Традиція і свобода в деконструкційній «філософії філософії»
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent41.03.006Ключові слова:
інший, переклад, перехід, насильство, трансцендентальне мислення, суб’єкт, межа, можливістьАнотація
У статті досліджено особливості відношення між феноменами свободи і традиції в дискурсі деконструкції. При цьому традиція постає насамперед як традиція філософська, критичне запитування щодо якої лежить в основі деридианської думки. Остання великою мірою являє собою філософську рефлексію щодо філософського ж спадку («філософія філософії»). Авторка здійснює власний аналіз відношення між деконструкцією і філософською традицією у зв’язку з проблемою свободи. При цьому вона застосовує деридианську концепто-метафору перекладу (переходу), спираючись на історико-філософські висновки Марка Крепона.
Розглянувши особливості тематизації концептів свободи і традиції в деконструкційному дискурсі, авторка виявила зв’язок між проблемами (а) меж філософії (що є одним з наріжних сюжетів деридианських текстів) і (б) специфічної кореляції між феноменами свободи і традиції. Встановлено, що сполучними ланками, які уможливлюють цей зв’язок, постають ідеї іншого і перекладу (переходу).
Для історії філософії другої половини ХХ ст. є важливим правильно розуміти деридианське поняття традиції. У статті доведено, що властиве Дериді тлумачення цього поняття (1) у суттєвий спосіб визначається чинником іншого, (2) ґрунтується на парадоксальній взаємодії традиційності і свободи, (3) зумовлює й уможливлює деконструювання опозиції між свободою і насильством. У підсумку встановлено, що власне деконструкція, яка на позір керується метою звільнення від традиції, зрештою постає як свобода для традиції, якщо остання тлумачиться в смисловому контексті, заданому концептами перекладу (або переходу), іншого та межі.
Посилання
Crépon, M. (2008). Déconstruction et traduction. Le passage à la philosophie. In M. Crépon & F. Worms (Eds.), Derrida, la tradition de la philosophie (pp. 27-44). Paris: Galilée.
de Ville, J. (2020). Freedom and Democracy: From Kant to Derrida. Law, Culture and the Humanities. https://doi.org/10.1177/1743872120956557
Derrida, J. (1967). Force et signification. In J. Derrida, L’ecriture et la différence (pp. 9-50). Paris: Seul.
Derrida, J. (1972). La Dissémination. Paris: Seil.
Derrida, J. (1981a). Dissemination. (B. Johnson, Trans). London: Athlone Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226816340.001.0001
Derrida, J. (1981b). Economimesis. Diacritics, 11(2), 2-25. https://doi.org/10.2307/464726
Derrida, J. (1990). Le problème de la genèse dans la philosophie de Husserl. Paris: PUF.
Derrida, J. (1992). The Other Heading: Reflections on Today's Europe. (P.-A. Brault, M. Naas, Trans.). Bloomington: Indiana University Press.
Derrida, J. (1994a). Force de loi: le «fondement mystique de l'autorité». Paris: Galilée.
Derrida, J. (1994b). Politiques de l'amitié. Paris: Galileé.
Derrida, J. (1996a). Le monolinguisme de l'autre, ou La prothèse d'origine. Paris: Galilée.
Derrida, J. (1996b). Remarks on Deconstruction and Pragmatism. In Ch. Mouffe (Ed.), Deconstruction and Pragmatism (pp. 79-90). London, & New York: Routledge.
Derrida, J. (2001a). ‘I have a Taste for the Secret’. (G. Donis, Trans.). In J. Derrida & M. Ferraris, A Taste for the Secret (pp. 1-92). Oxford: Blackwell.
Derrida, J. (2001b). Response to Baldwin. In S. Glendinning (Ed.), Arguing with Derrida (pp. 102-109). Oxford: Blackwell.
Derrida, J. (2005). The ‘World’ of the Enlightenment to Come. (P.-A. Brault, M. Naas, Trans.). In J. Derrida, Rogues: Two Essays on Reason (pp. 118-160). Stanford: Stanford University Press.
Derrida, J. (2007, December 27). What Comes Before The Question? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Z2bPTs8fspk
Derrida, J. et al. (1985). Roundtable on Translation. (P. Kamuf, Trans.). In J. Derrida, The Ear of the Other: Otobiography, Transference, Translation (pp. 91-162). New York: Schocken Books.
Derrida, J., & Caputo, J. D. (2021). Deconstruction in a Nutshell: a Conversation with Jacques Derrida. New-York: Fordham University Press. https://doi.org/10.5422/fordham/9780823290284.001.0001
Derrida, J., & Roudinesko, E. (2001). De quoi demain… Dialogue. Paris: Fayard, & Galilée.
Gasché, R. (1997). The Tain of the Mirror: Derrida and the Philosophy of Reflection. Cambridge: Harvard University Press.
Gratton, P. (2006). Questioning Freedom in the Later Work of Derrida. Philosophy Today, 50(Suppl.), 133-138. https://doi.org/10.5840/philtoday200650Supplement15
Henrich, D. (2003). Freedom as the “Keystone” to the Vault of Reason. In D. Henrich, Between Kant and Hegel: Lectures on German Idealism (pp. 46-54). Cambridge & London: Harvard University Press.
Hobson, M. (2012). Apparitions of 'Freedom' (the Word). Derrida Today, 5(1), 39-54. https://doi.org/10.3366/drt.2012.0027
Ilyina, A. (2019). Derrida as an object of the history of philosophy: the concept of aporia in terms of the universality problem. Sententiae, 38(1), 6-26. https://doi.org/10.22240/sent38.01.006
Ilyina, A. (2020a). Quasi-Transcentental Universality in Philosophical Discourse of Jacques Derrida. Sententiae, 39(1), 61-90. https://doi.org/10.31649/sent39.01.061
Ilyina, A. (2020b). Transcendentalism par excellence: a deconstructive perspective. Kyiv: Interservice.
Lévinas, E. (1976). Tout autrement. In E. Lévinas, Noms propres (pp. 65-72). Montpellier: Fata Morgana.
Man, P. de. (1971). Criticism and Crisis. In P. de Man, Blindness and Insight: Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism (pp. 3-19). New-York: Oxford University Press.
Matthews, D. (2013, April 16). The Democracy To Come: Notes on the Thought of Jacques Derrida. CLT https://criticallegalthinking.com/2013/04/16/the-democracy-to-come-notes-on-the-thought-of-jacques-derrida/
Naas, M. (2003). Taking on the Tradition: Jacques Derrida and the Legacies of Deconstruction. Stanford: Stanford University Press. https://doi.org/10.1515/9781503619920
Nancy, J.-L. (1993). The Experience of Freedom. (B. McDonald, Trans.). Stanford: Stanford University Press.
Norris, Ch. (1987). Derrida. London: Fontana.
Robson, M. (2009). ‘A literary animal’: Rancière, Derrida, and the Literature of Democracy. Parallax, 15(3), 88-101. https://doi.org/10.1080/13534640902982850
Rorty, R. (1991). Is Derrida a Transcendental Philosopher? In R. Rorty, Essays on Heidegger and Others (pp. 119-128). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511609039.008
Senatore, M. (2021). In the Night of Nonknowledge: Derrida on Freedom. Enrahonar. An International Journal of Theoretical and Practical Reason, 66, 49-70. https://doi.org/10.5565/rev/enrahonar.1322
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 369
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).