J. Kantische und thomistische Erkenntnistheorie // Kant und die Scholastik heute. – Pullach bei München. – 1955. – S. 1–34.Посилання
Aersten, J. A. (2000). Thomas von Aquin. Alle Menschen verlangen von Natur nach Wissen. In Theo Kobusch (Hrsg.), Philosophen des Mittelalters (pp. 186-201). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Gilson, E. (2000). Le Thomisme, introduction au système de saint Thomas. [In Russian]. Moscow, & St. Petersburg: Universitetskaya kniga.
Goris, W. (2005). Anthropologie und Erkenntnislehre. In A. Speer (Hrsg.), Thomas von Aquin: Die Summa theologiae. Werkinterpretationen (pp. 125-140). Berlin, & New York: Walter de Gruyter.
Grabmann, M. (1935). Thomas von Aquin. Eine Einführung in seine Persönlichkeit und Gedankenwelt. München: Josef Kösel.
Heinzmann, R. (1994). Thomas von Aquin. Eine Einführung in sein Denken. Stuttgart: Kohlhammer.
Kenny, A. (1993). Aquinas on Mind. London, &New York: Routledge.
Krąpiec, M. A. (1995). Dzieła II. Realism ludzkiego poznania. Lublin: KUL.
Kretzmann, N. (1993). Philosophy of Mind. In N. Kretzmann, & E. Stump (Eds.), The Cambridge Companion to Aquinas (pp. 128-159). Cambridge: Cambridge UP.
Lichacz, P. (2008). Metafizyka w teologii świętego Tomasza z Akwinu. In R. J. Woźniak (Ed.), Metafizyka i teologia. Debata u podstaw. (pp. 163-186). Kraków: WAM.
Losev, A. F. (1982). Aesthetics of the Renaissance. [In Russian]. Moscow: Mysl.
Lossky, V. N. (2003). The Vision of God. [In Russian]. Moscow: АSТ.
Meyendorff, I. (1995). Orthodoxy in the Contemporary World. [In Russian]. Minsk: Louchi Sophii.
Mondin, B. (1991). Dizionario enciclopedico del pensiero di San Tommaso d'Aquino. Bologna: Edizioni Studio Domenicano.
Perler, D. (2004). Theorien der Intentionalität im Mittelalter. Frankfurt am Main: Klostermann. https://doi.org/10.3196/9783465032892
Pieper, J. (1966). Tomasz z Akwinu. Kraków: Znak.
Schönberger, R. (1998). Thomas von Aquin zur Einführung. Hamburg: Junius.
Secundant, S. (2008-2009). Thomas Aquinas and Descartes: an idea as an object of knowledge. [In Russian]. Sententiae, 19(2)-20(1), 43-70.
Swieżawski, S. (1995). Święty Tomasz na nowo odczytany. [In Russian]. Symbol, 33, 7-183.
Swieżawski, S. (2000). Swięty Tomasz z Akwinu. Traktat o człowieku. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Thomas Aquinas. (2004). The doctrine about soul. [In Russian]. St. Petersburg: Azbooka-klassika.
Thomas von Aquin. (1986). Fünf Fragen über die intellektuelle Erkenntnis (Quaestio 84-88 des 1.Teils der Summa de theologia). Hamburg: Meiner.
Tomasz z Akwinu. (2006). De ideis. O ideach. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Torrell, J.-P. (2000). Recherches thomasiennes. Paris: Vrin.
Vries, J. (1955). Kantische und thomistische Erkenntnistheorie. In J. B. Lotz (Hrsg.), Kant und die Scholastik heute (pp. 1-34). München: Berchmanskilleg.
Gilson, E. (2000). Le Thomisme, introduction au système de saint Thomas. [In Russian]. Moscow, & St. Petersburg: Universitetskaya kniga.
Goris, W. (2005). Anthropologie und Erkenntnislehre. In A. Speer (Hrsg.), Thomas von Aquin: Die Summa theologiae. Werkinterpretationen (pp. 125-140). Berlin, & New York: Walter de Gruyter.
Grabmann, M. (1935). Thomas von Aquin. Eine Einführung in seine Persönlichkeit und Gedankenwelt. München: Josef Kösel.
Heinzmann, R. (1994). Thomas von Aquin. Eine Einführung in sein Denken. Stuttgart: Kohlhammer.
Kenny, A. (1993). Aquinas on Mind. London, &New York: Routledge.
Krąpiec, M. A. (1995). Dzieła II. Realism ludzkiego poznania. Lublin: KUL.
Kretzmann, N. (1993). Philosophy of Mind. In N. Kretzmann, & E. Stump (Eds.), The Cambridge Companion to Aquinas (pp. 128-159). Cambridge: Cambridge UP.
Lichacz, P. (2008). Metafizyka w teologii świętego Tomasza z Akwinu. In R. J. Woźniak (Ed.), Metafizyka i teologia. Debata u podstaw. (pp. 163-186). Kraków: WAM.
Losev, A. F. (1982). Aesthetics of the Renaissance. [In Russian]. Moscow: Mysl.
Lossky, V. N. (2003). The Vision of God. [In Russian]. Moscow: АSТ.
Meyendorff, I. (1995). Orthodoxy in the Contemporary World. [In Russian]. Minsk: Louchi Sophii.
Mondin, B. (1991). Dizionario enciclopedico del pensiero di San Tommaso d'Aquino. Bologna: Edizioni Studio Domenicano.
Perler, D. (2004). Theorien der Intentionalität im Mittelalter. Frankfurt am Main: Klostermann. https://doi.org/10.3196/9783465032892
Pieper, J. (1966). Tomasz z Akwinu. Kraków: Znak.
Schönberger, R. (1998). Thomas von Aquin zur Einführung. Hamburg: Junius.
Secundant, S. (2008-2009). Thomas Aquinas and Descartes: an idea as an object of knowledge. [In Russian]. Sententiae, 19(2)-20(1), 43-70.
Swieżawski, S. (1995). Święty Tomasz na nowo odczytany. [In Russian]. Symbol, 33, 7-183.
Swieżawski, S. (2000). Swięty Tomasz z Akwinu. Traktat o człowieku. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Thomas Aquinas. (2004). The doctrine about soul. [In Russian]. St. Petersburg: Azbooka-klassika.
Thomas von Aquin. (1986). Fünf Fragen über die intellektuelle Erkenntnis (Quaestio 84-88 des 1.Teils der Summa de theologia). Hamburg: Meiner.
Tomasz z Akwinu. (2006). De ideis. O ideach. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Torrell, J.-P. (2000). Recherches thomasiennes. Paris: Vrin.
Vries, J. (1955). Kantische und thomistische Erkenntnistheorie. In J. B. Lotz (Hrsg.), Kant und die Scholastik heute (pp. 1-34). München: Berchmanskilleg.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 484
Переглядів анотації: 612
Опубліковано
2010-12-16
Як цитувати
Baumeister, A. (2010). СВІТЛО ІНТЕЛЕКТУ Й СВІТЛО СЛАВИ: МЕТАФІЗИКА ПІЗНАННЯ У СВ. ТОМИ АКВІНСЬКОГО. Sententiae, 23(2), 3–41. https://doi.org/10.22240/sent23.02.003
Номер
Розділ
СТАТТІ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).