Поняття «справедливість» і «правда» в українських текстах правового характеру (друга половина ХVІ – перша половина ХVІІ століття)

Автор(и)

  • Larysa Dovga Національний університет «Києво-Могилянська Академія» http://orcid.org/0000-0003-2590-8261

DOI:

https://doi.org/10.31649/sent39.02.046

Ключові слова:

справедливість, правда, праведність, істина, ранньомодерна українська культура, українська філософія

Анотація

Статтю присвячено дослідженню лексики, якою користувалися українські інтелектуали другої половини ХVІ-ХVІІ ст. на позначення понять морально-етичного і правового характеру. У першій частині цього дослідження розглянуто правничі тексти, зокрема Статут Великого Князівства Литовського (1588 р.) і судові документи.

Автор доходить таких попередніх висновків: (1) лексема «справедливість» увживається в написаних староукраїнською (старобілоруською) мовою юридичних документах послідовно на позначення практик, пов’язаних із судовим процесом; вона набирає виразних ознак правового поняття як така, що є відповідником латинського iustitio; (2) у розглянутих текстах у смислових полях лексеми «справедливість» відсутнє звичне для сучасної мови відсилання до морально-етичних норм і принципів, натомість смислові поля давньої й сучасної «справедливостей» перетинаються в тому, що нині, як і в ранньомодерний час, нею позначали неупереджене ставлення до когось і дії, які відповідають правовим нормам; (3) у розглянутих джерелах лексеми «справедливо», «правдиво», «правдивий» мають доволі розмиті смислові поля, які часто перетинаються між собою, а прислівники «справедливо» і «правдиво» часто виступають як синоніми; (4) уживання лексем «справедливо», «правдиво», «правдивий» не є ані послідовним, ані структурованим, вони належать до сфери побутового мовлення і не можуть претендувати на належність до поняттєвого апарату; (5) лексеми «правда», «праведність», «істина» в тогочасному юридичному полі практично не вживаються.

Біографія автора

Larysa Dovga, Національний університет «Києво-Могилянська Академія»

доктор філософських наук, професор

Посилання

Bilodid, I. (Ed.). (1976). Dictionary of the Ukrainian language: in 11 v. (V. 7). [In Ukrainian]. Кyiv: Naukova Dumka

Bilodid, I. (Ed.). (1978a). Dictionary of the Ukrainian language: in 11 v. (Vol. 9). [In Ukrainian]. Кyiv: Naukova Dumka.

Bilodid, I. (Ed.). (1978b). Dictionary of the Ukrainian language: in 11 v. (V. 11). [In Ukrainian]. Кyiv: Naukova Dumka.

Bilous, N. (2011). Testaments of the inhabitants of Kyiv in the middle 16th and the 1st half of the 17th c. [In Ukrainian]. Kyiv: Prostir.

Brogi Bercoff, G. (2014-2015). Choice of Language and Choice of Culture in 17-th Century Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv Academy, 12, 33-45.

Cassin, B. (2016). Plus d'une langue (S. Zholdak, Тrans.). [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.

Chuba, H. (2013). The "Jevanhelije Ucytelnoje" 1616 Translated by Meletij Smotryc’kyj in the Context of Ukrainian Homility Literatur. [In Ukrainian]. Kyiv Academy, 11, 11-23.

Dovga, L. (2012a). The value system in the Ukrainian culture of the second half of the XVII century (on the basis of theoretical heritage of Inokentii Gizel). [In Ukrainian]. Kyiv, & Lviv: Svichado.

Dovga, L. (2012b). To the problem of introducing theological texts into the field culturological research. [In Ukrainian]. In A. Konversky (Ed.), Humanities studies: collection of scientific works (iss. 12, pp. 54-61). Kyiv: Kyiv university.

Dovga, L. (2016a). The conceptual apparatus in the discourse of Ukrainian church intellectuals of the 17th century: to formulation of the problem. [In Ukrainian]. Sententiae, 34(1), 132-143. https://doi.org/10.22240/sent34.01.132

Dovga, L. (2016b). The idea of “good” in the sermons of Anthony Radyvylovsky from the collection “Crown of Christ” (1688). [In Ukrainian]. In N. Yakovenko (Ed.), The Way of Four Centuries: Proceedings of the International Scientific Conference of the Kyiv-Mohyla Academy Ad Fontes - Do dzherel (pp. 72-81). Kyiv: NaUKMA.

Dovga, L. (2018). Multiple Types of “The Good” in Hryhorii Skovoroda’s Philosophical Discourse: Dobro vs Blaho. In Ch. Hansen (Ed.), The Linguistics of Vocabulary (Language and Linguistics) (pp. 1-44). New York: Nova Science Publisher.

Dovga, L., & Olishchuk, R. (2016). “Dobro” and “blaho” in Ukrainian texts of the first quarter of the 17thcentury: vocabulary translations. [In Ukrainian]. Sententiae, 35(2), 113-132. https://doi.org/10.22240/sent35.02.113

Galyatovskiy, I. (1659), Sermon on the resurrection of Christ. [In Ukrainian]. In I. Galyatovskiy, Klyuch razumeniya (pp. 83-92). Kyiv: Kyiv-Pechersk Lavra.

Gilson, E. (2019). Studies in Medieval Philosophy. Eugene, OR: Cascade Books.

Grześkowiak-Krwawicz, A. (2018). Dyskurs politzczny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Pojęcia i idee. Toruń: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Horsky, V. (1996a). The philosophy in the context of the history of Ukrainian culture. In V. Shynkaruk, & E. Bystrytski (Eds.), The phenomenon of Ukrainian culture: methodological principles of interpretation (pp. 192-217). [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Philosophy, NASU.

Horsky, V. (1996b). How is history of Ukrainian philosophy possible in the context of world culture. [In Ukrainian]. In S. Cherepanova (Ed.), Dialogue of cultures. Ukraine in the global context: Collection of papers (iss. 2, pp. 44-51). Lviv: Svit.

Horsky, V. (1999). Kyiv-Mohyla Academy in the history of Ukrainian philosophy. [In Ukrainian]. NaUKMA Scientific Proceedings, 9(1), 67-76.

Humenetska, L., & Kernytsky, I. (Eds.). (1978a). Dictionary of the Old Ukrainian language of the XIV - XV centuries (V. 2). [In Ukrainian]. Кyiv: Naukova Dumka.

Khoma, O. (2014). Preface. In O. Khoma (Ed.), Descartes' Meditations in the Mirror of Modern Interpretations: Jean-Marie Baysad, Jean-Luc Marion, Kim Sang On-Van-Kung (pp. 5-6). Kyiv: Duh i Litera.

Kiniewicz, J. (2017). Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów a granice aksjologiczne cywilizacji europejskiej - kilka refleksji końcowych. In A. Grześkowiak-Krwawicz, & J. Axer (Eds.), Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Struktury aksjologiczne i granice cywilizacyjne (pp. 291-308). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323527893.pp.291-308

Kohut, Z. (2004). Roots of Identity: Studies on Early Modern and Modern Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Krytyka.

Lisovy, V. (1997). Culture, ideology, politics. Collection of essays. [In Ukrainian]. Kyiv: O. Teliha Publishing house.

Lizkevitch, O. (2002-2003). Statutes of the Grand Duchy of Lithuania of 1588. [In Bilorussian]. Minsk. Retrieved from http://starbel.by/statut/statut1588.htm

Marion, J.-L. (2007). Descartes: état de la question. In J.-L. Marion (Ed.), Descartes (pp. 7-22). Paris: Bayard.

Moser, M. (2009). The language of the Lithuanian Statutes and the question of its “normalization” (a synopsis of parallel places of the first section of the Statutes of 1529, 1566 and 1588). [In Ukrainian]. Studia Russica, 23, 177-225.

Moysiyenko, V., & Nika, О. (2013). “Simple language” (“prosta mova”) in Ukraine and Belarus. [In Ukrainian]. Kyiv: NLUV.

Nitchyk, V. (1997). Petro Mohyla in the spiritual history of Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.

Nitchyk, V. (2001). Kyiv-Mohyla Academy and the German culture. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.

Opaliński, E. (2017). Prawo i wolność w szlacheckim systemie wartości w drugiej połowie XVI i na początku XVII stulecia. In A. Grześkowiak-Krwawicz, & J. Axer (Eds.), Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Struktury aksjologiczne i granice cywilizacyjne (pp. 242-263). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323527893.pp.242-263

Plokhy, S. (2005). The Cossaks and Religion in Early Modern Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Кrytyka.

Sapała, P. (2017). Relacja między wolnością a prawem w pismach Stanisława Orzechowskiego. In A. Grześkowiak-Krwawicz, & J. Axer (Eds.), Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Struktury aksjologiczne i granice cywilizacyjne (pp. 199-241). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323527893.pp.199-241

Srezniewskyi, I. (1989). Dictionary of the ancient Russian language. Reprint edition (V. 3, Part. 1). [In Russian]. Moskow: Kniga.

Starchenko, N. (2010). Value Systems of the Volhynian Gentry in Court Rhetorics in the late XVI C. (Based on the Baltazar Gniwosh Murder Case). [In Ukrainian]. SOCIUM. Almanac of Social History, 9, 318-360.

Starchenko, N. (2014). Honour, Blood and Rhetoric: the Conflict in Volyn' Noble Environment (Second Half of 16 - Early 17 Centuries). [In Ukrainian]. Кyiv: Laurus.

Starchenko, N. (Ed.). (2020). Strategies and Rituals of Conflict: the Szlachta Society in Volhynia at the turn of the 16 th - 17 th century. Source Texts and Interpretations. [In Ukrainian] Кyiv: Institute of History of Ukraine NASU.

Starczenko, N. (2019). II Statut Litewski versus konstytucje sejmowe. Województwa ukrainne w walce o „swoje prawo” na sejmach i w praktyce sądowej na przełomie XVI i XVII wieku. In D. Kupisz, & W. Uruszczak (Eds.), Sejm Królestwa Polskiego i Rzeczypospolitej Obojga Narodów a europejskie reprezentacje stanowe (pp. 157-192). Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.

Statutes of the Grand Duchy of Lithuania. (1588). [In Old Ukrainian], Vilnius: Mamonich Printing House.

Stratii, I. (2010). Philosophy in Kyiv-Mohyla Academy: What was it and How to achieve a correct view of it? [In Ukrainian]. Kyiv Academy, 8, 139-150.

Toftul, М. (2014). Modern dictionary of ethics. Zhytomyr: Ivan Franko Zhytomyr State University.

Vanhoozer, K. J. (1998). Is There a Meaning in this Text? The Bible, the Reader, and the Morality of Literary Knowledge. Grand Rapids, MI: Zondervan.

Vdovina, G. (2009). The language of the non-obvious. The doctrine of signs in the scholastic of the XVII century. [In Russian]. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press.

Yakovenko, N. (2002). A Parallel World: Studies in the History of Imaginings and Ideas in Ukraine of the 16th to 17th Centuries. Kyiv: Krytyka.

Yakovenko, N. (2012). Mirrors of Identity. Studies in the History of Concepts and Ideas in Ukraine (16th through the Early 18th Century). Kyiv: Laurus.

Yaremenko, M. (2014). “Academicians” and the Academy. The social history of learning and education in XVIII century Ukraine. Kharkiv: Akta.

Yaremenko, M. (2019). When and Who Lectured the Complete Theological Course at the Kyiv-Mohyla Collegium for the First Time? Kyivska Akademiia, 16, 11-30. https://doi.org/10.18523/1995-025x.2019.16.11-30

Yosypenko, S. (2008). Towards the origin of Ukrainian modernity. The Ukrainian early modern spiritual culture in the European context. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.

Zakrzewski, A. (2013). Wielkie Księstwo Litewskie (XVI-XVIII w.). Prawo - ustrój - społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Campidoglio.

Zwierzykowski, M. (2017). „Sine iustitia in libertate żyć nie chcemy”. Prawo i sprawiedliwość w dyskursie pilitycznym kampanii sejmowych lat 1696-1762. In A. Grześkowiak-Krwawicz, & J. Axer (Eds.), Wartości politzczne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Struktury aksjologiczne i granice cywilizacyjne (pp. 264-288). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323527893

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 384

Опубліковано

2020-12-12

Як цитувати

Dovga, L. (2020). Поняття «справедливість» і «правда» в українських текстах правового характеру (друга половина ХVІ – перша половина ХVІІ століття). Sententiae, 39(2), 46–63. https://doi.org/10.31649/sent39.02.046

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.