Походження і розвиток перуанської філософії
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent44.01.028Ключові слова:
позитивізм, дарвінізм, марксизм, спіритуалізм, глобалізована філософіяАнотація
У статті доводиться теза про існування п'яти окремих періодів перуанської філософії після прибуття перших європейців: 1. Сприйняття схоластики протягом XVI та XVII століть та перуанська філософія, що виникла під її впливом. 2. З XVIII до середини XIX століття, відхід від схоластики та перуанське сприйняття сучасних європейських філософів. 3. У статті основна увага приділяється ідеям, що розвивалися з середини XIX до початку XX століття, коли на перуанських філософів переважно вплинули французький та англійський позитивізм (Оґюст Конт і Герберт Спенсер) і дарвінізм. 4. Від початку до середини XX століття, коли перуанські філософи відійшли від позитивізму і прийняли те, що в Латинській Америці називалося «спіритуалізмом», що є назвою, обраною для опису віталізму або інтуїтивізму Анрі Берґсона. У цей період марксизм також мав сильний вплив. 5. Від середини ХХ століття до наших днів. Цей період характеризується різноманітністю впливів, що походять переважно від континентальної європейської філософії, англо-американської філософії, а також від філософій інших латиноамериканських країн. Особливо цікаво, що філософія, яка розробляється в Перу сьогодні, має риси креативності, що зазвичай породжуються поєднанням впливів. Таким чином, зараз легше знайти перуанських філософів, які добре знайомі з філософами різних традицій, а це означає, що ці перуанські філософи звикли пропонувати та захищати ідеї, що походять з різних точок зору. Такий вид креативності може бути характерним для глобалізованої філософії, яку ми побачимо в найближчі десятиліття. Тож у статті пояснюється, як і чому перуанські філософські дебати мають таку форму, яку вони мають сьогодні.
Посилання
Ballón, J. C. (2011). La complicada historia del pensamiento filosófico peruano, siglos XVII y XVIII. Lima: UNMSM.
Barreda Laos, F. (1909). Vida intelectual de la colonia (educación, filosofía y ciencias): ensayo histórico crítico. Lima: Imprenta La Industria.
Barreda Laos, F. (1937). Vida intelectual del Virreinato del Perú. Buenos Aires: Talleres gráficos argentinos L.J. Rosso.
Castro Carpio, A. (2009). La filosofía entre nosotros: Cinco siglos de filosofía en el Perú. Lima: PUCP. https://doi.org/10.18800/9789972428869
Deustua, Al. (1923). Estética general. Lima: Imprenta Eduardo Rávago.
Espinosa Medrano, J. de. (1688). Philosophia Tomistica seu Cursus Philosophicus. Roma: ex Typographia Reu. Cam. Apoft.
Espinosa Medrano, J. de. (1938). El hijo pródigo. París: Desclée de Brouwer.
Espinosa Medrano, J. de. (2005). Apologético en favor de don Luis de Góngora. Lima: Universidad de San Martín de Porres, Academia Peruana de la Lengua.
Espinosa Medrano, J. de. (2010). El robo de Proserpina y sueño de Endimión. Lima: PUCP, IFEA, Instituto Riva Agüero.
Espinosa Medrano, J. de. (2011). La novena maravilla. Lima: Fondo Editorial del Congreso de la República.
González Prada, M. (1946). Pájinas libres. Lima: P.T.C.M.
Haya de la Torre, V. R. (2010). El antiimperialismo y el Apra. Lima: Fondo Editorial del Congreso de la República del Perú.
Iberico, M. (1920). Una filosofía estética. Lima: Biblioteca del Mercurio Peruano.
Iberico, M. (1926). El nuevo absoluto. Lima: Editorial Minerva.
Iberico, M. (1950). La aparición. Ensayos sobre el ser y el aparecer. Lima: Imprenta Santa María.
Iberico, M. (1965). Estudio sobre la metáfora. Lima: Casa de la Cultura del Perú.
Lorente, S. (1853-1854a). Curso elemental de Filosofía para los colegios del Perú: Psicología. Ayacucho: Braulio Cárdenas.
Lorente, S. (1853-1854b). Curso elemental de Filosofía para los colegios del Perú: Metafísica. Ayacucho: Braulio Cárdenas.
Mariátegui, J. C. (2021). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Revuelta Editores.
Mejía Valera, M. (1963). Fuentes para la historia de la filosofía en el Perú. Lima: Imprenta de la Universidad de San Marcos.
Polar, J. (1896). Discurso pronunciado por el señor rector D. Jorge Polar al inaugurar el año escolar de 1896. Arequipa: Tipografía Cáceres.
Polar, J. (1897). Discurso pronunciado por el Dr. D. Jorge Polar en la apertura del presente año escolar. Arequipa: Empresa Tipográfica.
Polar, J. (1903). Nociones de estética. Arequipa: Tipografía Cáceres.
Polar, J. (1925). Confesión de un catedrático. Arequipa: Tipografía Cáceres.
Prado, J. (1891). La evolución de la idea filosófica en la historia. Lima: Imprenta de David Torres Aguirre.
Prado, J. (1896). El problema de lo bello y el arte. Lima: Revista Ateneo.
Prado, J. (1907). Reforma de la Facultad de Letras. Lima: s.l.
Prado, J. (1908a). La clasificación de las ciencias en Bacon. Lima: Revista Universitaria.
Prado, J. (1908b). Memoria del decano de la Facultad de Letras de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Dr. Javier Prado y Ugarteche. Lima: Imprenta El Lucero.
Prado, J. (1915). El problema de la enseñanza. Lima: Imprenta del Centro Editorial.
Prado, J. (1918). El genio de la lengua y de la literatura castellana y sus caracteres en la historia intelectual del Perú. Lima: Imprenta del Estado.
Prado, J. (1941). Estado social del Perú durante la dominación española. Lima: Editorial Gil.
Prado, J. (2003). El método positivo en el derecho penal. Lima: Universidad Ricardo Palma.
Quintanilla, P. (2004a). Del espejo al caleidoscopio. Aparición y desarrollo de la Filosofía en el Perú. Areté, 16(1), 43-79. https://doi.org/10.18800/arete.200401.003
Quintanilla, P. (2004b). Jorge Polar y el desencanto del positivismo. In M. L. Rivara de Tuesta (Ed.), La intelectualidad peruana del siglo XX ante la condición humana (T. I, pp. 64-73). Lima: Editorial Gráfica Euroamericana.
Quintanilla, P. (2016). Cien años de Filosofía en el Perú: un retejido de tradiciones. In M. Valdez (Ed.), Cien años de Filosofia en Hispanoamérica (1910-2010) (pp. 136-158). México: FCE y IIF de la UNAM.
Quintanilla, P. (2018). Pedro Zulen y la filosofía peruana en los inicios del siglo 20th. Histórica, 42(2), 141-151. https://doi.org/10.18800/historica.201802.004
Quintanilla, P. (2024). La filosofía en el Perú. El Perú en la filosofía. Lima: Heraldos Editores.
Quiroz, R., Quintanilla, P., & Rojas, J. (2015). Pedro S. Zulen. Escritos reunidos. Lima: Fondo Editorial del Congreso de la República.
Rivara de Tuesta, M. L. (2000a). Tres ensayos sobre la filosofía en el Perú. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Rivara de Tuesta, M. L. (2000b). Pensamiento prehispánico y filosofía colonial en el Perú. Lima: FCE.
Salazar Bondy, A. (1965). Historia de las ideas en el Perú contemporáneo. El proceso del pensamiento filosófico. Lima: F. Moncloa.
Sobrevilla, D. (1978). 1880-1980: 100 años de filosofía en el Perú. In B. Podestá (Ed.), Estado de las ciencias sociales en el Perú. Lima: Universidad del Pacifico.
Sobrevilla, D. (1980). Las ideas en el Perú contemporáneo. In F. Silva-Santisteban (Ed.), Historia del Perú (T. XI). Lima: Juan Mejía Baca.
Sobrevilla, D. (1988-1989). Repensando la tradición nacional I. Estudios sobre la filosofía reciente en el Perú. Lima: Hipatia.
Sobrevilla, D. (1996). La filosofía contemporánea en el Perú; estudios, reseñas y notas sobre su desarrollo y situación actual. Lima: C. Matta.
##submission.downloads##
-
PDF (English)
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).