Квазі-трансцендентальна універсальність у філософському дискурсі Жака Дериди
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent39.01.061Ключові слова:
універсальність, квазі-трансцендентальне, відмінність, синґулярність, нерозв’язність, синтаксис, слідАнотація
Статтю присвячено історико-філософському дослідженню засад універсалізму особливого типу. Цей універсалізм, властивий трансцендентальному мисленню, був радикалізований у квазі-трансцендентальному дискурсі Жака Дериди. При цьому встановлено, що експліцитна критика універсалізму, притаманна деконструкційній філософії, спрямована на «логоцентристську» парадигму універсальності, що підважується (квазі)трансцендентальною філософією.
Виявлено конститутивну функцію відмінності й іншості у становленні трансцендентальної й особливо квазі-трансцендентальної універсальності. Показано, що у (квазі)трансцендентальному дискурсі синґулярність виявляється залученою до царини універсального. Натомість «догматичний» універсалізм виносив синґулярність і/або партикулярність за свої межі, відтак підважуючи спроможність власних претензій. Простежуючи трансценденталістську тенденцію до врівноваження статусу і значущості універсального і партикулярного (синґулярного), авторка доходить висновку, що відношення між ними уможливлює конституювання свого роду гіпер-універсальності.
Визначено універсалістські імплікації деридианського поняття «квазі-трансцендентальне». Встановлено, що одним із засадничих чинників конституювання універсалізму квазі-трансцендентального типу є деконструкція бінарного мислення, здійснювана насамперед за допомогою принципів differance, нерозв’язності (апорії) та сліду. При цьому нерозв’язність імплікує універсальність, оприявнюючи перекривання і взаємне зумовлювання на позір альтернативних елементів. Натомість слід зумовлює перевершення логоцентристських альтернатив «первинне-вторинне» і «присутність-відсутність».
Посилання
Adair, S. (2018). The Aesthetic Use of the Logical Functions in Kant's Third Critique. Berlin: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110576078
Avtonomova, N. (2012). To the question of relativism and universalism in relation to Jacques Derrida’s conception. In V. A. Lectorsky (Ed.), Relativism, pluralism, criticism: epistemological analysis (pp. 135-162). Moscow: IF RAS. [In Russian].
Bates, D. (2005). Crisis Between the Wars: Derrida and the Origins of Undecidability. Representations, 90(1), 1-27. https://doi.org/10.1525/rep.2005.90.1.1
Benhabib. S. (2007). Another Universalism: On the Unity and Diversity of Human Rights. Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, 81(2), 7-32.
Bielik-Robson, A. (2019). Marrano Universalism. Benjamin, Derrida and Buck-Morss on the Condition of Universal Exile. Telos, 186, 25-44. https://doi.org/10.3817/0319186025
Bremer , M. (2007). Transcendental Logic’s New Clothes. In J. Y. Beziau, A. Costa-Leite (Eds.), Perspectives on Universal Logic (pp. 101-110). Milano: Polimetrica.
Colebrook , C. (2016). The Play of the World: The End, the Great Outdoors, the Outside, Alterity and the Real. Derrida Today, 9(1), 21-35. https://doi.org/10.3366/drt.2016.0117
Cunningham, D. (2015). Logics of Generalization: Derrida,Grammatology and Transdisciplinarity. Theory, Culture & Society, 32(5-6), 79-107. https://doi.org/10.1177/0263276415592037
Derrida, J. (1967a). Cogito et histoire de la folie. In J. Derrida, L'écriture et la différence (pp. 51-98). Paris: Seuil.
Derrida, J. (1967b). De la grammatologie. Paris: Minuit.
Derrida, J. (1967c). «Genèse et structure» et la phenomenology. In J. Derrida, L'écriture et la difference (pp. 229-252). Paris: Seuil.
Derrida, J. (1967d). La Voix et le Phénomène. Paris: PUF.
Derrida, J. (1972a). La differance. In J. Derrida, Marges de la philosophie (pp. 1-30). Paris: Minuit.
Derrida, J. (1972b). La Dissémination. Paris: Seuil.
Derrida, J. (1972c). La mythologie blanche. In J. Derrida, Marges de la philosophie (pp. 247-324). Paris: Minuit.
Derrida, J. (1972d). Positions. Paris: Minuit.
Derrida, J. (1978). La vérité en peinture. Paris: Flammarion.
Derrida, J. (1985). Préjugés. Devant la loi. In J. Derrida, V. Descombes et al., La faculté de juger (pp. 87-139). Paris: Minuit.
Derrida, J. (1987). Nombre de oui. In J. Derrida, Psyché: Inventions de l'autre (pp. 639-651). Paris: Galilée.
Derrida, J. (1987-1998a). Avant-propos. In J. Derrida, Psyché: Inventions de l'autre (Vol. 1, pp. 9-10). Paris: Galilée.
Derrida, J. (1987-1998b). Psyché: Invention de l'autre. In J. Derrida, Psyché: Inventions de l'autre (Vol. 1, pp. 11-61). Paris: Galilée.
Derrida, J. (1990). Du droit à la philosophie. Paris: Galilée.
Derrida, J. (1993). Aporias. (Th. Dutoit, Trans.). Stanford: Stanford UP.
Derrida, J. (1994). Force de loi: le «fondement mystique de l'autorité». Paris: Galilée.
Derrida, J. (1996). Le monolinguisme de l'autre, ou La prothèse d'origine. Paris: Galilée.
Derrida, J. (2001). On Cosmopolitanism and Forgiveness. (M. Dooley, & M. Hughes, Trans.). London: Routledge.
Derrida, J. (2007). Abraham, the Other. In B. Bergo, J. Cohen, & R. Zagury-Orly (Eds.), Judeities. Questions for Jacques Derrida (pp. 1-35). New York: Fordham UP.
Derrida, J., & Caputo, D. (1997). Deconstruction in an Nutshell: a Conversation with Jacques Derrida. New York: Fordham UP.
Derrida, J., & Dufourmantelle, A. (1997). De l’hospitalite. Paris: Calmann-Levy.
Drummond, J. J. (1990). Husserlian intentionality and non-foundational realism: noema and object. Dordrecht: Kluwer. https://doi.org/10.1007/978-94-009-1974-7
Duc Thao, Trân. (1986). Phenomenology and Dialectical Materialism. (R. S. Cohen, Trans.). Dordrecht: Reidel PC. https://doi.org/10.1007/978-94-009-5191-4
Dufourmantelle, A. (2012). L'Hospitalité, une Valeur Universelle? Insistance, 2(8), 57- 62. https://doi.org/10.3917/insi.008.0057
Funke, G. (1981). A Transcendental-Phenomenological Investigation Concerning Universal Idealism, Intentional Analysis and the Genesis Of Habitus. In W. McKenna, R. M. Harlan, & L. E. Winters (Eds.), Apriori and world. European Contributions to Husserlian Phenomenology (pp. 71-113). The Hague, Boston, & London: Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-009-8201-7_4
Gardner, S. (2015). Introduction. In S. Gardner, & M. Grist, The Transcendental Turn (pp. 1-19). New York: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198724872.003.0001
Gasché, R. (1987). Infrastructures and systematicy. In J. Sallis (Ed.), Deconstruction and Philosophy: The Texts of Jacques Derrida (pp. 3-20). Chicago: University of Chicago Press.
Gasché, R. (1997). The Tain of the Mirror: Derrida and the Philosophy of Reflection. Cambridge: Harvard UP.
Gasché, R. (1999). Of Minimal Things: Studies on the Notion of Relation. Stanford: Stanford UP.
Gorman, C. (2015). The Undecidable: Jacques Derrida and Paul Howard. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Hubble, R. L. (2003). Structures of Representation: Metaphor and Mimesis in Jacques Derrida's Glas. London: University of London.
Husserl, E. (1956). Erste Philosopie. Haag: Nijhoff.
Husserl, E. (1969). Formal and Transcendental Logic. (D. Cairns, Trans.). The Hague: Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-017-4900-8
Husserl, E. (1970). The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology. (D. Carr, Trans.). Evanston: Northwestern UP.
Husserl, E. (2003). Introduction to Transcendental Phenomenology. (C. Welch, Trans.). Sackville, N.B.: Atcost Press.
Husserl, E. (2009). Experience and judgment. Research of genealogy of logic. (V. Kebuladze, Trans.). Kyiv: PPS-2002. [In Ukrainian].
Ilyina, A. (2019). Derrida as an object of the history of philosophy: the concept of aporia in terms of the universality problem. Sententiae, 38(1), 6-26. [In Ukrainian]. https://doi.org/10.22240/sent38.01.006
Kant, I. (2000). Critique of the Power of Judgment. (P. Guyer, Trans.). New York: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511804656
Katz, A. (2018). The Defiance of the Transcendental by Phantasy and Imagination in Husserl and Kant. Horizon, 7(1), 57-78. https://doi.org/10.21638/2226-5260-2018-7-1-57-78
Kebuladze, V. (2011). Phenomenology of experience. Kyiv: Duh i Litera. [In Ukrainian].
Klein, T. (1974). Husserl's Kantian Meditations. The Southwestern Journal of Philosophy, 5(3), 69-82. https://doi.org/10.5840/swjphil19745337
Lafont, C. (2015). Transcendental versus Hermeneutic Phenomenology in Being and Time. In S. Gardner, & M. Grist (Eds.), The Transcendental Turn (pp. 278-293). New York: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198724872.003.0014
Landgrebe, L. M. (2019). Edmund Husserl. Retrieved from Encyclopædia Britannica website https://www.britannica.com/biography/Edmund-Husserl
Lawlor, L. (2002). Derrida and Husserl: The Basic Problem of Phenomenology. Bloomington: Indiana UP.
Lewis, M. (2008). Derrida and Lacan: Another Writing. Edinburgh: Edinburgh UP. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748636037.001.0001
Mohanty, J. N. (1959). Individual Fact and Essence in Edmund Husserl's Philosophy. Philosophy and Phenomenological Research, 20(2), 222-230. https://doi.org/10.2307/2104358
Morris, D. (2005). Bergsonian Intuition, Husserlian Variation, Peirceian Abduction: Toward a Relation Between Method, Sense and Nature. The Southern Journal of Philosophy, 43, 267-298. https://doi.org/10.1111/j.2041-6962.2005.tb01954.x
Proleev, S. (2010). The negative ontology of "post-": the search for a new cultural universalism. Δόξα / Doxa, 15, 193-204. [In Ukrainian].
Saussure, F. de. (1995). Cours de linguistique generale. Paris: Payot et Rivages.
Seron, D. (2002). Landgrebe et Fink sur l'universalité de la philosophie phénoménologique. Les Études philosophiques, 3(62), 281-292. https://doi.org/10.3917/leph.023.0281
Skempton, S. (2012). Universality and the Deconstruction of Identity. Diacrítica, 26(2), 277-289.
Sokolowski, R. (1974). Husserlian meditations: how words present things. Evanston: Northwestern UP.
Sowa, R. (2010). The Universal as “What is in Common”: Comments on the Proton-Pseudos in Husserl’s Doctrine of the Intuition of Essence. In C. Ierna, & H. Jacobs (Eds.), Philosophy, Phenomenology, Sciences: essays in Commemoration of Edmund Husserl (pp. 525-557). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0071-0_21
Stäheli, U (2003). Undecidability and the Political. MPP Working Paper No. 21/2003, Copenhagen Business School. Retrieved from CBS website https://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/10398/6420/wp21-2003us.pdf?sequence=1
Tugenhadt, E. (2005). Phenomenology and Linguistic Analysis. In R. Bernet, D. Welton, & G. Zavota (Eds.), Edmund Husserl: The Web of Meaning: Language, Noema, and Subjectivity and Intersubjectivity (pp. 49-70). London: Taylor & Francis.
Ville, J. de. (2019). Perpetual Peace: Derrida Reading Kant. International Journal for the Semiotics of Law, 32(3), 335-357. https://doi.org/10.1007/s11196-019-09605-8
Wallgren, Th. (2006). Transformative Philosophy: Socrates, Wittgenstein, and the Democratic spirit of Philosophy. Lanham, MD: Lexington Books.
White, D. A. (2017). Derrida on Being as Presence: Questions and Quests. Warsaw, & Berlin: DeGuyter. https://doi.org/10.1515/9783110540147
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 265
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Вінницький національний технічний університет
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).