Буття і насолода: від суб’єкта cogito Декарта до суб’єкта imago де Сада
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent35.02.082Ключові слова:
маркіз де Сад, Декарт, насолода, задоволення, біль, тіло, душаАнотація
У статті досліджується просвітницький зсув у тлумаченні насолоди, що призвів до побудови специфічного етосу/номосу насолоди і трансформації моделі буття/мислення. Цим конституюється перехід від метафізики ума, що її обґрунтував Декарт, до (мета)фізики тіла, яку презентував маркіз де Сад. Стверджується, що цей зсув або мета/фізичний розрив здійснюється на перетині двох ліній: розуму і насолоди. Із урахуванням лінії розуму, в статті передовсім актуалізовано лінію насолоди, що дає змогу дослідити трансформацію фундаментальної для західної філософії тотожності буття і мислення. Автор з’ясовує місце насолоди в Декартових концептуалізаціях тотожності буття і мислення, та розрізнення душі й тіла. Як наслідок, формулюється максима суб’єкта cogito: саме мислячи я насолоджуюся буттям. Декартовому підходові протиставляється матеріалістичне визначення насолоди й задоволення, яке розробляє Сад. Ця концептуалізація насолоди дозволяє здійснити перехід до (мета)фізики тіла, яка визнає лише тілесне/фізичне буття, що постійно гіпертрофується виображенням. Звідси випливає, що садівський суб’єкт imago конституює максиму: лише насолоджуючись буттям я мислю.Посилання
Airaksinen, T. (1991). The Philosophy of the Marquis de Sade. London, & New York: Routledge.
Baladier, Ch. et al. (2009). Plaisir. In B. Cassin (Ed.), Vocabulaire européen des philosophies. Dictionnaire des intraduisibles (V. 1, pp. 513-527). [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Bataille, G. (1987). L'Érotisme. In G. Bataille, Œuvres completes in XII vol. (Vol. X, pp. 7-270). Paris: Gallimard.
Beavers, A. F. (1989). Desire and Love in Descartes's Late Philosophy. History of Philosophy Quarterly, 6(3), 279-294.
Cherlonneix, J.-L. (1986). La “vérité” du plaisir ou le problème de la biologie platonicienne. Revue de Métaphysique et de Morale, 91(3), 311-338.
Clack, B. (2001). Sade: Forgiveness and Truth in a Desacralised Universe. Literature and Theology, 15(3), 262-275. https://doi.org/10.1093/litthe/15.3.262
Deneys, A. (1991). The Political Economy of the Body in the Liaisons dangereuses of Choderlos de Laclos. In L. Hunt (Ed.), Eroticism and the Body Politic. Parallax Revisions of Culture and Society (pp. 41-62). Baltimore: Johns Hopkins UP.
Descartes, R. (1996). Oeuvres complètes in 11 vol. (Ch. Adam, P. Tannery, Éds.). Paris: Vrin.
Descartes, R. (2014). Meditations on First Philosophy. Metaphysical meditations. [In Ukrainian]. In O. Khoma (Ed.), Descartes’ “Meditations” in the mirror of contemporary interpretation (pp. 115-292). Kyiv: Duh i Litera.
Foucault, M. (1976). A History of Insanity in the Age of Reason. [In France]. Paris: Gallimard.
Feyel, J. (2013-2014). Les femmes sadiennes avec Lacan. Itinéraires, 2, 73-84. Retrieved from https://itineraires.revues.org/683
Hénaff, M. (2005). Sade: The Invention of The Libertine Body. [In Russian]. Saint Petersburg: Humanitarian Academy.
Kaufman, D. (2003). Infimus gradus libertatis? Descartes on indifference and divine freedom. Religious Studies, 39(4), 391-406. https://doi.org/10.1017/S0034412503006656
Khoma, O. (Ed.). (2014). Descartes’ “Meditations” in the mirror of contemporary interpretation: Jean-Marie Beyssade, Jean-Luc Marion, Kim Sang Ong-Van-Cung. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Lacan, J. (2001). Séminaire 20. Encore: 1972-1973. (Ch. Melman, Éd.). Paris: Association lacanienne internationale.
Marty, E. (2011). Pourquoi le XXe siècle a-t-il pris Sade au sérieux? Paris: Seuil.
Milner, J.-Cl. (2009). The Constats. [In Russian]. Saint Petersburg: Machina.
Onfray, M. (2014). La passion de la méchanceté: Sur un prétendu divin marquis. Paris: Autrement.
Onfray, M. (2016). La Puissance d`exister. Manifeste hédoniste. [In Ukrainian]. Kyiv: Nika-Centr
Perepelytsia, O. (2014). The Mediums of Enlightenment: Obscene Deviation. [In Russian]. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. https://doi.org/10.22240/sent34.01.095
Perepelytsia, O. (2016). Porno(u)topia of Marquis de Sade: “Philosophy in the Bedroom” vs “Symposium”. [In Ukrainian]. Sententiae, 34(1), 95-110.
Sade, D. A. F. Marquis de. (1990). Aline et Valcour ou le roman philosophique. In D. A. F. Marquis de Sade, Oeuvres (Vol. I, pp. 385-1109). Paris: Gallimard.
Sade, D. A. Fr. Marquis de. (1995a). Histoire de Juliette. In D. A. F. Marquis de Sade, Oeuvres (Vol. III, pp. 179-1262). Paris: Gallimard.
Sade, D. A. Fr. Marquis de. (1995b). La Philosophie dans le boudoir. In D. A. F. Marquis de Sade, Oeuvres (Vol. III, pp. 3-178). Paris: Gallimard.
Baladier, Ch. et al. (2009). Plaisir. In B. Cassin (Ed.), Vocabulaire européen des philosophies. Dictionnaire des intraduisibles (V. 1, pp. 513-527). [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Bataille, G. (1987). L'Érotisme. In G. Bataille, Œuvres completes in XII vol. (Vol. X, pp. 7-270). Paris: Gallimard.
Beavers, A. F. (1989). Desire and Love in Descartes's Late Philosophy. History of Philosophy Quarterly, 6(3), 279-294.
Cherlonneix, J.-L. (1986). La “vérité” du plaisir ou le problème de la biologie platonicienne. Revue de Métaphysique et de Morale, 91(3), 311-338.
Clack, B. (2001). Sade: Forgiveness and Truth in a Desacralised Universe. Literature and Theology, 15(3), 262-275. https://doi.org/10.1093/litthe/15.3.262
Deneys, A. (1991). The Political Economy of the Body in the Liaisons dangereuses of Choderlos de Laclos. In L. Hunt (Ed.), Eroticism and the Body Politic. Parallax Revisions of Culture and Society (pp. 41-62). Baltimore: Johns Hopkins UP.
Descartes, R. (1996). Oeuvres complètes in 11 vol. (Ch. Adam, P. Tannery, Éds.). Paris: Vrin.
Descartes, R. (2014). Meditations on First Philosophy. Metaphysical meditations. [In Ukrainian]. In O. Khoma (Ed.), Descartes’ “Meditations” in the mirror of contemporary interpretation (pp. 115-292). Kyiv: Duh i Litera.
Foucault, M. (1976). A History of Insanity in the Age of Reason. [In France]. Paris: Gallimard.
Feyel, J. (2013-2014). Les femmes sadiennes avec Lacan. Itinéraires, 2, 73-84. Retrieved from https://itineraires.revues.org/683
Hénaff, M. (2005). Sade: The Invention of The Libertine Body. [In Russian]. Saint Petersburg: Humanitarian Academy.
Kaufman, D. (2003). Infimus gradus libertatis? Descartes on indifference and divine freedom. Religious Studies, 39(4), 391-406. https://doi.org/10.1017/S0034412503006656
Khoma, O. (Ed.). (2014). Descartes’ “Meditations” in the mirror of contemporary interpretation: Jean-Marie Beyssade, Jean-Luc Marion, Kim Sang Ong-Van-Cung. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Lacan, J. (2001). Séminaire 20. Encore: 1972-1973. (Ch. Melman, Éd.). Paris: Association lacanienne internationale.
Marty, E. (2011). Pourquoi le XXe siècle a-t-il pris Sade au sérieux? Paris: Seuil.
Milner, J.-Cl. (2009). The Constats. [In Russian]. Saint Petersburg: Machina.
Onfray, M. (2014). La passion de la méchanceté: Sur un prétendu divin marquis. Paris: Autrement.
Onfray, M. (2016). La Puissance d`exister. Manifeste hédoniste. [In Ukrainian]. Kyiv: Nika-Centr
Perepelytsia, O. (2014). The Mediums of Enlightenment: Obscene Deviation. [In Russian]. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. https://doi.org/10.22240/sent34.01.095
Perepelytsia, O. (2016). Porno(u)topia of Marquis de Sade: “Philosophy in the Bedroom” vs “Symposium”. [In Ukrainian]. Sententiae, 34(1), 95-110.
Sade, D. A. F. Marquis de. (1990). Aline et Valcour ou le roman philosophique. In D. A. F. Marquis de Sade, Oeuvres (Vol. I, pp. 385-1109). Paris: Gallimard.
Sade, D. A. Fr. Marquis de. (1995a). Histoire de Juliette. In D. A. F. Marquis de Sade, Oeuvres (Vol. III, pp. 179-1262). Paris: Gallimard.
Sade, D. A. Fr. Marquis de. (1995b). La Philosophie dans le boudoir. In D. A. F. Marquis de Sade, Oeuvres (Vol. III, pp. 3-178). Paris: Gallimard.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 373
Переглядів анотації: 607
Опубліковано
2016-12-16
Як цитувати
Perepelytsia, O. (2016). Буття і насолода: від суб’єкта cogito Декарта до суб’єкта imago де Сада. Sententiae, 35(2), 82–93. https://doi.org/10.22240/sent35.02.082
Номер
Розділ
СТАТТІ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).