Василь Лісовий про історію філософії України ХХ століття: матеріали до дискусії
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent42.02.047Ключові слова:
філософія України ХХ ст., Василь Лісовий, методи та підходи історії філософії, діалектичний матеріалізм, Геґель, HegelАнотація
Ця стаття є першою частиною дослідження, присвяченого моделям історизації філософії України 60–80-х років. У статті аналізується одна з таких моделей, запропонована Василем Лісовим у статті «Українська філософська думка 60–80-х років ХХ сторіччя». Реконструюючи цю модель, я доводжу, що вона може бути сформульована у восьми основних тезах: 1) українська філософія цього періоду – складова філософії за радянських часів; 2) філософія за радянських часів може бути періодизована за вождистським принципом; 3) представники цієї філософії демонструють 3 базові моделі поведінки: конфлікт, ревізіонізм, конформізм; 4) дослідники-ревізіоністи не складали уніфікованої течії; 5) провідні тенденції цієї філософії: аналітична і творча діалектико-матеріалістична; 6) базові засади діалектико-матеріалістичної філософії – метафізичність і спекулятивність; 7) «дискусія логіків і діалектиків» показала необґрунтованість претензій діалектико-матеріалістичної філософії на статус єдино істинної і наукової філософії; 8) після розпаду СРСР діалектико-матеріалістичну філософію було відкинуто як безплідну через її спекулятивність і недоказовість.
Посилання
Arendt, H. (2005). The Origins of Totalitarianism. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Bilodid, V. (2011). Stalin and the academic philosophy in Ukraine: Essays on the history of philo-sophical thought in the Institute of philosophy NAS of Ukraine in the second part of the 40-s-50s years of the XXs century. [In Ukrainian]. Kyiv: Stylos.
Davidenko, I. (2022). On the differences between Heidegger’s and Fink’s interpretations of Hegel’s concept of experience of consciousness. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (2), 157-169. https://doi.org/10.15407/fd2022.02.157
Dziuba, I. (1968). Internationalism or Russification. [In Ukrainian]. Munich: Suchasnist.
Dziuba, I. (2004). This book has changed my entire life… [In Ukrainian]. In B. Berdychowska, O. Gnatiuk (Eds.), Revolt of the generation: conversations with Ukrainian intellectuals (pp. 91-152). Kyiv: Duh i Litera.
Gorak, A. (2009). Sorok Sorokov. [In Russian]. Kyiv: Stylos.
Horskyi, V. S. (2001). Philosophy in Ukrainian culture (Methodology and History): Philosophical Essays. [In Ukrainian]. Kyiv: Centr praktychnoi filosofii.
Hubersky, L. (1988). Scientific ideology and person. [In Russian]. Kyiv: Vyshcha shkola.
Hubersky, L. et al. (2020). Kyiv worldview and gnoseology school of the second part of the 20s century : monograph. [In Ukrainian]. Kyiv: Kyivskyi universytet.
Kanarskyi, A. (2008). Dialectic of the aesthetic process. [In Russian]. Kyiv: Myronivska typografiya.
Khoma, O. (Ed.). (2021). “Meditations” of Descartes in the Mirror of Modern Interpretations. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera.
Khrushchov, N. (1989). On the Cult of Personality and Its Consequences. [In Russian]. Izvestiya CK KPSS. (3), 128-170.
Kononenko, T., Shcherbyna, N., Petlenko, I. & Borodiy, A. (2021). Archeographic handbook on the history of philosophy. Scientific editions of Taras Shevchenko National University of Kyiv in philosophy. 1944-1961. [In Ukrainian]. Kyiv: Krok. https://doi.org/10.30840/ndiu.95
Lisovyi, V. (2014). Memoirs. Poems. [In Ukrainian]. Kyiv: Smoloskyp.
Lisovyi, V. (2019a). Ukrainian philosophical thought of the 60s-80s years of the XXs century. [In Ukrainian]. In V. Lisovyi, Ukraine: the returning of time. Politico-philosophical reflections (pp. 643-669). Kyiv: Duh i Litera.
Lisovyi, V. (2019b). The grounds of viability of the communist ideology and the means of its per-sistance in modern-day Ukraine. [In Ukrainian]. In V. Lisovyi, Ukraine: the returning of time. Politico-philosophical reflections (pp. 643-669). Kyiv: Duh i Litera.
Loy, A., Davidenko, I., Myroshnyk, K., & Popil, D. (2021). The Mind behind the Iron Curtain: Ukrainian Philosophy of the Late USSR and World Science. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(2), 161-183. https://doi.org/10.31649/sent40.02.161
Rudenko, S., & Yosypenko, S. (2018). National Philosophy as a Subject of Comparative Research. Sententiae, 37(1), 120-129. https://doi.org/10.22240/sent37.01.120
Shapoval, Y. (2020). Party «nationalist». Petro Shelest’s paradoxes. [In Ukrainian]. Kyiv: Nika-Centr.
Tabachkovskyi, V. (2002). In search of not lost time: (Essays on the Legacy of Ukrainian Philoso-phers-Sixtiers). [In Ukrainian]. Kyiv: PARAPAN.
Yolon, P. (2015). «Kyiv philosophical school» as a phenomena. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (3), 77-89. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/158
Yosypenko, S. (2013). History of philosophy of Ukraine in the XXs century: the retrieval of the object or the founding of the discipline? [In Ukrainian]. Filosofska dumka, (1), 26-36. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/198
Yosypenko, S., Kozlovskyi, V., Panych, O., Terletsky, V., & Khoma, O. (2021). Historico-philosophical Research in Independent Ukraine (expert poll). [In Ukrainian]. Sententiae, 40(3), 6-31. https://doi.org/10.31649/sent40.03.006
Yosypenko, S., Vdovina, O., & Symchych, M. (2011). History of Ukrainian philosophy as a sphere of research and academic discipline in 1950-2000. [In Ukrainian]. Sententiae, 25(2), 108-119. https://doi.org/10.22240/sent25.02.108
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 296
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).