ANIMUS/ANIMA, ANIMUS/MENS: НАКОПИЧЕННЯ НЕПЕРЕКЛАДНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent23.02.143

Анотація

Проаналізовано зміни статусу animus як пізнавальної інстанції у латиномовних філософських текстах від Лукреція до Декарта. Визначено, що з плином часу цей термін ставав дедалі маргінальнішим, поступово втрачаючи визначеність і поступаючись першістю термінові mens. Відносну бідність франкомовної гносеологічної термінології Декарта у порівнянні з його ж власною латинською термінологією витлумачено як зміну фундаментальних засад філософування, що потребувала нових поняттєвих, а відтак і термінологічних форм. ЛІТЕРАТУРА ДИОНИСИЙ АРЕОПАГИТ О божественных именах. О мистическом богословии /Тексты, перевод с древнегреческого. – СПб.: Глаголъ, 1994. AUGUSTINUS De Trinitate, in Migne J.-P. Patrologia Latina, Paris, 1845, vol. 42 c. 0819 – 1098. CICERO Tusculan disputations /text. lat. with an English transl. by J. E. King, Cambridge (Mass.) : Harvard University press, London : W. Heinemann , 1971. CORPUS THOMISTICUM. S. THOMAE DE AQUINO OPERA OMNIA – Електронний ресурс; режим доступу http://www.corpusthomisticum.org/iopera.html DESCARTES RENÉ Œuvres, éd. Ch. Adam et P. Tannery, Vrin, 11 vol., 1996 (у тексті посилання АТ). LUCRETIUS De Rerum Natura: The Latin Text of Lucretius / edit. By William Ellery Leonard & Stanley Barney Smith, William Ellery, Madison: University of Wisconsin Press, 2008 (укр. переклад: Тіт Лукрецій Кар Про природу речей / Переклад А. Содомори, К.: Дніпро, 1988). MACDONALD, PAUL S. History of the Concept of Mind vol. 1: Speculations about Soul, Mind and Spirit from Homer to Hume, Farnham, Ashgate, 2003. MARCUS TULLIUS CICERO De natura deorum Libri Tres, vol. I-II / ed. J. B. Mayor & J.H. Swainson Cambridge UP 2009 [1-ше вид. 1880] (укр. переклад: Марк Туллій Ціцерон Про природу богів / Переклад Володимира Литвинова , в кн. Марк Туллій Ціцерон Про державу. Про закони. Про природу богів, К.: Основи, 1998, С.: 247-402). O’DALY G. Augustine’s Philosophy of Mind, Berkeley & Los Angeles, University of California Press,1987. OBERTELLO LUCA Augustine on Original Perception, in Medieval Philosophy and Theology, Volume 1, (1991), p. 1–17. ONIANS RICHARD BROXTON, The Origins of European Thought about the Body, the Mind, the Soul; The World, Time, and Fate, Cambridge, Cambridge UP, 2000 [1-ше вид. 1951]. S. THOMAE DE AQUINO, summa contra Gentiles. Ed. Leon., tt. XIII–XV. Roma, 1918–1930. S. THOMAE DE AQUINO, summa Theologiae. Ed. Leon., tt. IV–ХІІ. Roma, 1888–1906. THOMAS CANTIMPRENSIS Liber de natura rerum: editio princeps secundum codices manuscriptos, Berlin: De Gruyter, 1973. WHEATLEY GUILLELMUS Expositio in Boetii De scholarium disciplina, in S. Thomae Aquinatis Opera omnia : ut sunt in Indice Thomistico, additis 61 scriptis ex aliis mediiaevi auctoribus / curante Roberto Busa Stuttgart-Bad Cannstatt : Frommann-Holzboog, Vol. 7, 1980, p. 172–198.

Біографія автора

Oleg Khoma, Вінницький національний технічний університет

доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри філософії

Посилання

Augustinus. (1845). De Trinitate. In J.-P. Migne (Ed.), Patrologia Latina (Vol. 42, c. 0819-1098). Paris: Migne.

Cicero. (1971). Tusculan disputations. Cambridge, Mass.: Harvard UP; London: W. Heinemann.
Thomas de Aquino. (2000-2017). Opera Omnia. Retrieved July 9, 2010 from Corpus Thomisticum website: http://www.corpusthomisticum.org/iopera.html

Descartes, R. (1996). Œuvres. (Ch. Adam, & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin.

Dionysius the Areopagite. (1994). The Divine Names. Mystical Theology. [In Russian]. St. Petersburg: Glagol.

Lucretius. (2008). De Rerum Natura. Madison: University of Wisconsin Press.

Lucretius. (1988). On the Nature of Things. [In Ukrainian]. Kyiv: Dnipro.

Cicero, Marcus Tullius. (2009). De natura deorum Libri Tres (Vol. I-II). Cambridge: Cambridge UP.

Cicero, Marcus Tullius. (1998). On the Nature of the Gods. [In Ukrainian]. In Marcus Tullius Cicero, On the Republic. On the Laws. On the Nature of the Gods (pp. 247-402). Kyiv: Osnovy.

O’Daly, G. (1987). Augustine’s Philosophy of Mind. Berkeley, & Los Angeles: University of California Press.

Obertello, L. (1991). Augustine on Original Perception. In M. D Jordan, & N. Kretzmann (Eds.), Medieval Philosophy and Theology (Vol. 1, pp. 1-17). Notre Dame: Univ. of Notre Dame Press. https://doi.org/10.5840/medievalpt199117

Onians, R. B. (2000). The Origins of European Thought about the Body, the Mind, the Soul; The World, Time, and Fate. Cambridge: Cambridge UP.

Thomas de Aquino, St, (1918-1930). Summa contra Gentiles. (T. 13-15). Roma: Commissio Leonina.
Thomas de Aquino, St. (1888-1906). Summa Theologiae. Roma: Commissio Leonina.

Schütz, L. (1881). Thomas-Lexikon das ist Sammlung, Übersetzung und Erklärung der in sämtlichen Werken des h. Thomas von Aquin insbesondere in dessen beiden Summen vorsommenden termini technici. Paderborn: Shöningh, 1881.

Thomas Cantimprensis. (1973). Liber de natura rerum: editio princeps secundum codices manuscriptos. Berlin: De Gruyter.

Wheatley, G. (1980). Expositio in Boetii De scholarium disciplina In S. Thomae Aquinatis Opera omnia : ut sunt in Indice Thomistico, additis 61 scriptis ex aliis mediiaevi auctoribus. (Vol. 7, pp. 172-198). Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 623

Опубліковано

2010-12-16

Як цитувати

Khoma, O. (2010). ANIMUS/ANIMA, ANIMUS/MENS: НАКОПИЧЕННЯ НЕПЕРЕКЛАДНОСТІ. Sententiae, 23(2), 143–155. https://doi.org/10.22240/sent23.02.143

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.