Порівняльний аналіз вчень Теофана Прокоповича й Ґеорґія Кониського про душу
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent37.02.020Ключові слова:
друга схоластика, активний інтелект, можливісний інтелект, Франсиско Суарес, Родриго де Арріаґа, індивідуальне суще, чуттяАнотація
У статті порівнюються деякі розділи двох філософських курсів професора Києво-Могилянської академії Ґеорґія Кониського, прочитаних ним 1747/1749 і 1749/1751 рр. Ці розділи присвячені розгляду проблеми душі. Оскільки при читанні першого з цих курсів лектор користувався текстом філософського курсу Теофана Прокоповича, то в статті фактично представлено як порівняльний аналіз концепцій душі зазначених авторів, так і еволюція підходів Кониського до розв’язання цього питання.
Спільні риси в концепціях душі Прокоповича й Кониського показано на прикладі інтерпретації ними Аристотелевого визначення душі, схоластичного розуміння організації людини як цілісного духовно-тілесного утворення, проблеми єдності й множинності форм. З’ясовано, що бачення Прокоповичем і Кониським трирівневої структури єдиної людської душі суголосне позиції Ф. Суареса й Р. де Арріаґи.
Відмінності вчень Прокоповича й Кониського про душу виявляються в їхній інтерпретацій чуттєвого й інтелектуального пізнання. Прокопович дотримується схоластичного вчення про species. Кониський у своєму другому курсі лекцій відходить від цього вчення й обстоює погляд, згідно з яким утворені фантазією уявні образи, які він називає impressiones, є не сущостями (entitates), що їх надвилають об’єкти, а модифікаціями тваринних духів, спричинених безпосереднім чи опосередкованим впливом об’єктів на органи чуття людини чи будь-якої живої істоти. В інтерпретації інтелектуальної здатності Прокопович постає прихильником схоластичного поділу інтелекту на активний і пасивний або можливісний. Кониський відходить від цього усталеного в схоластиці поділу, залишаючи здійснення інтелектуальної діяльності в її повному обсязі прерогативою можливісного інтелекту. Причиною такої зміни в інтерпретації Кониським чуттєвої й інтелектуальної здатності був вплив філософії Нового часу, зокрема картезіанства.
Посилання
Aguilera, J. de. (1722). Cursus philosophicus. Tomus tertius, continens tractatus de generatione et anima. Mantuae Carpetanorum: ex Typog. Nicolai Rodriguez Franco.
Arriaga, R. de. (1639). Curus philosophicus. Parisii: Apud Iacobum Quesnel.
Castellote Cubells, S. (1982). Die Anthropologie des Suarez. Beiträge zur spanischen Anthropologie des XVI. und XVII. Jahrhunderts. Freiburg, & München: Karl Alber.
Gadamer, H.-G. (1965). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Tübingen: Mohr.
Gilson, É. (1922). Le Thomism. Introduction au système de saint Thomas d’Aquin. Paris: Vrin.
Gilson, É. (1986). La philosophie au moyen âge: des origines patristiques à la fin du XIVe siècle. Paris: Payot.
Gilson, É. (1994). L'être et l'essence. Paris: Vrin.
Gizel, I. (2011). Opus totius philosophiae. Hoc opus est traditum in Collegio Mohilaeano Kiioviensi annis 1646 et 1647 (fragmenta). [In Latin et Ukrainian]. In I. Gizel, Selected works in 3 volumes (Vol. 2). (L. Dovga, M. Symchych, & Ya. Stratii, Eds.). Kyiv, & Lviv: Svichado.
Kessler, E. (1995). Aristoteles latine: interpretibus variis. München: Wilhelm Fink.
Klima, G. (Ed.). (2015). Medieval Philosophy. Texts and studies. Intentionality, cognition, and mental representation in medieval philosophy. New York: Fordham UP.
Konyskyi, G. (1747-49). Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quadirpartita. [Philosophical course]. The department of manuscripts (fonds 152, item 130). Russian State Library, Moscow.
Konyskyi, G. (1749-51). Philosophia juxta numerum quatuor facultatum… [Philosophical course]. The Institute of Manuscripts (fonds 301, Petrov’s Catalogue, item 51). VNLU, Kyiv.
Meldula, B. de, & Belluti, B. (1727). Tomus tertius: continens Disputationes ad mentem Scoti in Aristotelis Stagiritae libros: De anima; De generatione et corruptione; De coelo et metheoris. Venetiis: apud Nicolaum Pezzana.
Purchotius, E. (1751). Institutiones Philosophicae ad faciliorem veterum ac recentiorum Philosophorum lectionem comparatae. Opera, et Studio V. Cl. Edmundi Purchotii … Tomus primus, complectens Logicam et Metaphysicam. Patavii: Typis Seminarii apud Joannem Manfrѐ.
Salatowsky, S. (2006). De Anima. Die Rezeption der aristotelischen Psychologie im 16. und 17. Jahrhundert. Amsterdam, & Philadelphia: Grüner. https://doi.org/10.1075/bsp.43
Shcherbatskyi, G. (1751(52)-1752(53)). Ad majorem Dei Ter Optimi Maximi gloriam quod felix faustumque sit proponentur institutiones ad feliciorem veterum ac recentiorum philosophorum lectionem comparatae… [Philos. cours]. IR NBUV (fonds 307, item 454п/1698). Kyiv.
Sousedik, S. (2009). Philosophie der Frühen Neuzeit in den böhmischen Ländern. Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.
Spruit, L. (1994). Species intelligibilis: from perception to knowledge. Volume One, Classical roots and medieval discussions. Leiden, New York, & Köln: Brill.
Suárez, F. (1991). Commentaria una cum quaestionibus in libros Aristotelis «De anima». Madrid: Fundacion Xavier Zubiri.
Symchych, M. (2009). Philosophia rationalis at Kyiv Mohyla Academy. Comparative Analysis of Mohilean Courses of Logic at the End of 17th - the First Half of the 18th Centuries. [In Ukrainian]. Vinnytsia: O. Vlasuk.
Valverde, C. (2011, March 10). Antropologia Philosofica. [In Russian]. Retrieved December 15,2015, from http://www.xpa-spb.ru/libr/__KATOL/Valverde-Filosofskaya-antropologiya.html
Vdovina, G. (2009). The language of the non-obvious. The doctrine of signs in the scholastic of the XVII century. [In Russian]. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press.
Vries, J. de. (1980). Grundbegriffe der Scholastik. Darmstadt: Wiss. Buchgesellschaft.
Werner, K. (1861). Franz Suarez und die Scholastik der letzten Jahrhunderte. Regensburg: Manz.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 440
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).