АНТИНОМІЇ СВОБОДИ, АБО ТРИ СПОКУСИ ДОСТОЄВСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent29.02.037Ключові слова:
свобода, Боголюдина, Людинобог, антиномія, екзистенціал, буття, смислАнотація
У статті аналізується головна тема творчості Достоєвського – свобода. Дослідники, що звертаються до спадщини Достоєвського, намагаються розглядати той або інший аспект його творчості як більш-менш сталу, закінчену систему. Слідом за російською традицією, вони прагнуть зафіксувати «позитивного» Достоєвського. На думку автора, такого Достоєвського не існує. Російський письменник формулював «прокляті питання» не заради остаточної відповіді на них, а заради самого процесу запитування, що фактично збігається з їхнім «проживанням». Автор вважає, що антиномічність свободи залишає для Достоєвського відкритою проблему вибору між Боголюдиною та Людинобогом; зміст творчості Достоєвського – дослідження їхнього протистояння в людській душі, що триває упродовж усього життя. Процес вибору, аргументація на користь одного чи іншого, для Достоєвського важливіші за остаточну відповідь.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского // Бахтин М. М. Собр. соч. в 7 т. Т. 6. – М.: Русские словари; Языки славянских культур, 2002. – С. 6–300.
Бердяев Н. А. Миросозерцание Достоевского // Електронний ресурс. – 2001. – Режим доступу: http://www.vehi.net/berdyaev/dostoevsky/index.html
Бердяев Н. А. Русская идея // Вопросы философии. – 1990. – №2. – С. 87–154.
Бродский И. А. О Достоевском // Набережная неисцелимых: Тринадцать эссе – М.: СП «Слово», 1992. – С. 72–77.
Булгаков С. Н. Pусская трагедия // Електронний ресурс. – 2001. – Режим доступу: http://www.vehi.net/bulgakov/tragediya.html
Голосовкер Я. Э. Достоевский и Кант: размышление читателя над романом «Братья Карамазовы» и трактатом Канта «Критика чистого разума». – М.: Изд-во АН СССР, 1963. – 102 с.
Достоевский Ф. М. Бесы // Собр. соч. в 15-ти тт. Т. 7. – Л.: Наука, 1990a. – С. 7–672.
Достоевский Ф. М. Братья Карамазовы. Части І-ІІІ. // Собр. соч. в 15-ти тт. Т. 9. – Л.: Наука, 1991. – С. 5–570.
Достоевский Ф. М. Записки из подполья // Собр. соч. в 15-ти тт. Т. 4. – Л.: Наука, 1989. – С. 452–550.
Достоевский Ф. М. Письмо Н. Д. Фонвизиной (конец января – 20-е числа февраля 1854. Омск) // Собр. соч. в 15-ти тт. Т. 15. – СПб.: Наука, 1996. – С. 95–98.
Достоевский Ф. М. Подросток // Собр. соч. в 15-ти тт. Т. 8. – Л.: Наука, 1990b. – С. 139–692.
Достоевский Ф. М. Пушкин // Собр. соч. в 15-ти тт. Т. 14. – СПб.: Наука, 1995a. – С. 425–440.
Достоевский Ф. М. Сон смешного человека // Собр. соч. в 15-ти тт. Т. 14. – СПб.: Наука, 1995b. – С. 120–137.
Евлампиев И. И. История русской метафизики в XIX-XX веках. Русская философия в поисках абсолюта. Часть I. – СПб.: Алетейя, 2000. – 415 с.
Евлампиев И. И. Философия человека в творчестве Ф. Достоевского (От ранних произведе-ний к «Братьям Карамазовым»). – СПб.: Изд-во РХГА, 2012. – 585 с.
Кант І. Критика чистого розуму / Переклад з німецької та примітки Ігоря Бурковського. – К.: Юніверс, 2000. – 504 с.
Мацейна А. Великий Инквизитор. – Спб.: Алетейя, 1999. – 384 с.
Розанов В. В. Легенда о Великом инквизиторе Ф. М. Достоевского. Опыт критического комментария // Розанов В. В. Мысли о литературе. – М.: Современник, 1989. – С. 41–157.
Флоровский Г. В. Религиозные темы Достоевского // О Достоевском. Творчество Достоевс-кого в русской мысли 1881-1931 годов – М.: Книга, 1990. – С. 386–390.
Cherkasova Е. Dostoevsky and Kant: Dialogues on Ethics. – Amsterdam & New York: Rodopi, 2009. – XIV, 128 pp.
Dostoevsky’s Political Thought / Ed. Richard Avramenko Lee Trepanier. – Lanham: Lexington Books, 2013. – 260 р.
Frank J. Dostoevsky: a writer in his time. – Princeton: Princeton University Press, 2010. – 984 р.
Hubben W. Dostoevsky, Kierkegard, Nietzsche and Kafka. – Scribner Book Company, 1997. – 192 p.
Jones М.V. The Legend of the Grand Inquisitor: The Suppression of the Second Temptation and Dialogue with God // Dostoevsky Studies. – Toronto. – 1986. – № 7. – Р. 123–134.
Kroeker Р.T., Ward B.K. Remembering the End. Dostoevsky as Prophet to Modernity. – Westview Press, 2001. – хii, 280 p.
Natov N. The Ethical and Structural Significance of the Three Temptations in The Brothers Karamazov // Dostoevsky Studies. – Toronto. – 1987. – № 8. – Р. 3–44.
Pattison G. Freedom’s dangerous dialogue: reading Dostoevsky and Kierkegaard together // Dostoevsky and the Christian Tradition / Ed. Pattison G. & Thompson D.O. – Cambridge, etc.: Cambridge UP, 2001. – P. 237–256.
Sandoz Е. Political Apocalypse, A Study of Dostoevsky’s Grand Inquisitor, 2nd ed. – Willming-ton, Del.: Intercollegiate Studies Institute, 2000. – 357 р.
Scanlan J.P. Dostoevsky the Thinker. – Ithaca & London: Cornell UP, 2002. – 251 p.
Посилання
Bakhtin, M. M. (2002). Problems of Dostoevsky’s Poetics. [In Russian]. In M. M. Bakhtin, Works in 7 vols. (Vol. 6, pp. 6-300). Moscow: Russian dictionaries; Languages of Slavic Cultures.
Berdyaev, N. A. (1990). The Russian Idea. [In Russian]. In Voprosy Filosofii, (2), 87-154.
Berdyaev, N. A. (2001). Dostoevsky. [In Russian]. Retrieved from http: In www.vehi.net/berdyaev/dostoevsky/index.html
Brodsky, I. A. (1992). Оn Dostoevsky. [In Russian]. In I. A. Brodsky, Watermark (pp. 72-77). Moscow: Slovo.
Bulgakov, S. N. (2001). The Russian tragedy. [In Russian]. Retrieved from http: In www.vehi.net/bulgakov/tragediya.html
Cherkasova, Е. (2009). Dostoevsky and Kant: Dialogues on Ethics. Amsterdam, & New York: Rodopi.
Dostoyevsky, F. M. (1989). Notes from Underground. [In Russian]. In F. M. Dostoyevsky, Works (Vol. 4, pp. 452-550). Leningrad: Nauka.
Dostoyevsky, F. M. (1990a). The Possessed. [In Russian]. In F. M. Dostoyevsky, Works (Vol. 7, pp. 7-672). Leningrad: Nauka.
Dostoyevsky, F. M. (1990b). The Raw Youth. [In Russian]. In F. M. Dostoyevsky, Works (Vol. 8, pp. 139-692). Leningrad: Nauka.
Dostoyevsky, F. M. (1991). The Brothers Karamazov, Parts І-ІІІ. [In Russian]. In F. M. Dostoyevsky, Works (Vol. 9, pp. 5-570). Leningrad: Nauka.
Dostoyevsky, F. M. (1995a). Pushkin. [In Russian]. In In F. M. Dostoyevsky, Works (Vol. 14, pp. 425-440). Saint Petersburg: Nauka.
Dostoyevsky, F. M. (1995b). The Dream of a Ridiculous Man. [In Russian]. In F. M. Dostoyevsky, Works (Vol. 14, pp. 120-137). Saint Petersburg: Nauka.
Dostoyevsky, F. M. (1996). Letter to N. D. Fonvizina. [In Russian]. In F. M. Dostoyevsky, Works (Vol. 15, pp. 95-98). Saint Petersburg: Nauka.
Evlampiev, I. I. (2000). The History of Russian Metaphysics in XIX-XX centuries. Russian philosophy in search of the absolute (Part I). [In Russian]. Saint Petersburg: Aleteia.
Evlampiev, I. I. (2012). Philosophy of human of the creativity Dostoevsky (From early works to the «The Brothers Karamazov»). [In Russian]. Saint Petersburg: Russian Christianity Humanitarian Academy.
Florovsky, G. (1990). The religious theme in Dostoevsky [In Russian] In V. N. Borisov, A. B. Roginsky (Eds.), Оn Dostoevsky. Dostoevsky in Russian thought 1881-1931 years (pp. 386-390). Moscow: Kniga, 1990.
Frank, J. (2010). Dostoevsky: a writer in his time. Princeton: Princeton UP. https://doi.org/10.1515/9781400833412
Golosovker, J. E. (1963). Dostoyevsky and Kant. [In Russian]. Moscow: USSR Academy of Sciences Publishing House.
Hubben, W. (1997). Dostoevsky, Kierkegard, Nietzsche and Kafka. Scribner Book Company.
Jones, М. V. (1986). The Legend of the Grand Inquisitor: The Suppression of the Second Temptation and Dialogue with God. Dostoevsky Studies, 7, 123-134.
Kant, I. (2000). Critique of Pure Reason. [In Ukrainian]. Kyiv: Universe.
Kroeker, Р. T., Ward, B. K. (2001). Remembering the End. Dostoevsky as Prophet to Modernity. Westview Press.
Matseyna, A. (1999). The Grand Inquisitor. [In Russian]. Saint Petersburg: Aleteia.
Natov, N. (1987). The Ethical and Structural Significance of the Three Temptations in The Brothers Karamazov. Dostoevsky Studies, 8, 3-44.
Pattison, G. (2001). Freedom’s dangerous dialogue: reading Dostoevsky and Kierkegaard together. In G. Pattison, & D. O. Thompson (Eds.). Dostoevsky and the Christian Tradition (pp. 237-256). Cambridge, etc.: Cambridge UP.
Rozanov, V. V. (1989). Dostoevsky and the Legend of the Grand Inquisitor [In Russian]. In V. V. Rozanov, Thoughts on literature (pp. 41-157). Moscow: Sovremennik.
Sandoz, Е. (2000). Political Apocalypse, A Study of Dostoevsky’s Grand Inquisitor (2nd ed.). Willmington, Del.: ISI Books.
Scanlan, J. P. (2002). Dostoevsky the Thinker. Ithaca, & London: Cornell UP.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 238
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2015 Sententiae

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).