Вчення про нескінченність у могилянських філософських курсах (XVII–XVIIІ ст.): до постановки проблеми

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent37.02.006

Ключові слова:

нескінченність, Києво-Могилянська академія, схоластика, актуальна і потенційна нескінченність, Педро Уртадо де Мендоса, Родріґо де Арріяґа, Тома Аквінський

Анотація

У статті аналізується тлумачення нескінченності у філософських курсах, викладених у Києво-Могилянській академії XVII-XVIIІ ст. Було проаналізовано розділ про нескінченність у 12 могилянських курсах від 1645 (курс Інокентія Ґізеля) до 1751 (курс Ґеорґія Кониського). Вивчено, як ці професори визначали нескінченність та на які види її поділяли. Найбільше уваги у статті приділено питанню про поділ нескінченності на категорематичну (актуальну) та синкатегорематичну (потенційну). Загалом могилянці, як і інші схоластичні філософи, погоджуються, що актуальна нескінченність існує тільки у Бозі, а потенційна представлена у світі. Проте вони ставлять інше набагато дискусійніше питання: чи Бог, який всемогутній, може створити категорематичну нескінченність у світі. У розв’язанні цього питання могилянці поділяються на кілька таборів. Деякі професори (Інокентій Ґізель, Стефан Яворський, Інокентій Поповський, Сильвестр Піновський, Платон Малиновський) дають ствердну відповідь на це питання, проте інші (Йосиф Волчанський, Іларіон Левицький, Амвросій Дубневич, Сильвестр Кулябка) вважають, що актуальна нескінченність у створеному світі принципово неможлива, тому Бог її не може створити. При цьому деякі викладачі Києво-Могилянської академії (Теофан Прокопович та Ґеорґій Кониський) займають скептичну позицію, вважаючи, що людський розум не здатний відповісти на це питання. У статті аналізується, які аргументи висуває кожен з таборів та висувається припущення щодо підстав, чому конкретні професори прийняли відповідну позицію.

Біографія автора

Mykola Symchych, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України

кандидат філософських наук, старший науковий співробітник

Посилання

Aristoteles. (1990). Physica: Translatio vetus. In F. Bossier, J. Brams (Eds.), Aristoteles Latinus (Vol. VII.1). Leiden, & New York: Brill.

Aristoteles. (1995). Aristoteles latine interpretibus variis. München: Wilhelm Fink.

Aristotle. (1983). Physics, books III and IV. (E. Hussey, Trans.). Oxford: UP.

Arriaga, R. de. (1639). Curus philosophicus. Parisii: Apud Iacobum Quesnel.

Conimbriceneses. (1625). Commentariorum Collegii Conimbricensi Societatis Jesu In Octo Libros Physicorum Aristotelis Stagiritae (Pars 1). Coloniae: Sumptibus Haeredum Lazari Zetzneri.

Dubnevych, Amvrosii (1727-29) Philosophia peripatetica… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 307, item 452). Vernadsky National Library of Ukraine (VNLU), Kyiv.

Dummett, M. (2001). Realism. In: M. J. Loux (Ed.). Metaphysics: Contemporary Readings (pp. 459-479). London, & New York: Routledge.

Gengell, Jerzy. (1687-89) Philosophia naturalis seu physica disputationibus illustrata Anno 1688 die 7 Februarii inchoata Leopoli sub Reverendo Patre Georgio Gengell Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 306, item 91). VNLU, Kyiv.

Gizel, Inokentiy (1645-47). Opus totius philosophiae. [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 303, item 128). VNLU, Kyiv.

Grzebień, L. (1996). Janiszewski. In: Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995 (p. 238). Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna “Ignatianum”, & Wydawn. WAM.

Hajek, A., & Hartmann, S. (2010). Bayesiam Epistemology. In: J. Dancy, E. Sosa,, & M. Steup. (Eds.). A Companion to Epistemology (pp. 93-105). Chichester, West Sussex, U.K.; Malden, Mass.: Wiley-Blackwell.

Hurtado de Mendoza, P. (1624). Universa philosophia… Lugduni: sumpt. Ludouici Prost, haeredis Roville.

Konyskyi, G. (1990). The Philosophy of Nature or Physics. [In Ukrainian]. In: Konyskyi G. Philosophical Works in Two Volumes (Vol. 2). Kyiv: Naukova Dumka.

Konyskyi, Georgiy (1747-49). Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quadirpartita. [Philosophical course]. The department of manuscripts (fonds 152, item 130). Russian State Library, Moscow.

Konyskyi, Georgiy (1749-51). Philosophia juxta numerum quatuor facultatum… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 301, Petrov’s Catalogue, item 51). VNLU, Kyiv.

Kulabka, Sylvestr (1737-39). Cursus philosophicus ingenui sapientiae amatoribus… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 301, Petrov’s Catalogue, item 50). VNLU, Kyiv.

Levytskyi, Ilarion (1719-21). Appia trita seu аtrium scientiae philosophicae… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 301, Petrov’s Catalogue, item 45). VNLU, Kyiv.

Madeira, J. (2006). Pedro da Fonseca’s Isagoge Philosophica and the Predicables from Boethius to the Lovanienses. Doctoral thesis Katholieke Universiteit Leuven.

Malynovskyi, Platon (1721-23). Olympia philosophica ad cursum biennalem… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 305, item 166). VNLU, Kyiv.

Mastri, B., & Belluti, B. (1727). Philosophiae ad mentem Scoti cursus integer (T. 2.). Venetiis: Pezzana.

Parniuk, M. A. (Ed.) (1982). Materialistic Dialectics. Finite and Infinite. [In Russian]. Kyiv: Naukova Dumka.

Pinovskyi, Sylvestr (1713-15). Disputationes philosophiae in Collegio Kievomohilaeano Roxolano… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 307, item 446). VNLU, Kyiv.

Popovskyi, Inokentiy (1699-1702). Universa philosophia comentariis scholasticis illustrata… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 312, item 622). VNLU, Kyiv.

Prokopovych, F. (1980). The Philosophy of Nature or Physics. [In Ukrainian]. In: Prokopovych, F. Philosophical Works in Three Volumes (Vol. 2). Kyiv: Naukova Dumka.

Prokopovych, Teofan (1606-08). Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quadripertita… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 301, Petrov’s Catalogue, item 43). VNLU, Kyiv.

Soares, F. (1651). Cursus philosophicus in quatuor tomos distributus. (T. 2.). Conimbrigae: Typis P. Craesbeeck.

Sorabji, R. (1983). Time, Creation and the Continuum: Theories in Antiquity and the Early Middle Ages. London: Duckworth.

Stratii, Y. M. (1982). The Problems of the Philosophy of Nature in the Philosophical Thought of Ukraine in the 17th Century. [In Russian]. Kyiv: Naukova Dumka.

Ternovskii, F. (1864). “M[etropolitan] Stefan Yavorskii (A biographical essay). [In Russian]. Trudy Kievskoi Dukhovnoi Adademii, (1), 36-70.

Tiles, M. (2004).The Philosophy of Set Theory: An Historical Introduction to Cantor’s Paradise. Mineola, NY: Dover.

Volchanskyi, Yosyf (1715-17). Philosophia tripartita doctrinam Aristotelis de rebus dialecticis, physicis compraehendens… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 301, Petrov’s Catalogue, item 44). VNLU, Kyiv.

Yavorskyi, Stefan (1691-93). Agonium philosophicum in arena gymnadis… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 8, item 60). VNLU, Kyiv.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 590

Опубліковано

2018-12-13

Як цитувати

Symchych, M. (2018). Вчення про нескінченність у могилянських філософських курсах (XVII–XVIIІ ст.): до постановки проблеми. Sententiae, 37(2), 6–19. https://doi.org/10.22240/sent37.02.006

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають