Філософія України ХХ століття: критика однієї моделі історизації

Автор(и)

  • Ілля Давіденко Київський національний університет ім. Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-4742-9205

DOI:

https://doi.org/10.31649/sent42.03.022

Ключові слова:

філософія України 1960–1980 рр., Василь Лісовий, методи та підходи історії філософії, філософія України 1920–1930 рр., діалектична філософія, діалектичний матеріалізм, Геґель

Анотація

Метою статті є критичний розгляд моделі історизації української філософії другої половини ХХ століття, запропонованої Василем Лісовим у статті «Українська філософська думка 60–80-х років ХХ сторіччя».

Запропонована автором критика полягає у таких пунктах: (1) формулювання предмета дослідження у статті Лісового концептуально і емпірично проблемне; (2) пропонована Лісовим періодизація української філософії ХХ ст. не відбиває специфічних для філософії аспектів; (3) неможливість у межах моделі репрезентувати значущі для розглядуваного предмету явища, події та змістові стосунки між ними через невиправдані спрощення (напр., спрощення щодо політичних і культурних контекстів, течій діалектико-матеріалістичної філософії); (4) через схематизацію періоду через протистояння бінарних опозицій, модель губить конкретність процесів у філософії того періоду і не здатна пояснити дальший розвиток філософії; (5) використання часово і просторово невизначених штампів (напр. «спекулятивне мислення»). Особливу увагу приділено погляду Лісового на стосунок діалектичного матеріалізму і філософії Геґеля. Доведено, що, щонайменше з позицій сучасного геґелезнавства, філософія Геґеля не підпадає тим критеріям критики діалектико-матеріалістичної філософії і «спекулятивного мислення», які Лісовий висуває як такі, що мали би бути притаманні і філософії самого Геґеля.

Загалом, на думку автора статті, модель Лісового не може бути застосована як цілісний робочий підхід у сучасних дослідженнях історії філософії України другої половини ХХ століття. Але ця модель пропонує сучасним науковцям і деякі плідні методологічні принципи: (1) принцип «однакової безпеки» / «рівноцінної загрози»; (2) принцип балансу в оцінці здобутків і втрат філософії при тоталітаризмі. Отже, її слід розглядати як важливий ресурс для сучасних пошуків ефективної моделі історизації відповідного періоду.

Біографія автора

Ілля Давіденко, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка

аспірант

Посилання

Bilokin, S. (Ed.) (2018). The list of the repressed literature. [In Ukrainian]. Kyiv: Ukrainski propilei.

Bludov, J. (1929). Category of appearance in Hegel. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (2), 36-58.

Bludov, J. (1929a). Category of appearance in Hegel (pt. 2). [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (3), 58-73.

Bogachev, R., Gavva, O., & Pihorovych, V. (Eds.). (2021). The place and the role of Hegel’s conceptual legacy in the European and world history : Materials of the 1st scientific conference “Hegel’s studies” dedicated to 250 years from the birth of G. W. F. Hegel. Kyiv. December 19 2020. [In Ukrainian]. Kyiv: Lira-K.

Bon, V. (1928). Hegelianism running an errand to fascism. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (4-5), 5-28.

Bosenko, V. (1983). Relevant problems of the dialectical materialism. [In Russian]. Kyiv: Vyshcha shkola.

Bosenko, V. (2010). Dialectics retaliates for neglecting it. [In Russian]. Kyiv : Philosophy and Culture.

Brandom, R. (2019). A spirit of trust : a reading of Hegel’s Phenomenology. Cambridge, MS: The Belknap Press of Harvard UP. https://doi.org/10.2307/j.ctvfjczmk

Bulatov, M. (1974). Lenin’s analysis of the classical German philosophy. [In Russian]. Kyiv: Naukova Dumka.

Bulatov, M. (1981). Logical concepts and categories. [In Russian]. Kyiv: Naukova Dumka.

Bulatov, M. (1984). Dialectics and culture. [In Russian]. Kyiv: Naukova Dumka.

Chuchmariov, V. (1929). The problem of the origin of religion in Spinoza’s and contemporary science’s coverage. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (1), 5-21.

Chyzhevsky, D. (2005). Hegel and the French Revolution. [In Ukrainian]. In D. Chyzhevsky, Philosophical works in 4 vol. (Vol. 4, pp. 307-338). Kyiv: Smoloskyp.

Chyzhevsky, D. (2005a). Philosophical works in 4 vol. [In Ukrainian]. Kyiv: Smoloskyp.

Davidenko, I. (2022). On the differences between Heidegger’s and Fink’s interpretations of Hegel’s concept of experience of consciousness. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (2), 157-169. https://doi.org/10.15407/fd2022.02.157

Davidenko, I. (2023). Vasyl Lisovyi on the history of Ukraine’s philosophy of the 20th century: a contribution to the discussion. Sententiae, 42(2), 47-62. https://doi.org/10.31649/sent42.02.047

Davidenko, V. (2023). Phenomenology studies at the beginning of the 20th century: Polish and Ukrainian Soviet contexts (to the 100th anniversary of the publication of the series of articles by V. Yurynets “Edmund Husserl” (1922-1923)): young scientist’s page. Filosofska dumka, (3), 130-149. Https://doi.org/10.15407/fd2023.03.130

Demchuk, P. (1929). Essays on the present state of German philosophy. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (6), 63-77.

Demchuk, P. (1930). Essays on the present state of German philosophy (part II). [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (1), 17-28.

Demchuk, P. (1930a). Essays on the present state of German philosophy (part III). [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (2), 89-100.

Fediai, M. (2023). Translations and interpretations of the philosophical course by Stephan Kalynovskyi: Soviet tradition and its remnants. Sententiae, 42(2), 23-46. https://doi.org/10.31649/sent42.02.023

Finberg, L. (2022). “Philosophical and Sociological Thought” in the late 80’s and in the early 90’s of the last century: Essay. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (1), 144-154.

Golovakha, Y., Zborovska, X., Khelufi, A., & Khoma, V. (2017). Subjective view of Ukrainian philosophy (Conversation with Xenija Zborovska, Amina Khelufi and Vsevolod Khoma). [In Ukrainian]. Sententiae, 36(1), 173-214. https://doi.org/10.22240/sent36.01.173

Heidegger, M. (1997). Hegels Phänomenologie des Geistes. In M. Heidegger, Gesamtausgabe. ІI. Abteilung: Vorlesungen 1923-1944 (Bd. 32, S. 1-216). Frankfurt a. M.: Klostermann.

Helvétius, C. (1923). God - nature - man. [In Russian]. Kharkiv: Glavpolitprosvet.

Horskyi, V. S. (2001). Philosophy in Ukrainian culture (Methodology and History): Philosophical Essays. [In Ukrainian]. Kyiv: Centr praktychnoi filosofii.

Hösle, V. (1998). Hegels System: der Idealismus der Subjektivität und das Problem der Intersubjektivität. Hamburg : Meiner.

Hrabovskiy, S. (2014). The renaissance of the Ukrainian philosophy in Ukrainian SSR (1960-1980). [In Ukrainian]. In V. Morenets (Ed.), Tertium non datur : the problem of cultural identity in literary-philosophical discourse of the XIX-XXI cent. (pp. 326-365). Kyiv : NaUKMA.

Hubersky, L. et al. (2020). Kyiv worldview and gnoseology school of the second part of the 20s century. [In Ukrainian]. Kyiv: Kyivskyi universytet.

Ivashchenko, S., Davidenko, I., Anuchina, V., & Popil, D. (2023). The Thing: Why I’m an Editor. Part II. [In Ukrainian]. Sententiae, 42(1), 171-185. https://doi.org/10.31649/sent42.01.171

Kebuladze, V. (2015). Phenomenology and hermeneutics. [In Russian]. In V. Kebuladze (Ed.), The politics of knowledge and scientific communities (pp. 53-99). Vilnus : EGU.

Khoma, O. (2009). The history of foreign philosophy in contemporary Ukraine : a soviet “rhizome”. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (3), 32-39.

Kononenko, T. (2023). Symphonic compositions in the literary and epistolary heritage of Hryhorii Skovoroda: continuation of the topic: The philosophy of Hryhorii Skovoroda: History and modernity. Filosofska Dumka, (3), 69-92. https://doi.org/10.15407/fd2023.03.069

Kozlovskyi, V. ., Davidenko, I., Kruhlyk, K., & Popil, D. (2021). Hegel and Ukrainian Philosophy of the 70-80th. Part II. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(1), 175-199. https://doi.org/10.31649/sent40.01.175

Kozlovskyi, V., Davidenko, I., Kruhlyk, K., & Popil, D. (2021). Hegel and Ukrainian Philosophy of the 70-80th. Part III. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(2), 115-160. https://doi.org/10.31649/sent40.02.115

Kushakov, Y. (1981). L. Feuerbach’s historico-philosophical conception : theory, methodology, concrete results. [In Russian]. Kyiv : Vyshcha shkola.

Lisovyi, V. (2014). Memoirs. Poems. [In Ukrainian]. Kyiv: Smoloskyp.

Lisovyi, V. (2019). Ukrainian philosophical thought of the 60s-80s years of the XXs century. [In Ukrainian]. In V. Lisovyi, Ukraine: the returning of time. Politico-philosophical reflections (pp. 643-669). Kyiv: Duh i Litera.

Lisovyi, V. (2019a). Bolshevism. [In Ukrainian]. In V. Lisovyi, Ukraine: the returning of time. Politico-philosophical reflections (pp. 365-370). Kyiv: Duh i Litera.

Lisovyi, V. (2019b). The grounds of viability of the communist ideology and the means of its per-sistance in modern-day Ukraine. [In Ukrainian]. In V. Lisovyi, Ukraine: the returning of time. Politico-philosophical reflections (pp. 145-157). Kyiv: Duh i Litera.

Lisovyi, V., & Procenko, O. (Ed.). (1998). Conservatism : Antology. [In Ukrainian]. Kyiv : Smoloskyp.

Lisovyi, V., & Procenko, O. (Ed.). (2000). Nationalism : Antology. [In Ukrainian]. Kyiv : Smoloskyp.

Lisovyi, V., & Procenko, O. (Ed.). (2002). Liberalism: Antology. [In Ukrainian]. Kyiv : Smoloskyp.

Loy, A. (1988). Consciousness as a subject of theory of knowledge. Kyiv : Naukova dumka.

Loy, A., Davidenko, I. ., Myroshnyk, K. ., & Popil, D. . (2021). The Mind behind the Iron Curtain: Ukrainian Philosophy of the Late USSR and World Science. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(2), 161-183. https://doi.org/10.31649/sent40.02.161

M. V. (1929). The library of the Institute for Marxism-Leninism in Kharkiv. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (5), 255-227.

Pippin, R. (1989). Hegel's idealism : the satisfactions of self-consciousness. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621109

Prychepii, Y. (1971). E. Husserl’s phenomenological theory of consciousness. A critical essay. [In Ukrainian]. Kyiv : Naukova dumka.

Prychepii, Y., Anuchina, V., Dziuba, Y., & Gorobenko, Y. (2023). Phenomenology of fate signs. Part IІІ. [In Ukrainian]. Sententiae, 42(1), 186-208. https://doi.org/10.31649/sent42.01.186

Rockmore, T. (1991). Hegel’s circular epistemology as anti-foundationalism. [In Russian]. In N. Motroshilova (Ed.), Historico-philosophical yearbook ’91 (pp. 190-204). Moscow : Nauka.

Rozhenko, M. (1996). The tragedy of academician Volodymyr Yurynets. [In Ukrainian]. Kyiv : Ukrainian center for spiritual culture.

Secundant, S., Orekhov, I., Ustymenko, K., & Shevchuk, M. (2019). History of Philosophy as a Vocation. [In Ukrainian]. Sententiae, 38(2), 165-200. https://doi.org/10.22240/sent38.02.165

Shinkaruk, V. (1964). Hegel’s logic, dialectics and theory of knowledge. [In Russian]. Kyiv : Kyivskyi universytet.

Shinkaruk, V. (1974). Kant’s theory of knowledge, logic and dialectics. [In Russian]. Kyiv : Naukova dumka.

Stewart, J. (2000). The Unity of Hegel’s Phenomenology of Spirit. Evanston, Illinois : Northwestern UP.

Vaisberg, I. (1930). Hegel’s philosophy of history. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (2), 54-88.

Vasyljiva, O. (1928). Category of measure in Hegel’s system and in dialectical materialism. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (3-4), 23-83.

Viatkina, N., Kkhelufi, A., Myroshnyk, K., & Reva, N. (2021). “The saved and the lost.” Attempt to recall on-line. Part II. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(1), 160-174. https://doi.org/10.31649/sent40.01.160

Westphal, K. (2003). Hegel's Epistemology: A Philosophical Introduction to the Phenomenology of Spirit. Indianapolis, IN : Hackett.

Yermolenko, A., Khoma, V., Davidenko, I., & Myroshnyk, K. (2022). German philosophy in the Ukrainian context (70-80s of the 20th century). Part I. [In Ukrainian]. Sententiae, 41(1), 141-162. https://doi.org/10.31649/sent41.01.141

Yosypenko, S., Kozlovskyi, V., Panych, O., Terletsky, V., & Khoma, O. (2021). Historico-philosophical Research in Independent Ukraine (expert poll). [In Ukrainian]. Sententiae, 40(3), 6-31. https://doi.org/10.31649/sent40.03.006

Yosypenko, S., Vdovina, O., & Symchych, M. (2011). History of Ukrainian philosophy as a sphere of research and academic discipline in 1950-2000. [In Ukrainian]. Sententiae, 25(2), 108-119. https://doi.org/10.22240/sent25.02.108

Yurynets, V. (1926). The new ideological manifesto of Ukrainian fascism. [In Ukrainian]. Bilshovyk Ukrainy, (2-3), 61-87.

Yurynets, V. (1929). The falsification of dialectics in contemporary philosophical bourgeois literature. [In Ukrainian]. Prapor marksyzmu, (6), 5-26.

Yurynets, V. (1930). Philosophical front in Ukraine. [In Russian]. Pod znamenem marksizma, (5), 129-138.

Yurynets, V. (1930a). Edmund Husserl. [In Ukrainian]. In V. Yurynets, Philosophico-sociological essays (pp. 55-100). Kharkiv : Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy.

Yurynets, V. (1930b). Freudianism and Marxism. [In Ukrainian]. In V. Yurynets, Philosophico-sociological essays (pp. 101-144). Kharkiv : Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy.

Zaytseva, Z. (1998). German-Russian and Russian-German philosophical dictionary. [In Russian]. Moscow : MGU

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 327

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

Давіденко, І. (2023). Філософія України ХХ століття: критика однієї моделі історизації. Sententiae, 42(3), 22–46. https://doi.org/10.31649/sent42.03.022

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>