РЕЦЕПЦІЯ ІДЕЙ «ГЕРМЕНЕВТИКИ ПІДОЗРИ» ПОЛЯ РІКЕРА У ФІЛОСОФІЇ РЕЛІГІЇ МЕРОЛДА ВЕСТФАЛА
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent29.02.101Ключові слова:
Поль Рікер, Меролд Вестфал, герменевтика підозри, атеїзм, критика релігії, марксизм, психоаналізАнотація
В статті проаналізовано основні ідеї герменевтики підозри Поля Рікера та особливості їх рецепції у філософії релігії Мерольда Вестфала. Обґрунтовується теза, що герменевтична концепція Рікера може використовуватися не тільки як теорія розуміння текстів, а й як ефективна методологія історико-філософського аналізу, а також інтерпретації різних аспектів соціального життя. Автор доводить, що застосування герменевтики підозри до сфери релігійних феноменів є потужним засобом розшифрування і демаскування релігійних ілюзій та латентних причин людської поведінки. Критика релігії Фройдом, Марксом і Ніцше споріднена з традиційним християнським вченням про гріховність людської природи. З цієї причини, автор пропонує розглядати герменевтику підозри як дійовий засіб нагадування релігійним спільнотам про потребу постійного самоаналізу самокритичності.Посилання
Benson, B. (2002). Graven Ideologies: Nietzsche, Derrida and Marion on Modern Idolatry. Downers Grove, Ill.: InterVarsity Press.
Benson, B. (2008). Pious Nietzsche: Decadence and Dionysian Faith. Bloomington: Indiana UP.
Blundell, B. (2010). Paul Ricoeur between Theology and Philosophy: Detour and Return. Bloomington: Indiana UP.
Clegg, J. (2001). Life in the Shadow of Christ, Nietzsche on Pistis versus Gnosis. In S. Weaver (Ed.), Nietzsche and the Gods. (pp. 159-172). Albany: State University of New York Press.
Fodor, J. (1995). Christian Hermeneutics: Paul Ricoeur and the Refiguring of Theology. Oxford, & New York: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198263494.001.0001
Fraser, G. (2002). Redeeming Nietzsche: On the Piety of Unbelief. London: Routledge.
Freud, S. (1980). Massenpsychologie und Ich-Analyse. Frankfurt am Main: Fischer-Taschenbuch-Verlag.
Heidegger, M. (1977). Nietzsches Wort «Gott Ist Tot». In M. Heidegger, Holzwege (S. 209-267). Frankfurt am Main: Klostermann.
Hume, D. (2007a). Dialogues Concerning Natural Religion. In D. Hume, Dialogues Concerning Natural Religion and Other Writings (pp. 3-108). Cambridge, UK; New York: Cambridge UP.
Hume, D. (2007b). From The Natural History of Religion. In D. Hume, Dialogues Concerning Natural Religion and Other Writings (pp. 124-136). Cambridge, UK; New York: Cambridge UP.
Kee, A. (1999). Nietzsche Against the Crucified. London: SCM.
Losyk, O. (2011). Paul Ricoeur's Philosophy of Memory. [In Ukrainian]. In Visnyk of Lviv University: Series Philosophical Sciense, 14, 57-63.
MacIntyre, A. (1984). Marxism and Christianity. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Paulose, P. М. (2000). Encounter in Humanization: Insights for Christian-Marxist Dialogue and Cooperation. Thiruvalla: CSS.
Putt, K., (Ed.). (2009). Gazing Through a Prism Darkly: Reflections on Merold Westphal's Hermeneutical Epistemology. New York: Fordham UP. https://doi.org/10.5422/fso/9780823230457.001.0001
Ricoeur, P. (1969). Le conflit des interprétations: essais d'herméneutique. Paris: Seuil.
Roberts, P. T. (1998). Contesting Spirit: Nietzsche, Affirmation, Religion. Princeton: Princeton UP.
Shulga, E. N. (2008). Hermeneutics of Paul Ricoeur and contemporary problem of epistemology [In Russian]. In I. S. Vdovina (Ed.), Paul Ricoeur the Philosopher of Dialogue. Moscow: IPh Academy of Sciences.
Sigov, C. (2006). Paul Ricoeur: memory, history, gratitude. [In Ukrainian]. Dukh i Litera, 15-16, 6-17.
Stiver, D. (2001). Theology after Ricoeur: New Directions in Hermeneutical Theology. Louisville: Westminster John Knox.
Vanhoozer, K. (1990). Biblical Narrative in the Philosophy of Paul Ricoeur: A Study in Hermeneutics and Theology. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511598050
Vdovina I. S., Blauberg I. I., & Machulskaya, O.I. at alias. (2008). Paul Ricoeur the philosopher of dialogue. [In Russian]. Moscow: IPh Academy of Sciences.
Vdovina, I. S. (2005). In memory of Paul Ricoeur. [In Russian]. In Voprosy Filosofii, 11, 44-63.
Westphal, M. (1992). The Cheating of Cratylus (Genitivus Subjectivus). In J. Caputo, J. Marsh, & M. Westphal (Eds.), Modernity and Its Discontents (pp. 163-182). New York: Fordham UP.
Westphal, M. (1997). Nietzsche as a Theological Resource. In Modern Theology, 13(2), 213-226. https://doi.org/10.1111/1468-0025.00038
Westphal, M. (1998). Suspicion and Faith: The Religious Uses of Modern Atheism. New York: Fordham UP.
Westphal, M. (2001). Overcoming Onto-theology: Toward a Postmodern Christian Faith. New York: Fordham UP. https://doi.org/10.5422/fso/9780823221301.001.0001
Westphal, M. (2008). Taking Suspicion Seriously: The Religious Uses of Modern Atheism. In K. Clark (Ed.), Readings in the Philosophy of Religion (pp. 277-287). Peterborough, Ont.: Broadview Press.
Westphal, M. (2010). Atheism for Lent. In A. David (Ed.), «God Is Dead» and I Don't Feel So Good Myself (pp. 67-78). Eugene, Or.: Cascade.
Young, J. (2006). Nietzsche's Philosophy of Religion. Cambridge, UK; New York: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511584411
Benson, B. (2008). Pious Nietzsche: Decadence and Dionysian Faith. Bloomington: Indiana UP.
Blundell, B. (2010). Paul Ricoeur between Theology and Philosophy: Detour and Return. Bloomington: Indiana UP.
Clegg, J. (2001). Life in the Shadow of Christ, Nietzsche on Pistis versus Gnosis. In S. Weaver (Ed.), Nietzsche and the Gods. (pp. 159-172). Albany: State University of New York Press.
Fodor, J. (1995). Christian Hermeneutics: Paul Ricoeur and the Refiguring of Theology. Oxford, & New York: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198263494.001.0001
Fraser, G. (2002). Redeeming Nietzsche: On the Piety of Unbelief. London: Routledge.
Freud, S. (1980). Massenpsychologie und Ich-Analyse. Frankfurt am Main: Fischer-Taschenbuch-Verlag.
Heidegger, M. (1977). Nietzsches Wort «Gott Ist Tot». In M. Heidegger, Holzwege (S. 209-267). Frankfurt am Main: Klostermann.
Hume, D. (2007a). Dialogues Concerning Natural Religion. In D. Hume, Dialogues Concerning Natural Religion and Other Writings (pp. 3-108). Cambridge, UK; New York: Cambridge UP.
Hume, D. (2007b). From The Natural History of Religion. In D. Hume, Dialogues Concerning Natural Religion and Other Writings (pp. 124-136). Cambridge, UK; New York: Cambridge UP.
Kee, A. (1999). Nietzsche Against the Crucified. London: SCM.
Losyk, O. (2011). Paul Ricoeur's Philosophy of Memory. [In Ukrainian]. In Visnyk of Lviv University: Series Philosophical Sciense, 14, 57-63.
MacIntyre, A. (1984). Marxism and Christianity. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Paulose, P. М. (2000). Encounter in Humanization: Insights for Christian-Marxist Dialogue and Cooperation. Thiruvalla: CSS.
Putt, K., (Ed.). (2009). Gazing Through a Prism Darkly: Reflections on Merold Westphal's Hermeneutical Epistemology. New York: Fordham UP. https://doi.org/10.5422/fso/9780823230457.001.0001
Ricoeur, P. (1969). Le conflit des interprétations: essais d'herméneutique. Paris: Seuil.
Roberts, P. T. (1998). Contesting Spirit: Nietzsche, Affirmation, Religion. Princeton: Princeton UP.
Shulga, E. N. (2008). Hermeneutics of Paul Ricoeur and contemporary problem of epistemology [In Russian]. In I. S. Vdovina (Ed.), Paul Ricoeur the Philosopher of Dialogue. Moscow: IPh Academy of Sciences.
Sigov, C. (2006). Paul Ricoeur: memory, history, gratitude. [In Ukrainian]. Dukh i Litera, 15-16, 6-17.
Stiver, D. (2001). Theology after Ricoeur: New Directions in Hermeneutical Theology. Louisville: Westminster John Knox.
Vanhoozer, K. (1990). Biblical Narrative in the Philosophy of Paul Ricoeur: A Study in Hermeneutics and Theology. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511598050
Vdovina I. S., Blauberg I. I., & Machulskaya, O.I. at alias. (2008). Paul Ricoeur the philosopher of dialogue. [In Russian]. Moscow: IPh Academy of Sciences.
Vdovina, I. S. (2005). In memory of Paul Ricoeur. [In Russian]. In Voprosy Filosofii, 11, 44-63.
Westphal, M. (1992). The Cheating of Cratylus (Genitivus Subjectivus). In J. Caputo, J. Marsh, & M. Westphal (Eds.), Modernity and Its Discontents (pp. 163-182). New York: Fordham UP.
Westphal, M. (1997). Nietzsche as a Theological Resource. In Modern Theology, 13(2), 213-226. https://doi.org/10.1111/1468-0025.00038
Westphal, M. (1998). Suspicion and Faith: The Religious Uses of Modern Atheism. New York: Fordham UP.
Westphal, M. (2001). Overcoming Onto-theology: Toward a Postmodern Christian Faith. New York: Fordham UP. https://doi.org/10.5422/fso/9780823221301.001.0001
Westphal, M. (2008). Taking Suspicion Seriously: The Religious Uses of Modern Atheism. In K. Clark (Ed.), Readings in the Philosophy of Religion (pp. 277-287). Peterborough, Ont.: Broadview Press.
Westphal, M. (2010). Atheism for Lent. In A. David (Ed.), «God Is Dead» and I Don't Feel So Good Myself (pp. 67-78). Eugene, Or.: Cascade.
Young, J. (2006). Nietzsche's Philosophy of Religion. Cambridge, UK; New York: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511584411
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 186
Переглядів анотації: 360
Опубліковано
2013-12-16
Як цитувати
Soloviy, R. (2013). РЕЦЕПЦІЯ ІДЕЙ «ГЕРМЕНЕВТИКИ ПІДОЗРИ» ПОЛЯ РІКЕРА У ФІЛОСОФІЇ РЕЛІГІЇ МЕРОЛДА ВЕСТФАЛА. Sententiae, 29(2), 101–113. https://doi.org/10.22240/sent29.02.101
Номер
Розділ
СТАТТІ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).