У пошуках спільного блага (роздуми над книгою Андрія Баумейстера «Буття і благо»)
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent34.01.144Ключові слова:
буття, благо, етика, онтологія, нормативність, прагматизм, філософія діалогуАнотація
Нещодавня книга Андрія Баумейстера «Буття і благо» є визначною подією і для української онтології, і для української моральної філософії. Цей автор намагається спростувати підходи до моральної філософії Патнема, Вітґенштайна, Гайдеґера, Апеля і Габермаса, стверджуючи, що всі вони, з різних причин, не можуть обґрунтувати власні зазіхання на нормативність. Водночас власні зусилля п. Баумейстер розглядає як співспрямовані з Макінтайром і Тейлором у тому, що він називає «онтологізацією блага». У своїй статті я стверджую, що Баумейстерова критика загалом не досягає мети, позаяк його переконання в наявності об’єктивного, онтологічно закоріненого людського блага (насправді для п. Баумейстера сама онтологія коріниться в Благові), також має свій епістемологічний корелят: є лише одна правдива картина світу, яка також є єдино раціональною, тож усі інші картини світу мусять мати якісь суто раціональні хиби порівняно з адекватнішою картиною. Відповідно, п. Баумейстер намагається показати, що позиції, наприклад, Гайдеґера й Вітґенштайна засновані на простій логічній помилці, хоча насправді це не так; з іншого боку, сам п. Баумейстер не має кращого обґрунтування власних претензій на нормативність (і в епістемології, і в онтології) порівняно з критикованими ним авторами. Я також стверджую, що здорову альтернативу всім зазначеним позиціям можна знайти в прагматизмі Аристотеля (значно глибшому, ніж можна було б очікувати) та Буберовій філософії діалогу.Посилання
Averintsev, S. S. (1981). Ancient Greek poetics and World Literature. [In Russian]. In S. S. Averintsev, Poetics of Ancient Greek Literature (pp. 3-14). Moscow: Nauka.
Baumeister, A. (2014). Being and Good. [In Ukrainian]. Vinnytsa: T. P. Baranovska.
Buber, M. (1978). Zwiesprache: Traktat vom dialogischen Leben. Heidelberg: L. Schneider.
Hegel, G. W. F. (1840). Encyclopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse: Bd. 1, Die Logik. Berlin: Duncker und Humblot.
MacIntyre, A. (2002). After Virtue. [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.
MacIntyre, A. (1988). Whose Justice? Which Rationality? Notre Dame, Ind.: University of Notre Dame Press.
Marx, K. (1968). Ökonomisch-philosophische Manuskripte aus dem Jahre 1844. In K. Marx, F. Engels, Werke (Bd. 40, S. 465-590). Berlin: Dietz Verlag.
Nietzsche, F. (1993). Thus Spoke Zarathustra. Will to Power. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy; Dnipro.
Panych, O.O. (2007). Inquiries on the Problem of Scepticism in British-American Epistemology. Part one: British Modern Philosophy (Hobbes, Locke, Berkeley, Hume, Reid). [In Ukrainian]. Donetsk: DonNU.
Panych, O.O. (2015). Philosopher and war. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (1), 75-89.
Rousseau, J.-J. (1781). Discours sur les sciences et des arts. In J.-J. Rousseau, Collection complète des œuvres. Vol. 7. Genève. Retrieved from http://www.rousseauonline.ch/
Taylor, C. (2007). A Secular Age. Cambridge (Mass.), & London: The Belknap Press of Harvard UP.
Wittgenstein, L. (1965). A Lecture on Ethics. The Philosophical Review, 74(1), 3-12. https://doi.org/10.2307/2183526
Baumeister, A. (2014). Being and Good. [In Ukrainian]. Vinnytsa: T. P. Baranovska.
Buber, M. (1978). Zwiesprache: Traktat vom dialogischen Leben. Heidelberg: L. Schneider.
Hegel, G. W. F. (1840). Encyclopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse: Bd. 1, Die Logik. Berlin: Duncker und Humblot.
MacIntyre, A. (2002). After Virtue. [In Ukrainian]. Kyiv: Spirit and Letter.
MacIntyre, A. (1988). Whose Justice? Which Rationality? Notre Dame, Ind.: University of Notre Dame Press.
Marx, K. (1968). Ökonomisch-philosophische Manuskripte aus dem Jahre 1844. In K. Marx, F. Engels, Werke (Bd. 40, S. 465-590). Berlin: Dietz Verlag.
Nietzsche, F. (1993). Thus Spoke Zarathustra. Will to Power. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy; Dnipro.
Panych, O.O. (2007). Inquiries on the Problem of Scepticism in British-American Epistemology. Part one: British Modern Philosophy (Hobbes, Locke, Berkeley, Hume, Reid). [In Ukrainian]. Donetsk: DonNU.
Panych, O.O. (2015). Philosopher and war. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (1), 75-89.
Rousseau, J.-J. (1781). Discours sur les sciences et des arts. In J.-J. Rousseau, Collection complète des œuvres. Vol. 7. Genève. Retrieved from http://www.rousseauonline.ch/
Taylor, C. (2007). A Secular Age. Cambridge (Mass.), & London: The Belknap Press of Harvard UP.
Wittgenstein, L. (1965). A Lecture on Ethics. The Philosophical Review, 74(1), 3-12. https://doi.org/10.2307/2183526
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 551
Переглядів анотації: 565
Опубліковано
2016-06-16
Як цитувати
Panych, O. (2016). У пошуках спільного блага (роздуми над книгою Андрія Баумейстера «Буття і благо»). Sententiae, 34(1), 144–160. https://doi.org/10.22240/sent34.01.144
Номер
Розділ
СТАТТІ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Sententiae
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).