Концептуальність споглядання: Селарс добудовує Кантову епістемологію
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent34.01.042Ключові слова:
Кант, свідомість, інтенція, споглядання, чуттєвість, модальна логіка, перцептивне схоплення, виображення, синтезАнотація
У статті розглянуто інтерпретацію кантівського поняття споглядання Вілфридом Селарсом. Автор показує, що Селарсів двохаспектний підхід дотримується базових кантівських розрізнень ноуменального й феноменального та поділу когнітивних суб’єктивних здатностей. Разом із тим, на основі поєднання інтенсіональної семантики і продуктивного виображення Селарс добудовує кантівську модель пізнання, усуваючи різке протиставлення пасивної чуттєвості й активного розсуду, тим самим уніфікуючи механізм логіки трансцендентальної в контекст логіки модальної. Автор доводить, що успіх такого підходу скерований принциповою відмовою від ідеї чистих синтезів і суворої версії апріоризму. У цілому інтерпретація споглядань як концептуальних і категорійних сприяє (a) подоланню проблеми суперечливих предикатів, (b) зближує критичну філософію з науковим реалізмом і, послуговуючись Кантовою доктриною подвійної афектації, (c) дає змогу описати теорію значення як складову теорії істини.Посилання
Allison, H. E. (1983). Kant’s Transcendental Idealism. An Interpretation and Defense. New Haven: Yale UP.
Chisholm, R., & Sellars, W. (1957). Intentionality and the Mental: Chisholm-Sellars Correspondence on Intentionality. In H. Feigl, M. Scriven, & G. Maxwell (Eds.), Minnesota Studies in the Philosophy of Science (Vol. II, pp. 521-539). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Haag, J. (2012). Some Kantian Themes in Wilfrid Sellars’s Philosophy. Paradigmi. Rivista di Critica Filosofica, 30(1), 111-126.
Kant, I. (1974). Kritik der reinen Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Kant, I. (2005). Prolegomena to Any Future Metaphysics. (V. Terletsky, Ed. & Trans.). [in Ukrainian]. Kiev: PPS-2002.
McDowell, J. (2009). Having the World in View. Essays on Kant, Hegel and Sellars. Cambridge, Mass.; London: Harvard UP.
Rosenberg, J. F. (2007). Wilfrid Sellars: Fusing the Images. Oxford: Oxford UP.
Sellars, W. (1963). Science, Perception and Reality. Atascadero: Ridgeview Publishing.
Sellars, W. (1968). Science and Metaphysics. Variations on Kantian Themes. London: Routledge; New York: Humanities Press.
Sellars, W. (1997). Empiricism and the Philosophy of Mind. (R. B. Brandom, Ed.). Cambridge, Mass.: Harvard UP.
Sellars, W. (2002a). Kant and pre-Kantian themes (P. Amaral, Ed.). Atascadero: Ridgeview Pub.
Sellars, W. (2002b). The Role of the Imagination in Kant’s Theory of Experience. In J. F. Sicha, (Ed.), Kant’s Transcendental Metaphysics: Sellars’ Cassirer Lecture Notes and Other Essays. Atascadero: Ridgeview Pub.
Stephenson, A. (2015). Kant on the Object-Dependence of Intuition and Hallucination. The Philosophical Quarterly, 65(260), 486-508. https://doi.org/10.1093/pq/pqu100
Tolley, C. (2013). The Non-Conceptuality of the Content of Intuitions: A New Approach. Kantian Review, 18(1), 107-136. https://doi.org/10.1017/S1369415412000313
Tsyba, V. (2015). Sellars’ Epistemological Lexicon. [In Ukrainian]. Sententiae, 33(2), 41-50.
Vossenkuhl, W. (1989). Understanding Individuals. In E. Shaper, & W. Vossenkuhl (Ed.), Reading Kant. New Perspectives on Transcendental Arguments and Critical Philosophy. Oxford, & New York: Blackwell.
Willaschek, M. (2015). The Sensibility of Human Intuition. Kant’s Causal Condition on Accounts of Representation. In R. Enskat (Hrsg.), Kants Theorie der Erfahrung. Berlin, & Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783050090238-005
Wittgenstein, L. (1953). Philosophische Untersuchungen: Philosophical Investigations. (G. E. M. Anscombe, Trans.). Oxford: Blackwell; New York: Kelley.
Chisholm, R., & Sellars, W. (1957). Intentionality and the Mental: Chisholm-Sellars Correspondence on Intentionality. In H. Feigl, M. Scriven, & G. Maxwell (Eds.), Minnesota Studies in the Philosophy of Science (Vol. II, pp. 521-539). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Haag, J. (2012). Some Kantian Themes in Wilfrid Sellars’s Philosophy. Paradigmi. Rivista di Critica Filosofica, 30(1), 111-126.
Kant, I. (1974). Kritik der reinen Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Kant, I. (2005). Prolegomena to Any Future Metaphysics. (V. Terletsky, Ed. & Trans.). [in Ukrainian]. Kiev: PPS-2002.
McDowell, J. (2009). Having the World in View. Essays on Kant, Hegel and Sellars. Cambridge, Mass.; London: Harvard UP.
Rosenberg, J. F. (2007). Wilfrid Sellars: Fusing the Images. Oxford: Oxford UP.
Sellars, W. (1963). Science, Perception and Reality. Atascadero: Ridgeview Publishing.
Sellars, W. (1968). Science and Metaphysics. Variations on Kantian Themes. London: Routledge; New York: Humanities Press.
Sellars, W. (1997). Empiricism and the Philosophy of Mind. (R. B. Brandom, Ed.). Cambridge, Mass.: Harvard UP.
Sellars, W. (2002a). Kant and pre-Kantian themes (P. Amaral, Ed.). Atascadero: Ridgeview Pub.
Sellars, W. (2002b). The Role of the Imagination in Kant’s Theory of Experience. In J. F. Sicha, (Ed.), Kant’s Transcendental Metaphysics: Sellars’ Cassirer Lecture Notes and Other Essays. Atascadero: Ridgeview Pub.
Stephenson, A. (2015). Kant on the Object-Dependence of Intuition and Hallucination. The Philosophical Quarterly, 65(260), 486-508. https://doi.org/10.1093/pq/pqu100
Tolley, C. (2013). The Non-Conceptuality of the Content of Intuitions: A New Approach. Kantian Review, 18(1), 107-136. https://doi.org/10.1017/S1369415412000313
Tsyba, V. (2015). Sellars’ Epistemological Lexicon. [In Ukrainian]. Sententiae, 33(2), 41-50.
Vossenkuhl, W. (1989). Understanding Individuals. In E. Shaper, & W. Vossenkuhl (Ed.), Reading Kant. New Perspectives on Transcendental Arguments and Critical Philosophy. Oxford, & New York: Blackwell.
Willaschek, M. (2015). The Sensibility of Human Intuition. Kant’s Causal Condition on Accounts of Representation. In R. Enskat (Hrsg.), Kants Theorie der Erfahrung. Berlin, & Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783050090238-005
Wittgenstein, L. (1953). Philosophische Untersuchungen: Philosophical Investigations. (G. E. M. Anscombe, Trans.). Oxford: Blackwell; New York: Kelley.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 255
Переглядів анотації: 637
Опубліковано
2016-06-16
Як цитувати
Tsyba, V. (2016). Концептуальність споглядання: Селарс добудовує Кантову епістемологію. Sententiae, 34(1), 42–60. https://doi.org/10.22240/sent34.01.042
Номер
Розділ
СТАТТІ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).