Нотатки на берегах дослідження: Лариса Довга. Система цінностей в українській культурі другої половини XVII ст. (на прикладі теоретичної спадщини Інокентія Ґізеля). Київ-Львів: Свічадо, 2012, 343 с.

Автор(и)

  • Yaroslava Stratii Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України http://orcid.org/0000-0002-0138-7820

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent34.01.179

Ключові слова:

моральне богослів’я, аксіологія, система цінностей, свобода волі, сумління, міжконфесійний діалог, віровідчування

Анотація

У статті доведено, що монографія Л. Довгої є проявом нових тенденцій в історії досліджень спадщини Києво-Могилянської академії й української духовної культури XVII ст. загалом, адже в ній уперше: (1) застосовано принципи персоналістської етики Шелера й Гільдебрандта, а також концепцію діалогізму Бубера до аналізу української ранньомодерної аксіології; (2) зроблено реконструкцію притаманної українській бароковій культурі системи цінностей (шляхом ретельного аналізу трактатів Інокентія Ґізеля, а також текстів богословського характеру Петра Могили, Лазаря Барановича, Йоаникія Ґалятовського та Антонія Радивиловського); (3) показано зв’язок цієї системи цінностей з виникненням у середовищі тогочасних інтелектуалів нового розуміння сутності людини як соціальної і природної істоти, що живе й діє в земному світі, творить історію, є відповідальною за свої вчинки перед Богом і суспільством; (4) застосовано методологію, яка полягає у скрупульозному аналізові процесу народження, побутування та зміни смислового наповнення низки понять ціннісного характеру (зокрема: честь, сумління, свобода волі, чеснота, знання, вітчизна тощо).

Автор стверджує, що саме застосування зазначеної методології дозволило Л. Довгій вперше в історії досліджень києво-могилянської спадщини (а) здійснити структурно-порівняльний аналіз морально-богословських праць «Мир з Богом чоловіку» та «Науки про тайну святого покаяння» з уточненням суспільного, інтелектуального й церковного контекстів їх написання й (b) суттєво уточнити усталену біографію Інокентія Ґізеля. У висновках до статті автор звертає увагу на значний евристичний потенціал  дослідження Лариси Довгої, адже подальший ґрунтовний аналіз стародруків і рукописної спадщини барокової доби, здійснюваний із застосуванням релевантних сучасних методологій, з одного боку, сприятиме виходові української гуманітарної науки на світовий рівень, з іншого ж, поглибить наше розуміння витоків української ідентичності.

Біографія автора

Yaroslava Stratii, Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України

к. філос. н., старший науковий співробітник

Посилання

Chyzhevsky, D. (1991). Essays on the History of Philosophy in Ukraine. [In Ukrainian]. New York: RODU UCCA.

Coret, E. (1998). Grundriss der Metaphysik. [In Russian]. Kyiv: Tandem.

Dovga, L. (2012). The value system in the Ukrainian culture of the second half of the 17th century (on the basis of theoretical heritage of Inokentii Gizel). [In Ukrainian]. Kyiv, & Lviv: Svichado.

Gadamer, H.-G. (1965). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik (2. Auf.). Tübingen: Mohr.

Gilson, É. (2010). The Spirit of Mediaeval Philosophy. [In Russian]. Мoscow: Kulturnaia revoliucia, & Respublika.

Graciotti, S. (1993). The legacy of the Renaissance in Ukrainian baroque. [In Ukrainian]. In O. Myshanych (Ed.), Ukrainian baroque. Proceedings of the I Congress of the International Association of Ukrainian Studies (pp. 3-11). Kyiv: Ukrainian Institute of Archeology and Source Studies.

Lisovyi, V. (2008). Ukrainian philosophical thought of the 60-80s of 20th century. [In Ukrainian]. In М. J. Rusin et al., History of Ukrainian Philosophy (pp. 507-533). [In Ukrainian]. Kyiv: Kyiv University.

Nitchyk, V. (2001). Kyiv-Mohyla Academy and the German culture. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.

Nitchyk, V. (1997). Petro Mohyla in the spiritual history of Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.

Panofsky, E. (1992). Gothic Architecture and Scholasticism. [In Russian]. In E. Panofsky, Theology and culture of the Middle Ages (pp. 49-78). Kyiv: Put k istine.

Stratii, Y. (2000). The philosophy at Kyiv Mohyla Academy. [In Ukrainian]. In V. Gorskiy (Ed.), Kyiv in the history of philosophy of Ukraine (pp. 73-129). Kyiv: KM Academia.

Preface to the publication. (2007). In Fr. Suárez, Disputationes Metaphysicae. [In Russian]. Moscow: Institute of Philosophy, Theology and History of St. Thomas.

Symchych, M. (2009). Philosophia rationalis at Kyiv Mohyla Academy. Comparative Analysis of Mohilean Courses of Logic at the End of 17th - the First Half of the 18th Centuries. [In Ukraini-an]. Vinnytsia: Vlasuk.

Valverde, C. (2011, March 10). Antropologia Philosofica. [In Russian]. Retrieved December 15, 2015, from http://www.xpa-spb.ru/libr/__KATOL/Valverde-Filosofskaya-antropologiya.html

Yosypenko, S. (2008). Towards the origin of Ukrainian modernity. The Ukrainian early modern spiritual culture in the European context. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.

Zabuzhko, O. (2006). Philosophy and cultural consciousness of the nation. [In Ukrainian]. In O. Zabuzhko, The Fortinbras Chronicles. Selected essays. Кyiv: Fact.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 379

Опубліковано

2016-06-16

Як цитувати

Stratii, Y. (2016). Нотатки на берегах дослідження: Лариса Довга. Система цінностей в українській культурі другої половини XVII ст. (на прикладі теоретичної спадщини Інокентія Ґізеля). Київ-Львів: Свічадо, 2012, 343 с. Sententiae, 34(1), 179–194. https://doi.org/10.22240/sent34.01.179

Номер

Розділ

РЕЦЕНЗІЇ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.