ПРОЗРАЧНОСТЬ ИКОНЫ: ОНТОЛОГИЧЕСКАЯ КОНЦЕПЦИЯ ОБРАЗА ЖАН-ЛЮКА МАРИОНА И ПРОБЛЕМАТИКА «ΤΎΠΟΣ» В ВИЗАНТИЙСКОЙ МЫСЛИ
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent28.01.076Ключові слова:
образ, візуальне, репрезентативне значення, нова онтологізація образу, християнське вчення про образ, образний вплив, образна силаАнотація
Естетична концепція Жан-Люка Маріона, яка побудована на принципі «нової онтологізаціі» образу, розглядається автором статті як протилежність панівних нині досліджень візуального, чиєю засадою є принцип звільнення образу від репрезентативного значення. Відповідаючи на питання про сутність образу, а отже, і образного впливу, Маріон звертається до візантійського розуміння сутності образу, в основі якого лежить поняття τύπος. Інтерпретуючи «типовий» зв'язок між образом і праобразом, а також тексти Приписів, прийнятих на Нікейському та Ієрійському Соборах, автор статті доходить висновку, що окреслене відношення, лежить в основі як «західного» (образ пов'язаний з прототипом, оскільки вказує на події, що відбулися), так і «східного» (образ продукує реальну присутність праобразу) християнського вчення про образ. З точки зору автора, саме завдяки тематизації проблеми образного впливу в термінах візантійської теорії образу, теорія Маріона дозволяє зрозуміти образну силу по той бік процесу виробництва ідеологій і ставить під питання універсальність панівних нині концепцій візуального.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Иоанн Дамаскин. (1913). Три защитительных слова против отвергающих святые иконы. In Иоанн Дамаскин. Полное собрание творений (Т. 1, сс. 347-441). СПб.: Тип. М. Меркушева.
Краусс, Р. (2003). Подлинность авангарда и другие модернистские мифы. М: Художественный журнал.
Левинас, Э. (2000). От существования к существующему. In Э. Левинас, Избранное: Тотальность и Бесконечное (сс. 7-65). СПб.: Университетская книга.
Лурье, В. М. (2006). История византийской философии. Формативный период. СПб.: Аксиома.
Марьон Ж.-Л. Перекрестья видимого. – М.: Прогресс-Традиция, 2010.
Флоренский, П. А. (2001). Иконостас. In П. А. Флоренский, Христианство и культура. Москва: АСТ, Фолио.
Betz, J. (1955). Die Eucharistie in der Zeit der griechischen Väter: Bd. I.1, Die Aktualpräsenz der Person und des Heilswerkes Jesu im Abendmahl nach der vorephesinischen griechischen Patristik. Freiburg: Verlag Herder.
Gero, S. (1975). The Eucharistie Doctrine of the Byzantine Iconoclasts and its Sources. Byzantinische Zeitschrift, 68, 4-22.
Kapust, A. (2009). Phänomenologische Bildpositionen. In K. von Sachs-Gombach (Hrsg.), Bildtheorien: Anthropologische und kulturelle Grundlagen des Visualistic Turn (S. 255-283). Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Krannich, T., Schubert, C., & Sode, C. (Hrsg.), Die ikonoklastische Synode von Hiereia 754. Tübingen: Siebeck.
Lange, G. (1999). Bild und Wort. Die katechetischen Funktionen des Bildes in der griechischen Theologie des sechsten bis neunten Jahrhunderts. Paderborn: Schöningh.
Levinas, E. (1989). Reality and Its Shadow. In S. Hand (Ed.), The Levinas Reader (pp. 129-143). Cambridge, MA: Basil Blackwell.
Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory: essays on verbal and visual representation. Chicago: University of Chicago Press.
Stock, A. (1990). Bilderstreit als Kontroverse um das Heilige. In A. Stock (Hrsg.), Wozu Bilder im Christentum? Beiträge zur theologischen Kunstteorie (S. 63-85). St. Ottilien: EOS Verlag.
Uphus, J. B. (2004). Der Horos des Zweiten Konzils von Nizäa 787. Interpretation und Kommentar auf der Grundlage der Konzilsakten mit besonderer Berücksichtigung der Bilderfrage. Paderborn: Schöningh.
Wohlmuth, J. (1994). Bild- und Kunstkritik bei Emmanuel Levinas und die theologische Bilderfrage. In W. Lesch (Hrsg.), Theologie und ästhetische Erfahrung. Beiträge zur Begegnung von Religion und Kunst (S. 25-47). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Посилання
Florensky, P. (2001). Iconostasis. [In Russian]. In P. Florensky, Christianity and Culture (pp. 521-626). Moscow: AST, & Folio.
Gero, S. (1975). The Eucharistie Doctrine of the Byzantine Iconoclasts and its Sources. Byzantinische Zeitschrift, 68, 4-22. https://doi.org/10.1515/byzs.1975.68.1.4
John of Damascus. (1913). Three Treatises on the Divine Images: Apologia Against Those Who Decry Holy Images. [In Russian]. In John of Damascus, Collected Works (Vol. 1, pp. 347-441). St. Petersburg: Tipografia Merkusheva, 1913.
Kapust, A. (2009). Phänomenologische Bildpositionen. In K. von Sachs-Gombach (Hrsg.), Bildtheorien: Anthropologische und kulturelle Grundlagen des Visualistic Turn (S. 255-283). Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Krannich, T. et al. (Hrsg.). (2002). Die ikonoklastische Synode von Hiereia 754. Tübingen: Mohr Siebeck.
Krauss, R. (2003). The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. [In Russian]. Moscow: Hudozhestvenny Zhurnal.
Lange, G. (1999). Bild und Wort. Die katechetischen Funktionen des Bildes in der griechischen Theologie des sechsten bis neunten Jahrhunderts. Paderborn: Schöningh.
Levinas, E. (1989). Reality and Its Shadow. In S. Hand (Ed.), The Levinas Reader (pp. 129-143). Cambridge, MA: Basil Blackwell.
Levinas, E. (2000). From Existence to Existents. [In Russian]. In E. Levinas, Selected Works: Totality and Infinity (pp. 7-65). St. Petersburg: Universitetskaya kniga.
Lurje, V. M. (2006). The History of Byzantine Philosophy: The Formative Period. [In Russian]. St. Petersburg: Axioma.
Marion, J.-L. (2010). The Crossing of the Visible. [In Russian]. Moscow: Progress-Tradiciya.
Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory: essays on verbal and visual representation. Chicago: University of Chicago Press.
Stock, A. (1990). Bilderstreit als Kontroverse um das Heilige. In A. Stock (Hrsg.), Wozu Bilder im Christentum? Beiträge zur theologischen Kunstteorie (S. 63-85). St. Ottilien: EOS Verlag.
Uphus, J. B. (2004). Der Horos des Zweiten Konzils von Nizäa 787. Interpretation und Kommentar auf der Grundlage der Konzilsakten mit besonderer Berücksichtigung der Bilderfrage. Paderborn: Schöningh.
Wohlmuth, J. (1994). Bild- und Kunstkritik bei Emmanuel Levinas und die theologische Bilderfrage. In W. Lesch (Hrsg.), Theologie und ästhetische Erfahrung. Beiträge zur Begegnung von Religion und Kunst (S. 25-47). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
##submission.downloads##
-
PDF (Російська)
Завантажень PDF: 218
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).