СОЦІАЛЬНО-ІСТОРИЧНІ ІМПЛІКАЦІЇ ТА ІМПЕРСОНА- ЛЬНЕ РОЗУМІННЯ АВТОРСТВА В ФІЛОСОФІЇ МИСТЕЦТВА ГАЙДЕҐҐЕРА

Автор(и)

  • Alexander Yudin Київський національний університет імені Тараса Шевченка http://orcid.org/0000-0002-3864-371X

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent26.01.095

Анотація

У статті пропонується інтерпретації естетики Гайдеґґера на основі аналізу його відомого тексту «Джерело художнього твору» не тільки як антисуб’єктивістської, але і як соціально-історично орієнтованої. Це есе займає проміжне місце між раннім Гайдеґґером-екзистенціалістом та пізнім Гайдеґґеромпоетичним мислителем буття. Обидві позиції характеризуються соціальною абстрактністю, оскільки перша націлена суто на індивідуальне буття Dasein, тоді як друга повністю зосереджена на бутті, доступному через мову як «дім буття». Саме «Джерело…», створене у перехідний період, містить більш конкретні соціальні імплікації. Аналіз есе показує, що попри традиційно приписуваний поняттям Гайдеґґера абстрактний неісторичний характер, його естетика є особливо цікавою, оскільки виходить на розуміння мистецтва як одкровення соціально-історичної істини, автора ж – як медіума істини, але не її винахідника, автономного суб’єкта. ЛІТЕРАТУРА Арендт Х. Vita activa, или О деятельной жизни. – СПб.: Издательство «Алетейя», 2000. – 437 с. Бимель В. Мартин Хайдеггер сам свидетельствующий о себе и о своей жизни. – Челя- бинск: Урал LTD, 1998. – 285 с. Гадамер Г.-Г. Введение к «Истоку художественного творения» // Хайдеггер М. Работы и размышления разных лет. – М.: Издательство «Гнозис», 1993. – С. 117–132. Гайдеґґер М. Дорогою до мови. – Львів: Літопис, 2007. – 232 с. Гайденко П.П. Искусство и бытие. М. Хайдеггер о сущности художественного произ- ведения // Философия. Религия. Культура: Критический анализ современной бур- жуазной философии. – М.: Мысль, 1982. – С. 188–212. Демидюк Л. Концепція прамови у поезії Миколи Воробйова та філософії Мартіна Гай- деґґера // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – 2008. – Вип. 44. – Частина 1. – С. 61–71. Лукаш В. Герменевтика // Література. Теорія. Методологія. – Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – С. 56–113. Марков А.В. Проблема судьбы творца у позднего Хайдеггера. Дисс. на соиск. ученой степ. канд. филос. н. – М.: 2002. – 155 с. Мінаков М. Сутність мови і смисл буття в онтології Мартіна Гайдеґґера // Гайдеґґер М. Дорогою до мови. – Львів: Літопис, 2007. – С. 7–16. Сафранский Р. Хайдеггер: германский мастер и его время. – М.: Молодая гвардия, 2005. – 614 с. Токмань Г. Екзистенціальна аналітика й літературознавство (Мартін Гайдеггер як ін- терпретатор лірики) // Слово і час. – 2001. – № 7. – С. 23–34. Хабермас Ю. Философский дискурс о модерне. – М.: Издательство «Весь Мир», 2003. – 416 с. Хайнади З. Искусство и метафизика смерти. Лев Толстой и Мартин Хайдеггер: фило- софско-поэтический опыт сравнительного изучения // Вопросы литературы. – 2009. – № 5. – С. 304–332. Хайддегер М. Введение в метафизику. – СПб.: НОУ – «Высшая религиозно- философская школа», 1998. – 302 с. Хайдеггер М. Бытие и время. – М.: Ad marginem, 1997. – 451 с. Хайдеггер М. Исток искусства и предназначение мысли // Хайдеггер М. Работы и раз- мышления разных лет. – М.: Издательство «Гнозис», 1993a. – С. 280–292. Хайдеггер М. Исток художественного творения // Хайдеггер М. Работы и размышления разных лет. – М.: Издательство «Гнозис», 1993b. – С. 50–116. Хайдеггер М. Ницше. – СПб.: Владимир Даль, 2006. – Т.1. – 604 с. Хайдеггер М. Основные проблемы феноменологии. – СПб: Высшая религиозно- философская школа, 2001. – 445 с. Хайдеггер М. Разъяснения к поэзии Гельдерлина. – СПб.: Академический проект, 2003. – 320 с. Bolt B. Heidegger Reframed: Interpreting Key Thinkers for the Arts (Contemporary Thinkers Reframed). – London, New York: I.B.Tauris & Co. Ltd, 2011. – 189 р. Faden, G. Der Schein der Kunst: Zu Heideggers Kritik der Asthetik. — Wurzburg: Konigshausen und Neumann, 1986. – 229 S. Halliburton D. Poetic Thinking: An approach to Heidegger. – Chicago and London: The University of Chicago Press, 1981. – xii, 235 р. Heidegger M. Being and Time / trans. John Macquarrie & Edward Robinson. –New York: Harper & Row, 1962. – 589 p. Heidegger M. Sein und Zeit. – Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1967. – 437 S. Heidegger M. The essence of truth: on Plato's cave allegory and Theaetetus. – London, New York : Continuum, 2002. – xii, 252 p. Herrmann F.-W. Heideggers Philosophie der Kunst: eine systematische Interpretation der Holzwege-Abhandlung "Der Ursprung des Kunstwerkes". – Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1994. – 498 S. Kockelmans J. J. Heidegger on art and art works. – Dordrecht, Boston: M. Nijhoff, 1985. – xiv, 249 p. Pöggeler O. Der Denkweg Martin Heideggers. – Pfullingen: Neske, 1963. – 318 p. Pöggeler O. Philosophie und Politik bei Heidegger. – Freiburg: Alber, 1972. – 151 p. Thomson I. D. Heidegger, Art, and Postmodernity. – New York: Cambridge UP, 2011. – xix, 245 p.

Біографія автора

Alexander Yudin, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат філологічних наук, докторант кафедри теорії літератури, компаративистики і літературної творчості Інституту філології

Посилання

Bolt, B. (2011). Heidegger Reframed: Interpreting Key Thinkers for the Arts (Contemporary Thinkers Reframed). London, New York: I.B.Tauris & Co. Ltd.

Faden, G. (1986). Der Schein der Kunst: Zu Heideggers Kritik der Asthetik. Wurzburg: Konigshausen und Neumann.

Halliburton, D. (1981). Poetic Thinking: An approach to Heidegger. Chicago, & London: The University of Chicago Press.

Heidegger, M. (1962). Being and Time (J. Macquarrie, & E. Robinson, Trans.). New York: Harper & Row.

Heidegger, M. (1967). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.

Heidegger, M. (2002). The essence of truth: on Plato's cave allegory and Theaetetus. London, & New York: Continuum.

Herrmann, F.-W. (1994). Heideggers Philosophie der Kunst: eine systematische Interpretation der Holzwege-Abhandlung "Der Ursprung des Kunstwerkes". Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Kockelmans, J. J. (1985). Heidegger on art and art works. Dordrecht, & Boston: M. Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-009-5067-2

Pöggeler, O. (1963). Der Denkweg Martin Heideggers. Pfullingen: Neske..

Pöggeler, O. (1972). Philosophie und Politik bei Heidegger. Freiburg: Alber.

Thomson, I. D. (2011). Heidegger, Art, and Postmodernity. New York: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511976605

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 307

Опубліковано

2012-06-16

Як цитувати

Yudin, A. (2012). СОЦІАЛЬНО-ІСТОРИЧНІ ІМПЛІКАЦІЇ ТА ІМПЕРСОНА- ЛЬНЕ РОЗУМІННЯ АВТОРСТВА В ФІЛОСОФІЇ МИСТЕЦТВА ГАЙДЕҐҐЕРА. Sententiae, 26(1), 95–109. https://doi.org/10.22240/sent26.01.095

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.