Порно(у)топія маркіза де Сада: «Філософія в будуарі» vs «Бенкет»
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent34.01.095Ключові слова:
маркіз де Сад, Платон, Бенкет, Філософія в будуарі, розбещення, пайдея, практика, теорія, порнографічний дискурс, порнотопія, насолода, республіканізмАнотація
У статті філософську, політичну, педагогічну програму маркіза де Сада досліджено як спробу покінчити з традицією платонівсько-християнського філософування, деконструювати його зміст і форму. «Філософію в будуарі» інтерпретовано як пародію на «Бенкет» Платона, в якій Сад презентує власну матеріалістичну концепцію на противагу платонівській метафізиці. У цьому контексті доведено кілька суттєвих тез щодо історико-філософського значення доробку Сада: (1) Сад створює своєрідну альтернативу платонівського діалогу, уводячи нових концептуальних персонажів (згідно з гендерним і класовим розрізненням) і доповнюючи теорію практикою. (2) Практика дає змогу здійснити перехід від еротологічного до порнографічного дискурсу та перетворити платонівську спокусу як елемент ідеалістичної пайдеї на педагогіку матеріалістичного розбещення. (3) Порнографічний дискурс дозволяє Саду створити новий концептуальний апарат, завдяки якому апологію чуттєвої насолоди протиставлено ідеології платонічної любові. (4) Сад розробляє власну утопію/порнотопію індивідуальної насолоди, деконструюючи утопії суспільного блага платонівської «республіки» й республіканізму Просвітництва. (5) Таким чином, автор доходить висновку, що Сад намагався розробити засади для нового етапу філософування, який мав би настати після революції.Посилання
Abramovici, J. (2015). Sade et les limites du corps. Cadernos de Ética e Filosofia Política, 1(26), 233-239. Retrieved from http://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/108677
Allison, D. B., Roberts, M. S., & Weiss, A. S. (Eds.). (1995). Sade and the narrative of transgression. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/cbo9780511519413
Barthes, R. (2007). Sade, Fourier, Loyola. [In Russian]. Moscow: Praxis.
Beauvoir, S. de. (1967). Must We Burn Sade. In Marquis de Sade, The 120 Days of Sodom and Other Writings (pp. 35-64). New York: Grove Press.
Deleuze, G. (1992). Presentation of Sacher-Masoch. [In Russian]. In A. V. Garadja (Ed.), Venus in Furs. L. von Sacher-Masoch. Venus in Furs. G. Deleuze. Presentation of Sacher-Masoch. S. Freud. Works about Masochism (pp. 189-313). Moscow: RIK Kultura.
Delon, M. (2015). Sade, un humanisme impossible? Cadernos de Ética e Filosofia Política, 1(26), 220-232. Retrieved from http://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/108678
Foucault, M. (2010). A History of Insanity in the Age of Reason. [In Russian]. Moscow: AST, & AST MOSKVA.
Gallop, J. (1982). The Immoral Teachers. Yale French Studies, 63, 117-128. https://doi.org/10.2307/2929835
Gallop, J. (2005). The Liberated Woman. Narrative, 13(2), 89-104. https://doi.org/10.1353/nar.2005.0009
Hénaff, M. (2005). Sade: The Invention of The Libertine Body. [In Russian]. Saint Petersburg: Humanitarian Academy.
Horkheimer, M., Adorno, T. (1997). Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragments. [In Russian]. Moscow: Medium; Saint Petersburg: Juventa.
Klossowski, P. (1991). Sade my neighbor. Evanston: Northwestern UP.
Lacan, J. (2006). The Seminar: Book VII, The Ethics of Psychoanalysis, 1959-1960. (A. Chernoglazov, Trans.). [In Russian]. Moscow: Gnosis, & Logos.
Ludwig, P. W. (2002). Eros and Polis. Desire and Community in Greek Political Theory. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511497773
Marcus, St. (1966). Pornotopia. Encounter, August, 9-17. Retrieved December 4, 2015, from UNZ.org Periodicals, Books, and Authors website: https://www.unz.org/Pub/Encounter-1966aug-00009:19
Milner, J.-Cl. (2009). The Constats. [In Russian]. Saint Petersburg: Machina.
Nadeau, M. (2007). Mœurs, vertu et corruption: Sade et le républicanisme classique. Annales historiques de la Révolution française, 347, 29-46. https://doi.org/10.4000/ahrf.8393
Perepelytsia, O. (2011). Marquis de Sade: The Ego and his Pleasures. [In Russian]. Philosophical Peripeteias. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. 952. 41-47.
Perepelytsia, O. (2013). The Philosophy of the Marquis de Sade: Percept and Concept on the Background of Narrative. [In Russian]. International Journal of Cultural Research. 1(10). 48-51.
Perepelytsia, O. (2014). The Mediums of Enlightenment: Obscene Deviation. [In Russian]. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University.
Phillips, J. (2000). Sade and self-censorship. Paragraph. 23(1), 107-118. https://doi.org/10.3366/para.2000.23.1.107
Phillips, J. (2001). Sade. The Libertine Novels. London: Pluto Press.
Phillips, J. (2007). La prose dramatique de Sade: Ce “dangereux supplément”? L'Annuaire théâtral: revue québécoise d'études théâtrales, 41, 50-62.
Phillips, J. (2012). Obscenity Off the Scene: Sade's “La Philosophie dans le boudoir”. The Eighteenth Century, 53(2), 163-174. https://doi.org/10.1353/ecy.2012.0012
Phillips, J. (2014). Sade. French Studies: A Quarterly Review, 68(4), 526-533. https://doi.org/10.1093/fs/knu159
Plato. (1993). Symposium. [In Russian]. In Plato, Collected Works in 4 vols. (Vol. 2, pp. 81-134). Moscow: Mysl.
Plato. (2005). Symposium. [In Ukrainian & Greek]. Lviv: UCU Press.
Prokopenko, V. V. (2012). Philosophical Paideia and Platonic question. [In Russian]. Kharkov: Monograph.
Protopopova, I. (2011). The philosopher and the tyranny of desire: the Marquis de Sade as mirrored by Plato. [In Russian]. New Literary Observer, 112(6). Retrieved from http://www.nlobooks.ru/node/1507
Sade, D. A. Fr. Marquis de. (2010, September 15). La Philosophie dans le boudoir ou les instituteurs immoraux. Retrieved December 2, 2015, from Les Classiques des sciences sociales website: http://classiques.uqac.ca/classiques/sade_marquis_de/sade_philo_dans_le_boudoir/sade_philosophie_boudoir_sp.pdf
Sade, D. A. Fr. Marquis de. (s.d.). Philosophy in the Bedroom. [In Ukrainian]. Retrieved November 27, 2015, from Mreadz.com website: http://mreadz.com/read346228/p1
Schaeffer, J.-M. (2010). The End of the human exception. [In Russian]. Moscow: New Literary Observer.
Schorderet, A. (2011). Faire flèche de tout bois: Sade et la poétique de la parodie (Doctoral dissertation). Retrieved from Zurich Open Repository and Archive http://www.zora.uzh.ch/48959/4/Schorderet_Faire_fleche_de_tout_bois-V.pdf
St-Martin, A. (2015). Sade, chroniqueur de son époque dans sa correspondance et le voyage d'Italie. Cadernos de Ética e Filosofia Política, 1(26), 206-219. Retrieved from http://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/108676
Allison, D. B., Roberts, M. S., & Weiss, A. S. (Eds.). (1995). Sade and the narrative of transgression. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/cbo9780511519413
Barthes, R. (2007). Sade, Fourier, Loyola. [In Russian]. Moscow: Praxis.
Beauvoir, S. de. (1967). Must We Burn Sade. In Marquis de Sade, The 120 Days of Sodom and Other Writings (pp. 35-64). New York: Grove Press.
Deleuze, G. (1992). Presentation of Sacher-Masoch. [In Russian]. In A. V. Garadja (Ed.), Venus in Furs. L. von Sacher-Masoch. Venus in Furs. G. Deleuze. Presentation of Sacher-Masoch. S. Freud. Works about Masochism (pp. 189-313). Moscow: RIK Kultura.
Delon, M. (2015). Sade, un humanisme impossible? Cadernos de Ética e Filosofia Política, 1(26), 220-232. Retrieved from http://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/108678
Foucault, M. (2010). A History of Insanity in the Age of Reason. [In Russian]. Moscow: AST, & AST MOSKVA.
Gallop, J. (1982). The Immoral Teachers. Yale French Studies, 63, 117-128. https://doi.org/10.2307/2929835
Gallop, J. (2005). The Liberated Woman. Narrative, 13(2), 89-104. https://doi.org/10.1353/nar.2005.0009
Hénaff, M. (2005). Sade: The Invention of The Libertine Body. [In Russian]. Saint Petersburg: Humanitarian Academy.
Horkheimer, M., Adorno, T. (1997). Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragments. [In Russian]. Moscow: Medium; Saint Petersburg: Juventa.
Klossowski, P. (1991). Sade my neighbor. Evanston: Northwestern UP.
Lacan, J. (2006). The Seminar: Book VII, The Ethics of Psychoanalysis, 1959-1960. (A. Chernoglazov, Trans.). [In Russian]. Moscow: Gnosis, & Logos.
Ludwig, P. W. (2002). Eros and Polis. Desire and Community in Greek Political Theory. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511497773
Marcus, St. (1966). Pornotopia. Encounter, August, 9-17. Retrieved December 4, 2015, from UNZ.org Periodicals, Books, and Authors website: https://www.unz.org/Pub/Encounter-1966aug-00009:19
Milner, J.-Cl. (2009). The Constats. [In Russian]. Saint Petersburg: Machina.
Nadeau, M. (2007). Mœurs, vertu et corruption: Sade et le républicanisme classique. Annales historiques de la Révolution française, 347, 29-46. https://doi.org/10.4000/ahrf.8393
Perepelytsia, O. (2011). Marquis de Sade: The Ego and his Pleasures. [In Russian]. Philosophical Peripeteias. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. 952. 41-47.
Perepelytsia, O. (2013). The Philosophy of the Marquis de Sade: Percept and Concept on the Background of Narrative. [In Russian]. International Journal of Cultural Research. 1(10). 48-51.
Perepelytsia, O. (2014). The Mediums of Enlightenment: Obscene Deviation. [In Russian]. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University.
Phillips, J. (2000). Sade and self-censorship. Paragraph. 23(1), 107-118. https://doi.org/10.3366/para.2000.23.1.107
Phillips, J. (2001). Sade. The Libertine Novels. London: Pluto Press.
Phillips, J. (2007). La prose dramatique de Sade: Ce “dangereux supplément”? L'Annuaire théâtral: revue québécoise d'études théâtrales, 41, 50-62.
Phillips, J. (2012). Obscenity Off the Scene: Sade's “La Philosophie dans le boudoir”. The Eighteenth Century, 53(2), 163-174. https://doi.org/10.1353/ecy.2012.0012
Phillips, J. (2014). Sade. French Studies: A Quarterly Review, 68(4), 526-533. https://doi.org/10.1093/fs/knu159
Plato. (1993). Symposium. [In Russian]. In Plato, Collected Works in 4 vols. (Vol. 2, pp. 81-134). Moscow: Mysl.
Plato. (2005). Symposium. [In Ukrainian & Greek]. Lviv: UCU Press.
Prokopenko, V. V. (2012). Philosophical Paideia and Platonic question. [In Russian]. Kharkov: Monograph.
Protopopova, I. (2011). The philosopher and the tyranny of desire: the Marquis de Sade as mirrored by Plato. [In Russian]. New Literary Observer, 112(6). Retrieved from http://www.nlobooks.ru/node/1507
Sade, D. A. Fr. Marquis de. (2010, September 15). La Philosophie dans le boudoir ou les instituteurs immoraux. Retrieved December 2, 2015, from Les Classiques des sciences sociales website: http://classiques.uqac.ca/classiques/sade_marquis_de/sade_philo_dans_le_boudoir/sade_philosophie_boudoir_sp.pdf
Sade, D. A. Fr. Marquis de. (s.d.). Philosophy in the Bedroom. [In Ukrainian]. Retrieved November 27, 2015, from Mreadz.com website: http://mreadz.com/read346228/p1
Schaeffer, J.-M. (2010). The End of the human exception. [In Russian]. Moscow: New Literary Observer.
Schorderet, A. (2011). Faire flèche de tout bois: Sade et la poétique de la parodie (Doctoral dissertation). Retrieved from Zurich Open Repository and Archive http://www.zora.uzh.ch/48959/4/Schorderet_Faire_fleche_de_tout_bois-V.pdf
St-Martin, A. (2015). Sade, chroniqueur de son époque dans sa correspondance et le voyage d'Italie. Cadernos de Ética e Filosofia Política, 1(26), 206-219. Retrieved from http://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/108676
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 1112
Переглядів анотації: 1415
Опубліковано
2016-06-16
Як цитувати
Perepelytsia, O. (2016). Порно(у)топія маркіза де Сада: «Філософія в будуарі» vs «Бенкет». Sententiae, 34(1), 95–110. https://doi.org/10.22240/sent34.01.095
Номер
Розділ
СТАТТІ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).