Філософська спільнота і емансипація мислення: досвід Алуштинських шкіл

Автор(и)

  • Сергій Пролеєв Інститут філософії НАН України ім. Г.С. Сковороди http://orcid.org/0000-0003-1563-712X

DOI:

https://doi.org/10.31649/sent42.02.063

Ключові слова:

Історія радянської філософії,, двоємислення, інтерсуб’єктивність дискурсу, наукова спільнота, інтелектуальна традиція

Анотація

У статті розглядається проблема методології історико-філософського дослідження «радянської філософії». Процес емансипації мислення розглянуто через аналіз традиції Алуштинських шкіл молодих філософів 1987–1993 років. Ці Школи відіграли історично вагому роль у подоланні українською філософською спільнотою упереджень і стереотипів радянської свідомості. Зазначений аналіз привів до низки висновків щодо методології історико-філософського дослідження інтелектуальної спадщини – передовсім текстів – радянської доби. (1) Сама радянська філософія достеменно була анти-філософією, соціальною машиною анти-мислення. (2) Основою аналізу як текстів, так і подій цієї філософії має стати врахування феномену двоємислення – двох одночасних і паралельних просторів існування дискурсів (сенсів). Двоємислення відображає ситуацію співіснування ідеологічного офіціозу, лояльність до якого була необхідною вимогою, і контрадикторного йому прагнення достеменного мислення. (3) Важливими характеристиками цієї колізії були «езопова мова», приватні режими довіри, інтелектуальні резервації тощо. Обґрунтовано, що зміна динаміки інтелектуальної ситуації (мова філософії, режим комунікації, осередки інтелектуалів, етос та ідеали наукових досліджень тощо) є головним предметом історико-філософського дослідження.

Біографія автора

Сергій Пролеєв, Інститут філософії НАН України ім. Г.С. Сковороди

д. філос. н., професор, зав. відділом філософії культури, етики та естетики

Посилання

Bilyi, O. (2009). Self-censorship and philosophical discourse. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (3), 20-22.

Lisovyi, V. (2019). Ukraine: the returning of time. Politico-philosophical reflections. [In Ukraini-an]. Kyiv: Duh i Litera.

Loy, A. (2009). “Philosophy as a twist.” [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (3), 25-28.

Mamardashvili, M. K., Solovyov E. Yu., & Shvyrev, V. S. (1972). Classics and modernity. Two epochs in the development of bourgeois philosophy. [In Russian]. In L. N. Mitrokhin et al. (Eds.), Philosophy in the Modern World. Philosophy and science. Critical essays of bourgeois philosophy (pp. 28-94). Moscow: Progress.

Polanyi, M. (2005). Personal Knowledge. Towards a Post-Critical Philosophy. London: Routledge.

Proleiev, S. (2012). The drama of the loyal mind: Soviet philosophy as a situation of thinking. [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (6), 39-48.

Proleiev, S., Zborovska, X., Mironenko, R., & Kostenko, O. (2019). Philosophy as a School of Life at the Time of Totalitarianism. Part ІI. A bridge to the future. [In Ukrainian]. Sententiae, 38(1), 172-194. https://doi.org/10.22240/sent38.01.172

Rickert, H. (1910). About the concept of philosophy. [In Russian]. Logos. International Journal of Cultural Philosophy, 1, 19-61.

Rickert, H. (1910). Vom Begriff der Philosophie. Logos. Internationale Zeitschrift Für Philosophie der Kultur, 1, 1-34.

Rutkevich, A. M. (1987). How to become historians of philosophy in France. [In Russian]. In N. V. Motroshilova (Ed.), Historicо-Philosophical Annual'87 (pp. 286-298). Moscow: Nauka.

Soloviev, E. Yu. (1984). The Undefeated Heretic: Martin Luther and His Time. [In Russian]. Moscow: Molodaya Gvardia.

Viatkina, N., Kkhelufi, A., Myroshnyk, K., & Reva, N. (2020). “The saved and the lost.” Attempt to recall on-line. [In Ukrainian]. Sententiae, 39(2), 226-240. https://doi.org/10.31649/sent39.02.226

Yosypenko, S. (2017). The history of Ukrainian philosophy in the 20th century: finding the subject or finding the discipline? [In Ukrainian]. Filosofska Dumka, (1), 26-36. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/198

Yosypenko, S., Vdovina, O., & Symchych, M. (2011). History of Ukrainian philosophy as a sphere of research and academic discipline in 1950-2000. [In Ukrainian]. Sententiae, 25(2), 108-119. https://doi.org/10.22240/sent25.02.108

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 160

Опубліковано

2023-08-29

Як цитувати

Пролеєв, С. (2023). Філософська спільнота і емансипація мислення: досвід Алуштинських шкіл. Sententiae, 42(2), 63–86. https://doi.org/10.31649/sent42.02.063

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають