Вчення Садр ад-Діна Шіразі про буття
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent36.01.006Ключові слова:
Садр ад-Дін Ширазі, буття, суще, сутність, щосність, Тома Аквінський, actus essendi, забуття буття, Мартин ГайдеґерАнотація
У статті досліджуються основні риси метафізичного вчення визначного іранського філософа й богослова Садр ад-Діна Шіразі (Мулли Садри), який докорінно оновив філософську думку ісламського світу. Розглянуто такі аспекти його вчення: (1) першочерговість та ієрархія буття; (2) різниця між поняттям і реальністю буття; (3) різниця між буттям і сущим; (4) різниця між буттям і сутністю. Виявлено подібність між ученням Садр ад-Діна Ширазі й деякими концепціями Томи Аквінського, передусім – ученням останнього про реальність буття (actus essendi). Оскільки обидва філософи обґрунтували онтологічну різницю між буттям і сущим, їх не можна відносити до традиції «забуття буття», яку Мартин Гайдеґер вважав головною рисою історії європейської метафізики.Посилання
Avicenna. (1977). Liber de Philosophia Prima sive Scientia Divina. In Avicenna Latinus, Liber de Philosophia Prima sive Scientia Divina I-IV (Vol. 1). (S. Van Riet, Ed.). Leuven: Peeters; Leiden: Brill.
Corbin, H. (1988). Introduction. In Ṣ. al-D. M. Širāzī, Le livre des pénétrations métaphysiques (Kitāb al- Mashā’ir). (H. Corbin, Trans.). Lagrasse: Verdier.
Corbin, H. (1990). Philosophie prophétique et métaphysique de l’être. In H. Corbin, L’Iran et la philosophie. Paris: Fayard.
Daiber, H. (2007a). Bibliography of Islamic philosophy. Supplement. Leiden, Boston: Brill.
Daiber, H. (2007b). Bibliography of Islamic Philosophy. Vol. 1 : Alphabetical list of publications. Leiden, Boston: Brill.
Fabro, C. (1953). Ontologia esistenzialistica e metafisica tradizionale. Rivista di Filosopfia Neo-Scolastica, 45(6), 581-618.
Fabro, C. (1956). Actualité et originalité de l’esse thomiste. Revue thomiste, 56, 240-270, 480-510.
Fabro, C. (1957). Dall’essere all’esistente. Brescia: Morcelliana.
Fabro, C. (1969). La problematica dello «esse» tomistico. In C. Fabro, Tomismo e pensiero modern. Roma: Pontifica Universita' Lateranense.
Heidegger, M. (1929). Kant und das Problem der Metaphysik. Bonn: F. Cohen.
Heidegger, M. (1950). Der Spruch des Anaximander. In M. Heidegger, Holzwege. Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1953). Einführung in die Metaphysik. Tübingen: Niemeyer.
Heidegger, M. (1955). Vom Wesen des Grundes. Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1976a). Brief über den Humanismus. In M. Heidegger, Wegmarken: Gesamtausgabe (GA), Bd. 9, Abt. 1: Veröffentlichte Schriften 1910-1976 (pp. 313-364). Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1976b). Nachwort zu “Was ist Metaphysik”? In M. Heidegger, Wegmarken: GA, Bd. 9, Abt. 1… (pp. 303-312). Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1976c). Platons Lehre von der Wahrheit. In M. Heidegger, Wegmarken: GA, Bd. 9, Abt. 1… (pp. 203-238). Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1976d). Vom Wesen der Wahrheit. In M. Heidegger, Wegmarken: GA, Bd. 9, Abt. 1… (pp. 177-202). Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (2006). Sein und Zeit. Tübingen: Niemeyer.
Ibn Sina. (1980). Kitāb aš-Šifā (Bd. 1). Kairo.
Izutsu, T. (1971). The fundamental structure of Sabzawari’s metaphysics. In T. Izutsu, The Concept and Reality of Existence (pp. 57-149). Tokyo: Keio Institute.
Nasr, S. H. (1972). Mullā Ṣadrā and the Doctrine of the Unity of Being. The Philosophical forum, 4(1), 153-161.
Oldmeadow, H. (2010). Frithjof Schuon and the Perennial Philosophy. Bloomington: World Wisdom.
Pangallo, M. (1987). L‘essere come atto nell tomismo essenziale di Cornelio Fabro. Roma: Libreria Editrice Vaticana.
Picht, G. (1980). Der Begriff der Energeia bei Aristoteles. In G. Picht, Hier und Jetzt (Bd. 1, pp. 289-308). Stuttgart: Klett-Cotta.
Rizvi, S. H. (2007). Mullā Ṣadrā Shīrāzī: His Life and Works and The Sources for Safavid Philosophy. Oxford: Oxford UP.
Rizvi, S. H. (2009). Mullā Şadrā and Metaphysics: modulation of being. London: Routledge.
Schuon, F. (1981). Sophia perennis. In G.-K. Kaltenbrunner (Hrsg.), Wissende, Verschwiegene, Eingeweihte. Hinführung zur Esoterik, Herderbücherei Initiative 42. München: Herder.
Schütz, L. (1983). Thomas-Lexikon: Sammlung, Übers. u. Erkl. d. in sämtl. Werken d. h. Thomas von Aquin vorkommenden Kunstausdrücke u. wiss. Aussprüche. (Nachdr.). Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.
Širāzī, Ṣ. al-D. M. (1958). Al-Asfār al-arb’a (V. 1). (M. H. Tabataba’i, Ed.). Qom.
Širāzī, Ṣ. al-D. M. (1965). Le livre des pénétrations métaphysiques (Kitab al-Mashā’ir). Paris, & Teheran: Dep. d'iranologie de l'Institut franco-iranien.
Širāzī, Ṣ. al-D. M. (2003). Ḥikma al-muta’ āliya fī l-asfār al-arba’a al-´aqliyya. (G. A’avani, Ed.), Teheran.
Youn Hui Kang. (1999). La libertà di san Tommaso nell’interpretazione di Cornelio Fabro, Roma: Pontificia universitas urbaniana.
Corbin, H. (1988). Introduction. In Ṣ. al-D. M. Širāzī, Le livre des pénétrations métaphysiques (Kitāb al- Mashā’ir). (H. Corbin, Trans.). Lagrasse: Verdier.
Corbin, H. (1990). Philosophie prophétique et métaphysique de l’être. In H. Corbin, L’Iran et la philosophie. Paris: Fayard.
Daiber, H. (2007a). Bibliography of Islamic philosophy. Supplement. Leiden, Boston: Brill.
Daiber, H. (2007b). Bibliography of Islamic Philosophy. Vol. 1 : Alphabetical list of publications. Leiden, Boston: Brill.
Fabro, C. (1953). Ontologia esistenzialistica e metafisica tradizionale. Rivista di Filosopfia Neo-Scolastica, 45(6), 581-618.
Fabro, C. (1956). Actualité et originalité de l’esse thomiste. Revue thomiste, 56, 240-270, 480-510.
Fabro, C. (1957). Dall’essere all’esistente. Brescia: Morcelliana.
Fabro, C. (1969). La problematica dello «esse» tomistico. In C. Fabro, Tomismo e pensiero modern. Roma: Pontifica Universita' Lateranense.
Heidegger, M. (1929). Kant und das Problem der Metaphysik. Bonn: F. Cohen.
Heidegger, M. (1950). Der Spruch des Anaximander. In M. Heidegger, Holzwege. Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1953). Einführung in die Metaphysik. Tübingen: Niemeyer.
Heidegger, M. (1955). Vom Wesen des Grundes. Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1976a). Brief über den Humanismus. In M. Heidegger, Wegmarken: Gesamtausgabe (GA), Bd. 9, Abt. 1: Veröffentlichte Schriften 1910-1976 (pp. 313-364). Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1976b). Nachwort zu “Was ist Metaphysik”? In M. Heidegger, Wegmarken: GA, Bd. 9, Abt. 1… (pp. 303-312). Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1976c). Platons Lehre von der Wahrheit. In M. Heidegger, Wegmarken: GA, Bd. 9, Abt. 1… (pp. 203-238). Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (1976d). Vom Wesen der Wahrheit. In M. Heidegger, Wegmarken: GA, Bd. 9, Abt. 1… (pp. 177-202). Frankfurt am Main: Klostermann.
Heidegger, M. (2006). Sein und Zeit. Tübingen: Niemeyer.
Ibn Sina. (1980). Kitāb aš-Šifā (Bd. 1). Kairo.
Izutsu, T. (1971). The fundamental structure of Sabzawari’s metaphysics. In T. Izutsu, The Concept and Reality of Existence (pp. 57-149). Tokyo: Keio Institute.
Nasr, S. H. (1972). Mullā Ṣadrā and the Doctrine of the Unity of Being. The Philosophical forum, 4(1), 153-161.
Oldmeadow, H. (2010). Frithjof Schuon and the Perennial Philosophy. Bloomington: World Wisdom.
Pangallo, M. (1987). L‘essere come atto nell tomismo essenziale di Cornelio Fabro. Roma: Libreria Editrice Vaticana.
Picht, G. (1980). Der Begriff der Energeia bei Aristoteles. In G. Picht, Hier und Jetzt (Bd. 1, pp. 289-308). Stuttgart: Klett-Cotta.
Rizvi, S. H. (2007). Mullā Ṣadrā Shīrāzī: His Life and Works and The Sources for Safavid Philosophy. Oxford: Oxford UP.
Rizvi, S. H. (2009). Mullā Şadrā and Metaphysics: modulation of being. London: Routledge.
Schuon, F. (1981). Sophia perennis. In G.-K. Kaltenbrunner (Hrsg.), Wissende, Verschwiegene, Eingeweihte. Hinführung zur Esoterik, Herderbücherei Initiative 42. München: Herder.
Schütz, L. (1983). Thomas-Lexikon: Sammlung, Übers. u. Erkl. d. in sämtl. Werken d. h. Thomas von Aquin vorkommenden Kunstausdrücke u. wiss. Aussprüche. (Nachdr.). Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.
Širāzī, Ṣ. al-D. M. (1958). Al-Asfār al-arb’a (V. 1). (M. H. Tabataba’i, Ed.). Qom.
Širāzī, Ṣ. al-D. M. (1965). Le livre des pénétrations métaphysiques (Kitab al-Mashā’ir). Paris, & Teheran: Dep. d'iranologie de l'Institut franco-iranien.
Širāzī, Ṣ. al-D. M. (2003). Ḥikma al-muta’ āliya fī l-asfār al-arba’a al-´aqliyya. (G. A’avani, Ed.), Teheran.
Youn Hui Kang. (1999). La libertà di san Tommaso nell’interpretazione di Cornelio Fabro, Roma: Pontificia universitas urbaniana.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 395
Переглядів анотації: 475
Опубліковано
2017-06-16
Як цитувати
Pietsch, R. (2017). Вчення Садр ад-Діна Шіразі про буття. Sententiae, 36(1), 6–16. https://doi.org/10.22240/sent36.01.006
Номер
Розділ
СТАТТІ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).