Поняттєвий апарат у дискурсі українських церковних інтелектуалів XVII ст.: до постановки проблеми

Автор(и)

  • Larysa Dovga Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського http://orcid.org/0000-0003-2590-8261

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent34.01.132

Ключові слова:

благо, добро, лексема, поняття, смисл, текст, ранньомодерна українська культура, українська філософія

Анотація

Стаття присвячена необхідності відтворення тих смислів, що надавалися в XVII-XVIII ст. уживаним і сьогодні словам/поняттям/термінам. Автор доводить, що тотожність давнього смислового наповнення окремих лексем нинішньому є ілюзорною. Тому дослідники, що працюють зі старими текстами, часто наповнюють їх невластивими смислами. В такий спосіб культура XVII-XVIII ст. невиправдано модернізується, а подеколи й викривляється.

Згідно з гіпотезою автора, аналіз того, як у XVII-XVIII ст. певні абстрактні поняття співвідносилися в мовленні українських інтелектуалів з усталеними лексемами, що лише набували термінологічного характеру, дозволить простежити формування елементів філософського мислення в ранньомодерній книжній культурі України. Адже здатність відчувати нюанси філософських чи богословських понять сигналізує про (1) певні навички «філософування»; (2) свідому рецепцію «чужих» надбань з іноконфесійних, а також іншомовних текстів; (3) розуміння тонких смислових модуляцій тексту. Отже, можна обґрунтовано припустити, що чітке розмежування смислів одних і тих самих слів залежно від рівня слововжитку (буденного чи «високого», богословсько-філософського) є тим маркером, що вказує на початок свідомого філософування.

Для прикладу розглядаються поняття «добро» і «благо», уживання яких на початку XVII ст. зазвичай є синонімічним і вказує лише на різний мовний узус (староукраїнська чи церковнослов’янська мова). Натомість наприкінці цього ж століття за «добром» поступово закріплюється опис моральних чеснот і земних приваб, а за «благом» – небесних (метафізичних) дарів і очікувань блаженства «майбутнього віку».

Біографія автора

Larysa Dovga, Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського

доктор філософських наук, с.н.с., в.о. проф. кафедри історії та теорії культури

Посилання

Apresyan, R. (2007-2010). Good. In V. Stepin (Ed.), New Encyclopedia of Philosophy in 4 vol. [In Russian]. Retrieved 11 September, 2015, from IPhRAS website: http://iph.ras.ru/elib/0993.html

Bagro, S. (2013). The idea of Cossack homeland in modern historiography. NaUKMA Scientific Proceedings: Historical Sciences, 143, 48-55.

Bagro, S. (2015). Imagining Cossack homeland: territorial dimension of concept (second half of 17th - beginning of 18th century). [In Ukrainian]. In NaUKMA Scientific Proceedings: Historical Sciences, 169, 4-9.

Berynda, P. (1627). Lexicon slovenoroskyy i imen tolkovanie. [In Ukrainian]. Kyiv: Kiev Pechersk Lavra.

Berynda, P. (2003, February 25). Lexicon slovenoroskyy. [In Ukrainian]. Retrieved October 12, 2015, from Izbornyk website: http://litopys.org.ua/berlex/be.htm

Bondarevskaya, І. (2005). Aesthetic paradox of Ukrainian culture in the 17th century. [In Ukrainian]. Kyiv: Parapan.

Busel, V. (Ed.). (2009). Great Dictionary of Modern Ukrainian. [In Ukrainian]. Kyiv, & Іrpin: Perun.

Cassin, B., & Sigov, K. (Eds.). (2009-2013). Dictionary of Untranslatables: A Philosophical Lexicon (Vol. 1-3). [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.

Chuba, H. (2011). Ukrainian handwritten «Uchytel’ni Evanhelia». Research. Catalogue. The descriptions. [In Ukrainian]. Кyiv, & Lviv: Svichado.

Chyzhevsky, D. (2005). On the characterology of Slavs. Ukrainians. [In Ukrainian]. In D. Chyzhevsky, Philosophical works in 4 vol. (Vol. 2, pp. 36-42). Kyiv: Smoloskyp.

Coret, E. (1998). Grundriss der Metaphysik. [In Russian]. Kyiv: Tandem.

Bilodid, I. (Ed.). (1970-1980). Dictionary of Ukrainian language in 11 volumes. [In Ukrainian]. Retrieved 14 September, 2015, from SUM website: http://sum.in.ua/

Dovga, L. (2012). The value system in the Ukrainian culture of the second half of the XVII century (on the basis of theoretical heritage of Inokentii Gizel). [In Ukrainian]. Kyiv, & Lviv: Svicha-do.

Dydyk-Meush, A., Slobodzyanyk, E. (2015). Ukrainian landscapes XVI-XVIII centuries. Word Text Dictionary. [In Ukrainian] Lviv: I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies, NASU.

Gorsky, V. (1996a). The philosophy in the context of the history of Ukrainian culture. In V. Shynkaruk (Ed.), The phenomenon of Ukrainian culture: methodological principles of interpretation (pp. 192-217). [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Philosophy, NASU.

Gorsky, V. (1996b). How is history of Ukrainian philosophy possible in the context of world culture. [In Ukrainian]. Dialogue of cultures. Ukraine in the global context: collection of papers, 2, 44-51.

Gorsky, V. (1999). Kyiv-Mohyla Academy in the history of Ukrainian philosophy. [In Ukrainian]. NaUKMA Scientific Proceedings, 9(1), 67-76.

Gritsanov, А. (Ed.). (2001). The World Encyclopedia. Philosophy. [In Russian]. Moscow: АSТ.

Hrynchyshyn, D., & Polyuha, L. (Eds.). (1994). Ukrainian Dictionary 17th - first half 18th (Vol. 2). [In Ukrainian]. Lviv: I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies, NASU.

Hrynchyshyn, D., Jedlinska, U., Polyuha, L., & Chikalo, М. (Eds.). (2000). Ukrainian Dictionary 16th - first half 17th (Vol. 8). [In Ukrainian]. Lviv: I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies, NASU.

Ivin, A., & Nikiforov, A. (2010-2011). Dictionary of Logics. [In Russian]. Retrieved 8 September, 2015, from Slovaronline website: http://logic.slovaronline.com/

Khoma, О., & Chukhray, E. (2013). Servais Pinckaers’ Moral Theology and the question about the meaning of life of a modern person. [In Ukrainian]. In S.-Th. Pinckaers, The Sources of Christian Ethics (pp. 441-448). Kyiv: Spirit and Letter.

Kohut, Z. (2004). Roots of Identity: Studies on Early Modern and Modern Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Krytyka.

Korzo, М. (1999). Image of the Person in 17th Century Sermons. [In Russian]. Moscow: Institute of Philosophy Press.

Krymsky, S. (1996). Archetypes of Ukrainian culture. In V. Shynkaruk (Ed.), The phenomenon of Ukrainian culture: methodological principles of interpretation (pp. 91-112). [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Philosophy, NASU.

The remedy on sleepy human thinking (Likarstvo na ospalyy umysl cholovichyy)… [In Ukrainian]. (1607). Ostrog.

Lisovy, V. (1997). Culture, ideology, politics. Collection of essays. [In Ukrainian]. Kyiv: O. Teliha Publishing house.

Nitchyk, V. (1997). Petro Mohyla in the spiritual history of Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.

Nitchyk, V. (2001). Kyiv-Mohyla Academy and the German culture. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.

Peretz, V. (1926). The Question of “Uchytelni Evagelia” of 16th – 18th cent. [In Russian]. Collection of the department of Russian language and literature of the Academy of Sciences of the USSR, 101(2), 9-14.

Pinckaers, S.-Th. (2013). The Sources of Christian Ethics. [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.

Plokhy, S. (2005). The Cossaks and Religion in Early Modern Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Кrytyka.

Plokhy, S. (2006). The Origins of the Slavic Nations: Premodern Identities in Russia, Ukraine, and Belarus. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511496837

Pylypiuk, N., Ilnytzkyj, O., & Kozakov, S. (2008). Online Concordance to the Complete Works of Hryhorii Skovoroda. Retreived 16 September, 2015, from Skovoroda online concordance website: http://www.artsrn.ualberta.ca/skovoroda/

Sakal, Y. (2011). Uchytel’ni Evanhelia of “the type of Zabludiv”: composition and structure. [In Ukrainian]. (Master's thesis). Kyiv: NaUKMA.

Shokhin, V. (2007-2010). Good. In V. Stepin (Ed.), New Encyclopedia of Philosophy. In 4 volumes. [In Russian]. Retrieved 15 September, 2015, from IPhRAS website: http://iph.ras.ru/elib/0419.html

Shokhin, V. (2014) Agatology. Modernity and the classics. [In Russian]. Мoskov: Kanon+

Stratii, I. (2000). The philosophy at Kyiv Mohyla Academy. In V. Gorskiy (Ed.), Kyiv in the history of philosophy of Ukraine. (pp. 73-129). [In Ukrainian]. Kyiv: KM Academia, & Pulsary.

Stratii, I. (2003). Philosophy of Kyiv-Mohyla Academy. [In Ukrainian]. In V. Smoliy & other. (Eds.), The history of Ukrainian culture in 5 volumes (Vol. 3, pp 575-610). Kyiv: Naukova dumka.

Stratii, I. (2010). Philosophy in Kyiv-Mohyla Academy: What was it and How to achieve a correct view of it? [In Ukrainian]. Kiev Academy, 8, 139-150.

Symchych, M. (2012). “Ukrainian philosophy”: historical and philosophical canon or research project? [In Ukrainian]. Humanitarni studii, 12, 87-91.

Sysyn, F. (2006). Fatherland in Early Eighteenth-Century Ukrainian Political Culture. [In Ukrainian]. Ukraina Moderna, 10, 7-18.

Tairova-Yakovleva, T. (2013). Ivan Mazepa and the Russian Empire. The history of “treason”. [In Ukrainian]. Kyiv: Klio.

Vorgrimler, H. (2005). Nowy Leksykon Teologiczny. Warszawa: VERBINUM.

Yakovenko, N. (2009). Choice of Name versus Choice of Path: The Names of Ukrainian Territories from the Late Sixteenth to the Late Seventeenth Century. [In Ukrainian]. In О. Betliy, & К. Dysa (Eds.), Intercultural Dialogue: Т. 1: Identity (pp. 57-95). Kyiv: Spirit and Letter.

Yakovenko, N. (2012). “The owners of the fatherland”: the idea of Cossack and Church elite of Hetman of nature and responsibilities of government representation (before the 18th). [In Ukrainian]. In N. Yakovenko, Mirrors of Identity. Studies in the History of Concepts and Ideas in Ukraine (16th through the Early 18th Century) (pp. 397-426). Kyiv: Laurus.

Yaremenko, M. (2012). For “the Honor of the House”, for “Benefit of the Fatherland” and “at the State Service” (the Cossak`s Nobility for schooling in the Eighteenth Century). [In Ukrainian]. In M. Drozdowski, W. Walczak, & K. Wiszowata-Walczak (Eds.), Od Kijowa do Rzymu. Z dziejów stosunków Rzeczypospolitej ze Stolicą Apostolską i Ukrainą. W 35 lecie pracy naukowej Teresie Chynczewskiej-Hennel, Uczniowie, Przyjaciele i Koledzy (pp. 369-388). Białystok: IBNDKE.

Yartseva, V. (Ed.). (1990). Linguistic Encyclopedic Dictionary. [In Russian]. Моscow: Sovetskaya Encyclopedia.

Yosypenko, S. (2008). Towards the origin of Ukrainian modernity. The Ukrainian early modern spiritual culture in the European context. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.

Zapasko, Y., Isayevych, Y. (1981). Monuments of book art: catalog of early printed books published in Ukraine: Book. 1, (1574-1700). [In Ukrainian]. Lviv: Vyshča shkola.

Zema, W. (1997). Semiotics “simplicity” in the works of John Vyshensky. [In Ukrainian]. Genesis, 1(5), 183-187.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 656

Опубліковано

2016-06-16

Як цитувати

Dovga, L. (2016). Поняттєвий апарат у дискурсі українських церковних інтелектуалів XVII ст.: до постановки проблеми. Sententiae, 34(1), 132–143. https://doi.org/10.22240/sent34.01.132

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.