Про осмислення плагіату в Європі до Якоба Томазія
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent41.01.006Ключові слова:
плагіат, компіляція, наслідуванняАнотація
Стаття дає огляд основних давніх міркувань стосовно явища плагіату – від грецько-римської античности до часу появи ґрунтовного дослідження, що розглядає літературні крадіжки в їх художньо-літературному, змістовому, правовому та моральному виявах – «Філософської дисертації про літературний плагіат» (1673) Якоба Томазія. Хоча питання плагіату було за античних часів вельми животрепетним, усі найдавніші міркування щодо привласнення чужих текстів і думок були передусім прагматичними ходами чи реакціями, а не цілеспрямованим теоретичним осмисленням цього явища. Джерелом реконструкції найстарших уявлень є не так ситуативні приводи для обвинувачення, як підстави для виправдання. У них бачимо певні засади, які, згідно з тодішніми оцінками, могли унеможливити чи спростувати закиди щодо плагіату: для цього було достатньо нехай і загального, але виразно заявленого, визнання несамостійности праці з боку автора, або ж розрахунку на те, що використані фрагменти чужих текстів – у зміненому вигляді чи ні – є упізнаваними для освічених читачів. Ще однією підставою для уневажнення плагіаторського переступу був чинник змагальности – прагнення адаптувати здобутки чужого культурного середовища у власному значно вдосконаливши їх. Середньовічний та ранньомодерний матеріал загалом засвідчує актуальність античних поглядів і виявляє деякі нові проблеми. Це, зокрема, несумісність нових виразніших уявлень про авторство і традиційної освітньої практики, що заохочувала безконтрольне використання чужого. Деякі автори також наголошують, що плагіат є перешкодою для розвитку наук. Наприкінці статті подано приклади, які показують, що загальноєвропейські уявлення стосовно правил використання чужого доцільно залучати для трактування письменницьких методик давніх українських авторів, зокрема і філософів.
Посилання
Badius, J. (1624). Illustrium quaestionum Justinianearum… volumen. Francofurti Marchionum: Typis Hartmannianis.
Bartolus, D. (1660). The Learned Man Defended and Reform’d… In Two Parts. London: Printed by R. and W. Leybourn.
Bisciola, L. (1611). Horarum subsecivarum tomus primus… Ingolstadii: Ex Typographeo Adami Sartorii.
De Bury, R. (1610). Philobiblion. In M. Goldast, Philologicarum epistolarum centuria una… insuper Richardi de Buri… Philobiblion & Bessarionis Patriarchae Constantinopolitani… Epistola ad Senatum Venetum (pp. 400-500). Francofurti: Impensis Egenolphi Emmelli.
Dresemius, S. (1620). Ad Lectorem. In J. Iscanus, De bello Trojano, libri sex (pp. 3-6). Francofurti: Apud Ioannem Thymium.
Duarenus, F. (1550). De plagiariis et scriptorum alienorum compilatoribus, aliisque rebus cognitu dignis Fran. Duareni Jureconsulti ad Fran. Balduinum Jureconsultum epistola. In F. Duarenus, Opera quae ad hunc diem edita sunt omnia (pp. 307-320). Parisiis: Apud Audoënum Paruum.
Eusebius Pamphilus. (1843). Praeparationis euangelicae libri XV. Tomus II. continens lib. IX-XV. et indices. Lipsiae: Sumptus fecit et venumdat Serigiana Libraria.
Fabrus, P. (1575). Semestrium liber secundus. Parisiis: Apud Ioannem Benenatum.
Fabrus, P. (1595). Liber semestrium tertius. Lugduni: In officina Hug. à Porta, Sumptibus Fratrum de Gabiano.
Galiatovskyi, J. (1665). The Art or the Way of Compiling a Homily. In I. Galiatovskyi, The Key of Understanding (ff. 513-532). [In Ukrainian]. Lviv: Printed by M. Sliozka.
Gizel, I. (1669) The Peace with God for a Man. [In Church Slavonic]. [Kyiv]: Printed in Kyiv-Pechersk Lavra.
Hieronymus. (1868). Quastiones Hebraicae in Libro Geneseos. E recognitione Pauli de Lagarde. Lipsiae: Prostat in aedibus B. G. Teubneri.
John Chrysostom. (1614). On the Priesthood. [In Church Slavonic]. Lviv: The Printing House of the Stauropegial Brotherhood.
Justinianus. (1828). De conceptione Digestorum ad Tribonianum. In D. Godefroy, S. van Leeuwen, & F. Modius (Eds.), Corpus iuris civilis Romani… (t. I, pp. 197-198). Neapoli: Apud Januarium Mirelli Bibliopolam.
Kivistö, S. (2014). The Vices of Learning: Morality and Knowledge at Early Modern Universities. Leiden; Boston: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004276451
Korzo, M. (2010). “The Peace with God for a Man” by Inokentii Gisel in the Context of Catholic Moral Theology of the Late 16th - 1st Half of the 17th Century. [In Ukrainian]. In I. Gisel, Selected Works: in 3 vol. (vol. 3, pp. 195-262). Kyiv; Lviv: Svichado.
Korzo, M. (2017). Orthodox 17th Century Manuals on the Preparation for Confession and Their Sources: “The Doctrine of the Sacrament of Penance” (Kyiv, 1671). [In Russian]. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta, Ser. II, 78, 9-21. https://doi.org/10.15382/sturII201778.9-21
Kyselov, R. (2006). Genre Repertoire of Ukrainian-Language Editions of the Pochaiv Assumption Monastery of the 18th – 1st Third of the 19th Century. [In Ukrainian]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. The Series of Bibliology, Library Studies and Information Technology, 1, 72-88.
Kyselov, R. (2018). 12 Name Day Greetings to the Lecturers of Kyiv-Mohyla Academy. [In Ukrainian]. In V. Sulyma (Ed.), Izbornyk 2012-2016. Research Works. Criticism. Publications (pp. 280-313). Kyiv: The Publishing House of D. Buraho.
Kyselov, R. (2021). Commentary on Thomasius’s “Philosophical Dissertation on Literary Plagiarism” (1673). [In Ukrainian]. Sententiae, 40(1), 104-115. https://doi.org/10.31649/sent40.01.104
McElduff, S. (2013). Roman Theories of Translation: Surpassing the Source. New York: Routlege. https://doi.org/10.4324/9780203588611
McGill, S. (2005). Seneca the Elder on Plagiarizing Cicero’s Verrines. Rhetorica: A Journal of the History of Rhetoric, 23(4), 337-346. https://doi.org/10.1525/rh.2005.23.4.337
McGill, S. (2012). Plagiarism in Latin Literature. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139088350
McGill, S. (2013). The Plagiarized Virgil in Donatus, Servius, and the Anthologia Latina. Harvard Studies in Classical Pholology, 107, 365-381.
Mengering, A. (1687). Scrutinium conscientiae catecheticum: Das ist, Sünden-Rüge und Gewissens-Forschung, wie man nach dem Catechismo Lutheri sein Gewissen... durchforschen... soll... durch mehr als anderthalb-tausend Gewissens-Fragen... angerichtet. Franckfurt und Leipzig: Christian Kolbe; Christian Forberger.
Mulsow, M. (2006). Practices of Unmasking: Polyhistors, Correspondence, and the Birth of Dictionaries of Pseudonymity in 17th Century Germany. Journal of the History of Ideas, 67(2), 219-250. https://doi.org/10.1353/jhi.2006.0015
Nevizano, I. (1592). Sylvae nuptialis libri sex. [Lyon]: Ioannes Lertotius.
Nihus, B. (1622). Epistola philologica excutiens narrationem quandam Pomponii Melae de navigatione Hannonis. [S. l.]
Pawlak, W. (2020). U początków wczesnonowożytnej refleksji dotyczącej własności intelektualnej: François Douaren: „De plagiariis et scriptorum alienorum compilatoribus [...] epistola” (1550), Pamiętnik Literacki, 111(2), 65-81. https://doi.org/10.18318/pl.2020.2.5
Peirano, I. (2013). Non Subripiendi Causa sed Palam Mutuandi: Intertextuality and Literary Deviancy between Law, Rhetoric, and Literature in Roman Imperial Culture. American Journal of Philology, 134(1), 83-100. https://doi.org/10.1353/ajp.2013.0002
Raynaudus, Th. (1653). Erotemata de malis ac bonis libris, deque justa ac injusta eorumdem confixione. Lugduni: Sumptibus I. A. Huguetan & M. A. Ravaud.
Reinesius, Th. (1640). Variarum lectionum libri tres priores. Altenburgi: Imprimebat Otto Michael.
Richter, G. (1662). Georgii Richteri jc. ejusque familiarum, epistolae selectiores… Norimbergae: Typis et Sumptibus Michaelis Endteri.
Schabel, Ch. (2006). Haec Ille: Citation, Quotation, and Plagiarism in 14th Century Scholasticism. In I. Taifacos (Ed.), The origins of European scholarship: the Cyprus Millennium International Conference (pp. 163-175). Stuttgart: Franz Steiner Verlag.
Seneca, L. A. (1872). Oratorum et rhetorum sententiae, divisiones, colores. Recognovit Adolphus Kiessling. Lipsiae: In aedibus B. G. Teubneri.
Sokolov, P. (2015). Crimen Extrajudiciale: Ethics of Plagiarism and Erudite Sociability in J. Thomasius and J. C. Schwartz. Higher School of Economics Research Paper No. WP BRP 92/HUM/2015. https://doi.org/10.2139/ssrn.2586053
Speckhan, E. (1590). Quaestionum juris Caesarei, Pontificii, et Saxonici, centuria una. Helmstadii: Typis Jacobi Lucii.
Symchych, M. (2019). Comparative Analysis of the Philosophical Courses of Theofan Prokopovych and Georgii Konyskyi on the Example of the Section “On Infinity”. [In Ukrainian]. Sententiae, 38(1), 122-136. https://doi.org/10.22240/sent38.01.122
Thomasius, J. (1673). Dissertatio philosophica de plagio litterario. Lipsiae: Sumptibus Ch. E. Buchta.
Thomasius, J. (1679). Dissertatio philosophica de plagio litterario. Leucopetrae: C. E. Buchta.
Thomasius, J. (2021). The Core of the Study of Literary Plagiarism, Primarily Theoretical, Contained in a Few Concise Theses. [In Ukrainian]. Sententiae, 40(1), 89-103. https://doi.org/10.31649/sent40.01.089
Vivaldus, J. L. (1513). De Contritionis veritate aureum opus. Hagenau: Henricus Gran.
Walther, G. Chr. (1641). Tractatus juridico-politicus de statu, juribus et privilegiis doctorum omnium facultatum. [Norimbergae]: Typis et impensis Jeremiae Dümleri Bibliopolae Norici.
Zakharova, A. (1997). On the History of the Book. [In Russian]. In Dares Phrygius, The story of the destruction of Troy. Sankt-Peterburg: Aleteya.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 382
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).