Зауваження щодо видання «Вступу» до філософського курсу Теофана Прокоповича
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent39.01.126Ключові слова:
Києво-Могилянська академія, схоластика, критичне видання, природа філософіїАнотація
С
Стаття супроводжує критичну публікацію вступу до філософського курсу Теофана Прокоповича (викладеного у Києво-Могилянській академії у 1707-1709 навчальних роках). У статті проаналізовано особливості рукопису Прокоповича в зіставленні з рукописом курсу Ґеорґія Кониського (викладеного у 1747-1749 навчальних роках). Другий з цих курсів можна сприймати як список першого, оскільки не містить значних відмінностей. У статті описано принципи видання «Вступу», філософське значення останнього і його короткий зміст з наступним аналізом посилань Прокоповича. Пояснено кодикологічні та текстологічні особливості текстів Прокоповича і Кониського. Помічено, що рукопис Кониського містить набагато більше помилок, ніж рукопис Прокоповича. Більшість з понад сотні різночитань між курсами – це помилки в рукописі Кониського. Автор робить припущення, що студент-записувач курсу Кониського не до кінця розумів складну стилістику Прокоповича. Позиція Прокоповича щодо стилю викладу свідчить про балансування між гуманістичними і схоластичними ідеалами. Констатовано, що Прокопович цитує здебільшого античних авторів. Посилання в Прокоповича достатньо детальні, проте на завжди коректні. У половині з них (6 з 12) виявлено невідповідності. Дуже ймовірно, що Прокопович робив ці посилання з пам’яті.
Посилання
Aristotle. (1976). Metaphysics. In Aristotle, Works in four volumes (Vol. 1, pp. 63-367). Moscow: Mysl. [In Russian].
Aristotle. (2002). Nicomachean ethics. Kyiv: Aquilon-Plus. [In Ukrainian].
Augustine. (n.d.). De Civitate Dei. Retrieved January 3, 2020, from The Latin Library website http://www.thelatinlibrary.com/augustine/civ19.shtml
Cicero. (n.d.). De Officiis. Retrieved January 4, 2020, from The Latin Library website http://www.thelatinlibrary.com/cicero/off2.shtml
Conimbricenses. (1607). Commentarii Collegii Conimbricensis e Societate Jesu In Universam Dialecticam Aristotelis Stagiritae. Coliniae Agrippinae [Köln]: Apud Bernardum Gualtherium.
Diogenes of Laertes. (1979). Lives of Eminent Philosophers. Moscow: Mysl. [In Russian].
Dionysius Areopagite. (2002). The Celestial Hierarchy. In Dionysius Areopagite, Works. St. Petersburg: Aletheia. [In Russian].
Franciscus de Marchia (2008). Reportatio II A (Quaestiones in secundum librum Sententiarum) qq. 1-12. (T. Suarez-Nani et al., Eds.). Leuven: Leuven UP. https://doi.org/10.2307/j.ctt9qdwjb.14
Johannes von Damaskos. (1969). Dialectica sive capita philosophica. In Johannes von Damaskos, Die Schriften. Berlin: Gruyter.
Konyskyi, G. (1747-49). Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quadirpartita. [Philosophical course]. The Department of Manuscripts (fonds 152, item 130,). Russian State Library, Moscow.
Kraye, J. (1993) The Philosophy of the Italian Renaissance. In Routledge History of Philosophy. Vol. 4: Renaissance and Seventeenth-Century Rationalis (pp. 15-65). London: Routledge.
Plato. (1551). Theages vel de Sapientia. Paris: Morelius.
Plato. (1993). Teetet. In Plato, Collection of Essays in Four Volumes (Vol. 2, pp. 192-274). Moscow: Mysl. [In Russian].
Plato. (2008). Phaedo. In Plato, Dialogues. (J. Kobiv, Trans.). (pp. 152-236). Kharkiv: Folio. [In Ukrainian].
Prokopovych, T. (1707-09a). Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quadripertita… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 301, Petrov’s cat-alogue, item 43). VNLU, Kyiv.
Prokopovych, T. (1707-09b). Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quad-ripertita… [Philosophical course]. The Department of Manuscripts (fonds of St Petersburg Theological Seminary, item 64). Russian National Library, Saint Petersburg.
Prokopowicz, Th. (1744). Apologia fidei in qua respondetur ad literas doctissimorum quorundam lutheranorum, quas ad patrem Michaelem, schi-monachum Pieczariensem, Regiomonto dederunt, respondentes ad ejus literas compellatorias, quas ipse prius ad eos misit, de vera Fide Orientalis Graeco Ruthenicae Apostolicae Ecclesiae. In Th. Prokopowicz, Miscellaneana Sacra variis temporibus edita, nunc primum in unum collecta publicoque exhibita. Wratislavia [Wrocław]: Johannes Jacobus Kornius.
Saint John of Damascus. (1958). Philosophical chapters. In Saint John of Damascus, Writings (pp. 8-110). Washington, D.C.: The Catholic University of America Press.
Seneca Minor. (n.d.). Epistulae Morales Ad Lucilium. Retrieved January 7, 2020, from The Latin Library website http://www.thelatinlibrary.com/sen/seneca.ep14-15.shtml
Seneca. (2017). Epistulae morales ad Lucilium. (A. Sodomora, Trans.). Lviv: A priori. [In Ukrainian].
Symchych, M. (2019а). Comparative analysis of the philosophical courses of Theofan Prokopovych and Georgiy Konyskyi on the example of the section “On infinity”. Sententiae, 38(1), 122-136. [In Ukrainian]. https://doi.org/10.22240/sent38.01.122
Symchych, M. (Ed.). (2019b). The texts on the infinity by Theofan Prokopovych and Georgiy Konyskyi and the available Ukrainian translations of them: a critical comparative edition. Sententiae, 38(1), 41-121. [In Ukrainian]. https://doi.org/10.22240/sent38.01.041
Tarrant, R. J. (2016). Texts, editors, and readers: Methods and problems in Latin textual criticism. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511805165
Wulf, M. de. (1907). Scholasticism old and new: An introduction to Scholastic philosophy medieval and modern. Dublin: Gill and Son; London: Longmans, Green et co.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 190
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).