Стросон і Кант: дескриптивна метафізика як концептуальна передумова аналізу «Критики чистого розуму»

Автор(и)

  • Viktor Kozlovskyi Національний університет «Києво-Могилянська академія» http://orcid.org/0000-0001-5656-8859

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent34.01.025

Ключові слова:

дескриптивна метафізика, досвід, трансцендентальна психологія, трансцендентальний аргумент, трансцендентальний ідеалізм, емпіричний реалізм, простір, час, форми чуттєвого споглядання

Анотація

У статті розкриті особливості здійсненого британським філософом Пітером Стросоном концептуального аналізу «Критики чистого розуму». Виявлено залежність цього аналізу від методологічних передумов і концептуальної мови масштабного Стросонового дослідження («Individuals…», 1959). Автор погоджується із Барі Страудом щодо певної залежності Стросонового проекту дескриптивної метафізики від «Критики чистого розуму». Автор доводить, що метафізична доктрина Стросона спирається не лише на кантівське вчення про суб’єктивність форм простору і часу (чим власне обмежується Страуд), а й на деякі сюжети трансцендентальної логіки Канта. Це, зокрема, стосується Стросонового аналізу: (a) інтелектуальних структур, які активно формують наше розуміння світу; (b) функціонування логіко-граматичних форм предикації досвіду; (c) трансцендентальної єдності «Я», розрізнення персонального й формально-аналітичного аспектів «Я». Спираючись на дослідження трактату «The Bounds of Sense…» (1966) і пізніших статей, присвячених філософії Канта, автор стверджує, що: (1) розробка Стросоном «аналітичної моделі» трансцендентального аргументу спиралася на кантівську трансцендентальну психологію; (2) модальності розуміння трансцендентального ідеалізму залежать від розуміння співвідношення речей в собі й явищ, чи від того, що сам Кант визначав як «емпіричний реалізм»; (3) чуттєве споглядання в Канта передбачає, як виявив Стросон, можливість інших просторово-часових форм суб’єктивного споглядання, що конституюють інші види досвіду.

Біографія автора

Viktor Kozlovskyi, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

канд. філос. н., доцент кафедри філософії та релігієзнавства

Посилання

Ameriks, K. (1978). Kant's Transcendental Deduction as a Regressive Argument. Kant-Studien, 69(1-4), 273-287. https://doi.org/10.1515/kant.1978.69.1-4.273

Ayer, A. J. (1971). Language, Truth and Logic. London: Penguin Books.

Bennett, J. (1966). Kant's Analytic. Cambridge: Cambridge UP.

Bennett, J. (1968). Strawson on Kant. The Philosophical Review, 77(3), 340-349. https://doi.org/10.2307/2183571

Bergmann, G. (1960). Strawsons Ontology. The Journal of Philosophy, 57(19), 601-622. https://doi.org/10.2307/2022943

Brown, С. (2006). Peter Strawson. Kantian Review, 12(2), 181-184.

Brueckner, A. (1983). Transcendental Arguments I. Noûs, 17(4), 551-575. https://doi.org/10.2307/2215082

Brueckner, A. (1984). Transcendental Arguments II. Noûs, 18(2), 197-225. https://doi.org/10.2307/2215161

Carl, W. (1992). Die Transzendentale Deduktion der Kategorien in der ersten Auflage der Kritik der reinen Vernunft. Frankfurt: Klostermann.

Carnap, R. (1931). Überwindung der Metaphysik durch logische Analyse der Sprache. Erkenntnis, 2(1), 219-241. https://doi.org/10.1007/BF02028153

Carnap, R. (1950). Empiricism, Semantics, and Ontology. Revue Internationale de Philosophie, 4(11), 20-40.

Carnap, R. (1961). Der logische Aufbau der Welt. Hamburg: Felix Meiner.

Fridman, M. (2000). A parting of the ways: Carnap, Cassirer, and Heidegger. Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.

Glock, H. J. (Ed.). (2003). Strawson and Kant. Oxford: Oxford UP.

Glock, H.-J. (2012). Strawson’s Descriptive Metaphysics. In L. Haaparanta, & H. Koskinen (Еds.), Categories of Being: Essays on Metaphysics and Logic (pp. 391-419). Oxford: Oxford UP.

Glouberman, M. (1976). Doctrine and Method in the Philosophy of P. F. Strawson. Philosophy and Phenomenological Research, 36(3), 364-383. https://doi.org/10.2307/2106923

Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. In P. Cole, & J. L. Morgan (Eds.), Syntax and semantics (Vol. 3; pp. 41-58). New York: Academic Press.

Grice, P., & Strawson, P. (1956). In Defense of a Dogma. Philosophical Review, 65(2), 141-158. https://doi.org/10.2307/2182828

Guyer, P. (1989). Psychology and the Transcendental Deduction. In E. Förster (Еd.), Kant’s Transcendental Deductions: Studies in Kant and German Idealism (pp. 47-68). Stanford: Stanford UP.

Haack, S. (1998). Between the Scylla of Scientism and the Charybdis of Apriorism. In L. E. Hahn (Ed.), The Philosophy of P. F. Strawson (pp. 49-63). Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.

Henrich, D. (1968). The Proof-structure of Kant's Transcendental Deduction. Review of Metaphysics, 22, 640-659.

Hintikka, J. (1972). Transcendental arguments: Genuine and spurious. Noûs, 6(3), 274-281. https://doi.org/10.2307/2214775

Imafidon, Е. (2014). Defending A Dogma: Between Grice, Strawson and Quine. International Journal of Philosophy and Theology, 2(1), 35-44.

Kant, I. (1900 sqq.) Gesammelte Schriften: Hrsg. von der Preußischen (Deutschen) Akademie der Wissenschaften. Berlin: Reimer, & De Gruyter.

Kaufmann, F. (1936). Methodenlehre der Sozialwissenschaften. Wien: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-6001-5

Kitcher, P. (1990). Kant's Transcendental Psychology. New York: Oxford UP.

Miller, D. E. (2014). “Freedom and Resentment” and Consequentialism: Why “Strawson’s Point” is not Strawson’s Point. Journal of Ethics & Social Philosophy, 8(2), 1-22.

Quine, W. V. O. (1976). Two Dogmas of Empiricism. In S. G. Harding (Ed.), Can theories be refuted? Essays on the Duhem-Quine thesis (pp. 41-64). Dordrecht, & Boston: D. Reidel.

Searle, J. R. (1998). Truth: A Reconsideration of Strawson's Views. In L. E. Hahn (Ed.), The Philosophy of P. F. Strawson (pp. 385-401). Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.

Stern, R. (2000). Transcendental Arguments and Scepticism: Answering the Question of Justification. Oxford: Oxford UP.

Strawson, G. (2009). Selves: an essay in revisionary metaphysics. Oxford: Сlarendon Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198250067.001.0001

Strawson, P. (1962). Carnap's Views on Constructed Systems versus Natural Languages in Analytic Philosophy. In P. A. Schilpp (Ed.), The philosophy of Rudolf Carnap (pp. 503-518). Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.

Strawson, P. (1967). Analysis, Science and Metaphysics. In R. Rorty (Ed.), The Linguistic Turn (pp. 312-320). Chicago: University of Chicago Press.

Strawson, P. (1968). Bennett on Kant's Analytic. Philosophical Review, 77, 332-339. https://doi.org/10.2307/2183570

Strawson, P. (1985). Skepticism and Naturalism: Some Varieties. London: Methuen.

Strawson, P. (1990). Individuals. An Essay in Descriptive Metaphysics. London, & New York: Routledge.

Strawson, P. (1992). Logic, Epistemology, Ontology. In P. Strawson, Analysis and Metaphysics. An Introduction to Philosophy (pp. 51-58). Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198751182.003.0004

Strawson, P. (1995). The Bounds of Sense: An Essay on Kant’s Critique of Pure Reason. London, & New York: Routledge.

Strawson, P. (2000). The Problem of Realism and the A Priori. In P. Strawson, Entity and Identity and Other Essays (pp. 244-251). Oxford: Clarendon Press.

Strawson, P. (2003). A Bit of Intellectual Autobiography. In H.-J. Glock (Ed.), Strawson and Kant (pp. 7-14). Oxford: Oxford UP.

Strawson, P. (2008). Intellectual Autobiography taken from the Philosophy of P. F. Strawson. In P. Strawson, Freedom and Resentment аnd other essays (pp. xvi-xxxix). London, & New York: Routledge.

Strawson, P. (2011). Sensibility, Understanding, and the Doctrine of Synthesis. In P. Strawson, Philosophical Writings (pp. 158-166). New York: Oxford UP.

Stroud, B. (2002). Transcendental Arguments. In B. Stroud, Understanding Human Knowledge: Philosophical Essays (pp. 9-25). New York: Oxford UP.

Tse, Сh. (1998). Strawson's Metaphysical Theory of Subject and Predicate. In L. E. Hahn (Ed.), The Philosophy of P. F. Strawson (pp. 373-382). Chicago, & La Salle, Ill.: Open Court.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 1238

Опубліковано

2016-06-16

Як цитувати

Kozlovskyi, V. (2016). Стросон і Кант: дескриптивна метафізика як концептуальна передумова аналізу «Критики чистого розуму». Sententiae, 34(1), 25–41. https://doi.org/10.22240/sent34.01.025

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають