Формування філософського поняття системи: Бартоломей Кекерман

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent34.01.080

Ключові слова:

система і метод, філософія як система, логіка як система, матерія і форма знання

Анотація

У статті доведено, що розроблене Бартоломеєм Кекерманом поняття системи має нормативний характер, що припускає, втім, тісний зв'язок дидактичних, методичних, гносеологічних і онтологічних аспектів цього поняття. Згідно з автором, єдність цих аспектів гарантується онтологічними передумовами, зокрема – поглядом на природу як на гармонійне ціле, що визначає порядок системи. Автор визнає новаторською Кекерманове трактування системи як родового поняття для позначення природи філософії. За Кекерманом, суть філософії складають нормативні принципи-приписи, що формують її, а не набута здатність (habitus). Поняття філософії як системи приписів альтернативне схоластичній вимозі починати дослідження з дефініцій поняття філософії, її природи і предмета. Оскільки філософія є агрегат дисциплін, а не щось просте, визначити її поняття неможливо. Щоб уникнути синкретизму, Кекерман вимагає привести кожну з цих дисциплін у систему, а потім погодити їх. Хоча приписи визначають форму й суть усякої дисципліни, а також формують відповідні вміння, автор виступає проти суто формального потрактування Кекерманового поняття системи. Адже форма у Кекермана розуміється вже не як щось чисто інтелігібельне, а як система норм, як те, що може бути записане, передане іншим і сприйняте ними. Крім того, приписи одних наук можуть поставати матеріалом для інших наук. Основну мету Кекермана автор бачить у побудові такої системи філософії, яка зважала би на всі вимоги, висунені його великими попередниками. Автор також доводить, що Кекерман, на відміну від еклектиків, підкреслював примат форми над змістом і використовував метод a priori, еклектики ж відштовхувалися переважно від досвіду, орієнтувалися на поняття відкритої системи й використовували метод a posteriori.

Біографія автора

Sergiy Secundant, Одеський національний університет ім. І. Мечнікова

д. філос. н.,  доцент кафедри філософії та основ загальногуманітарного знання

Посилання

Arnim, H. F. A. von. (1964). Stoicorum veterum fragmenta (Bd. 1-3). Stutgardiae: Teubneri.

Blank, A. (2008). Justice and the Eclecticism of Protestant Ethics, 1580-1610. Studia Leibnitiana, 40, 223-238.

Catana, L. (2008). The historiographical Concept “System of Philosophy”: its Origin, Nature, Influence and Legitimacy. Leiden, & Boston: Brill. https://doi.org/10.1163/ej.9789004166486.i-388

Filser, H. (2001). Dogma, Dogmen, Dogmatik: eine Untersuchung zur Begründung und zur Entstehungsgeschichte einer theoretischen Disziplin von der Reformation bis zur Spätaufklärung. Münster: Lit.

Hotson, H. (2007). Commonplace Learning. Ramism and Its German Ramifications 1543-1630. Oxford: Oxford UP.

Keckermann, B. (1606). Praecognitorum Logicorum Tractatus III. Hanoviae: G. Antonii.

Keckermann, B. (1611a). Scientiae metaphysicae compendiosum systema. Hanoviae: G. Antonii.

Keckermann, B. (1611b). Systema Logicae tribus libris adornatum. Hanoviae: G. Antonii.

Keckermann, B. (1612). Praecognitorum philosophicorum libri duo naturam philosophiae explicantes, et rationem ejus tum docendae, tum discendae monstrantes. Hanoviae: G. Antonii.

Keckermann, B. (1614). Opera omnia quae extant (T. 1-2). Colonia Allobrogum [i.e. Geneva]: Petrus Aubertus.

Leinsle, U. G. (1985). Das Ding und die Methode. Methodische Konstitution und Gegenstand der frühen protestantischen Metaphysik, Teil 1: Darstellung. Augsburg: Maro Verlag.

Scmidt-Biggemann, W. (1983). Topica universalis. Eine Modellgeschichte humanistischer und barocker Wissenschaft. Hamburg: Meiner.

Schmoeckel, M. (2014). Das Recht der Reformation. Die epistemologische Revolution der Wissenschaft. Tübingen: Siebeck.

Stuckrad, K. von. (2010). Locations of knowledge in Medieval and Early Modern Europe Esoteric Discourse and Western Identities. Leiden & Boston: Brill. https://doi.org/10.1163/ej.9789004184220.i-240

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 594

Опубліковано

2016-06-16

Як цитувати

Secundant, S. (2016). Формування філософського поняття системи: Бартоломей Кекерман. Sententiae, 34(1), 80–94. https://doi.org/10.22240/sent34.01.080

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.