«Прояснення» vs «пояснення»: методологічні рефлексії Вітґенштайна щодо людської природи (французька перспектива)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent37.02.093

Ключові слова:

Вітґенштайн, прояснення, пояснення, людська природа, мислення, мовлення, ритуальна дія, ритуальний інстинкт, церемонійна тварина

Анотація

Авторка не приймає редукціоністського бачення філософії Вітґенштайна як філософії мови та розкриває, відштовхуючись від сучасних досліджень у французькій філософії, антропологічний вимір філософських рефлексій австрійського мислителя, притаманний головним темам його філософування та його філософській манері загалом, а саме, настанові на прояснення того, що ми вже знаємо, та бажанню уникнути пояснення, узагальнення й уніформності. Дослідження показує, що концепт clarification, übersichtliche Darstellung набуває в антропології спеціального значення опису та дає змогу подолати експлікативний підхід антропологічної науки та опис дії в альтернативних категоріях природи/культури, інструментальності/ритуальності. У статті продемонстровано практичні наслідки «граматичного аналізу» концептів людськості, мовлення та мислення, що виявляють циркулярний характер теоретичних визначень людини та відкривають шлях «безпосереднього пізнання» людскосьті, що передує будь-якій теоретизації. Показана роль власних концептів Вітґенштайна «ритуального інстинкту» та «церемонійної тварини», що дають змогу зрозуміти людські дії як прояви ритуального інстинкту, а ритуальну дію – як нерозривну єдність природних реакцій та свідомої інтенційності всупереч дебатам інтелектуалізму та експресивізму.

Біографія автора

Oxana Yosypenko, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України

д.філос.н., старший науковий співробітник відділу історії зарубіжної філософії

Посилання

Beale, J., & Kidd, I. J. (Eds.). (2017). Wittgenstein and scientisme. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315276199

Bosa, B. (2015). C’est de famille! L’apport de Wittgenstein au travail conceptuel dans les siences sociales. Sociologie, I (vol. 6), 61-80. https://doi.org/10.3917/socio.061.066

Bouveresse, J. (2000). L’animal cérémonial. Wittgenstein et l’antropologie. In J. Bouveresse, Essais I. Wittgenstein, la modernité, le progrès et le declin (pp. 139-195). Marseille: Agone.

Chauviré, C. (2004). Le moment anthropologique de Wittgenstein. Paris: Kimé.

Chauviré, C. (2016). Anthropologie et Lumières. Wittgenstein et Blumenberg. Archives de philosophie, 79(1), 235-258. https://doi.org/10.3917/aphi.791.0135

Das, V. (1998). Wittgenstein and Anthropology. Annual Review of Antropology, 27, 171-195. https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.27.1.171

Gálvez, J. P. (Ed.). (2010) Philosophical Antropology. Wittgenstein’s perspective. Frankfurt, Paris, Lancaster, New Brunswick: Ontes Verlag. https://doi.org/10.1515/9783110321821

Gebauer, G. (2017). Wittgenstein’s antropological philosophy. London: Palgrave Macmill. https://doi.org/10.1007/978-3-319-5651-6

Hacker, P.M.S. (1992). Developmental Hypotheses and Perspicuous Representations: Wittgenstein on Frazer’s Golden Bough. Iyyun, The Jerusalem Philosophical Quarterly, 41, 277-299.

Hadot, P. (2001). La philosophie comme manière de vivre. Paris: Albin Michel.

Hadot, P. (2004). Wittgenstein et les limites du langage. Paris: Vrin.

Lara de, Ph. (2005a). Le rite et la raison. Wittgenstein antropologue. Paris: Ellipses.

Lara de, Ph. (2005b). L’expérience du langage. Wittgenstein philosophe de la subjectivité. Paris: Ellipses.

McWilliams, St. (2012). Magical Thinking. History, Possibility and the Idea of the Occult in Western Culture. London, New York: Continuum.

Wittgenstein, L. (1967). Bemerkungen über Frazers «The Golden Bough». Synthes, 17, 233-253. https://doi.org/10.1007/BF00485029

Wittgenstein, L. (1995a). Tractatus logico-philosophicus. In L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus. Philosophical investigations. [In Ukrainian]. (pp. 5-86). Kiev: Osnovy.

Wittgenstein, L. (1995b). Philosophical investigations. In L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus. Philosophical investigations. [In Ukrainian]. (pp. 87-310). Kiev: Osnovy.

Wittgenstein, L. (2005). Tractatus logico-philosophicus. Routlege: London, & New York.

Wittgenstein, L. (2009). Philosophical investigations. London: Wiley-Blackwell.

Wright, G. H. von. (1971). Explanation and Understanding. Ithaca: Cornell UP.

Yosypenko, O. (2012). From Language of Philosophy to Philosophy of Language. The Problem of Language in French Philosophy in the Seconde Half of 20th - beginning of 21th Century. [In Ukranian]. Kiev: UCDK.

Yosypenko, O. (2016). “Тhe Other” against “the Same”: Postmodern Interpretation and Historico-philosophical Commentation [In Ukrainian]. Sententiae, 34(1). 111-123. https://doi.org/10.22240/sent34.01.111

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 392

Опубліковано

2018-12-13

Як цитувати

Yosypenko, O. (2018). «Прояснення» vs «пояснення»: методологічні рефлексії Вітґенштайна щодо людської природи (французька перспектива). Sententiae, 37(2), 93–107. https://doi.org/10.22240/sent37.02.093

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.