Liber de Сausis («Книга про причини»): інтелектуальна подорож від Афін до Парижа й Лондона через Багдад і Толедо

Автор(и)

  • Andrii Baumeister Київський національний університет ім. Тараса Шевченка http://orcid.org/0000-0002-9389-0860

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent36.02.090

Анотація

Стаття є коментарем до першого українського перекладу Книги причин. Основними темами, що розглядаються, є (1) контекст виникнення Книги причин; (2) історія написання цього твору, (3) його вплив на мусульманську й західну середньовічну  філософію та на модерну філософію; (4) його головні риси. Автор вперше здійснює докладний аналіз тлумачень "Книги причин"  Томою Аквінським у різні періоди його творчості.

Біографія автора

Andrii Baumeister, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка

д. філос. н., доцент кафедри філософії

Посилання

Adamson, P. (2013). Al-Kindī und die frühe Rezeption der griechischen Philosophie. In H. Eichner, M. Perkams, & Ch. Schäfer (Hrsg.). Islamische Philosophie im Mittelalter (pp. 143-161). Darmstadt: WBG.

Albertus Magnus. (2006). Buch über die Ursachen und den Hervorgang von allem aus der ersten Ursache. Liber de causis et processu universitatis a prima causa. (H. Anzulewicz et al., Hrsg). Hamburg: Meiner.

Andrzejuk, A. (2015). Problema istnienia w “Komentarzu” Tomasza z Akwinu do “Liber de causis”. Rocznik Tomistyczny, (8), 39-61.

Arnzen, R. (2011). Plato, Arabic. In H. Lagerlund (Ed.), Encyclopedia of Medieval Philosophy. Philosophy Between 500-1500 (pp. 1012-1016). London, & New York: Springer.

Bardenhewer, O. (1882). Die pseudo-aristotelische Schrift über das reine Gute, bekannt unter dem Namen Liber de causis. Freiburg: Herder.

Baumeister, A. (2012). Thomas Aquinas: Introduction to Thinking. God, Being and Cognition. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i litera.

Baumstark, A. (1911). Die christlichen Literaturen des Orients. Band I. Einleitung. I. Das christ-lich-aramäische und das koptische Schrifttum. Leipzig: G.J. Göschen’sche Verlagshandlung.

Beierwaltes, W. (1965). Proklos. Grundzüge seiner Metaphysik. Frankfurt am Main: Klostermann.

Beierwaltes, W. (1998). Platonismus im Christentum. Frankfurt am Main: Klostermann.

Brag, R. (2006). Wie islamisch ist die islamische Philosophie? In A. Speer, & L. Wegener (Hrsg.), Arabisches Wissen und lateinisches Mittelalter (pp. 165-178). Berlin, & New York: Walter de Gruyter.

Brag, R. (2013). Das gegenseitige Verhältnis von Philosophie und Islam. In H. Eichner, M. Per-kams, & Ch. Schäfer (Hrsg.), Islamische Philosophie im Mittelalter (pp. 67-95). Darmstadt: WBG.

Brague, R. (1995). Europe. The Roman Way. [In Russian]. Moscow: Dolgoproodnyi, & Allergo-Press.

Brague, R. (2009). Europe. The Languages and Traditions That Constitute Philosophy. [In Ukraini-an]. In B. Cassin (Ed.), Dictionary of Untranslatables. A Philosophical Lexicon. (Vol. I, pp. 17-25). Kyiv: Dukh i litera.

Burnett, C. (2005). Arabic into Latin: the reception of Arabic philosophy into Western Europe. In P. Adamson, & R. C. Taylor (Eds.), The Cambridge Companion to Arabic Philosophy (pp. 370-404). Cambridge: Cambridge UP.

D’Ancona, C. (2000). Avicenna and the Liber de Causis: a contribution to the dossier. Revista Española de Filosofía Medieval, (7), 95-114.

D’Ancona, C. (2005). Greek into Arabic: Neoplatonism in translation. In P. Adamson, & R. C. Taylor (Ed.), The Cambridge Companion to Arabic Philosophy (pp. 10-31). Cambridge: Cambridge UP.

D’Ancona, C. (2011). Plotinus Arabic. In H. Lagerlund (Ed.), Encyclopedia of Medieval Philosophy. Philosophy Between 500-1500 (pp. 1030-1038). London, & New York: Springer.

D’Ancona, C. (2014). The Liber de Causis. In S. Gersh (Ed.), Interpreting Proclus. From Antiquity to the Renaissance (pp. 137-161). Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9781139014090.010

Descartes, R. (2014). Meditations on First Philosophy. Metaphysical Meditations. [In Ukrainian]. In O. Khoma (Ed.), Descartes’ “Meditations” in the Mirror of Contemporary Interpretations (pp. 115-292). Kyiv: Dukh i litera.

Dodds, E. R. (Ed.). (1963). Proclus the Elements of Theology. Oxford: Clarendon Press.

Druart. T.-A. (2006). Philosophy in Islam. In A. S. McGrade (Ed.), The Cambridge Companion to Medieval Philosophy (pp. 97-120). Cambridge: Cambridge UP.

Ferrari, C. (2013). Al-Fārābī und der arabische Aristotelismus. In H. Eichner, M. Perkams, & Ch. Schäfer (Hrsg.). Islamische Philosophie im Mittelalter (pp. 218-232). Darmstadt: WBG.

Flasch, K. (1995). Das philosophische Denken im Mittelalter. Von Augustin zu Machiavelli. Stutt-gart: Reclam.

Gilson, E. (1996). Historia filozofii chrześciańskiej w wiekach średnich. Warszawa: PAX.

Gogacz, M. (Ed.). (1970). Księga o przyczynach. Liber de causis. Retrieved from http://www.katedra.uksw.edu.pl/gogacz/ksiazki/ksiega_o_przyczynach.pdf

Guerrero, R. R. (2011). Philosophy, Arabic. In H. Lagerlund (Ed.), Encyclopedia of Medieval Phi-losophy. Philosophy Between 500-1500 (pp. 997-1003). London, & New York: Springer.

Günter, H.-C. (2007). Die Übersetzungen der Elementatio Theologica des Proklos und ihre Bedeu-tung für den Proklostext. Leiden, & Boston: Brill. https://doi.org/10.1163/ej.9789004160620.i-223

Gutas, D. (2000). Avicenna. Die Metaphysik der rationalen Seele. In Th. Kobusch (Hrsg.), Philoso-phen des Mittelalters (pp. 27-41). Darmstadt: WBG.

Gutas, D. (2006). What was there in Arabic for the Latins to Receive? Remarks on the Modalities of the Twelfth-Century Translation Movement in Spain. In A. Speer, & L. Wegener (Hrsg.). Arabisches Wissen und lateinisches Mittelalter (pp. 3-21). Berlin, & New York: Walter de Gruyter.

Hansberger, R. (2013). Die Theologie des Aristoteles. In H. Eichner, M. Perkams, & Ch. Schäfer (Hrsg.), Islamische Philosophie im Mittelalter (pp. 162-185). Darmstadt: WBG.

Hasse, D. N. (2013). Die Überlieferung arabischer Philosophie im lateinischen Westen. In H. Eich-ner, M. Perkams, & Ch. Schäfer (Hrsg.), Islamische Philosophie im Mittelalter (pp. 377-400). Darmstadt: WBG.

Heinzmann, R. (1999). Filozofia średniowiecza. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Hernández, M. C. (2000). Awerroes. In Powszechna Encyklopedia Filozofii (T. 1, pp. 430-437). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Hernández, M. C. (2000). Awicenna. In Powszechna Encyklopedia Filozofii (T. 1, pp. 441-445). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Imbach, R. (2011). Livre des causes. In M.-A. Vannier (Ed.), Encyclopédie des mystiques Rhénans. D’Eckhart à Nicolas de Cues (рр. 711-713). Paris: Cerf.

Liber de causis. (1991). In N. Motroshilova (Ed.), Historico-philosophical yearbook’90 (pp.189-208). [In Russian]. Moscow: Nauka.

Libera, A. (2004). Medieval Thinking. [In Russian]. Moscow: Praxis.

Mioduszewski, T. (2000). Abraham ibn Daud. In Powszechna Encyklopedia Filozofii (T. 1, p. 26). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Montada, J. P. (2000). Averroes. Treue zu Aristoteles. In T. Kobusch (Hrsg.), Philosophen des Mittelalters (pp. 80-95). Darmstadt: WBG.

Olszewski, M. (2005). Liber de causis (Księga o przyczynach). In Powszechna Encyklopedia Filozofii (T. 6, pp. 390-393). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Pannenberg, W. (1996). Theologie und Philosophie. Ihr Verhältnis im Lichte ihrer gemeinsamen Geschichte. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Perkams, M. (2013). Die Bedeutung des arabisch-islamischen Denkens in der Geschichte der Philo-sophie. In H. Eichner, M. Perkams, & Ch. Schäfer (Hrsg.), Islamische Philosophie im Mittel-alter (pp. 13-31). Darmstadt: WBG.

Perkams, M. (2013). Die Übersetzung philosophischer Texte aus dem Griechischen ins Arabische und ihr geistgeschichtlicher Hintergrund. In H. Eichner, M. Perkams, & Ch. Schäfer (Hrsg.), Islamische Philosophie im Mittelalter (pp. 115-142). Darmstadt: WBG.

Proclus. (1993). Elements of Theology. (A. F. Losev, Trans.). [In Russian]. Moscow: Progress.

Proclus. (2001). Platonic Theology. [In Russian]. Saint Petersburg: Letniy sad.

Proclus. (2006). Commentary on Plato’s Parmenides. [In Russian]. Saint Petersburg: Mir.

Pseudo-Dionysius the Areopagite. (1995). Divine Names. Mystical Theology. [In Russian]. Saint Petersburg: Glagol.

Pseudo-Dionysius the Areopagite. (2001). Celestial Hierarchy. Epistles. [In Russian]. Saint Peters-burg: Aletheia.

Ricklin, T. (2006). “Arabes contingit imitari”. Beobachtungen zum kulturellen Selbstverständnis der iberischen Übersetzer der ersten Hälfte des 12. Jahrhunderts. In A. Speer, & L. Wegener (Hrsg.). Arabisches Wissen und lateinisches Mittelalter (pp. 47-67). Berlin, & New York: Walter de Gruyter.

Schäfer, C. (2013). Der arabische Liber de causis und seine Erfolgsgeschichte im lateinischen Wes-ten. In H. Eichner, M. Perkams, & Ch. Schäfer (Hrsg.). Islamische Philosophie im Mittelalter (pp. 186-198). Darmstadt: WBG.

Schönberger, R. (2004). Einleitung. In A. Schönfeld (Hrsg.), [Anonymus] Liber de causis. Das Buch von den Ursachen. Lateinisch-deutsch (pp.VII-LI). Hamburg: Meiner.

Schönfeld, A. (Hrsg.). (2004). [Anonymus] Liber de causis. Das Buch von den Ursachen. Latei-nisch-deutsch. Hamburg: Meiner.

Sezgin, F. (2000). Proclus Arabus and the Liber de causis. Texts and Studies. Frankfurt am Main: Institut for the History of Arabic-Islamic Science at the Johann Wolfgang Goethe University.

Smirnov, A. (1998). What is behind the term “medieval Arabian philosophy” (consideration of the topic in the perspective of the problems of truth and causality). [In Russian]. In E. Frolova (Ed.), Medieval Arab Philosophy. Problems and Decision. Moscow: Vostochnaya literatura.

Stolz, M., & Mettauer, A. (Hrsg.). (2005). Buchkultur im Mittelalter. Schrift – Bild-Kommunikation. Berlin, & New York: Walter de Gruyter.

Taylor, C. R. (1998). Aquinas, the Plotiniana Arabica, and the Metaphysics of Being and Actuality. Journal of the History of Ideas, 59(2), 217-239.

Torrell, J.-P. (2008). Tomasz z Akwinu – człowiek i dzieło. Warszawa: Institut Tomistycyny; Kęty: Marek Derewiecki.

Wakelnig, E. (2011). Proclus, Arabic. In H. Lagerlund (Ed.). Encyclopedia of Medieval Philosophy. Philosophy Between 500-1500 (pp. 1078-1081). London, & New York: Springer.

Wieland, G. (2000). Albert der Grosse. Der Entwurf einer eigenständigen Philosophie (pp. 125-151). In T. Kobusch (Hrsg.), Philosophen des Mittelalters. Darmstadt: WBG.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 636

Опубліковано

2017-12-16

Як цитувати

Baumeister, A. (2017). Liber de Сausis («Книга про причини»): інтелектуальна подорож від Афін до Парижа й Лондона через Багдад і Толедо. Sententiae, 36(2), 90–116. https://doi.org/10.22240/sent36.02.090

Номер

Розділ

ПЕРЕКЛАДИ: ДОДАТОК

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>