МЕТОДОЛОГІЯ ТЕОЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ У ТВОРАХ СВ. МАКСИМА СПОВІДНИКА
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent28.01.042Ключові слова:
методологія, теологія, антропологія, християнський платонізмАнотація
Автор доводить неадекватність попередніх досліджень богословської системи Максима Сповідника, що приділяли мало уваги оригінальності трансформації вчення отців-каппадокійців, здійсненої цим мислителем. У статті показано, що Максим випередив свою епоху, здійснивши онтологічне перетлумачення попередньої патристичної традиції. Оригінальна версія християнського платонізму, створена Максимом Сповідником, вимагає нових досліджень, особливо – порівняння з античними філософами.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Месяц С.В. Трансформация античного понимания Абсолюта в христианском богословии IV века // Космос и душа. Учения о вселенной и человеке в Античности и в Средние века / общ. ред. П.П. Гайденко, В.В. Петров. – М.: Прогресс-Традиция, 2005. – С. 823–858.
Нестерова О.Е. Allegoria pro typologia. Ориген и судьба иносказательных методов интерпре-тации Священного Писания в раннепатристическую эпоху. – М.: ИМЛИ РАН, 2006. – 304 с.
Светлов Р.В. Дамаский Диадох как представитель афинской школы неоплатонизма // Дамаский Диадох. О первых началах/ Пер. с древнегреч. Л. Ю. Лукомского; Подгото-вка Л.Ю. Лукомского, Р.В. Светлова. – СПб.: РГХИ, 2000. – С. 755–828.
Чорноморець Ю.П. Візантійський неоплатонізм від Діонісія Ареопагіта до Геннадія Схола-рія. – К.: Дух і літера, 2010. – 568 с.
Corsini, E. (1962). Il trattato «De Divinis Nominibus» dello pseudo-Dionigi e i commenti neoplatonici al Parmenidi. Torino: G. Giappichelli.
Geanakoplos, D. J. (1969). Some Aspects of the Influence of Byzantine Maximus the Confessor on the Theology of East and West. Church History, 38(2), 150-163.
Gersh, S. (1978). From Jamblichus to Eriugena. An Investigation of the Prehistory and Evolution of the Pseudo-Dionysian Tradition. Leiden: Brill.
Jones, J. D. (2005). An Absolutely Simple God? Frameworks for Reading Pseudo-Dionisius Areopagite. Thomist, 69(3), 371-406.
Karayannis, V. (1993). Maxime le Confesseur. Essence et énérgies de Dieu. Paris: Beauchesne.
Larchet, J.-C. (1996). La divinisation de l'homme selon saint Maxime le Confesseur. Paris: Cerf.
Mueller-Jourdan, P. (2005). Typologies spatio-temporelle de l’Ecclesia byzantine. La Mystagogie de Maxime le Confesseur dans la culture philosophique de l’Antiquité tardive. Leiden, & Boston: Brill.
Pelikan, J. (1982). The place of Maximus the Confessor in the history of christian thought. In F. Heinzer, & Ch. Schoenborn (Eds.), Maximus Confessor. Actes du Symposium sur Maxime le Confesseur, Fribour 2-5-Septembre, 1980 (pp. 387-402). Fribourg, Suisse: Editions Universitaire.
Places, E. (1982). Maxime le Confesseur et Dialoge de Photicé. In F. Heinzer, & Ch. Schoenborn (Eds.), Maximus Confessor: actes du Symposium sur Maxime le Confesseur, Fribourg, 2-5 septembre, 1980 (pp. 29-35). Fribourg, Suisse: Editions Universitaire.
Rappe, S. (1964). Scepticism in the Sixth Century? Damascius’ Doubts and Solutions Conserning First Principies. The Journal of the History of Philosophy, 92, 330-357.
Rappe, S. (2000). Reading Neoplatonism. Non-discursive Thinking in the Texts of Plotinus, Proclus and Damascius. Cambridge: Cambridge UP.
Rorem, P. E., & Lamoreaux, J. (1998). John of Scythopolis and the Dionsysian Corpus: Annotating the Areopagite. Oxford: Oxford UP.
Sherwood, P. (1955). The Earlier Ambigua of Maximus the Confessor and His Refutation of Origenism. Roma: Orbis Catholicus, & Herder.
Thunberg, L. (1995). Microcosm and Mediator. The Theological Antropology of Maximus the Confessor. Chicago: Open Court.
Tollefsen, T. T. (2008). The Christocentric Cosmology of St Maximus the Confessor. Oxford: Oxford UP.
Посилання
Corsini, E. (1962). Il trattato «De Divinis Nominibus» dello pseudo-Dionigi e i commenti neoplatonici al Parmenidi. Torino: G. Giappichelli.
Geanakoplos, D. J. (1969). Some Aspects of the Influence of Byzantine Maximus the Confessor on the Theology of East and West. Church History, 38(2), 150-163. https://doi.org/10.2307/3162703
Gersh, S. (1978). From Jamblichus to Eriugena. An Investigation of the Prehistory and Evolution of the Pseudo-Dionysian Tradition. Leiden: Brill.
Jones, J. D. (2005). An Absolutely Simple God? Frameworks for Reading Pseudo-Dionisius Areopagite. Thomist, 69(3), 371-406. https://doi.org/10.1353/tho.2005.0015
Karayannis, V. (1993). Maxime le Confesseur. Essence et énérgies de Dieu. Paris: Beauchesne.
Larchet, J.-C. (1996). La divinisation de l'homme selon saint Maxime le Confesseur. Paris: Cerf.
Mesyats, S.V. (2005). The transformation of the antique understanding of the Absolute in Christian theology of IV century. [In Russian]. In P. P. Gaydenko, & V. V. Petrov (Eds.), Space and soul. The teachings of the universe and man in Antiquity and the Middle Ages (pp. 823-858) Moscow: Progress-Traditsiya.
Mueller-Jourdan, P. (2005). Typologies spatio-temporelle de l'Ecclesia byzantine. La Mystagogie de Maxime le Confesseur dans la culture philosophique de l'Antiquité tardive. Leiden, & Boston: Brill.
Nesterova, O. E. (2006). Allegoria pro typologia. Origen and the fate of the allegorical method of interpretation of Scripture in the Early patristic era. [In Russian]. Moscow: IMLI RAN.
Pelikan, J. (1982). The place of Maximus the Confessor in the history of christian thought. In F. Heinzer, & Ch. Schoenborn (Eds.), Maximus Confessor. Actes du Symposium sur Maxime le Confesseur, Fribour 2-5-Septembre, 1980 (pp. 387-402). Fribourg, Suisse: Editions Universitaire.
Places, E. (1982). Maxime le Confesseur et Dialoge de Photicé. In F. Heinzer, & Ch. Schoenborn (Eds.), Maximus Confessor: actes du Symposium sur Maxime le Confesseur, Fribourg, 2-5 septembre, 1980 (pp. 29-35). Fribourg, Suisse: Editions Universitaire.
Rappe, S. (1964). Scepticism in the Sixth Century? Damascius' Doubts and Solutions Conserning First Principies. The Journal of the History of Philosophy, 92, 330-357.
Rappe, S. (2000). Reading Neoplatonism. Non-discursive Thinking in the Texts of Plotinus, Proclus and Damascius. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511570629
Rorem, P. E., & Lamoreaux, J. (1998). John of Scythopolis and the Dionsysian Corpus: Annotating the Areopagite. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198269700.001.0001
Sherwood, P. (1955). The Earlier Ambigua of Maximus the Confessor and His Refutation of Origenism. Roma: Orbis Catholicus, & Herder.
Svetlov, R. V. (2000). Damascius Diadoch as a representative of the Athenian school of Neoplatonism. [In Russian]. Damascius Diadoch, Quaestiones de primis principiis (pp. 755-828). (L. Yu. Lukomskiy, Trans.). St-Petersburg: RHGI.
Thunberg, L. (1995). Microcosm and Mediator. The Theological Antropology of Maximus the Confessor. Chicago: Open Court.
Tollefsen, T. T. (2008). The Christocentric Cosmology of St Maximus the Confessor. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199237142.001.0001
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 277
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).