Філософія України ХХ століття: критика однієї моделі історизації
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent42.03.022Ключові слова:
філософія України 1960–1980 рр., Василь Лісовий, методи та підходи історії філософії, філософія України 1920–1930 рр., діалектична філософія, діалектичний матеріалізм, ГеґельАнотація
Метою статті є критичний розгляд моделі історизації української філософії другої половини ХХ століття, запропонованої Василем Лісовим у статті «Українська філософська думка 60–80-х років ХХ сторіччя».
Запропонована автором критика полягає у таких пунктах: (1) формулювання предмета дослідження у статті Лісового концептуально і емпірично проблемне; (2) пропонована Лісовим періодизація української філософії ХХ ст. не відбиває специфічних для філософії аспектів; (3) неможливість у межах моделі репрезентувати значущі для розглядуваного предмету явища, події та змістові стосунки між ними через невиправдані спрощення (напр., спрощення щодо політичних і культурних контекстів, течій діалектико-матеріалістичної філософії); (4) через схематизацію періоду через протистояння бінарних опозицій, модель губить конкретність процесів у філософії того періоду і не здатна пояснити дальший розвиток філософії; (5) використання часово і просторово невизначених штампів (напр. «спекулятивне мислення»). Особливу увагу приділено погляду Лісового на стосунок діалектичного матеріалізму і філософії Геґеля. Доведено, що, щонайменше з позицій сучасного геґелезнавства, філософія Геґеля не підпадає тим критеріям критики діалектико-матеріалістичної філософії і «спекулятивного мислення», які Лісовий висуває як такі, що мали би бути притаманні і філософії самого Геґеля.
Загалом, на думку автора статті, модель Лісового не може бути застосована як цілісний робочий підхід у сучасних дослідженнях історії філософії України другої половини ХХ століття. Але ця модель пропонує сучасним науковцям і деякі плідні методологічні принципи: (1) принцип «однакової безпеки» / «рівноцінної загрози»; (2) принцип балансу в оцінці здобутків і втрат філософії при тоталітаризмі. Отже, її слід розглядати як важливий ресурс для сучасних пошуків ефективної моделі історизації відповідного періоду.
Посилання
Bilokin, S. (Ed.) (2018). The list of the repressed literature. [In Ukrainian]. Kyiv: Ukrainski propilei.
Bludov, J. (1929). Category of appearance in Hegel. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (2), 36-58.
Bludov, J. (1929a). Category of appearance in Hegel (pt. 2). [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (3), 58-73.
Bogachev, R., Gavva, O., & Pihorovych, V. (Eds.). (2021). The place and the role of Hegel’s conceptual legacy in the European and world history : Materials of the 1st scientific conference “Hegel’s studies” dedicated to 250 years from the birth of G. W. F. Hegel. Kyiv. December 19 2020. [In Ukrainian]. Kyiv: Lira-K.
Bon, V. (1928). Hegelianism running an errand to fascism. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (4-5), 5-28.
Bosenko, V. (1983). Relevant problems of the dialectical materialism. [In Russian]. Kyiv: Vyshcha shkola.
Bosenko, V. (2010). Dialectics retaliates for neglecting it. [In Russian]. Kyiv : Philosophy and Culture.
Brandom, R. (2019). A spirit of trust : a reading of Hegel’s Phenomenology. Cambridge, MS: The Belknap Press of Harvard UP. https://doi.org/10.2307/j.ctvfjczmk
Bulatov, M. (1974). Lenin’s analysis of the classical German philosophy. [In Russian]. Kyiv: Naukova Dumka.
Bulatov, M. (1981). Logical concepts and categories. [In Russian]. Kyiv: Naukova Dumka.
Bulatov, M. (1984). Dialectics and culture. [In Russian]. Kyiv: Naukova Dumka.
Chuchmariov, V. (1929). The problem of the origin of religion in Spinoza’s and contemporary science’s coverage. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (1), 5-21.
Chyzhevsky, D. (2005). Hegel and the French Revolution. [In Ukrainian]. In D. Chyzhevsky, Philosophical works in 4 vol. (Vol. 4, pp. 307-338). Kyiv: Smoloskyp.
Chyzhevsky, D. (2005a). Philosophical works in 4 vol. [In Ukrainian]. Kyiv: Smoloskyp.
Davidenko, I. (2022). On the differences between Heidegger’s and Fink’s interpretations of Hegel’s concept of experience of consciousness. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (2), 157-169. https://doi.org/10.15407/fd2022.02.157
Davidenko, I. (2023). Vasyl Lisovyi on the history of Ukraine’s philosophy of the 20th century: a contribution to the discussion. Sententiae, 42(2), 47-62. https://doi.org/10.31649/sent42.02.047
Davidenko, V. (2023). Phenomenology studies at the beginning of the 20th century: Polish and Ukrainian Soviet contexts (to the 100th anniversary of the publication of the series of articles by V. Yurynets “Edmund Husserl” (1922-1923)): young scientist’s page. Filosofska dumka, (3), 130-149. Https://doi.org/10.15407/fd2023.03.130
Demchuk, P. (1929). Essays on the present state of German philosophy. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (6), 63-77.
Demchuk, P. (1930). Essays on the present state of German philosophy (part II). [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (1), 17-28.
Demchuk, P. (1930a). Essays on the present state of German philosophy (part III). [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (2), 89-100.
Fediai, M. (2023). Translations and interpretations of the philosophical course by Stephan Kalynovskyi: Soviet tradition and its remnants. Sententiae, 42(2), 23-46. https://doi.org/10.31649/sent42.02.023
Finberg, L. (2022). “Philosophical and Sociological Thought” in the late 80’s and in the early 90’s of the last century: Essay. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (1), 144-154.
Golovakha, Y., Zborovska, X., Khelufi, A., & Khoma, V. (2017). Subjective view of Ukrainian philosophy (Conversation with Xenija Zborovska, Amina Khelufi and Vsevolod Khoma). [In Ukrainian]. Sententiae, 36(1), 173-214. https://doi.org/10.22240/sent36.01.173
Heidegger, M. (1997). Hegels Phänomenologie des Geistes. In M. Heidegger, Gesamtausgabe. ІI. Abteilung: Vorlesungen 1923-1944 (Bd. 32, S. 1-216). Frankfurt a. M.: Klostermann.
Helvétius, C. (1923). God - nature - man. [In Russian]. Kharkiv: Glavpolitprosvet.
Horskyi, V. S. (2001). Philosophy in Ukrainian culture (Methodology and History): Philosophical Essays. [In Ukrainian]. Kyiv: Centr praktychnoi filosofii.
Hösle, V. (1998). Hegels System: der Idealismus der Subjektivität und das Problem der Intersubjektivität. Hamburg : Meiner.
Hrabovskiy, S. (2014). The renaissance of the Ukrainian philosophy in Ukrainian SSR (1960-1980). [In Ukrainian]. In V. Morenets (Ed.), Tertium non datur : the problem of cultural identity in literary-philosophical discourse of the XIX-XXI cent. (pp. 326-365). Kyiv : NaUKMA.
Hubersky, L. et al. (2020). Kyiv worldview and gnoseology school of the second part of the 20s century. [In Ukrainian]. Kyiv: Kyivskyi universytet.
Ivashchenko, S., Davidenko, I., Anuchina, V., & Popil, D. (2023). The Thing: Why I’m an Editor. Part II. [In Ukrainian]. Sententiae, 42(1), 171-185. https://doi.org/10.31649/sent42.01.171
Kebuladze, V. (2015). Phenomenology and hermeneutics. [In Russian]. In V. Kebuladze (Ed.), The politics of knowledge and scientific communities (pp. 53-99). Vilnus : EGU.
Khoma, O. (2009). The history of foreign philosophy in contemporary Ukraine : a soviet “rhizome”. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (3), 32-39.
Kononenko, T. (2023). Symphonic compositions in the literary and epistolary heritage of Hryhorii Skovoroda: continuation of the topic: The philosophy of Hryhorii Skovoroda: History and modernity. Filosofska Dumka, (3), 69-92. https://doi.org/10.15407/fd2023.03.069
Kozlovskyi, V. ., Davidenko, I., Kruhlyk, K., & Popil, D. (2021). Hegel and Ukrainian Philosophy of the 70-80th. Part II. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(1), 175-199. https://doi.org/10.31649/sent40.01.175
Kozlovskyi, V., Davidenko, I., Kruhlyk, K., & Popil, D. (2021). Hegel and Ukrainian Philosophy of the 70-80th. Part III. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(2), 115-160. https://doi.org/10.31649/sent40.02.115
Kushakov, Y. (1981). L. Feuerbach’s historico-philosophical conception : theory, methodology, concrete results. [In Russian]. Kyiv : Vyshcha shkola.
Lisovyi, V. (2014). Memoirs. Poems. [In Ukrainian]. Kyiv: Smoloskyp.
Lisovyi, V. (2019). Ukrainian philosophical thought of the 60s-80s years of the XXs century. [In Ukrainian]. In V. Lisovyi, Ukraine: the returning of time. Politico-philosophical reflections (pp. 643-669). Kyiv: Duh i Litera.
Lisovyi, V. (2019a). Bolshevism. [In Ukrainian]. In V. Lisovyi, Ukraine: the returning of time. Politico-philosophical reflections (pp. 365-370). Kyiv: Duh i Litera.
Lisovyi, V. (2019b). The grounds of viability of the communist ideology and the means of its per-sistance in modern-day Ukraine. [In Ukrainian]. In V. Lisovyi, Ukraine: the returning of time. Politico-philosophical reflections (pp. 145-157). Kyiv: Duh i Litera.
Lisovyi, V., & Procenko, O. (Ed.). (1998). Conservatism : Antology. [In Ukrainian]. Kyiv : Smoloskyp.
Lisovyi, V., & Procenko, O. (Ed.). (2000). Nationalism : Antology. [In Ukrainian]. Kyiv : Smoloskyp.
Lisovyi, V., & Procenko, O. (Ed.). (2002). Liberalism: Antology. [In Ukrainian]. Kyiv : Smoloskyp.
Loy, A. (1988). Consciousness as a subject of theory of knowledge. Kyiv : Naukova dumka.
Loy, A., Davidenko, I. ., Myroshnyk, K. ., & Popil, D. . (2021). The Mind behind the Iron Curtain: Ukrainian Philosophy of the Late USSR and World Science. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(2), 161-183. https://doi.org/10.31649/sent40.02.161
M. V. (1929). The library of the Institute for Marxism-Leninism in Kharkiv. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (5), 255-227.
Pippin, R. (1989). Hegel's idealism : the satisfactions of self-consciousness. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621109
Prychepii, Y. (1971). E. Husserl’s phenomenological theory of consciousness. A critical essay. [In Ukrainian]. Kyiv : Naukova dumka.
Prychepii, Y., Anuchina, V., Dziuba, Y., & Gorobenko, Y. (2023). Phenomenology of fate signs. Part IІІ. [In Ukrainian]. Sententiae, 42(1), 186-208. https://doi.org/10.31649/sent42.01.186
Rockmore, T. (1991). Hegel’s circular epistemology as anti-foundationalism. [In Russian]. In N. Motroshilova (Ed.), Historico-philosophical yearbook ’91 (pp. 190-204). Moscow : Nauka.
Rozhenko, M. (1996). The tragedy of academician Volodymyr Yurynets. [In Ukrainian]. Kyiv : Ukrainian center for spiritual culture.
Secundant, S., Orekhov, I., Ustymenko, K., & Shevchuk, M. (2019). History of Philosophy as a Vocation. [In Ukrainian]. Sententiae, 38(2), 165-200. https://doi.org/10.22240/sent38.02.165
Shinkaruk, V. (1964). Hegel’s logic, dialectics and theory of knowledge. [In Russian]. Kyiv : Kyivskyi universytet.
Shinkaruk, V. (1974). Kant’s theory of knowledge, logic and dialectics. [In Russian]. Kyiv : Naukova dumka.
Stewart, J. (2000). The Unity of Hegel’s Phenomenology of Spirit. Evanston, Illinois : Northwestern UP.
Vaisberg, I. (1930). Hegel’s philosophy of history. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (2), 54-88.
Vasyljiva, O. (1928). Category of measure in Hegel’s system and in dialectical materialism. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (3-4), 23-83.
Viatkina, N., Kkhelufi, A., Myroshnyk, K., & Reva, N. (2021). “The saved and the lost.” Attempt to recall on-line. Part II. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(1), 160-174. https://doi.org/10.31649/sent40.01.160
Westphal, K. (2003). Hegel's Epistemology: A Philosophical Introduction to the Phenomenology of Spirit. Indianapolis, IN : Hackett.
Yermolenko, A., Khoma, V., Davidenko, I., & Myroshnyk, K. (2022). German philosophy in the Ukrainian context (70-80s of the 20th century). Part I. [In Ukrainian]. Sententiae, 41(1), 141-162. https://doi.org/10.31649/sent41.01.141
Yosypenko, S., Kozlovskyi, V., Panych, O., Terletsky, V., & Khoma, O. (2021). Historico-philosophical Research in Independent Ukraine (expert poll). [In Ukrainian]. Sententiae, 40(3), 6-31. https://doi.org/10.31649/sent40.03.006
Yosypenko, S., Vdovina, O., & Symchych, M. (2011). History of Ukrainian philosophy as a sphere of research and academic discipline in 1950-2000. [In Ukrainian]. Sententiae, 25(2), 108-119. https://doi.org/10.22240/sent25.02.108
Yurynets, V. (1926). The new ideological manifesto of Ukrainian fascism. [In Ukrainian]. Bilshovyk Ukrainy, (2-3), 61-87.
Yurynets, V. (1929). The falsification of dialectics in contemporary philosophical bourgeois literature. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (6), 5-26.
Yurynets, V. (1930). Philosophical front in Ukraine. [In Russian]. Pod znamenem marksizma, (5), 129-138.
Yurynets, V. (1930a). Edmund Husserl. [In Ukrainian]. In V. Yurynets, Philosophico-sociological essays (pp. 55-100). Kharkiv : Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy.
Yurynets, V. (1930b). Freudianism and Marxism. [In Ukrainian]. In V. Yurynets, Philosophico-sociological essays (pp. 101-144). Kharkiv : Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy.
Zaytseva, Z. (1998). German-Russian and Russian-German philosophical dictionary. [In Russian]. Moscow : MGU
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 418
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).