«Cogito ergo sum» і філософія дії

Автор(и)

  • Anna Laktionova Київський національний університет імені Тараса Шевченка http://orcid.org/0000-0001-8236-7217

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent32.01.088

Ключові слова:

Декарт, cogito, історія філософії, аналітична філософія, обґрунтування знання, фундаменталізм, епістемологія, філософія дії

Анотація

В cтатті обґрунтовуються нові перспективи історико-філософських досліджень, які відкриває проблематика аналітичної філософії. Йдеться (1) про створення відсутньої нині узагальненої історії аналітичних тлумачень Декартового принципу сogito ergo sum і (2) про аналіз картезіанства через призму сучасної філософії дії, з особливою увагою до перформаційності зазначеного вище принципу. Важливість таких досліджень з необхідністю виходитиме за межі «чистої» історії філософії, сприяючи також переглядові традиційних підходів до проблеми обґрунтування знання (фундаменталізм, когерентизм, реліабілізм), які залишаються проблемними.

Увага до перформаційного характеру тези cogito ergo sum є ключем до підставного перетлумачення проблеми обґрунтування знання, оскільки вона уможливлює обґрунтування як само-обґрунтованість у термінах здійсненності. Неминуча здійсненність, характерна для очевидно перформаційного знання (прикладом якого є сogito ergo sum, вельми вдалий претендент на роль надійного фундаменту), дозволяє стверджувати, що в перспективі філософії дії фундаменталістська стратегія обґрунтування знання отримує виграшну інтерпретацію порівняно з традиційним теоретико-пізнавальним підходом.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Айер (1996): Айер, Ж.А. «Я мыслю, следовательно я существую». В: Логос, 1996, №8, С. 44–51.

Боднарчук, Сень (2014): Боднарчук, Л., Сень А. Котингемова концепція триалізму Декарта і сучасні дискусії. В: Sententiae, Вип. XXХ, 2014, № 1, С. 196–209.

Вольф (2013): Вольф, М., Бутаков П., Берестов, И. «Аналитическая история античной философии». В: Sententiae, вип. XXVIII, 2013, № 1, С. 96–108.

Дмитриев (1996): Дмитриев, Т. «Декарт и лингвистическая философия». В: Логос, №8, 1996, С. 38–43.

Зимовец (1996): Зимовец, С. «Траектория человека: между кривой тела и прямой духа». В: Логос, №8, 1996, С. 32–37.

Кім (2014): Кім Сан Он-Ван-Кун. «Чи ототожнював Декарт в ego суб’єкта й субстанцію?» В: «Медитації» Декарта у дзеркалі сучасних тлумачень: Жан-Марі Бейсад, Жан-Люк Марйон, Кім Сан Он-Ван-Кун. Київ: Дух і Літера, 2014, С. 93–113.

Крічлі (2008): Крічлі, С. Вступ до континентальної філософі. К.: ТОВ Стилос, 2008, 152 с.

Хома (2010): Хома, О. «Філософський переклад і філософська спільнота». В: Філософська думка, 2010, № 3, С. 49–66.

A Companion (2010): A Companion to the Philosophy of Action. Ed. by T. O'Connor, C. Sandis. Chichester, West Sussex, UK; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2010, (xxii) 638 p.

Analytic (2005): Analytic Philosophy and History of Philosophy. Eds T. Sorell & G.A.J. Rogers. Oxford, U.K.: Clarendon Press; New York: Oxford UP, 2005, (x) 229 p.

AT: Descartes, R. OEuvres completes in 11 vol. Рubl. par Ch. Adam et P. Tannery. – Paris: Vrin, 1996.

Ayer (1956): Ayer, A.J. «I think, therefore I am». In: Ayer, A.J. The Problem of Knowledge. London: MacMillan, 1956, P. 45–54.

Ciprotti (2009): Ciprotti, N. «Hintikka on Descartes's Cogito». In: Nordicum-Mediterraneum. Icelandic E-Journal of No.rdic and Mediterranean Studies, Vol. 4, No. 1, 2009, URL = <http://nome.unak.is/previous-issues/issues/vol4_1/article.php?id=5&art=ciprotti>.

Floyd (2009): Floyd, J. «Recent themes in the history of early analytic philosophy». In: Journal of the History of Philosophy, Vol. 47, No. 2, 2009, P. 157–200.

Frankfurt (1966): Frankfurt, H.G. «Descartes's Discussion of his Existence in the Second Meditation ». In: The Philosophical Review, Vol. 75, No. 3, 1966, P. 329–356.

Frankfurt (2008): Frankfurt, H.G. Demons, Dreamers, and Madmen: The Defense of Reason in Descartes's Meditations. Princeton, N.J.: Princeton UP, 2008, (xviii) 264 p.

Glock (2008a): Glock, H.-J. «Analytic Philosophy and History: A Mismatch?». In: Mind, Vol. 117, Iss. 468, 2008, P. 867–897.

Glock (2008b): Glock, H.-J. What is Analytic Philosophy? Cambridge, U.K.; New York: Cambridge UP, 2008, (xii) 292 p.

Hintikka (1962): Hintikka, J. «Cogito ergo sum: Inference or Performance». In: Philosophical Review, Vol. LXXI, 1962, P. 3–32.

Hintikka (1963): Hintikka, J. «Cogito, ergo sum as an inference and a performance». In: Philosophical Review, Vol. 72, No. 4, 1963, P. 487–496.

Hintikka (1990): Hintikka, J. «The cartesian cogito, epistemic logic and neuroscience: Some surprising interrelations». In: Synthese, vol. 83, 1990, No. 1, P. 133–157.

Hintikka (1996): Hintikka, J. «Cogito, ergo quis est?» In: Revue International de Philosophie, Vol. 50, 1996, No. 1, P. 5–21.

Hutto (2010): Hutto, D.D. «Analytic Philosophy: The History of an Illusion». In: Philosophical Investigations, Vol. 33, No. 2, 2010, P. 187–191.

Katz (1988): Katz, J.J. Cogitations: a study of the cogito in relation to the philosophy of logic and language and a study of them in relation to the cogito. New York: Oxford UP, 1988, 206 p.

Luquet (1989): Luquet, S.M. «Présentation du traducteur». In: Frankfurt, H.G. Démons, rêveurs et fous: la défense de la raison dans les Méditations de Descartes. Paris: PUF, 1989, P. 1–6.

Marion (2007): Marion, J.-L. «Descartes: état de la question». In: Descartes. Paris: Bayard, 2007, P. 7–22.

Moya (1990): Moya, C.J. The Philosophy of Action: An Introduction. Oxford: Polity Press, 1990, 189 p.

Russell (1912): Russell, B. «Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description». In: Russell, B. The Problems of Philosophy. London: Routledge, 1912, P. 21–18.

Sarkar (2003): Sarkar, H. Descartes' Cogito: Saved from the Great Shipwreck. Cambridge, U.K.; New York: Cambridge UP, 2003, (xviii) 305 p.

Schwartz (2012): Schwartz, S.P. A Brief History of Analytic Philosophy: From Russell to Rawls. Chichester, U.K.: Wiley-Blackwell, 2012, (xiv) 349 p.

Slezak (2010): Slezak, P. «Doubts about Descartes’ indubitability: The cogito as intuition and inference». In: Philosophical Forum, Vol. 41, No. 4, 2010, P. 389–412.

The Oxford (2013): The Oxford Handbook of The History of Analytic Philosophy. Ed. by M. Beaney. Oxford: Oxford UP, 2013, (xx) 1161 p.

Wee (2012): Wee, C. «Descartes's Ontological Proof of God's Existence». In: British Journal for the History of Philosophy, Vol. 20, No. 1, 2012, P. 23–40.

Біографія автора

Anna Laktionova, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат філософських наук, доцент, докторант кафедри філософії

Посилання

Ayer, A. J. (1996). I think, therefore I am. [In Russian]. Logos, 8, 44-51.

Ayer, A. J. (1956). I think, therefore I am. In Ayer, A. J. The Problem of Knowledge (pp. 45-54). London: MacMillan.

Beaney, M. (Ed.). (2013). The Oxford Handbook of The History of Analytic Philosophy. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199238842.001.0001

Bodnarchuk, L., Sen', A. (2014). Cottingam's Conception of Descrates' Trialism and Modern Discussions. [In Ukrainian]. Sententiae, XXХ(1), 196-209. https://doi.org/10.22240/sent30.01.196

Ciprotti, N. (2009). Hintikka on Descartes's Cogito. Nordicum-Mediterraneum. Icelandic E-Journal of Nordic and Mediterranean Studies, 4(1). Retrieved from

Critchley, S. (2008). Continental philosophy: a very short introduction. [In Ukrainian]. Kyiv: Stylos.

Descartes, R. (1996). OEuvres completes in 11 vol. (Ch. Adam, & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin.

Dmitriev, T. (1996). Descartes and Linguistic philosophy. [In Russian]. Logos, 8, 38-43.

Floyd, J. (2009). Recent themes in the history of early analytic philosophy. Journal of the History of Philosophy, 47(2), 157-200. https://doi.org/10.1353/hph.0.0106

Frankfurt, H. G. (1966). Descartes's Discussion of his Existence in the Second Meditation. The Philosophical Review, 75(3), 329-356. https://doi.org/10.2307/2183145

Frankfurt, H. G. (2008). Demons, Dreamers, and Madmen: The Defense of Reason in Descartes's Meditations. Princeton, N.J.: Princeton UP.

Glock, H.-J. (2008). Analytic Philosophy and History: A Mismatch? Mind, 117(468), 867-897. https://doi.org/10.1093/mind/fzn055

Glock, H.-J. (2008). What is Analytic Philosophy? Cambridge, U.K. & New York: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511841125

Hintikka, J. (1996). Cogito, ergo quis est? Revue International de Philosophie, 50(1), 5-21.

Hintikka, J. (1962). Cogito ergo sum: Inference or Performance. Philosophical Review, LXXI, 3-32. https://doi.org/10.2307/2183678

Hintikka, J. (1963). Cogito, ergo sum as an inference and a performance. Philosophical Review, 72(4), 487-496. https://doi.org/10.2307/2183033

Hintikka, J. (1990). The cartesian cogito, epistemic logic and neuroscience: Some surprising interrelations. Synthese, 83(1), 133-157. https://doi.org/10.1007/BF00413690

Hutto, D. D. (2010). Analytic Philosophy: The History of an Illusion. Philosophical Investigations, 33(2), 187-191. https://doi.org/10.1111/j.1467-9205.2009.01395.x

Katz, J. J. (1988). Cogitations: a study of the cogito in relation to the philosophy of logic and language and a study of them in relation to the cogito. New York: Oxford UP.

Khoma, O. I. (2010). Philosophical translation and philosophical community. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 3, 49-66.

Kim Sang Ong-Van-Cung. (2014). If Descartes Identified in Ego the Subject and Substance? [In Ukrainian]. In O. I. Khoma, (Ed.), Descartes' «Meditations» in Morrow of Contemporary Interpretations: Jean-Mari Beissade, Jean-Luc Marion, Kim Sang Ong-Van-Cung (pp. 93-113). Kyiv: Duh i litera.

Luquet, S. M. (1989). Presentation du traducteur. In H. G. Frankfurt, Demons, reveurs et fous: la defense de la raison dans les Meditations de Descartes (pp. 1-6). Paris: PUF.

Marion, J.-L. (2007). Descartes: etat de la question. In J.-L. Marion, Descartes (pp. 7-22). Paris: Bayard.

Moya, C. J. (1990). The Philosophy of Action: An Introduction. Oxford: Polity Press.

O'Connor, T., Sandis, C. (Eds.). (2010). A Companion to the Philosophy of Action. Chichester, West Sussex, UK & Malden, MA: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444323528

Russell, B. (1912). Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description. In B. Russell, The Problems of Philosophy (pp. 21-18). London: Routledge.

Sarkar, H. (2003). Descartes' Cogito: Saved from the Great Shipwreck. Cambridge, U.K. & New York: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511498305

Schwartz, S. P. (2012). A Brief History of Analytic Philosophy: From Russell to Rawls. Chichester, U.K.: Wiley-Blackwell.

Slezak, P. (2010). Doubts about Descartes' indubitability: The cogito as intuition and inference. Philosophical Forum, 41(4), 389-412. https://doi.org/10.1111/j.1467-9191.2010.00370.x

Sorell, T., Rogers, G. A. J. (Eds). (2005). Analytic Philosophy and History of Philosophy. Oxford, U.K.: Clarendon Press; New York: Oxford UP.

Volf, M., Butakov, P., Berestov, I. (2013). Analytic History of Ancient Philosophy. [In Russian]. Sententiae, XXVIII(1), 96-108.

Wee, C. (2012). Descartes's Ontological Proof of God's Existence. British Journal for the History of Philosophy, 20(1), 23-40. https://doi.org/10.1080/09608788.2011.650973

Zimovets, S. (1996). Trajectory of a Man: Between a Curve of Body and a Straight of Spirit. [In Russian]. Logos, 8, 32-37.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 700

Опубліковано

2015-06-16

Як цитувати

Laktionova, A. (2015). «Cogito ergo sum» і філософія дії. Sententiae, 32(1), 88–99. https://doi.org/10.22240/sent32.01.088

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.