Нові спроби відродити український неотомізм через інспірацію перекладами. Роздуми над книгою Кромпєц, М. (2020). Чому зло? Київ: Кайрос.

Автор(и)

  • Юрій Чорноморець Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-1285-9715

DOI:

https://doi.org/10.31649/sent40.01.079

Ключові слова:

історія моральної теології, неоавгустіанство, обмеженість неотомістської метафізики

Анотація

Однією з нерозв’язаних проблем для історико-філософської думки України є невідрефлексованість феномену українського неотомізму. Досі ще не реконструйовано історію цього напряму, що, від часу соціально-етичних послань авторства Андрея Шептицького (поч.. ХХ ст.), активно розвивався в міжвоєнній Західній Україні, а згодом набув нових конотацій в діаспорі з 1940 по 1990-ті роки й нових форм у римо-католицькій думці України початку XXI століття. Тим більше не здійснено комплексної історико-філософської оцінки досягнень і недоліків українського неотомізму на різних етапах його розвитку.

Між тим, український неотомізм нині переживає певну кризу, яку намагається подолати перекладами дискусійних праць, присвячених переважно історії моральної теології. Головною особливістю пропонованих праць є коливання між необхідністю визнати наявність у людини духовно-інтелектуальної та морально-вольової інтуїцій і небажанням відкрито робити таке визнання, бо це суперечило б самим засадам томізму. Сучасний український неотомізм наслідує цю суперечність, і тому вибір класичних книг для перекладу відображає ту діалектику боротьби різних тенденцій, що об’єктивно не може сприяти легітимізації неотомізму в українському філософському дискурсі.

Особливо показовим у цьому відношенні став переклад книги класика польського неотомізму Мєчислава Кромпєца «Чому зло?», оскільки ця монографія виявляє суперечливість неотомістичної думки в ключовому питанні про можливості моральної інтуїції, моральну відповідальність індивіда, гідність особистості. Саме відмова Кромпєца визнавати існування духовно-ітелектуальної та морально-вольової інтуїцій людини призводить – за наявності всіх передумов до такого визнання – монографію «Чому зло?» до фактичного провалу і ненадання відповіді на питання, заявленого в її назві. Це пояснює, чому за часів папи Бенедикта XVI й папи Франциска відбувся перехід морального богослов’я й соціальної доктрини на позиції неоавгустіанства, яке беззаперечно визнає наявність духовно-інтелектуальної та морально-вольової інтуїцій особистості.

Біографія автора

Юрій Чорноморець, Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова

професор кафедри богослов’я та релігієзнавства

Посилання

Baumeister, A. (2012a). Near the sources of thinking and being. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera; Institute of Religious Sciences of St. Thomas Aquinas.

Baumeister, A. (2012b). Thomas Aquinas: an introduction to thinking. God, being and knowledge. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera; Institute of Religious Sciences of St. Thomas Aquinas.

Baumeister, A. (2014). On the Art of Distinction, or on the Paradoxes of Neo-Thomism. Reaction to Yuri Chornomorets’ Reflections. [In Ukrainian]. Sententiae, 31(2), 203-210. https://doi.org/10.22240/sent31.02.203

Chornomorets, Y. (2014). Aporias of the Neo-Thomism. Reflections on a book Andrii Baumeister “Thomas Aquinas: An Introduction to thinking. God, life and cognition”. [In Ukrainian]. Sententiae, 30(1), 182-195. https://doi.org/10.22240/sent30.01.182

Chornomorets, Y., & Sheremeta, O. (2012). Ukrainian Neo-Thomism’s tradition in the diaspora. [In Ukrainian]. Ukrayinsʹke relihiyeznavstvo, 62-63, 59-77.

Jordan. M. (2006). Rewritten theology: Aquinas after his readers. Oxford: Blackwell Publishers. https://doi.org/10.1002/9780470773796

Kerr, F. (2003). After Aquinas: versions of Thomism. Oxford: Blackwell Publishers.

Krąpiec, M. (2020). Why Evil? [In Ukrainian]. (K. Rassudina, Trans.). Kyiv: Kayros.

Levkina, O. G. (2011). Historical transformations of the philosophy of activity: from transcendentalism to praxeology. [In Ukrainian]. Irpin: National University of the State Tax Service of Ukraine.

Pinckaers, S. (2013). The Sources of Christian Ethics. [In Ukrainian]. Duh i Litera; Institute of Religious Sciences of St. Thomas Aquinas.

Rowland, T. (2008). Ratzinger’s Faith. The theology of pope Benedict XVI. Oxford: Oxford University Press.

Shevchuk, K. S. (2016). Aesthetic experience and its value in the Polish aesthetics of the first half of the 20th century. [In Ukrainian]. Rivne: Rivne State University for the Humanities.

Stump, E. (2003). Aquinas. London, New York: Routledge.

Szatkowski, M. (2018). Ontology of theistic beliefs. Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110566512-001

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 304

Опубліковано

2021-04-01

Як цитувати

Чорноморець, Ю. (2021). Нові спроби відродити український неотомізм через інспірацію перекладами. Роздуми над книгою Кромпєц, М. (2020). Чому зло? Київ: Кайрос. Sententiae, 40(1), 79–88. https://doi.org/10.31649/sent40.01.079

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.