Концепція могутности (potentia) у метафізиці Бенедикта Спінози

Автор(и)

  • Ростислав Димирець

DOI:

https://doi.org/10.31649/sent12.01.003

Ключові слова:

субстанція, існування, закон, causa efficiens, potes

Анотація

Автор досліджує Спінозів погляд на (1) взаємозв'язок між модусами субстанції і божественною потенцією, зокрема в контексті обмежень, що належать кожному окремому модусу, (2) процес реалізації божественної потенції в межах конкретного модусу. У тексті доводиться, що уявлення всіх речей як модусів субстанції, або божественних модусів, дозволяє Спінозі наділити їх божественною потенцією. Для речі, яка існує в часі і має тривалість, збереження існування означає створення. Таким чином, збереження існування речі тотожне її створенню. Влада субстанції, виражена в її потенції, проявляється у тривалості речі. Зазначена тривалість є виявом влади субстанції, тобто її здатності творити, зберігати та знищувати речі в їхньому існуванні.

Посилання

Bodin, J. (1993). Les six livres de la République. Paris: Librairie Générale Française.

Cassirer, E. (2004). The Philosophy of Enlightenment. [In Russian]. Moscow: ROSSPEN.

Deleuze, G. (1968). Spinoza et le problème de l’expression. Paris: Minuit.

Deleuze, G. (2000). Spinoza. In G. Deleuze, Kant’s Critical Philosophy: The Doctrine of the Faculties. Bergsonism. Spinoza (pp. 193-318). Moscow: Per Se.

Descartes, R. (1989). Principles of philosophy. In R. Descartes, Collected Works: In 2 Vols. (Vol. 1, pp. 297-422). [In Russian]. Moscow: Mysl.

Descartes, R. (1994). Letter to Morus [August 1649]. In R. Descartes, Collected Works: In 2 Vols. (Vol. 2, pp. 585-588). [In Russian]. Moscow: Mysl.

Descartes, R. (1994). Letter to Morus from April 15, 1649. In R. Descartes, Collected Works: In 2 Vols. (Vol. 2, pp. 578-584). [In Russian]. Moscow: Mysl.

Dilthey, W. (2000). View of the World and Study of Men from the Renaissance and Reformation Times. [In Russian]. Moscow & Jerusalem: University Press.

Dymerets, R. (2001). On the concept of power in the political philosophy of T. Hobbes. [In Russian]. Sententiae, 3(1), 68-87. https://doi.org/10.31649/sent03.01.068

Dymerets, R. (2003, 2004). On the concept of creation in the philosophy of B. Spinoza. [In Russian]. Sententiae, 8-9(1-2); 1, 48-60. https://doi.org/10.31649/sent08.01.043

Dymerets, R. (2004). The concept of creation in the philosophy of B. Spinoza. In P. M. Kaplanov & V. V. Mochalova (Eds.), Proceedings of the Eleventh Annual International Interdisciplinary Conference on Judaism (Part 2, pp. 79-90). [In Russian]. Moscow: Probel-2000.

Fischer, K. (1906). History of Modern Philosophy. Vol. 2. Spinoza, His Life, Works, and Doctrine. [In Russian]. Saint Petersburg: D. E. Zhukovsky's Edition.

Gassendi, P. (1968). Treatise on Epicurean philosophy. In P. Gassendi, Works: In 2 Volumes (Vol. 1, pp. 107-400). [In Russian]. Moscow: Mysl.

Gierke, O. von. (1939). The Development of Political Theory. New York: Norton.

Hallett, H. F. (1957). Benedict de Spinoza. The Elements of His Philosophy. London: Athlone Press.

Hobbes, T. (1994). Objections to Descartes’ Meditations and Descartes’ replies. In R. Descartes, Works: In 2 Volumes (Vol. 2, pp. 135-154). [In Ukrainian]. Moscow: Mysl.

Hobbes, T. (1996). Leviathan. Cambridge: Cambridge UP.

Husyev, V. I. (2000). Western Philosophy of the New Era. [In Russian]. Kyiv: Lybid.

Mamardashvili, M. K. (1993). Necessity of Oneself. [In Russian]. Moscow: Kultura.

Maydansky, A. D. (2001). The category of existence in Spinoza's "Ethics." [In Russian]. Questions of Philosophy, 1, 161-174.

Montesquieu, C. (1955). The spirit of law. In C. Montesquieu, Selected Works (pp. 159-733). [In Russian]. Moscow: Gospolitizdat.

Morall, J. B. (1962). Political Thought in Medieval Times. New York: Harper Torchbooks.

Negri, A. (1991). The Savage Anomaly: The Power of Spinoza’s Metaphysics and Politics. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Robinson, L. (1913). Metaphysics of Spinoza. [In Russian]. Saint Petersburg: Shipovnik.

Röd, W. (2002). Benedictus de Spinoza. Eine Einführung. Stuttgart: Reclam.

Schmitt, C. (2000). La dictature. Paris: Seuil.

Sokolov, V. V. (1964). Spinoza's Philosophy and Modernity. [In Russian]. Moscow: Moscow State University Press.

Spinoza, B. (1925). Cogitata Metaphysica. In Spinoza, Opera (Bd. 1, SS. 231-282). Heidelberg: Heidelberg Academie der Wissenschaften.

Spinoza, B. (1925). Korte Verhandeling van God, de mensch en deszelfs welstand. In Spinoza, Opera (Bd. 1, SS. 1-122). Heidelberg: Heidelberg Academie der Wissenschaften.

Spinoza, B. (1925). Tractatus politicus. In Spinoza, Opera (Bd. 3, SS. 269-360). Heidelberg: Heidelberg Academie der Wissenschaften.

Spinoza, B. (1925). Tractatus theologico-politicus. In Spinoza, Opera (Bd. 3, SS. 1-268). Heidelberg: Heidelberg Academie der Wissenschaften.

Spinoza, B. de. (1977). Die Ethik. Lateinisch und Deutsch. Stuttgart: Philipp Reclam Jun.

Wolfson, H. A. (1934). The Philosophy of Spinoza. Unfolding the Latent Processes of His Reasoning (Vol. 1). Cambridge (Mass.): Harvard UP.

Yampolsky, M. (2004). Physiology of the Symbolic. Book 1. Return of Leviathan. Political Theology, Representation of Power, and the End of the Old Regime. [In Russian]. Moscow: Novoe Literaturnoe Obozrenie.

Zac, S. (1979). Philosophie, théologie, politique dans l’oeuvre de Spinoza. Paris: Vrin.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 70

Опубліковано

2005-06-27

Як цитувати

Димирець, Р. (2005). Концепція могутности (potentia) у метафізиці Бенедикта Спінози. Sententiae, 12(1), 3–23. https://doi.org/10.31649/sent12.01.003

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.