МЕТОДОЛОГІЯ ТЕОЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ У ТВОРАХ СВ. МАКСИМА СПОВІДНИКА

Автор(и)

  • Yuriy Chornomorets Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent28.01.042

Ключові слова:

методологія, теологія, антропологія, християнський платонізм

Анотація

Автор доводить неадекватність попередніх досліджень богословської системи Максима Сповідника, що приділяли мало уваги оригінальності трансформації вчення отців-каппадокійців, здійсненої цим мислителем. У статті показано, що Максим випередив свою епоху, здійснивши онтологічне перетлумачення попередньої патристичної традиції. Оригінальна версія християнського платонізму, створена Максимом Сповідником, вимагає нових досліджень, особливо – порівняння з античними філософами.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Месяц С.В. Трансформация античного понимания Абсолюта в христианском богословии IV века // Космос и душа. Учения о вселенной и человеке в Античности и в Средние века / общ. ред. П.П. Гайденко, В.В. Петров. – М.: Прогресс-Традиция, 2005. – С. 823–858.

Нестерова О.Е. Allegoria pro typologia. Ориген и судьба иносказательных методов интерпре-тации Священного Писания в раннепатристическую эпоху. – М.: ИМЛИ РАН, 2006. – 304 с.

Светлов Р.В. Дамаский Диадох как представитель афинской школы неоплатонизма // Дамаский Диадох. О первых началах/ Пер. с древнегреч. Л. Ю. Лукомского; Подгото-вка Л.Ю. Лукомского, Р.В. Светлова. – СПб.: РГХИ, 2000. – С. 755–828.

Чорноморець Ю.П. Візантійський неоплатонізм від Діонісія Ареопагіта до Геннадія Схола-рія. – К.: Дух і літера, 2010. – 568 с.

Corsini, E. (1962). Il trattato «De Divinis Nominibus» dello pseudo-Dionigi e i commenti neoplatonici al Parmenidi. Torino: G. Giappichelli.

 Geanakoplos, D. J. (1969). Some Aspects of the Influence of Byzantine Maximus the Confessor on the Theology of East and West. Church History, 38(2), 150-163.

 Gersh, S. (1978). From Jamblichus to Eriugena. An Investigation of the Prehistory and Evolution of the Pseudo-Dionysian Tradition. Leiden: Brill.

 Jones, J. D. (2005). An Absolutely Simple God? Frameworks for Reading Pseudo-Dionisius Areopagite. Thomist, 69(3), 371-406.

 Karayannis, V. (1993). Maxime le Confesseur. Essence et énérgies de Dieu. Paris: Beauchesne.

 Larchet, J.-C. (1996). La divinisation de l'homme selon saint Maxime le Confesseur. Paris: Cerf.

 Mueller-Jourdan, P. (2005). Typologies spatio-temporelle de l’Ecclesia byzantine. La Mystagogie de Maxime le Confesseur dans la culture philosophique de l’Antiquité tardive. Leiden, & Boston: Brill.

 Pelikan, J. (1982). The place of Maximus the Confessor in the history of christian thought. In F. Heinzer, & Ch. Schoenborn (Eds.), Maximus Confessor. Actes du Symposium sur Maxime le Confesseur, Fribour 2-5-Septembre, 1980 (pp. 387-402). Fribourg, Suisse: Editions Universitaire.

 Places, E. (1982). Maxime le Confesseur et Dialoge de Photicé. In F. Heinzer, & Ch. Schoenborn (Eds.), Maximus Confessor: actes du Symposium sur Maxime le Confesseur, Fribourg, 2-5 septembre, 1980 (pp. 29-35). Fribourg, Suisse: Editions Universitaire.

 Rappe, S. (1964). Scepticism in the Sixth Century? Damascius’ Doubts and Solutions Conserning First Principies. The Journal of the History of Philosophy, 92, 330-357.

 Rappe, S. (2000). Reading Neoplatonism. Non-discursive Thinking in the Texts of Plotinus, Proclus and Damascius. Cambridge: Cambridge UP.

 Rorem, P. E., & Lamoreaux, J. (1998). John of Scythopolis and the Dionsysian Corpus: Annotating the Areopagite. Oxford: Oxford UP.

 Sherwood, P. (1955). The Earlier Ambigua of Maximus the Confessor and His Refutation of Origenism. Roma: Orbis Catholicus, & Herder.

 Thunberg, L. (1995). Microcosm and Mediator. The Theological Antropology of Maximus the Confessor. Chicago: Open Court.

 Tollefsen, T. T. (2008). The Christocentric Cosmology of St Maximus the Confessor. Oxford: Oxford UP.

Біографія автора

Yuriy Chornomorets, Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова

доктор філософських наук, професор кафедри культурології

Посилання

Chornomorets, Yu. P. (2010). Byzantine Neoplatonism from Dionysius the Areopagite to Gennadius Scholarius. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i litera.

Corsini, E. (1962). Il trattato «De Divinis Nominibus» dello pseudo-Dionigi e i commenti neoplatonici al Parmenidi. Torino: G. Giappichelli.

Geanakoplos, D. J. (1969). Some Aspects of the Influence of Byzantine Maximus the Confessor on the Theology of East and West. Church History, 38(2), 150-163. https://doi.org/10.2307/3162703

Gersh, S. (1978). From Jamblichus to Eriugena. An Investigation of the Prehistory and Evolution of the Pseudo-Dionysian Tradition. Leiden: Brill.

Jones, J. D. (2005). An Absolutely Simple God? Frameworks for Reading Pseudo-Dionisius Areopagite. Thomist, 69(3), 371-406. https://doi.org/10.1353/tho.2005.0015

Karayannis, V. (1993). Maxime le Confesseur. Essence et énérgies de Dieu. Paris: Beauchesne.

Larchet, J.-C. (1996). La divinisation de l'homme selon saint Maxime le Confesseur. Paris: Cerf.

Mesyats, S.V. (2005). The transformation of the antique understanding of the Absolute in Christian theology of IV century. [In Russian]. In P. P. Gaydenko, & V. V. Petrov (Eds.), Space and soul. The teachings of the universe and man in Antiquity and the Middle Ages (pp. 823-858) Moscow: Progress-Traditsiya.

Mueller-Jourdan, P. (2005). Typologies spatio-temporelle de l'Ecclesia byzantine. La Mystagogie de Maxime le Confesseur dans la culture philosophique de l'Antiquité tardive. Leiden, & Boston: Brill.

Nesterova, O. E. (2006). Allegoria pro typologia. Origen and the fate of the allegorical method of interpretation of Scripture in the Early patristic era. [In Russian]. Moscow: IMLI RAN.

Pelikan, J. (1982). The place of Maximus the Confessor in the history of christian thought. In F. Heinzer, & Ch. Schoenborn (Eds.), Maximus Confessor. Actes du Symposium sur Maxime le Confesseur, Fribour 2-5-Septembre, 1980 (pp. 387-402). Fribourg, Suisse: Editions Universitaire.

Places, E. (1982). Maxime le Confesseur et Dialoge de Photicé. In F. Heinzer, & Ch. Schoenborn (Eds.), Maximus Confessor: actes du Symposium sur Maxime le Confesseur, Fribourg, 2-5 septembre, 1980 (pp. 29-35). Fribourg, Suisse: Editions Universitaire.

Rappe, S. (1964). Scepticism in the Sixth Century? Damascius' Doubts and Solutions Conserning First Principies. The Journal of the History of Philosophy, 92, 330-357.

Rappe, S. (2000). Reading Neoplatonism. Non-discursive Thinking in the Texts of Plotinus, Proclus and Damascius. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511570629

Rorem, P. E., & Lamoreaux, J. (1998). John of Scythopolis and the Dionsysian Corpus: Annotating the Areopagite. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198269700.001.0001

Sherwood, P. (1955). The Earlier Ambigua of Maximus the Confessor and His Refutation of Origenism. Roma: Orbis Catholicus, & Herder.

Svetlov, R. V. (2000). Damascius Diadoch as a representative of the Athenian school of Neoplatonism. [In Russian]. Damascius Diadoch, Quaestiones de primis principiis (pp. 755-828). (L. Yu. Lukomskiy, Trans.). St-Petersburg: RHGI.

Thunberg, L. (1995). Microcosm and Mediator. The Theological Antropology of Maximus the Confessor. Chicago: Open Court.

Tollefsen, T. T. (2008). The Christocentric Cosmology of St Maximus the Confessor. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199237142.001.0001

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 434

Опубліковано

2013-06-16

Як цитувати

Chornomorets, Y. (2013). МЕТОДОЛОГІЯ ТЕОЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ У ТВОРАХ СВ. МАКСИМА СПОВІДНИКА. Sententiae, 28(1), 42–50. https://doi.org/10.22240/sent28.01.042

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.