Нові спроби відродити український неотомізм через інспірацію перекладами. Роздуми над книгою Кромпєц, М. (2020). Чому зло? Київ: Кайрос.
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent40.01.079Ключові слова:
історія моральної теології, неоавгустіанство, обмеженість неотомістської метафізикиАнотація
Однією з нерозв’язаних проблем для історико-філософської думки України є невідрефлексованість феномену українського неотомізму. Досі ще не реконструйовано історію цього напряму, що, від часу соціально-етичних послань авторства Андрея Шептицького (поч.. ХХ ст.), активно розвивався в міжвоєнній Західній Україні, а згодом набув нових конотацій в діаспорі з 1940 по 1990-ті роки й нових форм у римо-католицькій думці України початку XXI століття. Тим більше не здійснено комплексної історико-філософської оцінки досягнень і недоліків українського неотомізму на різних етапах його розвитку.
Між тим, український неотомізм нині переживає певну кризу, яку намагається подолати перекладами дискусійних праць, присвячених переважно історії моральної теології. Головною особливістю пропонованих праць є коливання між необхідністю визнати наявність у людини духовно-інтелектуальної та морально-вольової інтуїцій і небажанням відкрито робити таке визнання, бо це суперечило б самим засадам томізму. Сучасний український неотомізм наслідує цю суперечність, і тому вибір класичних книг для перекладу відображає ту діалектику боротьби різних тенденцій, що об’єктивно не може сприяти легітимізації неотомізму в українському філософському дискурсі.
Особливо показовим у цьому відношенні став переклад книги класика польського неотомізму Мєчислава Кромпєца «Чому зло?», оскільки ця монографія виявляє суперечливість неотомістичної думки в ключовому питанні про можливості моральної інтуїції, моральну відповідальність індивіда, гідність особистості. Саме відмова Кромпєца визнавати існування духовно-ітелектуальної та морально-вольової інтуїцій людини призводить – за наявності всіх передумов до такого визнання – монографію «Чому зло?» до фактичного провалу і ненадання відповіді на питання, заявленого в її назві. Це пояснює, чому за часів папи Бенедикта XVI й папи Франциска відбувся перехід морального богослов’я й соціальної доктрини на позиції неоавгустіанства, яке беззаперечно визнає наявність духовно-інтелектуальної та морально-вольової інтуїцій особистості.
Посилання
Baumeister, A. (2012a). Near the sources of thinking and being. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera; Institute of Religious Sciences of St. Thomas Aquinas.
Baumeister, A. (2012b). Thomas Aquinas: an introduction to thinking. God, being and knowledge. [In Ukrainian]. Kyiv: Duh i Litera; Institute of Religious Sciences of St. Thomas Aquinas.
Baumeister, A. (2014). On the Art of Distinction, or on the Paradoxes of Neo-Thomism. Reaction to Yuri Chornomorets’ Reflections. [In Ukrainian]. Sententiae, 31(2), 203-210. https://doi.org/10.22240/sent31.02.203
Chornomorets, Y. (2014). Aporias of the Neo-Thomism. Reflections on a book Andrii Baumeister “Thomas Aquinas: An Introduction to thinking. God, life and cognition”. [In Ukrainian]. Sententiae, 30(1), 182-195. https://doi.org/10.22240/sent30.01.182
Chornomorets, Y., & Sheremeta, O. (2012). Ukrainian Neo-Thomism’s tradition in the diaspora. [In Ukrainian]. Ukrayinsʹke relihiyeznavstvo, 62-63, 59-77.
Jordan. M. (2006). Rewritten theology: Aquinas after his readers. Oxford: Blackwell Publishers. https://doi.org/10.1002/9780470773796
Kerr, F. (2003). After Aquinas: versions of Thomism. Oxford: Blackwell Publishers.
Krąpiec, M. (2020). Why Evil? [In Ukrainian]. (K. Rassudina, Trans.). Kyiv: Kayros.
Levkina, O. G. (2011). Historical transformations of the philosophy of activity: from transcendentalism to praxeology. [In Ukrainian]. Irpin: National University of the State Tax Service of Ukraine.
Pinckaers, S. (2013). The Sources of Christian Ethics. [In Ukrainian]. Duh i Litera; Institute of Religious Sciences of St. Thomas Aquinas.
Rowland, T. (2008). Ratzinger’s Faith. The theology of pope Benedict XVI. Oxford: Oxford University Press.
Shevchuk, K. S. (2016). Aesthetic experience and its value in the Polish aesthetics of the first half of the 20th century. [In Ukrainian]. Rivne: Rivne State University for the Humanities.
Stump, E. (2003). Aquinas. London, New York: Routledge.
Szatkowski, M. (2018). Ontology of theistic beliefs. Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110566512-001
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 293
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).