РОЗБИТЕ ДЗЕРКАЛО. «УЧЕННЯ ПРО НАУКУ 1804²» Й. Ґ. ФІХТЕ ЯК СПРОБА НЕРЕФЛЕКСІЙНОЇ ТЕОРІЇ САМОСВІДОМОСТІ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ГАЙДЕЛЬБЕРЗЬКУ ШКОЛУ

Автор(и)

  • Ivan Ivashchenko Київський національний університет ім. Тараса Шевченка http://orcid.org/0000-0002-7146-6831

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent26.01.028

Анотація

Стаття присвячена Фіхтевій спробі розробити нерефлексійну теорію самосвідомості та впливові цієї теорії на трансцендентально-філософську дискусію про самосвідомість у рамцях Гайдельберзької школи (Д. Генрих, У. Потаст, М. Франк). Уже на початку свого дослідницького шляху Фіхте намагався обґрунтувати, що рефлексія не може бути сутністю самосвідомості, яка, отже, не становить додаткового знання, яке слід досягати в актах другого рівня. У пізньому дослідженні Фіхте спробував розгорнути цю думку до рівня теорії, завдяки якій намагався пояснити, як можна щось знати напевно, якщо засада будь-якого знання – нерефлексійна та непредметна. Ця Фіхтева спроба справила непрямий вплив на представників Гайдельберзької школи, які спробували прояснити нерефлексійність самосвідомості. СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ Гусерль Е. Досвід і судження. Дослідження генеалогії логіки / Пер. з нім. і післямова В. Кебуладзе. – К.: ППС-2002, 2009. – 356 с. Гуссерль Э. Картезианские размышления / Пер. с нем. Д.В. Скляднева. – СПб.: Наука, 2001. – 320 с. Кебуладзе В. Феноменологія досвіду / Відп. ред. А. Лой. – К.: Дух і Літера, 2011. – 280 с. Лембек К.-Х. «Естественные мотивы» трансцендентальной установки? К проблеме метода в фе-номенологии // Феноменологія і філософський метод. – К.: Тандем, 2000. – С. 195–212. ЛІТЕРАТУРА Богачов А. Щодо трансценденталізму раннього Гайдеґера // Δόξα / Докса. – 2009. – Вип. 14. – С. 157–164. Іващенко І. Значення другого циклу доповідей «Учення про науку» 1804 року для теоретичної філософії Й. Ґ. Фіхте // Sententiae. – Вінниця, 2011. – № ХХІV, 1/2011. – С. 208–214. Рьод В. Шлях філософії: з ХVII по ХІХ століття / Пер. з нім. В. Терлецького та О. Вєдрова. – Київ: Дух і Літера, 2009. – 388 с. Фіхте Й.Ґ. Учення про науку. Друга доповідь 1804 р. / пер. з нім. І. Іващенка // Sententiae. – Вінниця, 2011. – № ХХІV, 1/2011. – С. 181–207. Asmuth C. Das Begreifen des Unbegreiflichen. Philosophie und Religion bei Johann Gottlieb Fichte 1800–1806. – Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog, 1999. – 411 S. Baumanns P. J. G. Fichte. Kritische Gesamtdarstellung seiner Philosophie. – Freiburg (Breisgau); München: Alber, 1990. – 464 S. Beeler-Port J. Zum Stellenwert der Grundlage aus der Sicht von 1804. Eine Interpretation des Wechsels von analytisch-syntetischer und genetischer Methode in § 5 der Grundlage // Fichte-Studien. – 1997. – Bd. 10. – S. 335–350. Danz C. Das Bild als Bild. Aspekte der Phänomenologie Fichtes und ihre religionstheoretischen Konsequenzen // Fichte-Studien. – 2000. – Bd. 18. – S. 1–17. Fichte J.G. Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre: als Handschrift für seine Zuhörer (1794). – Hamburg: Meiner, 1997. – 260 S. Fichte J.G. Die Wissenschaftslehre: 2. Vortrag im Jahre 1804 vom 16. April bis 8. Juni. – Hamburg: Meiner, 1986. – 314 S. Fichte J. G. The Science of Knowing: J.G. Fichte’s 1804 lectures on the Wissenschaftslehre [translated by Walter E. Wright]. – Albany: State University of New York Press, 2005. – X, 260 p. Frank M. Ansichten der Subjektivität. – Berlin: Suhrkamp, 2012. – 420 S. Heidegger M. Sein und Zeit. – Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2001. – 450 S. Henrich D. Fichtes ursprüngliche Einsicht // Subjektivität und Metaphysik. Festschrift für Wolfgang Cramer. – Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1966. – S. 188–232. Henrich D. Selbstbewusstsein. Kritische Einleitung in eine Theorie // Hermeneutik und Dialektik. Hans Georg Gadamer zum 70. Geburtstag. Band 1. – Tübingen: Mohr, 1970. – S. 257–284. Henrich D. Denken und Selbstsein. Vorlesungen über Subjektivität. – Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2007. – 380 S. Henrich D. Between Kant and Hegel. Lectures on German Idealism. – Cambridge, Massachusetts/ London, England: Harvard University Press, 2008. – 342 p. Ivaldo M. Fichte. L’assoluto e l’immagine. – Roma: Edizioni studium, 1983. – 160 p. James W. Does “consciousness” exist? // Esseays in Radical Empiricism. – New York, London, Bombay, and Calcutta: Longmans, Green, and Co, 1912. – P. 1–38. Janke W. Fichte. Sein und Reflexion – Grundlagen der kritischen Vernunft. – Berlin: Walter de Gruyter & Co., 1970. – 431 S. Janke W. Die dreifache Vollendung des deutschen Idealismus: Schelling, Hegel und Fichtes ungeschriebene Lehre. – Amsterdam: Rodopi, 2009. – X, 374 S. Kant I. Kritik der reinen Vernunft. – Hamburg: Meiner, 1998. – XXIV, 998 S. Lütterfelds W. Fichtes Konzept absoluter Einheit (1804) – ein performativer Selbstwiderspruch? // Fichte-Studien. – 1994. – Bd. 6. – S. 401–422. Pareyson L. Fichte. Il sistema della libertà. – Milano: Mursia, 1976. – 424 p. Pothast U. Über einige Fragen der Selbstbeziehung. – Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1971. – 121 S. Pothast U. Lebendige Vernünftigkeit. – Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1998. – 284 S. Russell B. Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description // Proceedings of the Aristotelian Society. – 1911. – Vol. XI. – P. 108–128. Schlösser U. Das Erfassen des Einleuchtens. – Berlin: Philo Verlagsgesellschaft mbH, 2001. – 188 S. Siep L. Hegels Fichtekritik und die Wissenschaftslehre von 1804. – Freiburg/München: Verlag Karl Alber GmbH, 1970. – 115 S. Widmann J. Die Grundstruktur des transzendentalen Wissens. Nach Johann Gottlieb Fichtes Wissenschaftslehre 18042. – Hamburg: Meiner, 1987. – 331 S. Zahavi D. The Heidelberg School and the Limits of Reflection // Consciousness. From Perception to Reflection in the History of Philosophy / ed. by Sara Heinämaa, Vili Lähteenmäki and Pauliina Remes. – Dordrecht: Sprenger, 2007. – P. 267–287.

Біографія автора

Ivan Ivashchenko, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка

маґістр філософії, випускник філософського факультету

Посилання

Asmuth, C. (1999). Das Begreifen des Unbegreiflichen. Philosophie und Religion bei Johann Gottlieb Fichte 1800-1806. Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.

Baumanns, P. (1990). J. G. Fichte. Kritische Gesamtdarstellung seiner Philosophie. Freiburg (Breisgau), & München: Alber.

Beeler-Port, J. (1997). Zum Stellenwert der Grundlage aus der Sicht von 1804. Eine Interpretation des Wechsels von analytisch-syntetischer und genetischer Methode in § 5 der Grundlage. Fichte-Studien, 10, 335-350. https://doi.org/10.5840/fichte199710104

Bogachov, A. (2009). Concerning the early Heidegger's transcendentalism. [In Ukrainian]. Doxa, 14, 157-164.

Danz, C. (2000). Das Bild als Bild. Aspekte der Phänomenologie Fichtes und ihre religionstheoretischen Konsequenzen. Fichte-Studien, 18, 1-17. https://doi.org/10.5840/fichte20001821

Fichte, J. (2015). Doctrine of science. The second report in 1804. [In Ukrainian]. Sententiae, 24(1), 181-207. https://doi.org/10.22240/sent24.01.181

Fichte, J. G. (1986). Die Wissenschaftslehre: 2. Vortrag im Jahre 1804 vom 16. April bis 8. Juni. Hamburg: Meiner.

Fichte, J. G. (1997). Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre: als Handschrift für seine Zuhörer (1794). Hamburg: Meiner.

Fichte, J. G. (2005). The Science of Knowing: J. G. Fichte's 1804 lectures on the Wissenschaftslehre [translated by Walter E. Wright]. Albany: State University of New York Press.

Frank, M. (2012). Ansichten der Subjektivität. Berlin: Suhrkamp.

Heidegger, M. (2001). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.

Henrich, D. (1966). Fichtes ursprüngliche Einsicht. In D. Henrich, & W. Cramer (Hrsg.), Subjektivität und Metaphysik. Festschrift für Wolfgang Cramer (SS. 188-232). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Henrich, D. (1970). Selbstbewusstsein. Kritische Einleitung in eine Theorie. In H.-G. Gadamer, R. Bubner, K. Cramer, & R. Wiehl (Hrsg), Hermeneutik und Dialektik. Hans Georg Gadamer zum 70. Geburtstag. Band 1 (SS. 257-284). Tübingen: Mohr.

Henrich, D. (2007). Denken und Selbstsein. Vorlesungen über Subjektivität. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Henrich, D. (2008). Between Kant and Hegel. Lectures on German Idealism. Cambridge, Massachusetts; & London, England: Harvard University Press.

Husserl, E. (2001). Cartesian meditations. [In Russian]. St. Petersburg: Nauka.

Husserl, E. (2009). Experience and judgment. Research of genealogy of logic. (V. Kebuladze, Trans.). [In Ukrainian]. Kyiv: PPS-2002.

Ivaldo, M. (1983). Fichte. L'assoluto e l'immagine. Roma: Edizioni studium.

Ivashchenko, I. (2012). The Significance of the Second Cycle of Lectures «Science of Knowledge» (1804) for J. G. Fichte's Theoretical Philosophy. [In Ukrainian]. Sententiae, 24(1), 208-214. https://doi.org/10.22240/sent24.01.208

James, W. (1912). Does "consciousness" exist? In W. James, Esseays in Radical Empiricism (pp. 1-38). New York, London, Bombay, & Calcutta: Longmans, Green, and Co.

Janke, W. (1970). Fichte. Sein und Reflexion - Grundlagen der kritischen Vernunft. Berlin: Walter de Gruyter & Co. https://doi.org/10.1515/9783110847796

Janke, W. (2009). Die dreifache Vollendung des deutschen Idealismus: Schelling, Hegel und Fichtes ungeschriebene Lehre. Amsterdam: Rodopi.

Kant, I. (1998). Kritik der reinen Vernunft. Hamburg: Meiner.

Kebuladze, V. (2011). Phenomenology of experience. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.

Lembek, K.-H. (2000). "Natural Motivation of Transcendental? of the transcendental installation? On the Issue of Method in Phenomenology. [In Ukrainian]. In A. L. Bogachov (Ed.), Phenomenology and the philosophical method (pp. 195-212). Kiyv: Tandem.

Lütterfelds, W. (1994). Fichtes Konzept absoluter Einheit (1804) - ein performativer Selbstwiderspruch? Fichte-Studien, 6, 401-422. https://doi.org/10.5840/fichte1994623

Pareyson, L. (1976). Fichte. Il sistema della libertà. Milano: Mursia.

Pothast, U. (1971). Über einige Fragen der Selbstbeziehung. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Pothast, U. (1998). Lebendige Vernünftigkeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Röd, W. (2009). The Way of Philosophy: from the 17th to the 19th century. [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.

Russell, B. (1911). Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description. Proceedings of the Aristotelian Society, XI, 108-128. https://doi.org/10.1093/aristotelian/11.1.108

Schlösser, U. (2001). Das Erfassen des Einleuchtens. Berlin: Philo Verlagsgesellschaft.

Siep, L. (1970). Hegels Fichtekritik und die Wissenschaftslehre von 1804. Freiburg, & München: Verlag Karl Alber GmbH.

Widmann, J. (1987). Die Grundstruktur des transzendentalen Wissens. Nach Johann Gottlieb Fichtes Wissenschaftslehre 18042. Hamburg: Meiner.

Zahavi, D. (2007). The Heidelberg School and the Limits of Reflection. In S. Heinämaa, V. Lähteenmäki, & P. Remes (Eds.), Consciousness. From Perception to Reflection in the History of Philosophy (pp. 267-287). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6082-3_12

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 485

Опубліковано

2012-06-16

Як цитувати

Ivashchenko, I. (2012). РОЗБИТЕ ДЗЕРКАЛО. «УЧЕННЯ ПРО НАУКУ 1804²» Й. Ґ. ФІХТЕ ЯК СПРОБА НЕРЕФЛЕКСІЙНОЇ ТЕОРІЇ САМОСВІДОМОСТІ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ГАЙДЕЛЬБЕРЗЬКУ ШКОЛУ. Sententiae, 26(1), 28–68. https://doi.org/10.22240/sent26.01.028

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>