СПРОБА ПОДОЛАННЯ СУБ'ЄКТ-ОБ'ЄКТНОГО ПІДХОДУ В ФІЛОСОФІЇ ТА ЕСТЕТИЦІ МИХАЙЛА БАХТІНА

Автор(и)

  • Alexander Yudin Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова http://orcid.org/0000-0002-3864-371X

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent29.02.114

Ключові слова:

трансцендентальна філософія, суб’єкт-об’єктний підхід, вчинок, свідомість, буття, життя, культура, теоретизм, феноменологічний метод, інтерсуб’єктивність, я та інший, естетика

Анотація

У статті здійснено аналіз філософії вчинку Михайла Бахтіна як подолання суб’єкт-об’єктного підходу, властивого трансцендентальній традиції філософії. Поняття вчинку аналізується як вихід за рамки протиставлення свідомості й буття в трансцендентальній філософії аж до Гуссерля. Проводиться паралель з філософією буття Гайдеґера. Однак Бахтін не зовсім звільняється від впливу трансцендентальної філософії. Його поняття вчинку має низку спільних рис з cogito Декарта. Не до кінця подолана залежність від трансценденталізму в силу некритичного покладання на феноменологічний метод приводить до того, що бахтінська філософія та естетика почасти суперечить претензіям на до теоретичний характер, оскільки основні положення філософії вчинку й естетики вже є навантаженими історичним культурними змістом. Разом із тим можна говорити про перехідний характер філософії й естетики раннього Бахтіна.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Бахтин М. М. Собрание сочинений, в 7-ми тт.: Т. 1: Философская эстетика 1920-х годов. – М.: Издательство русские словари; Языки славянской культуры, 2003. – 960 с.

Вдовина И. С. Феноменология во Франции. – М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2009. – 400 с.

Исупов К. Г. Судьбы классического наследия и философско-эстетическая культура Сереб-ряного века. – СПб.: Русская христианская гуманитарная академия, 2010. – 592 с.

Молчанов В. И. Время и сознание. Критика феноменологической философии. – М.: Высшая школа, 1988. – 144 с.

Мотрошилова Н. В. Гуссерль и Кант: проблема «трансцендентальной» философии // Философия Канта и современность. – М.: Мысль, 1974. – С. 329–377.

Назинцев В. В. Мыслитель Бахтин и теоретик Хайдеггер // М.М. Бахтин и философская культура ХХ века (Проблемы бахтинологии). Вып. 1. Часть 1. – С.-Петербург: Обра-зование, 1991. – С. 102–112.

Разеев Д. Н. В сетях феноменологии // Разеев Д. Н. В сетях феноменологии; Гуссерль Э. Основные проблемы феноменологии. – СПб.: Изд. дом Ст.-Петерб. гос. ун-та, 2004. – С. 11–222.

Савченкова Н. Пределы героя в диалогической традиции (Бахтин, Бубер, Кьеркегор) // М.М.Бахтин и философская культура ХХ века (Проблемы бахтинологии). Вып. 1. Часть 1. – С.-Петербург: Издательство «Образование», 1991. – С. 112–118.

Фридман И. Н. Незавершенная судьба естетики завершения // М.М. Бахтин как философ. – М.: Наука, 1992. – С. 51–67.

Coates R. Christianity in Bakhtin: God and the Exiled Author. – Cambridge UP, 1999. – xiv, 204 p.

Descartes R. Discours de la méthode // Descartes R. OEuvres complètes in 11 vol. / publ. par Ch. Adam et P. Tannery. – Paris: Vrin, 1996. – t. VI. – P. 22–31.

Descartes R. La morale /. Grimaldi. – Paris: Vrin, 1992. – 186 p.
Habermas J. Der philosophische Diskurs der Moderne: Zwölf Vorlesungen. – Frankfurt am Main: Suhrkamp Veralag, 1985. – 450 S.

Heidegger M. Sein und Zeit. – Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1967. – 450 S.

Husserl E. Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Erstes Buch: Allgemeine Einfuhrung in die reine Phenomenologie. – Den Haag: Martinus Nijhoff, 1976. – 476 S.

Husserl E. Cartesianische Meditationen und Pariser Vorträge: Nachdruck der 2. verb. Auflage. - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1973. – xxii, 249 S.

Lévinas E. Humanism de l’autre homme. – Montpellier: Fata morgana, 1972. – 111 p.

Lévinas E. The Theory of Intuition in Husserl's Phenomenology. – Evanston: Northwestern UP, 1995. – 164 p.

Prechtl P. Husserl zur Einführung. – Hamburg: Junius Verlag, 1991. – 142 S.

Ricoeur P. Du texte à l’action: Essais d’herménetique. – Paris: Editions du Seuil, 1986. – 416 p.

Schutz A. Phenomenology of the Social World. – Evanston: Northwestern UP, 1967. – 254 p.

Simmel G. Philosophische Kultur. – Leipzig: Alfred Kröner Verlag, 1919. – 296 S.

Spiegelberg H. The phenomenological movement: a historical introduction. – The Hague: M. Nijhoff, 1960. – 735 р.

Біографія автора

Alexander Yudin, Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова

кандидат філологічних наук, доцент кафедри російської та зарубіжної літератури

Посилання

Bakhtin, M. M. (1993). Toward a philosophy of the act. University of Texas Press.

Bakhtin, M. M. (2003). Works in 7 vol.: Vol. 1, Philosophical Aesthetics of 1920s. [In Russian]. Moscow: Russian Dictionaries, & LRC.

Coates, R. (1999). Christianity in Bakhtin: God and the Exiled Author. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511483127

Descartes, R. (1992). La morale (N. Grimaldi, Ed.). Paris: Vrin.

Descartes, R. (1996). Discours de la méthode. In R. Descartes, Œuvres complètes in 11 vol. (t. 6, pp. 22-31). (Ch. Adam, & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin, 1996.

Fridman, I. N. (1992). The Unfinished Fate of «Aesthetics of Completement». [In Russian]. In L. A. Gogotishvili, & P. S. Gurevich (Eds.), M. M. Bakhtin as a Philosopher (pp. 51-67). Moscow: Nauka.

Habermas, J. (1985). Der philosophische Diskurs der Moderne: zwölf Vorlesungen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Heidegger, M. (1967). Sein und Zeit. Tübingen: Niemeyer.

Husserl, E. (1973). Cartesianische Meditationen und Pariser Vorträge (Nachdruck der 2. verb. Auflage). Den Haag: Nijhoff.

Husserl, E. (1976). Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Erstes Buch: Allgemeine Einfuhrung in die reine Phenomenologie. Den Haag: Nijhoff.

Isupov, K. G. (2010). The Fates of Classical Legacy and Philosophic and Aesthetic Culture of the Siler Age. [In Russian]. St. Petersburg: Russian Christian Humanitarian Academy.

Lévinas, E. (1972). Humanisme de l'autre homme. Montpellier: Fata morgana.

Lévinas, E. (1995). The Theory of Intuition in Husserl's Phenomenology. Evanston: Northwestern UP.

Molchanov, V. I. (1988). Time and Consciousness. Criticism of Phenomenological Philosophy. [In Russian]. Moscow: Vysshaya Shkola.

Motroshilova, N. V. (1974). Husserl and Kant: the Problem of «transcendental» philosophy. [In Russian]. In T. I. Oizerman (Ed.), Kant Philosophy and Modern Times (pp. 329-377). Moscow: Mysl.

Nazintsev, V. V. (1991). Thinker Bakhtin and Theorist Heidegger. [In Russian]. In K. G. Isupov (Ed.), M. Bakhtin and Philosophical Culture of the XX century: (Problems of Bakhtinology). Issue 1, Part 1 (pp. 102-112). St. Petersburg: Obrazovanie.

Prechtl, P. (1991). Husserl zur Einführung. Hamburg: Junius Verlag.

Razeev, D. N. (2004). In the Nets of Phenomenology. [In Russian]. In D. N. Razeev, In the Nets of Phenomenology; E. Husserl, The basic problems of phenomenology (pp. 11-222). St. Petersburg: Publishing House of Saint Petersburg State University.

Ricoeur, P. (1986). Du texte à l'action: Essais d'herménetique. Paris: Seuil. https://doi.org/10.14375/NP.9782020093774

Savchenkova, N. (1991). The Bounds of Hero in Dialogical Tradition (Bakhtin, Buber, Kierkegaard). [In Russian]. In K. G. Isupov (Ed.), M. Bakhtin and Philosophical Culture of the XX century: (Problems of Bakhtinology). Issue 1, Part 1 (pp. 112-118). St. Petersburg: Obrazovanie.

Schutz, A. (1967). Phenomenology of the Social World. Evanston: Northwestern UP.

Simmel, G. (1919). Philosophische Kultur. Leipzig: Kröner.

Spiegelberg, H. (1960). The phenomenological movement: a historical introduction. The Hague: Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-017-5920-5

Vdovina, I. S. (2009). The Phenomenology in France. [In Russian]. Moscow: Canon+, & Reabilitation.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 378

Опубліковано

2013-12-16

Як цитувати

Yudin, A. (2013). СПРОБА ПОДОЛАННЯ СУБ’ЄКТ-ОБ’ЄКТНОГО ПІДХОДУ В ФІЛОСОФІЇ ТА ЕСТЕТИЦІ МИХАЙЛА БАХТІНА. Sententiae, 29(2), 114–126. https://doi.org/10.22240/sent29.02.114

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.