«Навчатися в митців» – Фридрих Ніцше про мистецтво жити
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent44.01.019Ключові слова:
актор, ілюзія, перспективність, трансформація, пізнанняАнотація
У цій статті розглядається зв’язок між мистецтвом і життям у творах Фридриха Ніцше. Хоча топос Ніцше про «мистецтво жити» часто досліджували як етос самоформування, специфічний зв’язок із різними мистецтвами часто не помічався. І актор, і художник стають взірцями для наслідування, чиї прийоми пропонуються як корисні стратегії. Вчені часто не помічають, що Ніцше виправляє свої попередні метафізичні ідеї, згідно з якими роль мистецтва – виправдання життя, і, навпаки, приміщує мистецтво посеред життя, а не поза ним. Хоча зазвичай актора сприймають як лицемірну постать, Ніцше не лише розвиває конкретну еволюційно-біологічну генеалогію митця, окреслюючи походження останнього з потреби приховування й акторської діяльності, але також підкреслює силу метаморфози та трансформації. Нарешті, Ніцше надає мистецтву нове значення, яке полягає в чомусь більшому, ніж просто створення мистецьких творів. Натхненні техніками мистецтва та художників, люди можуть використовувати його силу, щоб прикрасити, підняти та переосмислити своє життя. Філософ сам отримує користь від прийомів трансформації, оскільки перспективне пізнання стає його провідником.
Посилання
Ashbaugh, K. (2008). Art for the Bodyʼs Sake: Nietzscheʼs Physical Aetheticism. In K. Comfort (Ed.), Art and Life in Aestheticism. De-Humanizing and Re-Humanizing Art, the Artist, and the Artistic Receptor (pp. 109-121). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Brock, E. (2014). Vom Schönmachen aller Dinge. Nietzsches Kunst der Transfiguration als antinihilistische Lebenskunst. Nietzscheforschung, 21, 197-207. https://doi.org/10.1515/nifo-2014-0116
Brock, E., Gödde, G., & Zirfas, J. (Hrsg.). (2022). Das Leuchten der Morgenröthe. Friedrich Nietzsche und die Kunst zu leben. Stuttgart: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-662-65194-0
Came, D. (2014). Nietzsche on Art and Life. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199545964.001.0001
Gödde, G., Loukidelis, N., & Zirfas, J. (Hrsg.). (2016). Nietzsche und die Lebenskunst. Stuttgart: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-05397-8
Hödl, H. G. (2005). Interesseloses Wohlgefallen. Nietzsches Kritik an Kants Ästhetik als Kritik an Schopenhauers Soteriologie. In B. Himmelmann (Hrsg.), Kant und Nietzsche im Widerstreit (S. 186-195). Berlin & New York: de Gruyter.
Kant, I. (1993). Kritik der Urteilskraft. (K. Vogtländer, Hrsg). Hamburg: Meiner.
Nietzsche, F. (1967-1977). Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe. München, Berlin & New York: Deutscher Taschenbuch Verlag & de Gruyter.
Nietzsche, F. (1996). Human, All Too Human. (R. J. Hollingdale, Trans.). Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511812057
Nietzsche, F. (1999). The Birth of Tragedy. And other Writings. (R. Speirs, Trans.). Cambridge: Cambridge UP.
Nietzsche, F. (2001). The Gay Science. (J. Nauckhoff, Trans.). Cambridge: Cambridge UP.
Nietzsche, F. (2002). Beyond Good and Evil. (J. Norman, Trans.). Cambridge: Cambridge UP.
Nietzsche, F. (2005). The Anti-Christ, Ecce Homo, Twilight of the Idols, and Other Writings. (J. Norman, Trans.). Cambridge: Cambridge UP.
Nietzsche, F. (2007). On the Genealogy of Morality. (C. Diethe, Trans.). Cambridge: Cambridge UP.
Pieniążek, P. (2003). Geschichte, Kultur und Lebenskunst in „Menschliches, Allzumenschliches“. Nietzscheforschung, 10, 139-148. https://doi.org/10.1515/nifo-2003-0111
Pieper, A. (2022). Das Dritte Auge. Nietzsches Plädoyer für die ästhetische Wahrnehmung. In E. Brock, G. Gödde & J. Zirfas (Eds.), Das Leuchten der Morgenröthe. Friedrich Nietzsche und die Kunst zu leben (S. 43-53). Stuttgart: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-662-65194-0_5
Ridley, A. (2007). Routlede Philosophy Guidebook to Nietzsche on Art. London & New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203964859
Schmid, W. (1992). Uns selbst gestalten. Zur Philosophie der Lebenskunst bei Nietzsche. Nietzsche-Studien, 21, 50-62. https://doi.org/10.1515/9783110244403.50
Schubert, C. (2018). Erkenntnispraxis als Experiment. Nietzsches Figurenreden und die „Kunst der Transfiguration“. Nietzscheforschung, 25, 313-324. https://doi.org/10.1515/nifo-2018-0025
Zwierlein, E. (2020). Auf dem Rücken des Tigers. Nietzsches dionysische Lebens-Kunst. Berlin & Münster: LIT.
##submission.downloads##
-
PDF (English)
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).