«РОЗУМ ПРАГНЕ БОЖЕСТВА...»: ЕВОЛЮЦІЯ РЕЛІГІЙНО-ФІЛОСОФСЬКИХ ПОГЛЯДІВ ПУШКІНА ВІД ФРАНЦУЗЬКОГО СКЕПТИЦИЗМУ ДО НІМЕЦЬКОГО ІДЕАЛІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent29.02.047Ключові слова:
атеїзм, німецький ідеалізм, Ґете, Пушкін, релігійність, скептицизм, сонатна форма літературного творуАнотація
Стаття присвячена світоглядній еволюції Пушкіна: від скептицизму (що межує з атеїзмом) – до релігійності. У цьому зв'язку, язичницька античність в цілому (і породжений нею скептицизм, зокрема), а також християнська культура суть два рівноправні витоки пушкінської творчості. Автор обґрунтовує наступні тези : 1) зріла творчість Пушкіна глибоко споріднена з творчістю Гете, його позиція в історії російської літератури ізоморфна позиції Гете в історії літератури німецької, 2) позиція більшості пушкіністів, які стверджували, що поет зневажав «німецьку метафізику», спирається на вибіркове цитування і тому помилкова, 3) пізній Пушкін тяжів до німецького ідеалізму, а деякі його твори 1830- х років мають сонатну (діалектичну за своєю природою) форму; багато з них побудовано як діалог протилежностей 4) розповсюджені міфи сучасної пушкіністики (Пушкін – вольтер'янець, – монархіст, – ортодоксальний християнин) постали як наслідок одностороннього підходу; 5) лише цілісна реконструкція його філософсько-релігійних поглядів дає можливість адекватно зрозуміти суть його літературної творчості.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Аверинцев С.С. Поэты. – М.: Языки русской культуры, 1996. – 364 с.
Аникст А.А. Теория драмы от Гегеля до Маркса. – М.: Наука, 1983. – 288 с.
Анненков П.В. Материалы для биографии А.С. Пушкина. – М.: Современник, 1984. – 476 с.
Асафьев Б.В. Музыкальная форма как процесс. – Л.: Музыка, 1963. – 371 с.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. – М.: Искусство, 1979. – 424 с.
Бердяев Н.А. Смысл истории. – М.: Мысль, 1990. – 175 с.
Бор Н. Атомная физика и человеческое познание. – М.: ИИЛ, 1961. – 151 с.
Бочаров С.Г. Сюжеты русской литературы. – М.: Языки русской культуры, 1999. – 632 с.
Виролайнен М.Н. Речь и молчание. Сюжеты и мифы русской словесности. – СПб.: Амфора, 2003. – 503 с.
Виролайнен М.Н. Творческая история двух стихотворных повестей // Две повести в стихах. Е.А.Баратынский. Бал. А.С.Пушкин. Граф Нулин. – СПб., Наука, 2012. – С. 89–210.
Вольперт Л.И. Пушкинская Франция: 2-е изд, исправл. и дополн; интернет-публикац. – Тарту, 2010. – 570 c. // Электронный ресурс. Режим доступа: http://www.ruthenia.ru/volpert/Volpert_Pushkin_2010.pdf
Гессен А. Все волновало нежный ум… Пушкин среди книг и друзей. – М.: Наука, 1965. – 509 с.
Гёте И.-В. Избранные философские произведения. – М.: Наука, 1964. – 520 с.
Гуревич А.М. Сокровенные смыслы. Статьи о Пушкине (1984–2011). – М.: «Совпадение», 2011. – 207 с.
Данилевский Р.Ю. Пушкин и Гёте. Сравнительное исследование. – СПб.: Наука, 1999. – 288 с.
Ерофеева К.Л. Идеал Просвещения и современность: разочарования и перспективы // Соловьевские исследования. – 2010. – Вып. 2 (26). – С. 90–96.
Заборов П.Р. Русская литература и Вольтер. XVIII – первая треть XIX века. – Л.: Наука, 1978. – 244 с.
Кагарлицкий Ю.И. Шекспир и Вольтер. – М.: Наука, 1980. – 112 с.
Кац Б. А. Об аналогах сонатной формы в лирике Пушкина // Музыкальная академия. – 1995. – № 1. – С. 151–158.
Летопись жизни и творчества А.С. Пушкина. 1799–1826 / Сост. М.А. Цявловский. – Л.: Наука, 1991. – 784 с.
Литературный энциклопедический словарь. – М.: Сов. Энциклопедия, 1987. – 752 с.
Лотман Ю.М. Пушкин. Биография писателя. Статьи и заметки. «Евгений Онегин». Комме-нтарий. – СПб.: Искусство, 2005. – 847 с.
Мазель Л. О чертах сонатной формы в сочинениях Пушкина. По следам наблюдений М.Г. Харлапа // Музыкальная академия. – 1999. – №2. – С. 5–7.
Модзалевский Б.Л. Библиотека А.С.Пушкина (Библиографическое описание). – СПб: Типография Императорской Академии Наук, 1910. – хіх+441 с.
Новикова М.А. Пушкинский космос. Языческая и христианская традиции в творчестве Пушкина / Пушкинская комиссия. Серия «Пушкин в XX веке». – М.: Наследие, 1995. – 353 с.
Паскаль Б. Мысли / пер. с фр. Ю. Гинзбург. – М.: Издательство имени Сабашниковых, 1995. – 480 с.
Петрарка Ф. Африка / пер. с лат. Е. Рабинович. – М.: Наука, 1992. – 368 с.
Пустовит А.В. Бесчестит ли пародия? // Русский язык и литература в учебных заведениях. – 2011a. – № 4. – С. 13–23.
Пустовит А.В. Поэзия как воплощение противоречия: трагедия Пушкина «Моцарт и Сальери» // Вестник Общества русской философии при Украинском философском фонде: украинский журнал русской философии: Вып. 4: Поэзия в философии – философия в поэзии (к 170-летнему юбилею полного издания романа в стихах А. С. Пуш-кина «Евгений Онегин»). – К.: Русь, 2010. – С. 372–392.
Пустовит А.В. Пушкин и классическая немецкая философия. К постановке проблемы // Русский язык и литература в учебных заведениях. – 2009. – № 3. – С. 2–10.
Пустовит А.В. Философ Пушкин. Наследие поэта и западноевропейская философская традиция. – М., 2011b // Электронный ресурс. Режим доступа: http://pushkinopen.ru/texts/view/41
Пустовит А.В. Философско-поэтические антиномии. Пушкин и Кант // Русский язык и литература в учебных заведениях. – 2012. – № 3. – С. 7–13.
Пустовит А.В. Этика и эстетика. Наследие Запада. История красоты и добра. Учебное пособие. – К.: МАУП, 2006. – 680 с.
Пустовіт О.В. Принцип найбільшої дії у драматургії Пушкіна // Філософська думка. – 2010. – №4. – С. 115–126.
Пушкин А.С. Собрание сочинений, в 10-ти тт. – М.: Худ. лит., 1974–1978. (в ссылках – СС)
Пушкин в русской философской критике. Конец XIX – первая половина XX в. – М.: Книга, 1990. – 527 с.
Пушкин в XXI веке. Сборник в честь В.С. Непомнящего. – М.: Русскій міръ, 2006. – 640 с.
Седакова О.А. Музыка. Стихи и проза. – М.: Русскій міръ, ОАО «Московские учебники», 2006. – 480 с.
Словарь языка Пушкина. В 4-х тт. – М.: Гос. изд. иностранных и национальных словарей, 1956 –1961.
Соловьев В.С. Стихотворения. Эстетика. Литературная критика. – М.: Книга, 1990. – 574 с.
Сурат И.З. О «Памятнике» // Новый мир. – 1991. – № 10. – С. 193–197.
Сурат И.З. Пушкин как религиозная проблема // Новый мир. – 1994. – №1. – С. 207–223.
Сурат И.З. Пушкин и Паскаль // Пушкинский сборник / сост. И. Лощилов, И. Сурат. – М.: Три квадрата, 2005. – 448 с.
Тарасов Б.Н. «Мыслящий тростник». Жизнь и творчество Паскаля в восприятии русских философов и писателей. – М.: Языки славянской культуры, 2009. – 896 с.
Тиме Г.А. Россия и Германия: философский дискурс в русской литературе XIX-XX веков. – СПб.: Нестор-История, 2011. – 456 с.
Томашевский Б.В. Пушкин и Франция. – М.: Советский писатель, 1960. – 501 с.
Фейнберг Л.Е. Музыкальная структура стихотворения Пушкина «К вельможе» (Фрагмент из книги «Сонатная форма в поэзии Пушкина») // Поэзия и музыка: сборник статей и исследований. – М.: Музыка, 1973. – 314 с.
Шаховская З. Веселое имя Пушкина // Слово. – 1990. – № 6. – С. 1.
Эйдельман Н.Я. Пушкин. История и современность в художественном сознании поэта. – М.: Сов. писатель, 1984. – 368 с.
Эпштейн М. Медный всадник и золотая рыбка. Поэма-сказка Пушкина // Знамя. – 1996. – №6. – С. 204–215.
Эткинд Е.Г. Божественный глагол. Пушкин, прочитанный в России и во Франции. – М.: Языки русской культуры, 1999. – 598 с.
Якобсон Р. Работы по поэтике. – М.: Прогресс, 1987. – 464 с.
Посилання
Annenkov, P. V. (1984). The materials for a biography of A. Pushkin. [In Russian]. Moscow: Sovremennik.
Assafiev, B. V. (1963). Musical form as a process. [In Russian]. Leningrad: Musica.
Averintsev, S. S. (1996). The Poets. [In Russian]. Moscow: LRC.
Averintsev, S. S. (2005). Communication of the times. [In Russian]. Kiev: Dukh i lіtera.
Bakhtin, M. M. (1979). The aesthetics of the verbal creativity. [In Russian]. Moscow: Iskusstvo.
Berdyaev, N. A. (1990). The sense of the history. [In Russian]. Moscow: Mysl.
Bocharov, S. G. (1999). The Topics of Russian literature. [In Russian]. Moscow: LRC.
Bohr, N. (1961). The Atomic Physics and The Human Knowledge. [In Russian]. Moscow: IIL.
Danilevsky, R. Yu. (1999). Pushkin and Goethe. A comparative study. [In Russian]. St. Petersburg: Nauka.
Eidelman, N. Y. (1984). Pushkin. History and modernity in the artistic consciousness of the poet. [In Russian]. Moscow: Sovietskiy pisatel.
Epstein, M. (1996). The Bronze Horseman and the Goldfish. Pushkin's poem-tale. [In Russian]. Znamya, (6), 204-215.
Erofeeva, K. L. (2010). The Ideal of the Enlightenment and Modernity: frustration and prospects. [In Russian]. Solovyov Studies, 2(26), 90-96.
Etkind, E. G. (1999). The divine word. Pushkin, read in Russia and France. [In Russian]. Moscow: LRC.
Feinberg, L. E. (1973). Musical structure of Pushkin’s poem «To the nobleman» (Extract from the book «Sonata form in the poetry of Pushkin»). [In Russian]. In V. A. Frumkin (Ed.), Poetry and music: a collection of articles and research. M: Muzyka.
Galtseva, R. A. (1990). Pushkin in Russian philosophical criticism. End of 19th early 20th century. [In Russian]. Moscow: Kniga.
Goethe, J. W. (1964). Selected Philosophical Works. [In Russian]. Moscow: Nauka.
Gurevich, A. M. (2011). The Hidden Meanings. Articles about Pushkin (1984-2011). [In Russian]. Moscow: Sovpadenie.
Hessen, A. (1965). All care gentle mind... Pushkin among books and friends. [In Russian]. Moscow: Nauka.
Jacobson, R. (1987). Works on poetics. [In Russian]. Moscow: Progress.
Kagarlitskiy, Yu. I. (1980). Shakespeare and Voltaire. [In Russian]. Moscow: Nauka.
Katz, B. A. (1995). Analogs of sonata form in the lyrics of Pushkin. [In Russian]. Musicalnaya Academia, (1), 151-158.
Kozhevnikov, V. M., Nikolaev, P. A. (Eds.). (1987). Literary Encyclopedic Dictionary. [In Russian]. Moscow: Sov. Encyclopedia.
Lotman, Y. M. (2005). Pushkin. Biography of the writer. Articles and Notes. «Eugene Onegin». Comment. [In Russian]. St. Petersburg: Iskusstvo.
Mazel, L. (1992). About sonata form in the writings of Pushkin. After observations of M. G. Kharlap. [In Russian]. Musicalnaya Academiya, (2), 5-7.
Modzalevsky, B. L. (1910). Pushkin`s Library (bibliographic description). [In Russian]. St. Petersburg: Typography of the Imperial Academy of Sciences.
Novikova, M. A. (1995). Pushkin`s Universe. Pagan and Christian traditions in the works of Pushkin. [In Russian]. Moscow: Nasledie.
Pascal, B. (1995). Pensées. (J. Ginsburg, Trans.). [In Russian]. Moscow: Sabashnikov`s Publishing.
Petrarca, F. (1992). Africa. (E. Rabinovich, Trans.). [In Russian]. Moscow: Nauka.
Pushkin, A. S. (1974-1978). Collected Works in 10 vol. [In Russian]. Moscow: Khudozhestvennaya Literatura.
Pustovit, A. V. (2006). Ethics and aesthetics. Western heritage. The story of beauty and goodness. Textbook. [In Russian]. Kiev: IAPM.
Pustovit, A. V. (2006). Principle of the maximum action at Pushkіn`s drama. [In Ukrainian]. Fіlosofska Dumka, (4), 115-126.
Pustovit, A. V. (2008). Poetry as Embodiment of Contradictions: Pushkin's Tragedy «Mozart and Salieri». [In Russian]. In G. Aliaev et al. (Eds.), Ukrainian Journal of Russian philosophy. Bulletin of Russian Philosophical Society affiliated to Ukrainian philosophical foundation: Vol. 4, Poetry in Philosophy, Philosophy of Poetry (to 170th anniversary of the complete edition of Pushkin’s novel in verse «Eugene Onegin») (pp. 372-392). Kiev: Rus.
Pustovit, A. V. (2009). Pushkin and classical German philosophy. Towards the statement of the problem. [In Russian]. Russian language and literature in schools, (3), 2-10.
Pustovit, A. V. (2011a). Does Parody Really Dishonoures? [In Russian]. Russian language and literature in schools, (4), 13-23.
Pustovit, A. V. (2011b). Pushkin the Philosopher. The heritage of the poet and the Western philosophical tradition. [In Russian]. Retrieved from http: In pushkinopen.ru/texts/view/41
Pustovit, A. V. (2012). Philosophical and poetic antinomies. Pushkin and Kant [In Russian]. Russian language and literature in schools, (3), 7-13.
Sazonova, S. S. (2006). Pushkin in the 21th century. Collection in honor of V. S. Nepomnyastchy. [In Russian]. Moscow: Russkіy mіr.
Sedakova, O. A. (2006). Music. Poems and Prose. [In Russian]. Moscow: Russkіy mіr, Moskovskie Uchebniki.
Shahovskaya, Z. (1990). Merry name of Pushkin. [In Russian]. Slovo, 6, 1.
Solovyov, V. S. (1990). Poems. Aesthetics. Literary Criticism. [In Russian]. Moscow: Kniga.
Surat, I. Z. (1991). About «The Monument». [In Russian]. Novyi Mir, (10), 193-197.
Surat, I. Z. (1994). Pushkin as a religious problem. [In Russian]. Novy Mir, (1), 207-223.
Surat, I. Z. (2005). Pushkin and Pascal. [In Russian]. In I. E. Loshchilov, I. Z. Surat (Eds.), Pushkinskiy sbornik. Moscow: Tri quadrata.
Tarasov, B. (2009). «The thinking reed». The life and work of Pascal in the perception of Russian philosophers and writers. [In Russian]. Moscow: LRC.
Time, G. A. (2011). Russia and Germany: the philosophical discourse in Russian literature 19th–20th centuries. [In Russian]. St. Petersburg: Nestor-Historia.
Tomaszewski, B. V. (1960). Pushkin and France. [In Russian]. Moscow: Sovetsky Pisatel.
Tsyavlovsky, M. A. (Ed.). (1991). The Chronicle of the Life and Works of A. Pushkin. 1799-1826 (2nd ed.). [In Russian]. Leningrad: Nauka.
Vinogradov, V. V. (Ed.). (1956-1961). Dictionary of the Pushkin`s Language (Vol. 1-4). [In Russian]. GIINS.
Virolaynen, M. N. (2003). The Speech and the Silence. The Topics and the Myths of Russian literature. [In Russian]. St. Petersburg: Amphora.
Virolaynen, M. N. (2012). The creative history of the two poetic tales [In Russian]. In E. A. Baratynsky, & A. S. Pushkin, Two novels in verse (E.A. Baratynsky, The Ball; A. S. Pushkin, Count Nulin) (pp. 89-210). St. Petersburg, Nauka.
Wolpert, L. I. (2010). Pushkin`s France (2nd ed.). [In Russian; electronic publication]. Tartu. Retrieved from http: In www.ruthenia.ru/volpert/Volpert_Pushkin_2010.pdf
Zaborov, P. R. (1978). Russian Literature and Voltaire. [In Russian]. Leningrad: Nauka.
##submission.downloads##
-
PDF (Російська)
Завантажень PDF: 311
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).