РЕЦЕПЦІЯ ІДЕЙ «ГЕРМЕНЕВТИКИ ПІДОЗРИ» ПОЛЯ РІКЕРА У ФІЛОСОФІЇ РЕЛІГІЇ МЕРОЛДА ВЕСТФАЛА

Автор(и)

  • Roman Soloviy Evangelische Theologische Faculteit (Leuven, Belgium), Львівська богословська семінарія ЦХВЄУ http://orcid.org/0000-0001-8232-5770

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent29.02.101

Ключові слова:

Поль Рікер, Меролд Вестфал, герменевтика підозри, атеїзм, критика релігії, марксизм, психоаналіз

Анотація

В статті проаналізовано основні ідеї герменевтики підозри Поля Рікера та особливості їх рецепції у філософії релігії Мерольда Вестфала. Обґрунтовується теза, що герменевтична концепція Рікера може використовуватися не тільки як теорія розуміння текстів, а й як ефективна методологія історико-філософського аналізу, а також інтерпретації різних аспектів соціального життя. Автор доводить, що застосування герменевтики підозри до сфери релігійних феноменів є потужним засобом розшифрування і демаскування релігійних ілюзій та латентних причин людської поведінки. Критика релігії Фройдом, Марксом і Ніцше споріднена з традиційним християнським вченням про гріховність людської природи. З цієї причини, автор пропонує розглядати герменевтику підозри як дійовий засіб нагадування релігійним спільнотам про потребу постійного самоаналізу самокритичності.

Біографія автора

Roman Soloviy, Evangelische Theologische Faculteit (Leuven, Belgium), Львівська богословська семінарія ЦХВЄУ

кандидат історичних наук, докторант теології Evangelische Theologische Faculteit (Leuven, Belgium), декан магістратури у Львівській богословській семінарії ЦХВЄУ

Посилання

Benson, B. (2002). Graven Ideologies: Nietzsche, Derrida and Marion on Modern Idolatry. Downers Grove, Ill.: InterVarsity Press.

Benson, B. (2008). Pious Nietzsche: Decadence and Dionysian Faith. Bloomington: Indiana UP.

Blundell, B. (2010). Paul Ricoeur between Theology and Philosophy: Detour and Return. Bloomington: Indiana UP.

Clegg, J. (2001). Life in the Shadow of Christ, Nietzsche on Pistis versus Gnosis. In S. Weaver (Ed.), Nietzsche and the Gods. (pp. 159-172). Albany: State University of New York Press.

Fodor, J. (1995). Christian Hermeneutics: Paul Ricoeur and the Refiguring of Theology. Oxford, & New York: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198263494.001.0001

Fraser, G. (2002). Redeeming Nietzsche: On the Piety of Unbelief. London: Routledge.

Freud, S. (1980). Massenpsychologie und Ich-Analyse. Frankfurt am Main: Fischer-Taschenbuch-Verlag.

Heidegger, M. (1977). Nietzsches Wort «Gott Ist Tot». In M. Heidegger, Holzwege (S. 209-267). Frankfurt am Main: Klostermann.

Hume, D. (2007a). Dialogues Concerning Natural Religion. In D. Hume, Dialogues Concerning Natural Religion and Other Writings (pp. 3-108). Cambridge, UK; New York: Cambridge UP.

Hume, D. (2007b). From The Natural History of Religion. In D. Hume, Dialogues Concerning Natural Religion and Other Writings (pp. 124-136). Cambridge, UK; New York: Cambridge UP.

Kee, A. (1999). Nietzsche Against the Crucified. London: SCM.

Losyk, O. (2011). Paul Ricoeur's Philosophy of Memory. [In Ukrainian]. In Visnyk of Lviv University: Series Philosophical Sciense, 14, 57-63.

MacIntyre, A. (1984). Marxism and Christianity. Notre Dame: University of Notre Dame Press.

Paulose, P. М. (2000). Encounter in Humanization: Insights for Christian-Marxist Dialogue and Cooperation. Thiruvalla: CSS.

Putt, K., (Ed.). (2009). Gazing Through a Prism Darkly: Reflections on Merold Westphal's Hermeneutical Epistemology. New York: Fordham UP. https://doi.org/10.5422/fso/9780823230457.001.0001

Ricoeur, P. (1969). Le conflit des interprétations: essais d'herméneutique. Paris: Seuil.

Roberts, P. T. (1998). Contesting Spirit: Nietzsche, Affirmation, Religion. Princeton: Princeton UP.

Shulga, E. N. (2008). Hermeneutics of Paul Ricoeur and contemporary problem of epistemology [In Russian]. In I. S. Vdovina (Ed.), Paul Ricoeur the Philosopher of Dialogue. Moscow: IPh Academy of Sciences.

Sigov, C. (2006). Paul Ricoeur: memory, history, gratitude. [In Ukrainian]. Dukh i Litera, 15-16, 6-17.

Stiver, D. (2001). Theology after Ricoeur: New Directions in Hermeneutical Theology. Louisville: Westminster John Knox.

Vanhoozer, K. (1990). Biblical Narrative in the Philosophy of Paul Ricoeur: A Study in Hermeneutics and Theology. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511598050

Vdovina I. S., Blauberg I. I., & Machulskaya, O.I. at alias. (2008). Paul Ricoeur the philosopher of dialogue. [In Russian]. Moscow: IPh Academy of Sciences.

Vdovina, I. S. (2005). In memory of Paul Ricoeur. [In Russian]. In Voprosy Filosofii, 11, 44-63.

Westphal, M. (1992). The Cheating of Cratylus (Genitivus Subjectivus). In J. Caputo, J. Marsh, & M. Westphal (Eds.), Modernity and Its Discontents (pp. 163-182). New York: Fordham UP.

Westphal, M. (1997). Nietzsche as a Theological Resource. In Modern Theology, 13(2), 213-226. https://doi.org/10.1111/1468-0025.00038

Westphal, M. (1998). Suspicion and Faith: The Religious Uses of Modern Atheism. New York: Fordham UP.

Westphal, M. (2001). Overcoming Onto-theology: Toward a Postmodern Christian Faith. New York: Fordham UP. https://doi.org/10.5422/fso/9780823221301.001.0001

Westphal, M. (2008). Taking Suspicion Seriously: The Religious Uses of Modern Atheism. In K. Clark (Ed.), Readings in the Philosophy of Religion (pp. 277-287). Peterborough, Ont.: Broadview Press.

Westphal, M. (2010). Atheism for Lent. In A. David (Ed.), «God Is Dead» and I Don't Feel So Good Myself (pp. 67-78). Eugene, Or.: Cascade.

Young, J. (2006). Nietzsche's Philosophy of Religion. Cambridge, UK; New York: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511584411

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 360

Опубліковано

2013-12-16

Як цитувати

Soloviy, R. (2013). РЕЦЕПЦІЯ ІДЕЙ «ГЕРМЕНЕВТИКИ ПІДОЗРИ» ПОЛЯ РІКЕРА У ФІЛОСОФІЇ РЕЛІГІЇ МЕРОЛДА ВЕСТФАЛА. Sententiae, 29(2), 101–113. https://doi.org/10.22240/sent29.02.101

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.