Редукціонізм, нейронаука і Декартова метафізика
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent44.01.073Ключові слова:
ум, свідомість, мозок, дерево філософії, Ніколя Мальбранш, П’єр Ґасенді, Антоніу ДамасіуАнотація
У статті піддано критиці редукціоністські підходи в сучасних історико-філософських дослідженнях картезіанської фізіології мозку. Автор констатує, що ці дослідження загалом можна поділити на два напрями. Відмінність цих напрямів полягає у ставленні до Декартової метафізики. Представники першого з них орієнтовані на заповнення дослідницьких прогалин у рамках складного співвідношення Декартових метафізики і фізіології. Представники другого прагнуть різного роду «переоцінок традиційних підходів» задля визнання за фізіологією мозку «центрального» місця в картезіанстві. Я кваліфікую другий із цих підходів як редукціоністський. Його основними недоліками є істотне спотворення структури Декартової філософії і перевага упереджень над об’єктивним аналізом. Результати такого підходу зазвичай є пафосним доведенням давно доведеного як чогось нового. Також я демонструю, що цей тип редукціонізму має світоглядні причини і є прямим продовженням традиції, що категорично не здатна прийняти Декартову концепцію ума як речі, що мислить.
Посилання
Buson, F. de, & Kambouchner, D. (2002). Descartes. In J.-P. Zarader & D. Kambouchner (Éds.), Le Vocabulaire des Philosophes: Philosophie classique et moderne (XVII-XVIII siècle) (pp. 13-76). Paris: Ellipses.
Damasio, A. R. (1994). Descartes' Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. New York: Avon books.
Descartes, R. (1996). Œuvres complètes in 11 vol. (Сh. Adam & P. Tannery, Eds). Paris: Vrin.
Hutchins, B. R., Eriksen, C. B., & Wolfe, C. T. (2016). The Embodied Descartes: Contemporary Readings of L’Homme. In D. Antoine-Mahut & S. Gaukroger (Eds), Descartes’ Treatise on Man and Its Reception (pp. 287-304). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-46989-8_18
Kambouchner, D. (2015). Descartes n’a pas dit. Paris: Les Belles Lettres.
Kambouchner, D., Lacroux, D., Schmaltz, T. M., & She, R. (2025). The Cartesian Brain: Philosoph-ical and Scientific Perspectives. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003425472
Khoma, O. (2021). “Aristocratic metaphysics” and stereotypes. Jolibert, B. (2020). Descartes en questions: l’urgence d’un retour aux textes. Paris: L’Harmattan. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(2), 111-114. https://doi.org/10.31649/sent40.02.111
Malebranche, N. (1979). Éclaircissements sur la Recherche de la vérité. In N. Malebranche, Œuvres (Vol. I, pp. 789-1126). Paris: Gallimard.
Marion, J.-L. (2021). On the metaphysical prism of Descartes. In O. Khoma (Ed.), Descartes' "Meditations" in the mirror of modern interpretations (pp. 23-66). [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Robinson, H. (2023, Spring). Dualism. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/archives/spr2023/entries/dualism
Sextus Empiricus. (2020). Outlines of Pyrrhonism (I, 1-13). [In Ukrainian]. Sententiae, 39(2), 125-137. https://doi.org/10.31649/sent39.02.125
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 35
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).