РОЗБИТЕ ДЗЕРКАЛО. «УЧЕННЯ ПРО НАУКУ 1804²» Й. Ґ. ФІХТЕ ЯК СПРОБА НЕРЕФЛЕКСІЙНОЇ ТЕОРІЇ САМОСВІДОМОСТІ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ГАЙДЕЛЬБЕРЗЬКУ ШКОЛУ
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent26.01.028Анотація
Стаття присвячена Фіхтевій спробі розробити нерефлексійну теорію самосвідомості та впливові цієї теорії на трансцендентально-філософську дискусію про самосвідомість у рамцях Гайдельберзької школи (Д. Генрих, У. Потаст, М. Франк). Уже на початку свого дослідницького шляху Фіхте намагався обґрунтувати, що рефлексія не може бути сутністю самосвідомості, яка, отже, не становить додаткового знання, яке слід досягати в актах другого рівня. У пізньому дослідженні Фіхте спробував розгорнути цю думку до рівня теорії, завдяки якій намагався пояснити, як можна щось знати напевно, якщо засада будь-якого знання – нерефлексійна та непредметна. Ця Фіхтева спроба справила непрямий вплив на представників Гайдельберзької школи, які спробували прояснити нерефлексійність самосвідомості. СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ Гусерль Е. Досвід і судження. Дослідження генеалогії логіки / Пер. з нім. і післямова В. Кебуладзе. – К.: ППС-2002, 2009. – 356 с. Гуссерль Э. Картезианские размышления / Пер. с нем. Д.В. Скляднева. – СПб.: Наука, 2001. – 320 с. Кебуладзе В. Феноменологія досвіду / Відп. ред. А. Лой. – К.: Дух і Літера, 2011. – 280 с. Лембек К.-Х. «Естественные мотивы» трансцендентальной установки? К проблеме метода в фе-номенологии // Феноменологія і філософський метод. – К.: Тандем, 2000. – С. 195–212. ЛІТЕРАТУРА Богачов А. Щодо трансценденталізму раннього Гайдеґера // Δόξα / Докса. – 2009. – Вип. 14. – С. 157–164. Іващенко І. Значення другого циклу доповідей «Учення про науку» 1804 року для теоретичної філософії Й. Ґ. Фіхте // Sententiae. – Вінниця, 2011. – № ХХІV, 1/2011. – С. 208–214. Рьод В. Шлях філософії: з ХVII по ХІХ століття / Пер. з нім. В. Терлецького та О. Вєдрова. – Київ: Дух і Літера, 2009. – 388 с. Фіхте Й.Ґ. Учення про науку. Друга доповідь 1804 р. / пер. з нім. І. Іващенка // Sententiae. – Вінниця, 2011. – № ХХІV, 1/2011. – С. 181–207. Asmuth C. Das Begreifen des Unbegreiflichen. Philosophie und Religion bei Johann Gottlieb Fichte 1800–1806. – Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog, 1999. – 411 S. Baumanns P. J. G. Fichte. Kritische Gesamtdarstellung seiner Philosophie. – Freiburg (Breisgau); München: Alber, 1990. – 464 S. Beeler-Port J. Zum Stellenwert der Grundlage aus der Sicht von 1804. Eine Interpretation des Wechsels von analytisch-syntetischer und genetischer Methode in § 5 der Grundlage // Fichte-Studien. – 1997. – Bd. 10. – S. 335–350. Danz C. Das Bild als Bild. Aspekte der Phänomenologie Fichtes und ihre religionstheoretischen Konsequenzen // Fichte-Studien. – 2000. – Bd. 18. – S. 1–17. Fichte J.G. Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre: als Handschrift für seine Zuhörer (1794). – Hamburg: Meiner, 1997. – 260 S. Fichte J.G. Die Wissenschaftslehre: 2. Vortrag im Jahre 1804 vom 16. April bis 8. Juni. – Hamburg: Meiner, 1986. – 314 S. Fichte J. G. The Science of Knowing: J.G. Fichte’s 1804 lectures on the Wissenschaftslehre [translated by Walter E. Wright]. – Albany: State University of New York Press, 2005. – X, 260 p. Frank M. Ansichten der Subjektivität. – Berlin: Suhrkamp, 2012. – 420 S. Heidegger M. Sein und Zeit. – Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2001. – 450 S. Henrich D. Fichtes ursprüngliche Einsicht // Subjektivität und Metaphysik. Festschrift für Wolfgang Cramer. – Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1966. – S. 188–232. Henrich D. Selbstbewusstsein. Kritische Einleitung in eine Theorie // Hermeneutik und Dialektik. Hans Georg Gadamer zum 70. Geburtstag. Band 1. – Tübingen: Mohr, 1970. – S. 257–284. Henrich D. Denken und Selbstsein. Vorlesungen über Subjektivität. – Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2007. – 380 S. Henrich D. Between Kant and Hegel. Lectures on German Idealism. – Cambridge, Massachusetts/ London, England: Harvard University Press, 2008. – 342 p. Ivaldo M. Fichte. L’assoluto e l’immagine. – Roma: Edizioni studium, 1983. – 160 p. James W. Does “consciousness” exist? // Esseays in Radical Empiricism. – New York, London, Bombay, and Calcutta: Longmans, Green, and Co, 1912. – P. 1–38. Janke W. Fichte. Sein und Reflexion – Grundlagen der kritischen Vernunft. – Berlin: Walter de Gruyter & Co., 1970. – 431 S. Janke W. Die dreifache Vollendung des deutschen Idealismus: Schelling, Hegel und Fichtes ungeschriebene Lehre. – Amsterdam: Rodopi, 2009. – X, 374 S. Kant I. Kritik der reinen Vernunft. – Hamburg: Meiner, 1998. – XXIV, 998 S. Lütterfelds W. Fichtes Konzept absoluter Einheit (1804) – ein performativer Selbstwiderspruch? // Fichte-Studien. – 1994. – Bd. 6. – S. 401–422. Pareyson L. Fichte. Il sistema della libertà. – Milano: Mursia, 1976. – 424 p. Pothast U. Über einige Fragen der Selbstbeziehung. – Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1971. – 121 S. Pothast U. Lebendige Vernünftigkeit. – Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1998. – 284 S. Russell B. Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description // Proceedings of the Aristotelian Society. – 1911. – Vol. XI. – P. 108–128. Schlösser U. Das Erfassen des Einleuchtens. – Berlin: Philo Verlagsgesellschaft mbH, 2001. – 188 S. Siep L. Hegels Fichtekritik und die Wissenschaftslehre von 1804. – Freiburg/München: Verlag Karl Alber GmbH, 1970. – 115 S. Widmann J. Die Grundstruktur des transzendentalen Wissens. Nach Johann Gottlieb Fichtes Wissenschaftslehre 18042. – Hamburg: Meiner, 1987. – 331 S. Zahavi D. The Heidelberg School and the Limits of Reflection // Consciousness. From Perception to Reflection in the History of Philosophy / ed. by Sara Heinämaa, Vili Lähteenmäki and Pauliina Remes. – Dordrecht: Sprenger, 2007. – P. 267–287.Посилання
Asmuth, C. (1999). Das Begreifen des Unbegreiflichen. Philosophie und Religion bei Johann Gottlieb Fichte 1800-1806. Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.
Baumanns, P. (1990). J. G. Fichte. Kritische Gesamtdarstellung seiner Philosophie. Freiburg (Breisgau), & München: Alber.
Beeler-Port, J. (1997). Zum Stellenwert der Grundlage aus der Sicht von 1804. Eine Interpretation des Wechsels von analytisch-syntetischer und genetischer Methode in § 5 der Grundlage. Fichte-Studien, 10, 335-350. https://doi.org/10.5840/fichte199710104
Bogachov, A. (2009). Concerning the early Heidegger's transcendentalism. [In Ukrainian]. Doxa, 14, 157-164.
Danz, C. (2000). Das Bild als Bild. Aspekte der Phänomenologie Fichtes und ihre religionstheoretischen Konsequenzen. Fichte-Studien, 18, 1-17. https://doi.org/10.5840/fichte20001821
Fichte, J. (2015). Doctrine of science. The second report in 1804. [In Ukrainian]. Sententiae, 24(1), 181-207. https://doi.org/10.22240/sent24.01.181
Fichte, J. G. (1986). Die Wissenschaftslehre: 2. Vortrag im Jahre 1804 vom 16. April bis 8. Juni. Hamburg: Meiner.
Fichte, J. G. (1997). Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre: als Handschrift für seine Zuhörer (1794). Hamburg: Meiner.
Fichte, J. G. (2005). The Science of Knowing: J. G. Fichte's 1804 lectures on the Wissenschaftslehre [translated by Walter E. Wright]. Albany: State University of New York Press.
Frank, M. (2012). Ansichten der Subjektivität. Berlin: Suhrkamp.
Heidegger, M. (2001). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Henrich, D. (1966). Fichtes ursprüngliche Einsicht. In D. Henrich, & W. Cramer (Hrsg.), Subjektivität und Metaphysik. Festschrift für Wolfgang Cramer (SS. 188-232). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Henrich, D. (1970). Selbstbewusstsein. Kritische Einleitung in eine Theorie. In H.-G. Gadamer, R. Bubner, K. Cramer, & R. Wiehl (Hrsg), Hermeneutik und Dialektik. Hans Georg Gadamer zum 70. Geburtstag. Band 1 (SS. 257-284). Tübingen: Mohr.
Henrich, D. (2007). Denken und Selbstsein. Vorlesungen über Subjektivität. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Henrich, D. (2008). Between Kant and Hegel. Lectures on German Idealism. Cambridge, Massachusetts; & London, England: Harvard University Press.
Husserl, E. (2001). Cartesian meditations. [In Russian]. St. Petersburg: Nauka.
Husserl, E. (2009). Experience and judgment. Research of genealogy of logic. (V. Kebuladze, Trans.). [In Ukrainian]. Kyiv: PPS-2002.
Ivaldo, M. (1983). Fichte. L'assoluto e l'immagine. Roma: Edizioni studium.
Ivashchenko, I. (2012). The Significance of the Second Cycle of Lectures «Science of Knowledge» (1804) for J. G. Fichte's Theoretical Philosophy. [In Ukrainian]. Sententiae, 24(1), 208-214. https://doi.org/10.22240/sent24.01.208
James, W. (1912). Does "consciousness" exist? In W. James, Esseays in Radical Empiricism (pp. 1-38). New York, London, Bombay, & Calcutta: Longmans, Green, and Co.
Janke, W. (1970). Fichte. Sein und Reflexion - Grundlagen der kritischen Vernunft. Berlin: Walter de Gruyter & Co. https://doi.org/10.1515/9783110847796
Janke, W. (2009). Die dreifache Vollendung des deutschen Idealismus: Schelling, Hegel und Fichtes ungeschriebene Lehre. Amsterdam: Rodopi.
Kant, I. (1998). Kritik der reinen Vernunft. Hamburg: Meiner.
Kebuladze, V. (2011). Phenomenology of experience. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Lembek, K.-H. (2000). "Natural Motivation of Transcendental? of the transcendental installation? On the Issue of Method in Phenomenology. [In Ukrainian]. In A. L. Bogachov (Ed.), Phenomenology and the philosophical method (pp. 195-212). Kiyv: Tandem.
Lütterfelds, W. (1994). Fichtes Konzept absoluter Einheit (1804) - ein performativer Selbstwiderspruch? Fichte-Studien, 6, 401-422. https://doi.org/10.5840/fichte1994623
Pareyson, L. (1976). Fichte. Il sistema della libertà. Milano: Mursia.
Pothast, U. (1971). Über einige Fragen der Selbstbeziehung. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Pothast, U. (1998). Lebendige Vernünftigkeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Röd, W. (2009). The Way of Philosophy: from the 17th to the 19th century. [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.
Russell, B. (1911). Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description. Proceedings of the Aristotelian Society, XI, 108-128. https://doi.org/10.1093/aristotelian/11.1.108
Schlösser, U. (2001). Das Erfassen des Einleuchtens. Berlin: Philo Verlagsgesellschaft.
Siep, L. (1970). Hegels Fichtekritik und die Wissenschaftslehre von 1804. Freiburg, & München: Verlag Karl Alber GmbH.
Widmann, J. (1987). Die Grundstruktur des transzendentalen Wissens. Nach Johann Gottlieb Fichtes Wissenschaftslehre 18042. Hamburg: Meiner.
Zahavi, D. (2007). The Heidelberg School and the Limits of Reflection. In S. Heinämaa, V. Lähteenmäki, & P. Remes (Eds.), Consciousness. From Perception to Reflection in the History of Philosophy (pp. 267-287). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6082-3_12
Baumanns, P. (1990). J. G. Fichte. Kritische Gesamtdarstellung seiner Philosophie. Freiburg (Breisgau), & München: Alber.
Beeler-Port, J. (1997). Zum Stellenwert der Grundlage aus der Sicht von 1804. Eine Interpretation des Wechsels von analytisch-syntetischer und genetischer Methode in § 5 der Grundlage. Fichte-Studien, 10, 335-350. https://doi.org/10.5840/fichte199710104
Bogachov, A. (2009). Concerning the early Heidegger's transcendentalism. [In Ukrainian]. Doxa, 14, 157-164.
Danz, C. (2000). Das Bild als Bild. Aspekte der Phänomenologie Fichtes und ihre religionstheoretischen Konsequenzen. Fichte-Studien, 18, 1-17. https://doi.org/10.5840/fichte20001821
Fichte, J. (2015). Doctrine of science. The second report in 1804. [In Ukrainian]. Sententiae, 24(1), 181-207. https://doi.org/10.22240/sent24.01.181
Fichte, J. G. (1986). Die Wissenschaftslehre: 2. Vortrag im Jahre 1804 vom 16. April bis 8. Juni. Hamburg: Meiner.
Fichte, J. G. (1997). Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre: als Handschrift für seine Zuhörer (1794). Hamburg: Meiner.
Fichte, J. G. (2005). The Science of Knowing: J. G. Fichte's 1804 lectures on the Wissenschaftslehre [translated by Walter E. Wright]. Albany: State University of New York Press.
Frank, M. (2012). Ansichten der Subjektivität. Berlin: Suhrkamp.
Heidegger, M. (2001). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Henrich, D. (1966). Fichtes ursprüngliche Einsicht. In D. Henrich, & W. Cramer (Hrsg.), Subjektivität und Metaphysik. Festschrift für Wolfgang Cramer (SS. 188-232). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Henrich, D. (1970). Selbstbewusstsein. Kritische Einleitung in eine Theorie. In H.-G. Gadamer, R. Bubner, K. Cramer, & R. Wiehl (Hrsg), Hermeneutik und Dialektik. Hans Georg Gadamer zum 70. Geburtstag. Band 1 (SS. 257-284). Tübingen: Mohr.
Henrich, D. (2007). Denken und Selbstsein. Vorlesungen über Subjektivität. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Henrich, D. (2008). Between Kant and Hegel. Lectures on German Idealism. Cambridge, Massachusetts; & London, England: Harvard University Press.
Husserl, E. (2001). Cartesian meditations. [In Russian]. St. Petersburg: Nauka.
Husserl, E. (2009). Experience and judgment. Research of genealogy of logic. (V. Kebuladze, Trans.). [In Ukrainian]. Kyiv: PPS-2002.
Ivaldo, M. (1983). Fichte. L'assoluto e l'immagine. Roma: Edizioni studium.
Ivashchenko, I. (2012). The Significance of the Second Cycle of Lectures «Science of Knowledge» (1804) for J. G. Fichte's Theoretical Philosophy. [In Ukrainian]. Sententiae, 24(1), 208-214. https://doi.org/10.22240/sent24.01.208
James, W. (1912). Does "consciousness" exist? In W. James, Esseays in Radical Empiricism (pp. 1-38). New York, London, Bombay, & Calcutta: Longmans, Green, and Co.
Janke, W. (1970). Fichte. Sein und Reflexion - Grundlagen der kritischen Vernunft. Berlin: Walter de Gruyter & Co. https://doi.org/10.1515/9783110847796
Janke, W. (2009). Die dreifache Vollendung des deutschen Idealismus: Schelling, Hegel und Fichtes ungeschriebene Lehre. Amsterdam: Rodopi.
Kant, I. (1998). Kritik der reinen Vernunft. Hamburg: Meiner.
Kebuladze, V. (2011). Phenomenology of experience. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Lembek, K.-H. (2000). "Natural Motivation of Transcendental? of the transcendental installation? On the Issue of Method in Phenomenology. [In Ukrainian]. In A. L. Bogachov (Ed.), Phenomenology and the philosophical method (pp. 195-212). Kiyv: Tandem.
Lütterfelds, W. (1994). Fichtes Konzept absoluter Einheit (1804) - ein performativer Selbstwiderspruch? Fichte-Studien, 6, 401-422. https://doi.org/10.5840/fichte1994623
Pareyson, L. (1976). Fichte. Il sistema della libertà. Milano: Mursia.
Pothast, U. (1971). Über einige Fragen der Selbstbeziehung. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Pothast, U. (1998). Lebendige Vernünftigkeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Röd, W. (2009). The Way of Philosophy: from the 17th to the 19th century. [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.
Russell, B. (1911). Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description. Proceedings of the Aristotelian Society, XI, 108-128. https://doi.org/10.1093/aristotelian/11.1.108
Schlösser, U. (2001). Das Erfassen des Einleuchtens. Berlin: Philo Verlagsgesellschaft.
Siep, L. (1970). Hegels Fichtekritik und die Wissenschaftslehre von 1804. Freiburg, & München: Verlag Karl Alber GmbH.
Widmann, J. (1987). Die Grundstruktur des transzendentalen Wissens. Nach Johann Gottlieb Fichtes Wissenschaftslehre 18042. Hamburg: Meiner.
Zahavi, D. (2007). The Heidelberg School and the Limits of Reflection. In S. Heinämaa, V. Lähteenmäki, & P. Remes (Eds.), Consciousness. From Perception to Reflection in the History of Philosophy (pp. 267-287). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6082-3_12
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 335
Переглядів анотації: 485
Опубліковано
2012-06-16
Як цитувати
Ivashchenko, I. (2012). РОЗБИТЕ ДЗЕРКАЛО. «УЧЕННЯ ПРО НАУКУ 1804²» Й. Ґ. ФІХТЕ ЯК СПРОБА НЕРЕФЛЕКСІЙНОЇ ТЕОРІЇ САМОСВІДОМОСТІ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ГАЙДЕЛЬБЕРЗЬКУ ШКОЛУ. Sententiae, 26(1), 28–68. https://doi.org/10.22240/sent26.01.028
Номер
Розділ
СТАТТІ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).