Християн Томазій: логіка як учення про рацію

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent36.02.006

Ключові слова:

Християн Томазій, логіка, вчення про рацію, німецький емпіризм, еклектизм, еклектична методологія

Анотація

У цій статті логіка Томазія оцінюється не в контексті становлення сучасної формальної логіки, а як одна з перших спроб побудови неформальної логіки чи теорії аргументації. Томазієва реформа логіки становила частину відповідної реформи філософії, спрямованої на звільнення людини від передсудів і на формування творчої особистості. Автор стверджує, що логіку Томазія не можна вважати психологічною чи психологічно-юридичною. Вона є радше теоретико-пізнавальною й орієнтована переважно на філософський дискурс. Мета такої логіки полягає у відокремленні істинного від хибного, ймовірного від неймовірного. Вона базується на антропологічних засадах. Побудована на гносеологічних принципах емпіризму, Томазієва антропологія здійснює критичні функції: вона спрямована проти формалізму й методизму традиційної логіки. Осягнута як вчення про людську рацію, логіка Томазія покликана служити інструментом критики у змістовному раціональному дискурсі, включно й зі філософським, і як така стає базисом усієї філософії.

Біографія автора

Sergiy Secundant, Одеський національний університет ім. І. Мечнікова

д. філос. н., доцент кафедри філософії та основ загальногуманітарного знання

Посилання

Haaparanta, L. (2009). Development of Logic. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195137316.001.0001

Lehmann-Brauns, S. (2004). Weisheit in der Weltgeschichte. Philosophiegeschichte zwischen Ba-rock und Aufklärung. Tübingen: Niemeyer.

Menzel, W. W. (1996). Vernakuläre Wissenschaft: Christian Wolffs Bedeutung für die Herausbil-dung und Durchsetzung des Deutschen als Wissenschaftssprache. Tübingen: Niemeyer. https://doi.org/10.1515/9783110941036

Petersen, P. (1921). Geschichte der Aristotelischen Philosophie im Рrotestantischen Deutschland. Leipzig: Meiner.

Schenk, G., & Meier, R. (Eds.). (2008). Psychologisch-Juristische Richtung der Logik im 18. Jahrhundert in Halle: Thomasius, Buddeus, Sperlette, Schneider, Grundling, Heineceius. Halle: Schenk.

Schmidt-Biggemann, W. (1988). Zwischen dem Möglichen und dem Tatsächlichen. Rationalis-mus und Eklektizismus, die Hauptrichtungen der deutschen Aufklärungsphilosophie. In W. Schmidt-Biggemann, Theodizee und Tatsachen. Das philosophische Prophil der deut-schen Aufklärung (SS. 7-57). Frankfurt am Main.

Schneiders, W. (1993). Vorwort. In Ch. Thomasius, Ausgewälte Werke. Bd. 1: Introduction ad philosophiam aulicam. Hildesheim, Zürich, & New York: Olms.

Scholz, L. (2002). Das Archiv der Klugheit: Strategien des Wissens um 1700. Tübingen: Niemeyer. https://doi.org/10.1515/9783110953497

Thomasius, Ch. (1688). Introductio ad philosophiam aulicam, seu lineae primae libri de prudentia cogitabdi et ratiocinandi. Lipsiae: Apud Autorem.

Thomasius, Ch. (1699). Einleitung zu der Vernunft-Lehre. Halle: Christoph.

Thomasius, Ch. (1710). Einleitung zu Hof-Philosophie. Frankfurt, & Leipzig: Bauer.

Thomasius, Ch. (1713). Höchstnöthige Cautelen. Halle im Magdeburg: Renger.

Thomasius, Ch. (1773). Dissertationum academicarum varii inprimis iuridici argumenti. Halae Magdeburgae: Gebaueri et Filii.

Zart, G. (1881). Einfluß der englischen Philosophie seit Bacon auf die deutsche Philosophie des 18. Jahrhunderts. Berlin: Dümmler.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 799

Опубліковано

2017-12-16

Як цитувати

Secundant, S. (2017). Християн Томазій: логіка як учення про рацію. Sententiae, 36(2), 6–17. https://doi.org/10.22240/sent36.02.006

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.