Нотатки на берегах дослідження: Лариса Довга. Система цінностей в українській культурі другої половини XVII ст. (на прикладі теоретичної спадщини Інокентія Ґізеля). Київ-Львів: Свічадо, 2012, 343 с.
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent34.01.179Ключові слова:
моральне богослів’я, аксіологія, система цінностей, свобода волі, сумління, міжконфесійний діалог, віровідчуванняАнотація
У статті доведено, що монографія Л. Довгої є проявом нових тенденцій в історії досліджень спадщини Києво-Могилянської академії й української духовної культури XVII ст. загалом, адже в ній уперше: (1) застосовано принципи персоналістської етики Шелера й Гільдебрандта, а також концепцію діалогізму Бубера до аналізу української ранньомодерної аксіології; (2) зроблено реконструкцію притаманної українській бароковій культурі системи цінностей (шляхом ретельного аналізу трактатів Інокентія Ґізеля, а також текстів богословського характеру Петра Могили, Лазаря Барановича, Йоаникія Ґалятовського та Антонія Радивиловського); (3) показано зв’язок цієї системи цінностей з виникненням у середовищі тогочасних інтелектуалів нового розуміння сутності людини як соціальної і природної істоти, що живе й діє в земному світі, творить історію, є відповідальною за свої вчинки перед Богом і суспільством; (4) застосовано методологію, яка полягає у скрупульозному аналізові процесу народження, побутування та зміни смислового наповнення низки понять ціннісного характеру (зокрема: честь, сумління, свобода волі, чеснота, знання, вітчизна тощо).
Автор стверджує, що саме застосування зазначеної методології дозволило Л. Довгій вперше в історії досліджень києво-могилянської спадщини (а) здійснити структурно-порівняльний аналіз морально-богословських праць «Мир з Богом чоловіку» та «Науки про тайну святого покаяння» з уточненням суспільного, інтелектуального й церковного контекстів їх написання й (b) суттєво уточнити усталену біографію Інокентія Ґізеля. У висновках до статті автор звертає увагу на значний евристичний потенціал дослідження Лариси Довгої, адже подальший ґрунтовний аналіз стародруків і рукописної спадщини барокової доби, здійснюваний із застосуванням релевантних сучасних методологій, з одного боку, сприятиме виходові української гуманітарної науки на світовий рівень, з іншого ж, поглибить наше розуміння витоків української ідентичності.Посилання
Coret, E. (1998). Grundriss der Metaphysik. [In Russian]. Kyiv: Tandem.
Dovga, L. (2012). The value system in the Ukrainian culture of the second half of the 17th century (on the basis of theoretical heritage of Inokentii Gizel). [In Ukrainian]. Kyiv, & Lviv: Svichado.
Gadamer, H.-G. (1965). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik (2. Auf.). Tübingen: Mohr.
Gilson, É. (2010). The Spirit of Mediaeval Philosophy. [In Russian]. Мoscow: Kulturnaia revoliucia, & Respublika.
Graciotti, S. (1993). The legacy of the Renaissance in Ukrainian baroque. [In Ukrainian]. In O. Myshanych (Ed.), Ukrainian baroque. Proceedings of the I Congress of the International Association of Ukrainian Studies (pp. 3-11). Kyiv: Ukrainian Institute of Archeology and Source Studies.
Lisovyi, V. (2008). Ukrainian philosophical thought of the 60-80s of 20th century. [In Ukrainian]. In М. J. Rusin et al., History of Ukrainian Philosophy (pp. 507-533). [In Ukrainian]. Kyiv: Kyiv University.
Nitchyk, V. (2001). Kyiv-Mohyla Academy and the German culture. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.
Nitchyk, V. (1997). Petro Mohyla in the spiritual history of Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.
Panofsky, E. (1992). Gothic Architecture and Scholasticism. [In Russian]. In E. Panofsky, Theology and culture of the Middle Ages (pp. 49-78). Kyiv: Put k istine.
Stratii, Y. (2000). The philosophy at Kyiv Mohyla Academy. [In Ukrainian]. In V. Gorskiy (Ed.), Kyiv in the history of philosophy of Ukraine (pp. 73-129). Kyiv: KM Academia.
Preface to the publication. (2007). In Fr. Suárez, Disputationes Metaphysicae. [In Russian]. Moscow: Institute of Philosophy, Theology and History of St. Thomas.
Symchych, M. (2009). Philosophia rationalis at Kyiv Mohyla Academy. Comparative Analysis of Mohilean Courses of Logic at the End of 17th - the First Half of the 18th Centuries. [In Ukraini-an]. Vinnytsia: Vlasuk.
Valverde, C. (2011, March 10). Antropologia Philosofica. [In Russian]. Retrieved December 15, 2015, from http://www.xpa-spb.ru/libr/__KATOL/Valverde-Filosofskaya-antropologiya.html
Yosypenko, S. (2008). Towards the origin of Ukrainian modernity. The Ukrainian early modern spiritual culture in the European context. [In Ukrainian]. Kyiv: UCDK.
Zabuzhko, O. (2006). Philosophy and cultural consciousness of the nation. [In Ukrainian]. In O. Zabuzhko, The Fortinbras Chronicles. Selected essays. Кyiv: Fact.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 271
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).