Дерида як об’єкт історії філософії: концепт апорії в ракурсі проблеми універсальності
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent38.01.006Ключові слова:
апорія, Інший, квазі-трансценденталізм, можливість/неможливість, універсалізмАнотація
Ідея апорії, згідно з автором, призводить до перетворення філософії Дериди на підґрунтя нового різновиду універсалізму. Цей новий універсалізм базується на принципах відношення та відмінності; він залучає поняття «радикально Іншого» (у тому числі, у модусі партикулярності або сингулярності) до царини універсального. Як суттєвий чинник деконструкції бінаризму, апорія призводить до підважування парадигми вибору; останню Дерида замінює настановою на «неможливу» взаємозумовленість концептів, що, згідно з традиційним підходом, розглядаються як несумісні.
Автор доводить, що універсалістський потенціал деридианської думки виявляє себе в застосуванні трансцендентального підходу до проблеми універсального. Але у випадку Дериди йдеться про квазі-трансценденталізм, що поєднує в собі моменти критики та радикалізації Кантового і Гусерлевого різновидів трансцендентального підходу.
У статті доведено, що ідея апорії має фундаментальне значення для конституювання квазі-трансцендентального універсалізму. Виявлено взаємопов’язаність (аж до ототожнення) концептів апорії та досвіду, а також фундаментальний зв’язок між концептом апорії та базовою квазі-трансцендентальною структурою «умови можливості/умови не-можливості». Продемонстровано, що в межах проблеми апорії відбувається властиво трансцендентальне перекривання теоретичного і практичного вимірів філософського дискурсу. Встановлено, що в рамках дискурсу апорії відбувається характерне для трансцендентального підходу переосмислення відношення між універсальним і партикулярним (сингулярним): традиційне протиставлення трансформується в осциляцію та перекривання.
Результати дослідження, викладені в статті, дозволяють дійти історико-філософського висновку про наявність, значущість і специфіку мотиву універсальності в рамках деридианського квазі-трансценденталізму. Нерідко залишаючись імпліцитним, цей мотив, утім, постає рушійною силою деконструкційного мислення.
Посилання
Autonomova, N. (2012). On Relativism and Universalism with Regard to Conception of Jacques Derrida. [In Russian]. In V. Lektorsky (Ed.). Relativism, Pluralism, Criticism: Epistemological Analysis (pp. 135-162). Moscow: IFRAN.
Bennington, J. (2000). Interrupting Derrida. London: Routledge.
Colebrook, C. (2016). The Play of the World: The End, the Great Outdoors, the Outside, Alterity and the Real. Derrida Today, 9(1), 21-35. https://doi.org/10.3366/drt.2016.0117
Derrida, J. (1967). «Genèse et structure» et la phenomenology. In J. Derrida, L'écriture et la difference (pp. 229-252). Paris: Seuil.
Derrida, J. (1972a). La differance. In J. Derrida, Marges de la philosophie (pp. 1-30). Paris: Minuit.
Derrida, J. (1972b). Positions. Paris: Minuit.
Derrida, J. (1987). Des tours de Babel. In J. Derrida, Psyché: inventions de l'autre (pp. 203-236). Paris: Galilée.
Derrida, J. (1993). Aporias. (Th. Dutoit, Trans.). Stanford: Stanford UP.
Derrida, J. (1994a). Force de loi: le “fondement mystique de l'autorité”. Paris: Galilée.
Derrida, J. (1994b). Politiques de l'amitié. Paris: Galilée.
Derrida, J. (1996a). Apories: mourir - s'attendre aux "limites de la vérité. Paris: Galilée.
Derrida, J. (1996b). Remarks on Deconstruction and Pragmatism. In Ch. Mouffe (Ed.), Deconstruction and Pragmatism (pp. 79-90). London: Routledge.
Derrida, J. (2000). Le toucher, Jean-Luc Nancy. Paris: Galilée.
Derrida, J. (2001). Papier Machine. París: Galilée.
Derrida, J. (2002). Provocation. In J. Derrida, Without Alibi (pp. xv- xxxv). (P. Kamuf, Trans.). Stanford: Stanford UP.
Derrida, J., Roudinesko, E. (2001). De quoi demain . . . Dialogue. Paris: Fayard / Galilée.
Direk, Z. (2016). Derrida entre Hegel et Lacan: la subjectivité aporétique. Les Cahiers Philosophiques de Strasbourg, 39, 111-128. https://doi.org/10.4000/cps.324
Fathy, S. (1999). D'ailleurs Derrida. Paris: Montparnasse.
Fritsch, M. (2011). Deconstructive Aporias: Quasi-Transcendental and Normative. Continental Philosophy Review, 44(4), 439-468. https://doi.org/10.1007/s11007-011-9200-y
Gasché, R. (1997). The Tain of the Mirror. Derrida and the Philosophy of Reflection. Cambridge: Harvard UP.
Gasché, R. (2002). L’expérience aporétique aux origines de la pensée. Derrida lecteur, 38(1-2), 103-121. https://doi.org/10.7202/008394ar
Hołda, M. (2017). The Other, the Irrevocability of Death and the Aporia of Mourning: A Hermeneutic Approach. Theoria et historia scientiarum, 14, 151-166. https://doi.org/10.12775/ths.2017.011
Hubard, G. G. (2008). “SA NAISSANCE FUT SA PERTE” ET LA PERTE SON APORIE: Heidegger - Beckett - Derrida . Samuel Beckett Today = Samuel Beckett Aujourd'hui, 19, Borderless Beckett = Beckett sans frontières, 451-461. https://doi.org/10.1163/18757405-019001037
Hurst, A. (2008). Derrida: Differance and the ‘‘Plural Logic of the Aporia’’. In F. Hurst, Derrida Vis-à-vis Lacan: Interweaving Deconstruction and Psychoanalysis (pp. 72-118). New York: Fordham UP. https://doi.org/10.5422/fso/9780823228744.003.0004
Husserl, E. (1960). Cartesian Meditations: an Introduction to Phenomenology. (D. Cairns, Trans.). The Hague: Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-017-4952-7
Hyman, A. (2005). Maimonidean Elements in Hermann Cohen's Philosophy of Religion. In R. Munk (Ed.), Hermann Cohen's Critical Idealism (pp. 357-370). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-4047-4_13
Ilyina, A. (2014). Hyperbole of Transcendentalism and Hyperbole in Transcendentalism: Kant, Husserl, Derrida. [In Ukrainian]. Multiversum, 3(131), 55-81.
Ilyina, A. (2015). Deconstructive Turn in Transcendental Thinking. [In Ukrainian]. Sententiae, 33(2), 125-148. https://doi.org/10.22240/sent33.02.125
Kebuladze, V. (2011). Phenomenology of Experience. [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and letter.
Kellogg, C. (2009). Law's Trace: From Hegel to Derrida. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203853146
Lausberg, H. et all. (Eds). (1998). Handbook of Literary Rhetoric: A Foundation for Literary Study. Leiden, & Boston: Brill.
Lysyi, I. (2016). The problem of the philosophical nationality in J. Derrida’s discourse. [In Ukrainian]. NaUKMA Scientific Notes, 180: Philosophy and Religion Studies, 55-61.
Mohanty, J. (1984). Husserl on «Possibility». Husserl Studies, 1(1), 13-29. https://doi.org/10.1007/BF01569205
Nancy, J-L. (2002). La création du monde ou la mondialisation. Paris : Galilée.
Nancy, J.-L. (2007). The Creation of the World or Globalization. (F. Raffoul, D. Pettigrew, Trans.). Albany: State University of New York Press.
Raffoul, F. (2007). Derrida et l'éthique de l'im-possible. Revue de métaphysique et de morale, 1(53), 73-88. https://doi.org/10.3917/rmm.071.0073
Raffoul, F. (2014). Deconstruction as Aporetic Thinking. The Oxford Literary Review, 36(2), 286-288. https://doi.org/10.3366/olr.2014.0135
Raffoul, F., & Pettigrew, D. (2007). Introduction. In J.-L. Nancy, The Creation of the World or Globalization (pp. 1-26). Albany: State University of New York Press.
Segal, A. (2018). Jokes, Aporia and Undecidability. European Journal of Humour Research, 6(1), 1-11. https://doi.org/10.7592/EJHR2018.6.1.segal
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 912
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).