Вольф і еклектицизм: від поняття відкритої системи до систематичного інтелекту
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent40.02.006Ключові слова:
Христіан Томазій, І. Х. Штурм, Лейбніц, систематичний еклектицизм, спекулятивний критицизм, реформа філософії, стиль філософствуванняАнотація
У статті (1) порівняно програми реформування філософії, розроблені Християном Вольфом і представниками школи еклектицистів (ХVІІІ ст.), (2) розкрито критичні підстави понять системи, властивих зазначеним програмам, і (3) оцінено перспективи подальшого розвитку цих понять. Хоча Вольф часто виявляє непослідовність, у цілому він, усе ж, ближчий до Декарта і Ляйбніца, а отже, до платонівської традиції. Еклектицисти, навпаки, стоять ближче до перипатетичної традиції, а отже, до емпіризму.
З точки зору історії філософської методології, програма Вольфа поєднує картезіанство й німецьку традицію методичного мислення (Й. Юнґ, Е. Вайґель і Ляйбніц), орієнтовані на математику. Еклектицисти, навпаки, використовували модернізовану діалектичну модель (поєднану з принципом історизму), застосувавши її до історії філософії. Якщо програма еклектицистів орієнтувалася на критичний відбір знань членами «наукової спільноти» і на поняття відкритої системи, то у Вольфа синтез знань здійснюється на основі строгого методу. Вольф висуває принципово нову ідею універсальної системи, засновану на нових нормативних вимогах до системоутворювального принципу, а саме: він повинен бути фундаментальним, загальнозначущим і іманентним системі знань.
Вольф не відкидає критичну програму еклектиків. У полеміці з ними він намагається довести, що успішне здійснення їхньої програми можливе тільки за наявності базової системи істин і надійного методу. У трактаті «Про різницю між систематичним і несистематичним інтелектом» Вольф заклав основи «систематичного еклектицизму» і «спекулятивного критицизму», який отримав своє обґрунтування в працях «класиків німецького ідеалізму», перш за все в К. Л. Райнхольда і Геґеля.
Посилання
Albrecht, M. (1994). Eklektik: Eine Begriffsgeschichte mit Hinweisen auf die Philosophie- und Wis-senschaftsgeschichte. Stuttgart-Bad Canstatt: Fromman-Holzboog.
Albrecht, M. (2011). Einleitung in: Wolff, Christian. De differentia intellectus systematici et non systematici. Aufklärung, 23, 229-245.
Felice, F. de. (2016). Il principio di ragion sufficiente considerazioni sulla concezione Wolffiana. Rivista di Filosofia Neo-Scolastica, 108(1), 91-113.
Gerlach, H.-M. (2001). Eklektizismus oder Fundamentalphilosophie? Die alternativen Wege von Christian Thomasius und Christian Wolff im philosophischen Denken der deutschen Frühauf-klärung an der Universität Halle. In H.-M. Gerlach (Ed.), Aufklärung (Bd. 12-2, pp. 9-26). Hamburg: Felix Meiner.
Lange, J. (1724). Bescheidene und ausführliche Entdeckung der falschen und schädlichen Philoso-phie in dem Wolffianischen Systemate Metaphysico von Gott, der Welt und dem Menschen. Halle: Wähsenhauser.
Lipsius, J. (1604). Manuductionis ad Stoicam Philosophiam Libri Tres, L. Annaeo Senecae, aliis-que scriptoribus illustrandis. Parisiis: Hadrianum Perier.
Madonna, L. C. (2018). Die Zwei Logiken. In R. Theis, & A. Aichele (Eds.), Handbuch. Christian Wolff (pp. 93-114). Wiesbaden: Springer.
Micraelius, J. (1653). Lexicon philosophicum terminorum philosophis usitatorum. Jena: Freyschmid.
Risse, W. (1970). Die Logik der Neuzeit, II. Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.
Secundant, S. (2010). Logic and metaphysics by Ch. Crusius. [In Russian]. Filosofska dumka-Sententiae: Historico-philosophical Special Issue, (I), 89-112.
Secundant, S. (2013). Leibniz's epistemology in its normative-critical foundations. [In Russian]. Odessa: House of Books.
Secundant, S. (2016). Johann Christoph Sturm: Eclecticism as a Philosophical Ideology and Meth-odological Program. [In Russian]. Epistemology & Philosophy of Science, 48(2), 104-120. https://doi.org/10.5840/eps201648212
Secundant, S. (2016). Zum Begriff der praktischen Logik und der reinen praktischen Vernunft bei Leibniz. In Für unser Glück oder das Glück anderer. Vorträge des X. Internationaler Leib-niz-Kongress Hannover 18-23. Juli 2016. in 6 Bände (Bd. 2, pp. 43-58). Hildesheim, Zürich, New York: Georg Olms.
Secundant, S. (2017). Christian Thomasius: logic as the doctrine of reason. [In Russian]. Sententiae, 36(2), 6-17. https://doi.org/10.22240/sent36.02.006
Sekundant, S. (2002). Philosophia protonoetica by Joachim Jung. On the problem of the formation of modern philosophy’s methodological principles. [In Russian]. Sententiae, 5(1), 10-22.
Sekundant, S. (2008). “Paedagogia mathematica” vs “Topica universalis” (education reform in the context of the 16-17th century philosophy). [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (5), 52-63.
Sekundant, S. (2009). “On methods” by J. Zabarella. In I. T. Kasavin (Ed.), Encyclopedia of Episte-mology and Philosophy of Science (pp. 621-623). [In Russian].Moscow: Canon +.
Thomasius, Ch. (1710). Einleitung zur Hofphilosophie, oder kurzer Entwurff und die ersten Linien von der Klugheit zu bedenken und vernünftig zu schliessen. Frankfurt und Leipzig: Johann Bauern.
Vollrath, E. (1962). Der Gliederung der Metaphysik in eine Metaphysica generalis und eine Meta-physica specialis. Zeitschrift für philosophische Forschung, 16(2), 258-284.
Vossius, G. J. (1658). De philosophia et philosophorum sectis. Hagae-Comitis: Adrianum Ulack.
Wolff, Ch. (1729). Horae subsecivae Marburgenses, anni MDCC XXIX, quibus Philosophia ad publicam privatamque utilitatem aptatutr. Francoforti & Lipsiae: Renger.
Wolff, Ch. (1740). Philosophia rationalis sive Logica, methodо scientifico pertractata. 3 Ed. Fran-cofuti & Lipsiae: Renger.
Wolff, Ch. (1755). Philosophia practica universalis, methohdo mathematico conscripta. In Meletema-ta mathemtico-philosophica (pp. 188-223). Halle: Renger.
Wolff, Ch. (2011). De differentia intellectus systematici et non systematici. Aufklärung, 23, 246-301.
Zenker, K. (2012). Denkfreiheit: Libertas philosophandi in der deutschen Aufklärung. Hamburg: Felix Meiner.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 491
Опубліковано
Версії
- 2021-08-15 (2)
- 2021-08-15 (1)
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).