Методологічна специфіка метафор Фридриха Ніцше: «нова форма» для «нескінченного прояснення»
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent43.03.034Ключові слова:
мова, стиль, пізнання, поняття, перспективаАнотація
Метафоричні висловлювання Ніцше нерідко використовуються для демонстрації нечіткості, суперечності чи радикальності його ідей. Автор статті доводить, що метафоричний стиль Ніцше – це частина філософських інструментів, він складає методологію пізнання філософа. Головну увагу зосереджено на: (1) комплексі чинників, які сформували мовну критику Ніцше (ідейні мотивації антиметафізичного характеру, ключові тенденції щодо осмислення мови, захоплення музикою) і показано їхню роль у становленні метафоричного стилю філософа; (2) інструментальних особливостях Ніцшевої метафори у процесі пізнання. У першій частині статті автор висновує, що проблема понять як ключова мовна проблема для Ніцше полягає у сфальшованості їхнього змісту, і доводить, що це стало для філософа причиною «пошуків нової форми» письма і, врешті, звернення до метафор. У другій частині статті автор інтерпретує Ніцшеву метафору як можливість «нескінченного прояснення», що дало змогу обґрунтувати перспективістський характер Ніцшевого пізнання.
Посилання
Abel, G. (1987). Logik und Ästhetik. Nietzsche-Studien, 16, 112-148. https://doi.org/10.1515/9783110244359.112
Ahrend, T. (1995). Das Verhältnis von Musik und Sprache bei Nietzsche. Nietzscheforschung, 2(JG), 153-166. https://doi.org/10.1524/nifo.1995.2.jg.153
Aschheim, S. E. (2000). Nietzsche und die Deutschen: Karriere eines Kults. (K. Laermann, Trans.). Stuttgart, & Weimar: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04378-8
Braun, S. (2009). Nietzsche und die Tiere, oder, Vom Wesen des Animalischen. Würzburg: Königshausen & Neumann.
Crawford, C. (1988). The beginnings of Nietzsche's theory of language. New York: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110862522
Dalla Vecchia, R. B. (2022). Zwischen Raubvögeln: Stil, Verwandlung und Einsamkeit bei Nietz-sche. Nietzscheforschung, 29(1), 171-183. https://doi.org/10.1515/NIFO-2022-010
Danto, A. (2005). The Tongues of Angels and Men: Nietzsche as Semantical Nihilist. In A. Danto, Nietzsche as Philosopher: Expanded Edition (pp. 217-228). New York: Columbia University Press. https://www.jstor.org/stable/10.7312/dant13518.16
Georg, J. (2018). “Hat man mich verstanden?ˮ Nietzsche: Philosophieren in Metaphern. Stuttgart: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04614-7
Grimm, R. H. (1977). Nietzsche's Theory of Knowledge. New York: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110861228
Hödl, H. G. (1997). Nietzsches frühe Sprachkritik: Lektüren zu “Ueber Wahrheit und Lüge im aussermoralischen Sinneˮ (1873). Wien: WUV-Universitätsverlag.
Kaulbach, F. (1980). Nietzsches Idee einer Experimentalphilosophie. Köln, & Wien: Böhlau.
Kofman, S. (2014). Nietzsche und die Metapher. (F. Scherübl, Trans.). Berlin: Wolff.
Most, G., & Fries, T. (1994). Die Quelle von Nietzsches Rhetorik-Vorlesung und Anhang. In J. Kopperschmidt & H. Schanze (Hrsg.), Nietzsche oder “Die Sprache ist Rhetorikˮ (S. 17-38). München: Fink. https://doi.org/10.1515/9783110901771.17
Müller, E. (2019). Nietzsche-Lexikon. Paderborn: UTB. https://doi.org/10.36198/9783838550152
Nietzsche, F. (1993). Vorlesungen über lateinische Grammatik. In F. Nietzsche, Nietzsche Werke: Kritische Gesamtausgabe. Vorlesungsaufzeichnungen (SS 1869 - WS 1869/70); Anhang: Nachschriften von Vorlesungen Nietzsches (Abt. II, Bd. 2, S. 183-312). (G. Colli, M. Montinari, F. Bornmann & M. Carpitella, Hrsg.). Berlin, & New York: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110873597-006
Nietzsche, F. (1995). Darstellung der antiken Rhetorik. In F. Nietzsche, Nietzsche Werke: Kritische Gesamtausgabe. Vorlesungsaufzeichnungen (WS 1871/21-WS 1874/75). (Abt. II, Bd. 4). (G. Colli, M. Montinari, W. Müller-Lauter, Hrsg.). Berlin, & New York: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110887099
Nietzsche, F. (1999a). Die Geburt der Tragödie. In F. Nietzsche, Sämtliche Werke 1: kritische Studienausgabe (Bd. 1, S. 9-156). München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Berlin: de Gruyter.
Nietzsche, F. (1999b). Unzeitgemäße Betrachtungen I. In F. Nietzsche, Sämtliche Werke 1: kritische Studienausgabe (Bd. 1, S. 157-242). München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Berlin: de Gruyter.
Nietzsche, F. (1999c). Nachgelassene Schriften 1870-1873. Ueber Wahrheit und Lüge im ausser-moralischen Sinne. In F. Nietzsche, Sämtliche Werke 1: kritische Studienausgabe (Bd. 1, S. 873-890). München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Berlin: de Gruyter.
Nietzsche, F. (1999d). Menschliches, Allzumenschliches. Ein Buch für freie Geister. In F. Nietz-sche, Sämtliche Werke 2: kritische Studienausgabe (Bd. 2). München: Deutscher Taschen-buch Verlag; Berlin: de Gruyter.
Nietzsche, F. (1999e). Jenseits von Gut und Böse. Vorspiel einer Philosophie der Zukunft. In F. Nietzsche, Sämtliche Werke 5: kritische Studienausgabe (Bd. 5, S. 9-243). München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Berlin: de Gruyter.
Nietzsche, F. (1999f). Ecce homo. Wie man wird, was man ist. In F. Nietzsche, Sämtliche Werke 6: kritische Studienausgabe (Bd. 6, S. 255-374). München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Berlin: de Gruyter.
Nietzsche, F. (1999g). Nachgelassene Fragmente Herbst 1869 bis Ende 1874. In F. Nietzsche, Sämtliche Werke 7: kritische Studienausgabe (Bd. 7). München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Berlin: de Gruyter.
Nietzsche, F. (1999h). Nachgelassene Fragmente. Herbst 1883 bis Anfang Januar 1889. In F. Nietzsche, Sämtliche Werke 12: kritische Studienausgabe (Bd. 12). München: Deutscher Taschenbuch Verlag; Berlin: de Gruyter.
Scheibenberger, S. (2016). Kommentar zu Nietzsches Ueber Wahrheit und Lüge im aussermorali-schen Sinne. In Historischer und kritischer Kommentar zu Friedrich Nietzsches Werken (Bd. 1.3.) Berlin, & Boston: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110461558
Schöffel, G. (1987). Denken in Metaphern: Zur Logik sprachlicher Bilder. Opladen: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-322-89755-8
Schopenhauer, A. (1912). Die Welt als Wille und Vorstellung (Bd. 1). (G. Müller, Hrsg.). München: Ludwig Berndl.
Schubert, C. (2018). Erkenntnispraxis als Experiment: Nietzsches Figurenreden und die “Kunst der Transfigurationˮ. Nietzscheforschung, 25(1), 313-324. https://doi.org/10.1515/nifo-2018-0025
Sina, K. (2015). Nachwort. In F. Nietzsche, Über Wahrheit und Lüge im außermoralischen Sinne (S. 61-90). Ditzingen: Reclam.
Sommer, A. U. (2019). Nietzsche und die Folgen. Stuttgart: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04890-5
Stack, G. J. (1983). Lange and Nietzsche. Berlin, & New York: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110854664
Stegmaier, W. (2010). Der See des Menschen, das Meer des Übermenschen und der Brunnen des Geistes. Fluss und Fassung einer Metapher Friedrich Nietzsches. Nietzsche-Studien, 39(1), 145-179. https://doi.org/10.1515/9783110225693.145
Stegmaier, W. (2011). Friedrich Nietzsche zur Einführung. Hamburg: Junius.
Stegmaier, W. (2021). Formen philosophischer Schriften zur Einführung. Hamburg: Junius.
Tebartz-van Elst, A. (1994). Ästhetik der Metapher: zum Streit zwischen Philosophie und Rhetorik bei Friedrich Nietzsche. Freiburg, & München: Alber.
Zellini, S. (2022). “Neue Form zu findenˮ: Sprache und Musik in Nietzsches frühen Schriften. Nietzscheforschung, 29(1), 3-20. https://doi.org/10.1515/NIFO-2022-001
Zellini, S. (2024). Ästhetik der Form: Sprachkritik, Musik und Stil bei Nietzsche und Adorno. Berlin, & Boston: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783111432908
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 184
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).