Петро Ломбардський про Боже знання та його здатності: Сентенції, Книга перша, Дистинкції 38-39

Автор(и)

  • Rostislav Tkachenko Євангелічний богословський університет, м. Льовен (Бельгія) http://orcid.org/0000-0002-5355-2090

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent37.01.006

Ключові слова:

Петро Ломбардський, Книга Сентенцій, середньовічна схоластика, Боже знання, передзнання, необхідність, можливість, свобідна воля

Анотація

Світові дослідження спадщини Петра Ломбардського, знову розпочаті в 1990-х, привели до появи низки нещодавніх публікацій, проте власне теологія цього «Магістра Сентенцій» залишається частково недослідженою. Зокрема, існує необхідність детальніше вивчити дистинкції 35-41 його Сентенцій з метою прояснити його доктрину Божого знання і взаємодії останнього з людською свобідною волею. Ця стаття відштовхується від вже встановленого факту, що, згідно з твердженнями Петра Ломбардського в дистинкціях 35-38, Боже знання в принципі не є каузативним, проте Божому знанню блага слід приписувати якусь каузальну силу. Остання частина дистинкції 38 і зміст дистинкції 39 продовжують аналіз здатності й функції божественного всезнання та пояснювати, як воно взаємодіє з актами людської волі. Ключове питання дискусії пов’язане з проблемою альтернативних станів справ: чи може щось статися не так, як передбачив Бог? Як показано в статті, Ломбардець згоден із тим, що створені речі й події можуть відбуватися не так, як вони відбуваються, але наполягає, що в будь-якому випадку Боже знання має бути вичерпним і безпомилковим. Він використовує низку логічних інструментів, щоб захистити тезу про досконалість Божого знання й можливість того, що події могли би відбуватися інакше, але йому бракує чіткого визначення використовуваного ним поняття «можливість». Дослідження веде до висновку, що в низці випадків «posse» Ломбардця може означати якусь потенцію або просту логічну можливість, або діахронічну контингентність, проте основна богословська теза зрозуміла: Боже знання потенційно може бути іншим або включати альтернативні стани справ, однак воно не може змінюватися.

Біографія автора

Rostislav Tkachenko, Євангелічний богословський університет, м. Льовен (Бельгія)

магістр богослов’я, аспірант і афілійований науковий співробітник

Посилання

Clark, M. J. (2005). Peter Comestor and Peter Lombard: Brothers in Deed. Traditio, 60, 85-142. https://doi.org/10.1017/S0362152900000246

Colish, M. L. (1994). Peter Lombard (Vol. 2). Leiden, New York, & Köln: Brill.

Evans, G. R., & Rosemann, P. W. (Eds.). (2002). Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard (Vols. 1-3). Leiden, & Boston: Brill.

Finn, T. M. (2008). The Sacramental World in the Sentences of Peter Lombard. Theological Studies, 69(3), 557-582. https://doi.org/10.1177/004056390806900304

Kitanov, S. V. (2014). Beatific Enjoyment in Medieval Scholastic Debates: The Complex Legacy of Saint Augustine and Peter Lombard. Lanham: Lexington Books.

Knuuttila, S. (1981). Time and Modality in Scholasticism. In S. Knuuttila (Ed.), Reforging the Great Chain of Being: Studies of the History of Modal Theories (pp. 163-257). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-015-7662-8

Knuuttila, S. (1993). Modalities in Medieval Philosophy. London, & New York: Routledge.

Knuuttila, S. (2017, April 19). Medieval Theories of Modality. Retrieved from The Stanford Encyclopedia of Philosophy website: https://plato.stanford.edu/entries/modality-medieval/

Larson, A. A. (2013). The Reception of Gratian’s Tractatus de penitentia and the Relationship between Canon Law and Theology in the Second Half of the Twelfth Century. Journal of Religious History, 37(4), 457-473. https://doi.org/10.1111/1467-9809.12081

Larson, A. A. (2014). From One Master to Another: Peter Lombard’s Usage of Gratian’s De penitentia. In Larson, A. A., Master of penance Gratian and the development of penitential thought and law in the twelfth century (pp. 315-342). Washington, DC: Catholic University of America Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt5vj8g3.15

Luscombe, D. E. (1969). The School of Peter Abelard: The Influence of Abelard’s Thought in the Early Scholastic Period. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511896781

Marenbon, J. (2007). Medieval Philosophy: An Historical and Philosophical Introduction. London: Routledge.

McMullin, E. (2007). Galileo and Peter Lombard. History Ireland, 15(4), 22-26.

Miner, R. (2017). Thomas Aquinas’s Hopeful Transformation of Peter Lombard’s Four Fears. Speculum, 92(4), 963-975.

Monagle, C. (2013). Theology, Practice, and Policy at the Turn of the Thirteenth Century: the Papacy and Peter Lombard. Journal of Religious History, 37(4), 441-456. https://doi.org/10.1111/1467-9809.12083

Peter Lombard. (2007). The Sentences. Book 1: The Mystery of the Trinity. (G. Silano, Trans.) (Vol. 1). Toronto: PIMS.

Peter Lombard. (2014). The Complete Text of Lombard’s First Book of Sentences: Book I - On the One and Triune God (Vol. 1). (A. Bugnolo, Ed. & Trans.). Mansfield, MA: The Franciscan Archive.

Petrus Lombardus. (1882). Magistri Petri Lombardi Sententiae in quatuor libris distinctae. Primus liber sentientiarum: De Deo unitate et trinitate (Vol. 1). Ad Claras Aquas (Quaracchi), prope Florentiam: Ex typographia Collegii S. Bonaventurae.

Petrus Lombardus. (1971). Magistri Petri Lombardi Parisiensis episcopi Sententiae in IV libris distinctae (Vol. 1). (I. C. Brady, Ed.). Grottaferrata: Editiones Collegii S. Bonaventurae ad Claras Aquas.

Rosemann, P. W. (2004). Peter Lombard. New York, NY: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195155440.001.0001

Rosemann, P. W. (2005). New Interest in Peter Lombard: The Current State of Research and Some Desiderata for the Future. Recherches de théologie et philosophie médiévales, 72(1), 133-152. https://doi.org/10.2143/RTPM.72.1.583229

Rosemann, P. W. (2007). The Story of a Great Medieval Book: Peter Lombard’s Sentences. Peterborough, Ontario, Canada: Broadview Press.

Rosemann, P. W. (2012). Sacra pagina or scientia divina? Peter Lombard, Thomas Aquinas and the nature of the theological project. In J. McEvoy, M. Dunne, & J. Hynes (Eds.), Thomas Aquinas: Teacher and Scholar. The Aquinas lectures at Maynooth, volume 2: 2002-2010 (pp. 50-70). Dublin: Four Courts Press.

Rosemann, P. W. (2017). Peter Lombard [on the Saraments]. In J. S. Holcomb, & D. A. Johnson (Eds.), Christian Theologies of the Sacraments: A Comparative Introduction (pp. 59-80). New York: New York UP.

Tkachenko, R. (2017). Peter Lombard on God’s Knowledge: Sententiae, Book I, Distinctions 35-38, as the Basis for Later Theological Discussions. Sententiae, 36(1), 17-31. https://doi.org/10.22240/sent36.01.017

Vos, A. (2006). The Philosophy of John Duns Scotus. Edinburgh: Edinburgh UP. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748624621.001.0001

West, J. L. A. (2007). Aquinas on Peter Lombard and the Metaphysical Status of Christ’s Human Nature. Gregorianum, 88(3), 557-586.

Zahnd, U. (2014). III: Latin Philosophy. Section 2: Commentaries on Peter Lombard’s Sentences. Bulletin de philosophie médiévale, 56, 3-5. https://doi.org/10.1484/J.BPM.5.105341

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 600

Опубліковано

2018-06-16

Як цитувати

Tkachenko, R. (2018). Петро Ломбардський про Боже знання та його здатності: Сентенції, Книга перша, Дистинкції 38-39. Sententiae, 37(1), 6–18. https://doi.org/10.22240/sent37.01.006

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.