Проблемний роздум щодо усвідомлення природи скепсису: Секст Емпірик і Кант

Автор(и)

  • Сергій Кірієнко Київський національний університет імені Богомольця https://orcid.org/0000-0003-4100-6698

DOI:

https://doi.org/10.31649/sent03.01.058

Анотація

Автор прагне довести, що в плані скепсису скептицизм може бути зіставлений з іншими філософськими напрямами в перспективі, загальнішій ніж його власна. Оскільки Секст Емпірик каже про скептичну здатність взагалі, то йдеться про трансцендентальний її вимір. Тобто можна говорити про скепсис сам по собі. Фундаментальність скептичної здатності дозволяє їй лишатися незмінною в мисленні Секста Емпірика, Канта, Декарта, Платона. Скепсис відрізняється від скептицизму як загальне від локального. Аргументи скепсису, на відміну від аргументів скептицизму, є універсальними і тому – дійсними для філософів будь-якого напряму та часу. Тобто, скептики не мають пріоритетного доступу до скепсису. Скептиків можна назвати жертвами скепсису, адже скепсис існує незалежно від скептицизму. Скептичний спосіб судження включений в мислення Канта адекватно, у своїй первісній формі, але не призводить до скептицизму. Отже, не все, що пише про себе Секст Емпірик, відповідає дійсності: його слова не виражають сутність скепсису. Перевага лишилася за Кантом.

Посилання

Kant, I. (1967). Regarding the question proposed for the prize by the Berlin Royal Academy of Sciences: what real progress has metaphysics made in Germany since the times of Leibniz and Wolff? [In Russian]. In I. Kant, Works in 6 vol. (Vol. 6, pp. 177-256). Moscow: Mysl.

Sextus Empiricus. (1976). Works in 2 vol. (Vol. 2). [In Russian]. Moscow: Mysl.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 58

Опубліковано

2001-06-25

Як цитувати

Кірієнко, С. (2001). Проблемний роздум щодо усвідомлення природи скепсису: Секст Емпірик і Кант. Sententiae, 3(1), 58–67. https://doi.org/10.31649/sent03.01.058

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.