Феномен Б. Паскаля в європейському контексті: погляд з берега історико-філософського українознавства

Автор(и)

  • Вілен Горський Національний університет «Києво-Могилянська Академія»

DOI:

https://doi.org/10.31649/sent01.01.151

Ключові слова:

європейська філософія, українська філософія, методологія історії філософії, плюралізм філософських традицій, національні філософії, кордоцентризм

Анотація

Статтю присвячено проблемі приналежності української філософії до європейської традиції. Автор констатує, що вчення Паскаля є нерацієцентричним і, отже, не відповідає провідним тенденціям європейської модерної філософії. Водночас це вчення вважається одним із найважливіших для розвитку модерної традиції (зокрема і для сучасних дискусій між представниками постмодернізму і комунікативної філософії). Звідси автор висновує, що модерна філософія принаймні не є моністичною. Та сама не-моністичність виявляє себе і в європейській історії ідей до ХVII ст.: протистояння Афін і Єрусалиму, латинської теології і грецького богослов’я тощо. Ця не-моністичність постає як наявність у європейській філософії щонайменше двох визначальних тенденцій: рацієцентричної і тієї, що віддає перевагу сердечному світостосунку й інтелектуальному спогляданню. При цьому, автор зауважує, що із переходом на дедалі нижчі рівні узагальнення, цей дуалізм дедалі більше представлятиметься правдивим плюралізмом європейської інтелектуальної традиції. Спираючись на визнання змістової своєрідності національних філософій, автор відносить українську філософію передовсім до другої з окреслених тенденцій. На підставі домінування кордоцентричних орієнтацій в української філософії він відкидає аргументи, що тлумачать українську філософію як принципово неєвропейську.

 

Посилання

Andrukhovych, Y. (1996). Perversion. [In Ukrainian]. Suchasnist, (2), 9-80.

Appel, K.-O. (1999). Ethnoethics and universal macroethics: contradiction or complementarity. [In Ukrainian]. In A. M. Yermolenko. Communicative practical philosophy (pp. 355-371). Kyiv: Libra.

Condorcet, J.-A. (1997). Eulogy to Pascal. [In Russian]. In B. Pascal, Treatises. Polemical Works. Letters (pp. 325-388). Kyiv: Port-Royal.

Khoma, O. (1998). Truth and evidence: symptomatological thinking in modern philosophy. [In Russian]. Vinnytsia: Universum.

Marcel, G. (1999). Homoviator. [In Ukrainian]. Kyiv: KM Academy, & Pulsary University Publishing.

Rougemont, D. de. (1998). Europe in play. The chance of Europe. An open letter to Europeans. [In Ukrainian]. Lviv: Litopys.

Voltaire. (1988). Philosophical works. [In Russian]. Moscow: Nauka.

Voznyak, T. (1998). Ancillatheologiae? [In Ukrainian]. In T. Voznyak, Texts and Translations. Kharkiv: Folio.

Yannaras, C. (1999). Variations on the Song of Songs. [In Ukrainian]. Kyiv: Dukh i Litera.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 30

Опубліковано

2000-06-26

Як цитувати

Горський, В. (2000). Феномен Б. Паскаля в європейському контексті: погляд з берега історико-філософського українознавства. Sententiae, 1(1), 151–159. https://doi.org/10.31649/sent01.01.151

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.