Поняттєвий апарат у дискурсі українських церковних інтелектуалів XVII ст.: до постановки проблеми
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent34.01.132Ключові слова:
благо, добро, лексема, поняття, смисл, текст, ранньомодерна українська культура, українська філософіяАнотація
Стаття присвячена необхідності відтворення тих смислів, що надавалися в XVII-XVIII ст. уживаним і сьогодні словам/поняттям/термінам. Автор доводить, що тотожність давнього смислового наповнення окремих лексем нинішньому є ілюзорною. Тому дослідники, що працюють зі старими текстами, часто наповнюють їх невластивими смислами. В такий спосіб культура XVII-XVIII ст. невиправдано модернізується, а подеколи й викривляється.
Згідно з гіпотезою автора, аналіз того, як у XVII-XVIII ст. певні абстрактні поняття співвідносилися в мовленні українських інтелектуалів з усталеними лексемами, що лише набували термінологічного характеру, дозволить простежити формування елементів філософського мислення в ранньомодерній книжній культурі України. Адже здатність відчувати нюанси філософських чи богословських понять сигналізує про (1) певні навички «філософування»; (2) свідому рецепцію «чужих» надбань з іноконфесійних, а також іншомовних текстів; (3) розуміння тонких смислових модуляцій тексту. Отже, можна обґрунтовано припустити, що чітке розмежування смислів одних і тих самих слів залежно від рівня слововжитку (буденного чи «високого», богословсько-філософського) є тим маркером, що вказує на початок свідомого філософування.
Для прикладу розглядаються поняття «добро» і «благо», уживання яких на початку XVII ст. зазвичай є синонімічним і вказує лише на різний мовний узус (староукраїнська чи церковнослов’янська мова). Натомість наприкінці цього ж століття за «добром» поступово закріплюється опис моральних чеснот і земних приваб, а за «благом» – небесних (метафізичних) дарів і очікувань блаженства «майбутнього віку».Посилання
Bagro, S. (2013). The idea of Cossack homeland in modern historiography. NaUKMA Scientific Proceedings: Historical Sciences, 143, 48-55.
Bagro, S. (2015). Imagining Cossack homeland: territorial dimension of concept (second half of 17th - beginning of 18th century). [In Ukrainian]. In NaUKMA Scientific Proceedings: Historical Sciences, 169, 4-9.
Berynda, P. (1627). Lexicon slovenoroskyy i imen tolkovanie. [In Ukrainian]. Kyiv: Kiev Pechersk Lavra.
Berynda, P. (2003, February 25). Lexicon slovenoroskyy. [In Ukrainian]. Retrieved October 12, 2015, from Izbornyk website: http://litopys.org.ua/berlex/be.htm
Bondarevskaya, І. (2005). Aesthetic paradox of Ukrainian culture in the 17th century. [In Ukrainian]. Kyiv: Parapan.
Busel, V. (Ed.). (2009). Great Dictionary of Modern Ukrainian. [In Ukrainian]. Kyiv, & Іrpin: Perun.
Cassin, B., & Sigov, K. (Eds.). (2009-2013). Dictionary of Untranslatables: A Philosophical Lexicon (Vol. 1-3). [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.
Chuba, H. (2011). Ukrainian handwritten «Uchytel’ni Evanhelia». Research. Catalogue. The descriptions. [In Ukrainian]. Кyiv, & Lviv: Svichado.
Chyzhevsky, D. (2005). On the characterology of Slavs. Ukrainians. [In Ukrainian]. In D. Chyzhevsky, Philosophical works in 4 vol. (Vol. 2, pp. 36-42). Kyiv: Smoloskyp.
Coret, E. (1998). Grundriss der Metaphysik. [In Russian]. Kyiv: Tandem.
Bilodid, I. (Ed.). (1970-1980). Dictionary of Ukrainian language in 11 volumes. [In Ukrainian]. Retrieved 14 September, 2015, from SUM website: http://sum.in.ua/
Dovga, L. (2012). The value system in the Ukrainian culture of the second half of the XVII century (on the basis of theoretical heritage of Inokentii Gizel). [In Ukrainian]. Kyiv, & Lviv: Svicha-do.
Dydyk-Meush, A., Slobodzyanyk, E. (2015). Ukrainian landscapes XVI-XVIII centuries. Word Text Dictionary. [In Ukrainian] Lviv: I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies, NASU.
Gorsky, V. (1996a). The philosophy in the context of the history of Ukrainian culture. In V. Shynkaruk (Ed.), The phenomenon of Ukrainian culture: methodological principles of interpretation (pp. 192-217). [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Philosophy, NASU.
Gorsky, V. (1996b). How is history of Ukrainian philosophy possible in the context of world culture. [In Ukrainian]. Dialogue of cultures. Ukraine in the global context: collection of papers, 2, 44-51.
Gorsky, V. (1999). Kyiv-Mohyla Academy in the history of Ukrainian philosophy. [In Ukrainian]. NaUKMA Scientific Proceedings, 9(1), 67-76.
Gritsanov, А. (Ed.). (2001). The World Encyclopedia. Philosophy. [In Russian]. Moscow: АSТ.
Hrynchyshyn, D., & Polyuha, L. (Eds.). (1994). Ukrainian Dictionary 17th - first half 18th (Vol. 2). [In Ukrainian]. Lviv: I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies, NASU.
Hrynchyshyn, D., Jedlinska, U., Polyuha, L., & Chikalo, М. (Eds.). (2000). Ukrainian Dictionary 16th - first half 17th (Vol. 8). [In Ukrainian]. Lviv: I. Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies, NASU.
Ivin, A., & Nikiforov, A. (2010-2011). Dictionary of Logics. [In Russian]. Retrieved 8 September, 2015, from Slovaronline website: http://logic.slovaronline.com/
Khoma, О., & Chukhray, E. (2013). Servais Pinckaers’ Moral Theology and the question about the meaning of life of a modern person. [In Ukrainian]. In S.-Th. Pinckaers, The Sources of Christian Ethics (pp. 441-448). Kyiv: Spirit and Letter.
Kohut, Z. (2004). Roots of Identity: Studies on Early Modern and Modern Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Krytyka.
Korzo, М. (1999). Image of the Person in 17th Century Sermons. [In Russian]. Moscow: Institute of Philosophy Press.
Krymsky, S. (1996). Archetypes of Ukrainian culture. In V. Shynkaruk (Ed.), The phenomenon of Ukrainian culture: methodological principles of interpretation (pp. 91-112). [In Ukrainian]. Kyiv: Institute of Philosophy, NASU.
The remedy on sleepy human thinking (Likarstvo na ospalyy umysl cholovichyy)… [In Ukrainian]. (1607). Ostrog.
Lisovy, V. (1997). Culture, ideology, politics. Collection of essays. [In Ukrainian]. Kyiv: O. Teliha Publishing house.
Nitchyk, V. (1997). Petro Mohyla in the spiritual history of Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.
Nitchyk, V. (2001). Kyiv-Mohyla Academy and the German culture. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.
Peretz, V. (1926). The Question of “Uchytelni Evagelia” of 16th – 18th cent. [In Russian]. Collection of the department of Russian language and literature of the Academy of Sciences of the USSR, 101(2), 9-14.
Pinckaers, S.-Th. (2013). The Sources of Christian Ethics. [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.
Plokhy, S. (2005). The Cossaks and Religion in Early Modern Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Кrytyka.
Plokhy, S. (2006). The Origins of the Slavic Nations: Premodern Identities in Russia, Ukraine, and Belarus. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511496837
Pylypiuk, N., Ilnytzkyj, O., & Kozakov, S. (2008). Online Concordance to the Complete Works of Hryhorii Skovoroda. Retreived 16 September, 2015, from Skovoroda online concordance website: http://www.artsrn.ualberta.ca/skovoroda/
Sakal, Y. (2011). Uchytel’ni Evanhelia of “the type of Zabludiv”: composition and structure. [In Ukrainian]. (Master's thesis). Kyiv: NaUKMA.
Shokhin, V. (2007-2010). Good. In V. Stepin (Ed.), New Encyclopedia of Philosophy. In 4 volumes. [In Russian]. Retrieved 15 September, 2015, from IPhRAS website: http://iph.ras.ru/elib/0419.html
Shokhin, V. (2014) Agatology. Modernity and the classics. [In Russian]. Мoskov: Kanon+
Stratii, I. (2000). The philosophy at Kyiv Mohyla Academy. In V. Gorskiy (Ed.), Kyiv in the history of philosophy of Ukraine. (pp. 73-129). [In Ukrainian]. Kyiv: KM Academia, & Pulsary.
Stratii, I. (2003). Philosophy of Kyiv-Mohyla Academy. [In Ukrainian]. In V. Smoliy & other. (Eds.), The history of Ukrainian culture in 5 volumes (Vol. 3, pp 575-610). Kyiv: Naukova dumka.
Stratii, I. (2010). Philosophy in Kyiv-Mohyla Academy: What was it and How to achieve a correct view of it? [In Ukrainian]. Kiev Academy, 8, 139-150.
Symchych, M. (2012). “Ukrainian philosophy”: historical and philosophical canon or research project? [In Ukrainian]. Humanitarni studii, 12, 87-91.
Sysyn, F. (2006). Fatherland in Early Eighteenth-Century Ukrainian Political Culture. [In Ukrainian]. Ukraina Moderna, 10, 7-18.
Tairova-Yakovleva, T. (2013). Ivan Mazepa and the Russian Empire. The history of “treason”. [In Ukrainian]. Kyiv: Klio.
Vorgrimler, H. (2005). Nowy Leksykon Teologiczny. Warszawa: VERBINUM.
Yakovenko, N. (2009). Choice of Name versus Choice of Path: The Names of Ukrainian Territories from the Late Sixteenth to the Late Seventeenth Century. [In Ukrainian]. In О. Betliy, & К. Dysa (Eds.), Intercultural Dialogue: Т. 1: Identity (pp. 57-95). Kyiv: Spirit and Letter.
Yakovenko, N. (2012). “The owners of the fatherland”: the idea of Cossack and Church elite of Hetman of nature and responsibilities of government representation (before the 18th). [In Ukrainian]. In N. Yakovenko, Mirrors of Identity. Studies in the History of Concepts and Ideas in Ukraine (16th through the Early 18th Century) (pp. 397-426). Kyiv: Laurus.
Yaremenko, M. (2012). For “the Honor of the House”, for “Benefit of the Fatherland” and “at the State Service” (the Cossak`s Nobility for schooling in the Eighteenth Century). [In Ukrainian]. In M. Drozdowski, W. Walczak, & K. Wiszowata-Walczak (Eds.), Od Kijowa do Rzymu. Z dziejów stosunków Rzeczypospolitej ze Stolicą Apostolską i Ukrainą. W 35 lecie pracy naukowej Teresie Chynczewskiej-Hennel, Uczniowie, Przyjaciele i Koledzy (pp. 369-388). Białystok: IBNDKE.
Yartseva, V. (Ed.). (1990). Linguistic Encyclopedic Dictionary. [In Russian]. Моscow: Sovetskaya Encyclopedia.
Yosypenko, S. (2008). Towards the origin of Ukrainian modernity. The Ukrainian early modern spiritual culture in the European context. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.
Zapasko, Y., Isayevych, Y. (1981). Monuments of book art: catalog of early printed books published in Ukraine: Book. 1, (1574-1700). [In Ukrainian]. Lviv: Vyshča shkola.
Zema, W. (1997). Semiotics “simplicity” in the works of John Vyshensky. [In Ukrainian]. Genesis, 1(5), 183-187.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 335
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).