«Cogito ergo sum» і філософія дії
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent32.01.088Ключові слова:
Декарт, cogito, історія філософії, аналітична філософія, обґрунтування знання, фундаменталізм, епістемологія, філософія діїАнотація
В cтатті обґрунтовуються нові перспективи історико-філософських досліджень, які відкриває проблематика аналітичної філософії. Йдеться (1) про створення відсутньої нині узагальненої історії аналітичних тлумачень Декартового принципу сogito ergo sum і (2) про аналіз картезіанства через призму сучасної філософії дії, з особливою увагою до перформаційності зазначеного вище принципу. Важливість таких досліджень з необхідністю виходитиме за межі «чистої» історії філософії, сприяючи також переглядові традиційних підходів до проблеми обґрунтування знання (фундаменталізм, когерентизм, реліабілізм), які залишаються проблемними.
Увага до перформаційного характеру тези cogito ergo sum є ключем до підставного перетлумачення проблеми обґрунтування знання, оскільки вона уможливлює обґрунтування як само-обґрунтованість у термінах здійсненності. Неминуча здійсненність, характерна для очевидно перформаційного знання (прикладом якого є сogito ergo sum, вельми вдалий претендент на роль надійного фундаменту), дозволяє стверджувати, що в перспективі філософії дії фундаменталістська стратегія обґрунтування знання отримує виграшну інтерпретацію порівняно з традиційним теоретико-пізнавальним підходом.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Айер (1996): Айер, Ж.А. «Я мыслю, следовательно я существую». В: Логос, 1996, №8, С. 44–51.
Боднарчук, Сень (2014): Боднарчук, Л., Сень А. Котингемова концепція триалізму Декарта і сучасні дискусії. В: Sententiae, Вип. XXХ, 2014, № 1, С. 196–209.
Вольф (2013): Вольф, М., Бутаков П., Берестов, И. «Аналитическая история античной философии». В: Sententiae, вип. XXVIII, 2013, № 1, С. 96–108.
Дмитриев (1996): Дмитриев, Т. «Декарт и лингвистическая философия». В: Логос, №8, 1996, С. 38–43.
Зимовец (1996): Зимовец, С. «Траектория человека: между кривой тела и прямой духа». В: Логос, №8, 1996, С. 32–37.
Кім (2014): Кім Сан Он-Ван-Кун. «Чи ототожнював Декарт в ego суб’єкта й субстанцію?» В: «Медитації» Декарта у дзеркалі сучасних тлумачень: Жан-Марі Бейсад, Жан-Люк Марйон, Кім Сан Он-Ван-Кун. Київ: Дух і Літера, 2014, С. 93–113.
Крічлі (2008): Крічлі, С. Вступ до континентальної філософі. К.: ТОВ Стилос, 2008, 152 с.
Хома (2010): Хома, О. «Філософський переклад і філософська спільнота». В: Філософська думка, 2010, № 3, С. 49–66.
A Companion (2010): A Companion to the Philosophy of Action. Ed. by T. O'Connor, C. Sandis. Chichester, West Sussex, UK; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2010, (xxii) 638 p.
Analytic (2005): Analytic Philosophy and History of Philosophy. Eds T. Sorell & G.A.J. Rogers. Oxford, U.K.: Clarendon Press; New York: Oxford UP, 2005, (x) 229 p.
AT: Descartes, R. OEuvres completes in 11 vol. Рubl. par Ch. Adam et P. Tannery. – Paris: Vrin, 1996.
Ayer (1956): Ayer, A.J. «I think, therefore I am». In: Ayer, A.J. The Problem of Knowledge. London: MacMillan, 1956, P. 45–54.
Ciprotti (2009): Ciprotti, N. «Hintikka on Descartes's Cogito». In: Nordicum-Mediterraneum. Icelandic E-Journal of No.rdic and Mediterranean Studies, Vol. 4, No. 1, 2009, URL = <http://nome.unak.is/previous-issues/issues/vol4_1/article.php?id=5&art=ciprotti>.
Floyd (2009): Floyd, J. «Recent themes in the history of early analytic philosophy». In: Journal of the History of Philosophy, Vol. 47, No. 2, 2009, P. 157–200.
Frankfurt (1966): Frankfurt, H.G. «Descartes's Discussion of his Existence in the Second Meditation ». In: The Philosophical Review, Vol. 75, No. 3, 1966, P. 329–356.
Frankfurt (2008): Frankfurt, H.G. Demons, Dreamers, and Madmen: The Defense of Reason in Descartes's Meditations. Princeton, N.J.: Princeton UP, 2008, (xviii) 264 p.
Glock (2008a): Glock, H.-J. «Analytic Philosophy and History: A Mismatch?». In: Mind, Vol. 117, Iss. 468, 2008, P. 867–897.
Glock (2008b): Glock, H.-J. What is Analytic Philosophy? Cambridge, U.K.; New York: Cambridge UP, 2008, (xii) 292 p.
Hintikka (1962): Hintikka, J. «Cogito ergo sum: Inference or Performance». In: Philosophical Review, Vol. LXXI, 1962, P. 3–32.
Hintikka (1963): Hintikka, J. «Cogito, ergo sum as an inference and a performance». In: Philosophical Review, Vol. 72, No. 4, 1963, P. 487–496.
Hintikka (1990): Hintikka, J. «The cartesian cogito, epistemic logic and neuroscience: Some surprising interrelations». In: Synthese, vol. 83, 1990, No. 1, P. 133–157.
Hintikka (1996): Hintikka, J. «Cogito, ergo quis est?» In: Revue International de Philosophie, Vol. 50, 1996, No. 1, P. 5–21.
Hutto (2010): Hutto, D.D. «Analytic Philosophy: The History of an Illusion». In: Philosophical Investigations, Vol. 33, No. 2, 2010, P. 187–191.
Katz (1988): Katz, J.J. Cogitations: a study of the cogito in relation to the philosophy of logic and language and a study of them in relation to the cogito. New York: Oxford UP, 1988, 206 p.
Luquet (1989): Luquet, S.M. «Présentation du traducteur». In: Frankfurt, H.G. Démons, rêveurs et fous: la défense de la raison dans les Méditations de Descartes. Paris: PUF, 1989, P. 1–6.
Marion (2007): Marion, J.-L. «Descartes: état de la question». In: Descartes. Paris: Bayard, 2007, P. 7–22.
Moya (1990): Moya, C.J. The Philosophy of Action: An Introduction. Oxford: Polity Press, 1990, 189 p.
Russell (1912): Russell, B. «Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description». In: Russell, B. The Problems of Philosophy. London: Routledge, 1912, P. 21–18.
Sarkar (2003): Sarkar, H. Descartes' Cogito: Saved from the Great Shipwreck. Cambridge, U.K.; New York: Cambridge UP, 2003, (xviii) 305 p.
Schwartz (2012): Schwartz, S.P. A Brief History of Analytic Philosophy: From Russell to Rawls. Chichester, U.K.: Wiley-Blackwell, 2012, (xiv) 349 p.
Slezak (2010): Slezak, P. «Doubts about Descartes’ indubitability: The cogito as intuition and inference». In: Philosophical Forum, Vol. 41, No. 4, 2010, P. 389–412.
The Oxford (2013): The Oxford Handbook of The History of Analytic Philosophy. Ed. by M. Beaney. Oxford: Oxford UP, 2013, (xx) 1161 p.
Wee (2012): Wee, C. «Descartes's Ontological Proof of God's Existence». In: British Journal for the History of Philosophy, Vol. 20, No. 1, 2012, P. 23–40.
Посилання
Ayer, A. J. (1956). I think, therefore I am. In Ayer, A. J. The Problem of Knowledge (pp. 45-54). London: MacMillan.
Beaney, M. (Ed.). (2013). The Oxford Handbook of The History of Analytic Philosophy. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199238842.001.0001
Bodnarchuk, L., Sen', A. (2014). Cottingam's Conception of Descrates' Trialism and Modern Discussions. [In Ukrainian]. Sententiae, XXХ(1), 196-209. https://doi.org/10.22240/sent30.01.196
Ciprotti, N. (2009). Hintikka on Descartes's Cogito. Nordicum-Mediterraneum. Icelandic E-Journal of Nordic and Mediterranean Studies, 4(1). Retrieved from
Critchley, S. (2008). Continental philosophy: a very short introduction. [In Ukrainian]. Kyiv: Stylos.
Descartes, R. (1996). OEuvres completes in 11 vol. (Ch. Adam, & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin.
Dmitriev, T. (1996). Descartes and Linguistic philosophy. [In Russian]. Logos, 8, 38-43.
Floyd, J. (2009). Recent themes in the history of early analytic philosophy. Journal of the History of Philosophy, 47(2), 157-200. https://doi.org/10.1353/hph.0.0106
Frankfurt, H. G. (1966). Descartes's Discussion of his Existence in the Second Meditation. The Philosophical Review, 75(3), 329-356. https://doi.org/10.2307/2183145
Frankfurt, H. G. (2008). Demons, Dreamers, and Madmen: The Defense of Reason in Descartes's Meditations. Princeton, N.J.: Princeton UP.
Glock, H.-J. (2008). Analytic Philosophy and History: A Mismatch? Mind, 117(468), 867-897. https://doi.org/10.1093/mind/fzn055
Glock, H.-J. (2008). What is Analytic Philosophy? Cambridge, U.K. & New York: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511841125
Hintikka, J. (1996). Cogito, ergo quis est? Revue International de Philosophie, 50(1), 5-21.
Hintikka, J. (1962). Cogito ergo sum: Inference or Performance. Philosophical Review, LXXI, 3-32. https://doi.org/10.2307/2183678
Hintikka, J. (1963). Cogito, ergo sum as an inference and a performance. Philosophical Review, 72(4), 487-496. https://doi.org/10.2307/2183033
Hintikka, J. (1990). The cartesian cogito, epistemic logic and neuroscience: Some surprising interrelations. Synthese, 83(1), 133-157. https://doi.org/10.1007/BF00413690
Hutto, D. D. (2010). Analytic Philosophy: The History of an Illusion. Philosophical Investigations, 33(2), 187-191. https://doi.org/10.1111/j.1467-9205.2009.01395.x
Katz, J. J. (1988). Cogitations: a study of the cogito in relation to the philosophy of logic and language and a study of them in relation to the cogito. New York: Oxford UP.
Khoma, O. I. (2010). Philosophical translation and philosophical community. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 3, 49-66.
Kim Sang Ong-Van-Cung. (2014). If Descartes Identified in Ego the Subject and Substance? [In Ukrainian]. In O. I. Khoma, (Ed.), Descartes' «Meditations» in Morrow of Contemporary Interpretations: Jean-Mari Beissade, Jean-Luc Marion, Kim Sang Ong-Van-Cung (pp. 93-113). Kyiv: Duh i litera.
Luquet, S. M. (1989). Presentation du traducteur. In H. G. Frankfurt, Demons, reveurs et fous: la defense de la raison dans les Meditations de Descartes (pp. 1-6). Paris: PUF.
Marion, J.-L. (2007). Descartes: etat de la question. In J.-L. Marion, Descartes (pp. 7-22). Paris: Bayard.
Moya, C. J. (1990). The Philosophy of Action: An Introduction. Oxford: Polity Press.
O'Connor, T., Sandis, C. (Eds.). (2010). A Companion to the Philosophy of Action. Chichester, West Sussex, UK & Malden, MA: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444323528
Russell, B. (1912). Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description. In B. Russell, The Problems of Philosophy (pp. 21-18). London: Routledge.
Sarkar, H. (2003). Descartes' Cogito: Saved from the Great Shipwreck. Cambridge, U.K. & New York: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511498305
Schwartz, S. P. (2012). A Brief History of Analytic Philosophy: From Russell to Rawls. Chichester, U.K.: Wiley-Blackwell.
Slezak, P. (2010). Doubts about Descartes' indubitability: The cogito as intuition and inference. Philosophical Forum, 41(4), 389-412. https://doi.org/10.1111/j.1467-9191.2010.00370.x
Sorell, T., Rogers, G. A. J. (Eds). (2005). Analytic Philosophy and History of Philosophy. Oxford, U.K.: Clarendon Press; New York: Oxford UP.
Volf, M., Butakov, P., Berestov, I. (2013). Analytic History of Ancient Philosophy. [In Russian]. Sententiae, XXVIII(1), 96-108.
Wee, C. (2012). Descartes's Ontological Proof of God's Existence. British Journal for the History of Philosophy, 20(1), 23-40. https://doi.org/10.1080/09608788.2011.650973
Zimovets, S. (1996). Trajectory of a Man: Between a Curve of Body and a Straight of Spirit. [In Russian]. Logos, 8, 32-37.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 1152
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).