Едвардс про несумісність Божого передзнання і людської свободи волі
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent39.02.029Ключові слова:
необхідність, фаталізм, передзнання, всезнання, свобода воліАнотація
У праці «Свобода Волі» Джонатан Едвардс (1703-1758) висунув потужний аргумент на користь теологічного фаталізму. Цей аргумент, як я вважаю, можна розглядати як універсальний базис дискусій між фаталістами й антифаталістами ХХ століття, особливо в контексті найпотужнішого аргументу на користь фаталізму, представленого Нельсоном Пайком.
Аргумент Едвардса спирається на такі принципи: (а) якщо дещо відбулося в минулому, воно відбулося з необхідністю (Принцип необхідності минулого); (в) якщо Бог знає дещо (наприклад А), то невірно, що ~A є можливим (принцип безпомилковості божого знання). Отже, Едвардс висновує: якщо Бог мав передзнання, що A, то А є необхідним, і невірно, що будь-хто міг би вільно обрати ~A. У статті аргументується, що: (і) висновок Едвардса Kgp → □p засновується на модальній помилці; (іі) амбівалентним виявляється висновок «“Бог мав знання, що р трапиться, отже висловлювання ″Бог мав знання, що р трапиться″ є пропозицією про минуле, а отже, необхідно істинною пропозицією”; тому є хибним, що ця пропозиціє з необхідністю імплікує неможливість ~p; (ііі) невірно, що контингентна р, будучи знаною Богом, є необхідною.
Таким чином, ми можемо уникнути висновку Едвардса «якщо Kgp є фактом про минуле, то ми не можемо вільно обрати ~p». Продемонстровано, що головні положення Едвардсового аргументу зберігають свою значущість в контексті сучасних дискусій про передзнання і свободу волі (Теорії м`яких фактів, анти-оккамізм, теорії темпоральної асиметрії, теорія позачасового рішення. Окрім того, в статті був представлений новий виклик для фаталізму – аргумент від аксіоми Брауера.
Посилання
Adams, M. (1967). Is the Existence of God a “Hard” Fact? The Philosophical Review, 76(4), 492-503. https://doi.org/10.2307/2183285
Alston, W. (1985). Divine Foreknowledge and Alternative Conceptions of Human Freedom. Inter-national Journal for Philosophy of Religion, 18(1-2), 19-32. https://doi.org/10.1007/BF00142277
Barone, M. (2020). Jonathan Edwards on Necessity and Contingency: a Reconsideration. In: Jona-than Edwards Studies, 10(1), 2-19.
Cobreros, P. (2016). Supervaluationism and the Timeless Solution to the Foreknowledge Problem. Scientia et Fides 4(1), 61-75. https://doi.org/10.12775/SetF.2016.015
De Florio, C., & Frigerio, A. (2015). In defence of the Timeless Solution to the Problem of Human Free Will and Divine Foreknowledge. International Journal for Philosophy of Religion, 78(1), 5-28. https://doi.org/10.1007/s11153-014-9471-4
Edwards, J. (1774). Freedom of the Will. In: The Works of Jonathan Edwards, Volume One. Avon: Bath Press.
Fischer, J. M. (1983). Freedom and Foreknowledge. The Philosophical Review, 92(1), 67-79. https://doi.org/10.2307/2184522
Fisk, P. (2016). Jonathan Edwards’s Turn from the Classic-Reformed Tradition of Freedom of the Will. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. https://doi.org/10.13109/9783666560248
Hasker, W. (1988). Hard Facts and Theological Fatalism. NOUS, 22(3), 419-436. https://doi.org/10.2307/2215711
Helm, P. (2014). The Providence of God (Contours of Christian Theology). Downers Grove: Inter Varsity.
Hoffman, J., Rosenkrantz, G. (1984). Hard and Soft Facts. The Philosophical Review, 93(3), 419-434. https://doi.org/10.2307/2184544
Moonley, J. (2018). Does Molinism Reconcile Freedom and Foreknowledge? European Journal for Philosophy of Religion, 10(2), 131-148. https://doi.org/10.24204/ejpr.v10i2.1983
Muller, R. (2014). Jonathan Edwards and Francis Turretin on Necessity,Contingency, and Freedom of Will. In Response to Paul Helm. Jonathan Edwards Studies, 4(3), 266-285.
Muller, R (2017). Divine Will and Human Choice: Freedom, Contingency, and Necessity in Early Modern Reformed Thought. Grand Rapids, MI: Baker.
Pike, N. (1965). Divine Omniscience and Voluntary Action. The Philosophical Review, 74(1), 27-46. https://doi.org/10.2307/2183529
Plantinga, A. (1998). On Ockham`s Way Out. In A. Plantinga, The Analytic Theist (pp. 258-292). Grand Rapids, Mich.: Eerdmans Pub.
Prior, A. (1968). The Formalities of Omniscience. In: Arthur N. Prior. Papers on Time and Tense. Oxford: Clarendon Press.
Schwarz, N. (2001). Beyond Experience. Metaphysical Theories and Philosophical Constraints. Burnaby, BC: N. Schwarz.
Stephanou, Y. (2000). Necessary Beings. Analysis, 60(2), 188-193. https://doi.org/10.1111/1467-8284.00222
Weingartner, P. (2008). Omniscience. From a Logical Point of View. Berlin, & Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110327090
Widerker, D. (2015). Troubles with Ockhamism. In J. M. Fischer and P. Todd, Freedom, Fatalism, and Foreknowledge (pp. 189-208). Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.2307/2026969
Zagzebski, L. (2015). Omniscience and the Arrow of Time. In J. M. Fischer and P. Todd, Freedom, Fatalism, and Foreknowledge (pp. 209-228). Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.5840/faithphil200219443
Zemach, E. M., & Widerker, D. (1987). Facts, Freedom and Foreknowledge. Religious Studies, 23(1), 19-28. https://doi.org/10.1017/S0034412500018515
##submission.downloads##
-
PDF (English)
Завантажень PDF: 347
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).