Авіценна й авіценізм у мусульманській філософській думці на українських землях: посткласичний період (XVII – XVIII ст.)

Автор(и)

  • Mykhaylo Yakubovych Національний університет «Острозька академія», Острог, Україна https://orcid.org/0000-0002-8305-1166

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent38.01.027

Анотація

Стаття присвячена розвитку авіценізму на українських землях, а саме в творчості мусульманських мислителів, які походили з Півдня України в період раннього модерну. Враховуючи важливість спадщини Ібн Сіни (Авіценни) для мусульманської філософської й терологічної думки, виникає питання про ті галузі знання, які стали спільними для обох підходів. Оскільки саме такою була онтологія Ібн Сіни, зокрема ідея відповідної градації буття («необхідне – можливе – неможливе»), а також осмислення самого існування як предикату, як теологічна, так і філософська традиція розвивалася саме в тому руслі, який був заданий ранніми коментаторами Ібн Сіни. Проведено дослідження спадщини трьох мусульманських мислителів, що походили з України (Абу ль-Бака’ аль-Кафауві, Мухаммад аль-Кафауві, Мухаммад аль-Аккірмані), простежено рецепцію не лише «теологічного авіценізму», а й безпосередньо праць ібн Сіни. Якщо в початковий період (і це характерно для спадщини Абу ль-Бака’ аль-Кафауві) авіценізм розглядався більш описово, то мислетелі XVIII століття (Мухаммад аль-Кафауві) уже докладали значних зусиль для розв’язання відповідних проблем, які залишав по собі «класичний авіценізм» (проблема божественного знання нескінченості та ін.). На основі відповідних рукописів, частина з яких уперше вводиться в науковий обіг, обґрунтовується ідея про те, що осмислення авіценізму вихідцями з «ісламської частини» України загалом було включено у близькосхідний філософський процес тих часів, хоча існували й свої особливі риси.

Біографія автора

Mykhaylo Yakubovych, Національний університет «Острозька академія», Острог, Україна

кандидат історичних наук, старший науковий співробітник

Посилання

Al-Aqkirmani, Muhammad. (n. d..). Pearl Necklacle in the Explanation of Infinite Knowledge of God. [In Arabic]. [Manuscript]. King Saud University Library. No. 2301. Riyadh, Saudi Arabia.
Al-’Ash’ari, Abu al-Hasan. (1950). Articles of the Muslims and Differences of the Believers. [In Arabic]. Cairo: Maktaba al-Nahda al-Misriyya.
Al-Habbazi. Guide to the Science of Theology [In Arabic]. [Manuscript]. Public Library of King ‘Abd al-Aziz . Mss. 1343. Riyadh, Saudi Arabia.
Al-Isfahani, Shams al-Din. (b. d.). Commentary on “Al-Tajrid”. [In Arabic]. [Manuscript]. King Saud University Library. No. 2217. Riyadh, Saudi Arabia.
Al-Qatibi, Najm al-Din. (2006). Wisdom of the Source. [In Arabic]. Cairo: Al Maktaba al-Azhariyah.
Al-Kafawi, Abu al-Baka '. (1998). Universals. [In Arabic]. Beirut: Muassasa ar-Risala.
Al-Kafawi, Mahmud. (n. d.). Troops of the Best Scholars. [In Arabic]. [Manuscript]. Süleymaniye Kütüphanesi. Fe 1381. Istanbul, Turkey.
Al-Kafawi, Muhammad. (n. d.). Epistle on the Establishment of the Necessary. [In Arabic]. [Manuscript]. Princeton University Library. Robert Garrett Collection. ELS 3409. Princeton, USA.
Al-Kafawi, Muhammad. (b. d.). Glosses on the Epistle on the Establishment of the Necessary. [In Arabic]. [Manuscript]. Princeton University Library. Robert Garrett Collection. No. 5330Y. Princeton, USA.
Al-Kafawi, Muhammad. (1867). Glosses on the al-Lari. [In Arabic]. [Manuscript]. Istanbul: Matbaa Sultan.
Ibn Sina (1982). Book of Salvation. [In Arabic]. Beirut: Dar al-Afak al-Jadida.
Ibn Sina (1961). Directives and Remarks. [In Arabic]. Cairo: Dar al-Ma'rifa.
Ibn Khaldun (2004). Prolegomena. [In Arabic]. Beirut: Dar al-Fikr.
Ad-Dawwani (2011). Epistle on the Establishment of the Necessary. [In Arabic]. Amman: Dar al-Nur
Sa'd R. (1990). Problem of the Conflict between the Religion and Philosophy. [In Arabic]. Beirut: Dar al-Fikr al-Lubnani.
Aydin, Omer. (2005). Kalam between Tradition and Change: The Emphasis on Understanding of Classical Islamic Theology in Relation to Western Intellectual Effects, In S. Gündüz, & C. S. Yaran (Eds.), Change and essence: dialectical relations between change and continuity in the Turkish intellectual tradition (pp. 103-121). Washington: The Council for Research in Values and Philosophy.
Fakhri, Majid. (1957). The Classical Islamic Arguments for the Existence of God, The Muslim world, 1957, 47, 133-145. https://doi.org/10.1111/j.1478-1913.1957.tb02956.x
Lizzini O. (2005). Utility and Gratuitousness of Metaphysics: Avicenna, Quaestio, (5), 307-344. https://doi.org/10.1484/J.QUAESTIO.2.301835
Wisnowsky R. (2004). One Aspect of the Avicennian Turn in Sunni Theology, Arabic Sciences and Philosophy, 14(1), 65-100. https://doi.org/10.1017/S0957423904000013
Yakubovych M. (2016). Philosophical Thought of the Crimean Khanate. Kyiv: Komora.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 456

Опубліковано

2019-06-11

Як цитувати

Yakubovych, M. (2019). Авіценна й авіценізм у мусульманській філософській думці на українських землях: посткласичний період (XVII – XVIII ст.). Sententiae, 38(1), 27–40. https://doi.org/10.22240/sent38.01.027

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають