ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ УКРАЇНИ ЯК ГАЛУЗЬ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ І АКАДЕМІЧНА ДИСЦИ-ПЛІНА В 1950–2000 РОКАХ
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent25.02.108Анотація
Автори статті намагалися розглянути дослідження з історії філософії України, проведені в Україні з 1950 по 2000, насамперед як академічну дисципліну. На розвиток цієї дисципліни впливали як внутрішньонаукові та інституційні, так і зовнішні (в першу чергу ідеологічні) чинники. Щоб визначити, які чинники домінували в різні періоди, автори провели контентаналіз публікацій (монографій, наукових і публіцистичних статей, дисертацій), що вийшли в цей час. Одиницею аналізу була назва публікації. В результаті було виділено чотири періоду розвитку даної дисципліни: 1) 1950-1968, 2) 1969-1972, 3) 1973-1990, 4) 1991-2000. Ці періоди відрізняють інтенсивністю публікацій та домінуванням різних тем у дослідженнях. ЛІТЕРАТУРА: Басс І.І. Белінський і українська література 30–40 років XIX с. – К.: Вид-во АН УРСР, 1953. – 128 с. Безпальчий В.Г. Суспільно-політичні погляди П. Грабовського // Більшовик України. – 1952. – № 7. – С. 51–62. Бистрицький Є. Метафізика пізнього радянського марксизму: філософська теорія та її втрати // Філософська думка. – 2009. – № 3. – С. 71–89. Бичваров М., Горський В. Українсько-болгарські філософські зв’язки (Друга половина ХІХ ст.). – К.: Наукова думка, 1966. – 183 с. Бичко І. Ментальна співзвучність української та європейської філософських традицій: “кордоцентричні мотиви” // Київські обрії. – К.: Стилос, 1997. – С. 316–337. Блудов Я. Дещо про розвиток марксистсько-ленінської філософії у харківському держав-ному університеті у 1920–1953 роках // Вісник Харківского ун-ту № 43. Серія філо-софії. – 1969. – Вип.5. – С. 69–77. Вервес Г.Д. Іван Франко і питання українсько-польських літературно-громадських взає-мин 70–90-х років XIX ст. – К.: Вид-во АН УРСР, 1957. – 364 с. Верников М. К истории львовско-варшавской философской школы // Научные доклады высш. школы. Сер.: Филос. науки. – 1969. – № 4. – С. 133–140. Вільчинська С. П. Юркевич і З. Фрейд про несвідоме (спроба порівняльного аналізу) // Філософська і соціологічна думка. – 1996. – № 3–4. – С. 72–88. Головаха І. Суспільно-політичні і філософські погляди Лесі Українки. – К.: Держполіт-видав, 1953. – 212 с. Гончаренко М.В. Естетичні погляди І.Я. Франка // Вісник АН УРСР. – 1950. – № 10. – С. 37–47. Горак Г. Сорок сороков – К.: Стилос, 2009. – 365 с. Горський В. Дещо про історію з історією філософії (суб’єктивні нотатки свідка) // Філо-софія в українській культурі (методологія та історія). – К.: Центр практичної філо-софії, 2001. – С. 151–163. Горський В. Історія філософії у контексті культури // Філософська і соціологічна думка. – 1991. – № 3. – С. 99–109. Горський В. Поняття “філософська культура” в історико-філософській науці // Філософ-ська думка. – 1980. – № 4. – С. 60–71. Данилова Т. Східнослов’янська рецензія пам’ятки “Стефаніт” і “Іхнілат” // Проблеми філософії. – 1992. – Вип.94. – С. 51–60. Дмитренко Я. Общественно-политические и философские взгляды Т.Г. Шевченко. – М.: Изд-во АН СССР, 1954. – 172с. Добрянська Н. Філософи Київської Духовної Академії і становлення “філософії всеєдно-сті” В.С. Соловйова // Вісник Львівського ун-ту. Сер.: Сусп. наук. – 1992. – Вип.30. – С. 24–29. Духовна мудрість древньої Русі як тип філософської культури: Конспект матеріалів до семінару зі спецкурсу “Історія філософської думки в Україні” / С. Левицький (укл.). – К.: Київ. лінгвіст. ун-т, 1995. – 36с. Егорова К.И. Н.Г. Чернышевский и украинские писатели демократы 70–90 годов XIX ст. // Праці Одеського державного університету. – Одеса, 1950. – Т. XII, вип. 1. – С. 99–131. Євдокименко В.Ю. Суспільно-політичні погляди Панаса Мирного. – К.: АН УРСР, 1955. – 192 с. Жмир В. Національна свідомість українців // Етнонаціональний розвиток України. – К.: Генеза, Довіра, 1996. – С. 105. Жулинская Э. Юрий Крижанич и аристотелизм // Отечественная философская мысль ХІ–ХVІІ вв. и греческая культура. – К., 1991. – С. 291–300. З історії вітчизняної філософської та суспільно-політичної думки / Ред.кол.: Д.Х. Ост-рянин та ін. – К.: Вид-во АН УРСР, 1959. – 140 с. З історії суспільно-політичної та філософської думки на Україні / Ред.кол.: Д.Х. Остря-нин (відп.ред.) та ін. – К.: Вид-во АН УРСР, 1956. – 148 с. З історії філософської думки на Україні. Зб. ст. / Ред. колегія: чл.-кор. АН УРСР Д.Х. Острянин (відп. ред.) та ін. – К.: Вид-во АН УРСР, 1963. – 212 с. Забужко О. Українство як філософська проблема на сучасному етапі // Слово і час. – 1992. – № 8. – С. 29–36. Завгородній Ю. Образ Індії у середньовічних текстах доби Киїської Русі // Київські обрії: Історико-філос. нариси. – К.: Стилос, 1997. – С. 40–45. Іванов Л. Літературно-естетичні погляди М. Коцюбинського 1890–1900 років // Наукові записки Дніпропетровського університету. – 1950. – Т. XXXVI. Сб. работ филоло-гического факультета. – Вип. 5. – С. 49–101. Історія філософії та культура / В. Горський, В. Кумаков, В. Форстер та ін.; Відп. ред. А. Гордієнко. – К.: Наукова думка, 1991. – 284 с. Йолон П.Ф. Павел Васильевич Копнин и украинская философская мысль. Из опыта лич-ного общения // Павел Васильевич Копнин. – М.: Российская политическая энцик-лопедия, 2010. – С. 172–200. Какулія Ш. Із ідейно-філософських взаємозв’язків українських і грузинських революціоне-рів-демократів // Проблеми філософії: Міжвід. наук. зб. – 1973. – Вип. 30. – С. 27–32. Калиновський С. Курс філософії, прочитаний (Стефаном Калиновським) у Києво-Могилянській колегії для щирих аматорів мудрості року Божого 1729 / З вступ. статтею В.М. Нічик. “Філософія в Києво-Могилянській академії. Стефан Калинов-ський”; пер. з лат. В.П. Маслюк. Спец. ред.: М.Д. Рогович. Філософська ред.: В.М. Нічик // Філософська думка. – 1969. – № 3. – С. 89–102. Кашуба М. Место Георгия Кониского в украинско-белорусских философских взаимосвязях // Идейные связи прогрессивных мыслителей братских народов (ХVІІ–ХVІІІ вв.) – К.: Наукова думка, 1978. – С. 135–162. Кирилюк Є.П. Шевченко і Чернишевський // Праці Київського державного університету. – 1954. – Т. 1. – С. 157–168. Кримський С. Архетипи української культури // Феномен української культури: методо-логічні засади осмислення. – К.: Фенікс, 1996. – С. 91–112. Куценко Н. К истории Киевской духовной академии: Иннокентий (Борисов) и Яков Ми-хайлов – становление двух типов академического мышления // Київські обрії: Істо-рико-філос. нариси. – К., 1997. – С. 113–125. Лесин В. Суспільно-політичні погляди Лесі Українки // Жовтень. – 1951. – № 1. – С. 75–79. Лісовий В. Українська філософська думка 60-80-х років // Філософська думка. – 2007. – № 3. – С. 64–80. Лісовий В. Українська філософська думка 60-80-х років (стаття друга) // Філософська думка. – 2007. – № 4. – С. 117–140. Лой А.М. Філософія та світогляд у пізньому марксизмі // Пізній радянський марксизм та сьо-годення // Філософсько-антропологічні студії 2003. – К.: Стилос, 2003. – С. 103–130. Ломонос-Ровна Г. З історії філософії в Києво-Могилянській колегії (“Підручник логіки” Й. Кононовича – Горбацького // Наукові записки Ін-ту філософії АН УРСР. – 1961. – Т. VІІ. – С. 24–39. Мазур В. Спроба теоретико-методологічного обґрунтування поняття українська націона-льна філософія // Філософський метод: перед лицем нових парадигм. – Львів–Одеса, 1997. – С. 111–115. Манзенко П. Некоторые вопросы исследования взглядов Т.Г. Шевченко // Научные до-клады высшей школы. Философские науки. – 1976. – № 4. – С. 98–105. Масич И.М. К вопросу о мировоззрении Т.Г. Шевченко // Философские науки. – 1973. – № 6. – С. 86–95. Мінаков М. Невловима впливовість тоталітаризму: радянська філософія і сучасний інте-лектуальний ландшафт // Україна модерна. – 2009. – № 3. – С. 207–227. Нарис історії філософії на Україні / Ред. колегія: Д. Острянин та ін. – К.: Наукова думка, 1966. – 656 с. Національна філософія: сучасне, минуле та перспектива. Харків. сковородинські читан-ня. Тези доповідей… / Харківський ун-т; Ред. кол.: О. Мамалуй та ін. – Харків, 1993. – 215с. Ничик В. Из истории молдавско-украинских культурных связей в первой половине ХVII в. // Очерки философских связей XVII–XX вв. – Кишинев, 1977. – С. 6–17. Нічик В. Внесок діячів Києво-Могилянської академії в єднання духовних культур російсько-го, українського й білоруського народів // Філософська думка. – 1974. – № 5. – С. 67–80. Нічик В. Філософія в Києво-Могилянські академії. Теофан Прокопович // Філософська думка. – 1970. – № 4. – С. 94–96. Острянин Д.Ф., Евдокименко В.Е., Новиков М.И., Танчер В.К. Об атеизме Т.Г. Шевченко // Философские науки. – 1976. – № 2. – С. 82–89. Пільгук І.І. Шевченко і Белінський // Наукові записки Київського педагогічного інститу-ту. Філологічна серія. – 1954. – № 4. – С. 59–76. Попович М. Логика и культура в контексте творчества П. Копнина // Філософські читан-ня пам’яті Павла Копніна (4–5 жовтня 1996 р.). – К.: Київськ. ун-т ім. Т. Шевченка, 1996. – С. 31–44. Попович М. Про філософську культуру країни на ім’я «СРСР» // Філософська думка. – 2009. – № 3. – С. 5–15. Почапський А. Філософія в Харківському університеті у першій чверті ХІХ ст. // Філо-софська думка. – 1971. – № 3. – С.108–115. Пролеев С.В. Мысль и страх: советская философия как ситуация мышления // Пізній ра-дянський марксизм та сьогодення: Філософсько-антропологічні студії 2003. – К.: Стилос, 2003. – С. 28–41. Рассоха І. Про національні корені української філософії // Філософія. Історія культури. Освіта: Доповіді та повідомлення ІІІ Міжнар. конгресу україністів. – Харків, 1996. – С. 45–48. Розумний М. Історико-культурні передумови зародження української ідеї // Пам’ять сто-літь. – 1997. – № 3. – С. 52–67. Сігов К. Бубер і Чижевський: до аналізу утопії “Я – ТИ” // Філософська і соціологічна думка. – 1994. – № 1–2. – С. 74–82. Сорока М. Проблема мови та мислення в творчості Гумбольдта та Потебні // Вісник Ки-ївськ. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Сер.: Філософія. Політологія. – 1996. – Вип. 25. – С. 237–239. Стратий Я.М. П.В.Копнин и его роль в исследовании украинской философской мысли XVII-XVIII вв. // Павел Васильевич Копнин. – М.: Российская политическая энцик-лопедия, 2010. – С. 207–229. Табачковський В. У пошуках невтраченого часу (Нариси про творчу спадщину українсь-ких філософів-шістдесятників). – Київ: ПАРАПАН, 2002. – 300 с. Творчість Т.Г. Шевченка у філософській культурі України: Зб. наук. праць / АН України, Ін-т філософії; Відп. ред. М. Лук. – К.: Наукова думка, 1992. – 142 с. Тихолаз А. Духовно-академічна освіта та становлення філософії у Київській духовній академії // Київські обрії: Історико-філос. нариси. – К., 1997. – С. 91–112. Философская культура Украины и отечественная общественная мысль ХІХ–ХХ вв. / Н.И. Лук, В.Д. Белодед, И.Г. Герасимяк и др.; Отв. ред. Н.И. Лук. – К.: Наукова думка, 1990. – 265 с. Шевченко В. Проблема національного в українській філософії // Проблеми філософії. – 1992. – Вип. 94. – С. 3–12. Шевченко В. Ф. Прокопович і Г. Гегель: дві версії діалектики // Спадщина Памфіла Юр-кевича: світовий і вітчизняний контекст. – К.: НаУКМА, 1995. – С. 268–279. Шинкарук В. Вернадський В. та Кант І. Гуманітарні традиції і сучасність // Розбудова держави. – 1993. – № 10. – С. 51–55. Шинкарук В.І. «Хрущовська відлига». Нові тенденції в дослідженнях інституту філософії АН України в 60-х роках // Філософські читання пам'яті Павла Копніна (4-5 жовтня 1996 року). – К.: РВЦ «Київський університет», 1996. Mediaevalia Ucrainica: ментальність та історія ідей / АН України, Археогр. коміс., Ін-т укр. археографії: (Редкол.: Г. Боряк та ін.). – К.: Б.в., 1992. – Т. 1. – 121 с. Mediaevalia Ucrainica: ментальність та історія ідей / АН України. Ін-т укр. археографії: (Ред. кол.: Г. Боряк та ін.). – К.: 1993. – Т. 2. – 135 с.Посилання
Boriak, H. (Ed.). (1992). Mediaevalia Ucrainica: Mentality and History of Ideas. T. 1. [In Ukrainian]. Kyiv: Academy of Sciences of Ukraine. Inst. of Ukr. Archaeography.
Boriak, H. (Ed.). (1993). Mediaevalia Ucrainica: Mentality and History of Ideas. T. 2. [In Ukrainian]. Kyiv: Academy of Sciences of Ukraine. Inst. of Ukr. Archaeography.
Proleev, S.V. (2003). Thought and Fear: Soviet Philosophy as a Situation of Thinking. [In Russian]. In V. Tabachkovskiy (Ed.), Philosophical and Anthropological Studies'2003: Late Soviet Marxism and Present (To Vadim Ivanov's 70th Anniversary) (pp. 28-41). Kyiv: Stylos.
Boriak, H. (Ed.). (1993). Mediaevalia Ucrainica: Mentality and History of Ideas. T. 2. [In Ukrainian]. Kyiv: Academy of Sciences of Ukraine. Inst. of Ukr. Archaeography.
Proleev, S.V. (2003). Thought and Fear: Soviet Philosophy as a Situation of Thinking. [In Russian]. In V. Tabachkovskiy (Ed.), Philosophical and Anthropological Studies'2003: Late Soviet Marxism and Present (To Vadim Ivanov's 70th Anniversary) (pp. 28-41). Kyiv: Stylos.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 354
Переглядів анотації: 540
Опубліковано
2011-12-16
Як цитувати
Yosypenko, S., Vdovina, O., & Symchych, M. (2011). ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ УКРАЇНИ ЯК ГАЛУЗЬ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ І АКАДЕМІЧНА ДИСЦИ-ПЛІНА В 1950–2000 РОКАХ. Sententiae, 25(2), 108–119. https://doi.org/10.22240/sent25.02.108
Номер
Розділ
СТАТТІ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).