«Філософ» і «філософія» в українських пам’ятках ХІ–ХIV ст.: історіографія термінологічних та концептуальних інтерпретацій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31649/sent39.02.064

Ключові слова:

філософія Візантії, українська філософія, розуміння філософії, антична філософія, християнська філософія, освіта, мудрість, алегоричний метод

Анотація

Досі залишається до кінця невідомим, яке знання філософії мали києворуські письменники ХІ-ХІV ст. Ба більше, донині не сформульовані методологічні засади розв’язання цієї проблеми. На думку автора, у цьому контексті слід передовсім з'ясувати, яке значення мали слова «філософія» і «філософ» в текстах того часу. Мета статті – критично проаналізувати історіографію досліджень ужитку слів «філософія» і «філософ» у києворуських рукописних джерелах XI–XIV століть. Ужиток слово «філософія» дослідники інтерпретували в шість способів: (1) здебільшого як синонім слова «освіта»; іноді – як (2) язичницька мудрість, (3) християнська мудрість, (4) теологія, (5) алегоричний метод тлумачення Святого Письма, (6) знання природи речей. Деякі дослідники наголошували на одному з цих значень, а інші надавали перевагу «плюралістичному» тлумаченню, вважаючи, що києворуські письменники використовували різні значення в один час. Те саме стосується слова «філософ». Воно означало освічену людину, античного філософа, християнського мислителя, богослова тощо. Інший підхід у тлумаченні цих понять запропонував Вілен Горський (1931-2007), провівши розрізнення між формальним і сутнісними ознаками у поняттях «філософія» й «філософ». Він вважав, що сутнісними ознаками для філософії є уподібнення Богу та пізнання божественної премудрості. Крім того, на думку В. Горського, для філософа є характерним нерозривний зв’язок між знаннями й діями.

Біографія автора

Olexandr Kyrychok, Інститут філософії НАН України ім. Г.С. Сковороди

д. філос. н., доцент, старш. науковий співробітник

Посилання

Archival materials

Collection. (Mid. 14th century). [In Old Slavic]. Department of Manuscripts (Collection of A.F. Hilferding, No. 84). State Historical Museum, Moscow.

Danylo Zatochnyk. (End of 16th century). The word of Danil the Imprisoned… [In Old Slavic]. Department of manuscripts (f. 351 (Cyril-Belozersky collection), No. 43-1120). Russian National Library, St. Petersburg, fol. 281-286.

Klyment Smolatych. (17th century). The Epistle was Written [about] Klim by the Metropolitan of Russia to Foma the proprietor of Smolensk, interpreted by Adam Mnikh. [In Old Slavic]. Department of manuscripts (f. 536 (Society of Lovers of Ancient Writing), No. 134-1211) F.91). Russian National Library, St. Petersburg, fol. 186 t. 194.

Klyment Smolatych. (17th century). The Epistle, was written by Klement, Metropolitan of Rus’, to Foma, the presbyter, interpreted by Athanasius the Monk. [In Old Slavic]. Department of manuscripts (f. 351 (Cyril-Belozersky collection), No. 134-1211). Russian National Library, St. Petersburg, fol. 214 t. - 231.

Paleya. (15th century). [In Old Slavic]. Department of Manuscripts (Collection of E. V. Barsov, No. 619). State Historical Museum, Moscow.

John of Damascus. (XV century). Book of St. John of Damascus, with additions. [In Old Slavic]. Department of Manuscripts (f. 304.І No. 176). Russian State Library, Moscow.

Printed sources

Bondar, S. V. (1990). Philosophical and ideological content of “Izbornik” 1073-1076. [In Russian] Kiev: Naukova dumka.

Bragues, R. (2009). Languages and traditions founding philosophy in Europe. [In Ukrainian]. In B. Cassin, & K. Sigov (Eds.), European Vocabulary of Philosophies: Dictionary of the Untranslatables (Vol. І, pp. 17-25). Kyiv: Duch i Litera.

Brungs, A., Kapriev, G., & Mudroch, V. (2019). Grundriß der Geschichte der Philosophie. Die Philosophie des Mittelalters. Band 1: Byzanz, Judentum. Basel: Schwabe.

Cicero. (n.d.). Tvscvlanarvm Dispvtationvm. Retrieved 2020, December 22, from http://www.thelatinlibrary.com/cicero/tusc4.shtml

Clemens Alexandrinus. (1857). Stromatum. In J.-P. Migne (Еd.), Patrologiae cursus completus. Series Graeca (Т. 8, col. 685-1782 (Lib. I–IV)). Parisii: J.-P. Migne.

Clement Ohridski. (1973). Collected Works: In 3 vol. (Vol. 3). [In Old Slavic & Bulgarian]. Sofia: Publishing House on Bulgarian Academy on Science.

David. (1904). Prolegomena et in Porphyrii Isagogen commentarium. In A. Busse (Ed.), Commentaria in Aristotelem graeca (Vol. ХVIII. P. II). Berolini: Georgii Reimeri.

Dölger, F. (1953) Zur Bedeutung von philosophos und philosophia in byzantinischer Zeit. Ιn F. Dölger, Byzanz und die europäische Staatenwelt: Ausgewählte Vorträge und Aufsätze (S. 197-208). Ettal: Buch-Kunstverl.

Franklin, S. (1992). About “Philosophers” and “Philosophy” in Kievan Rus’. [Ιn Russian]. Byzantinoslavіca, 53, 74-86.

Gavriil, archimandrite. (1840). History of Philosophy: In 6 parts. Part VI: Russian Philosophy. [In Russian]. Kazan: University Printing House.

Gavryushin, N. K (1981). On the dating of one of the early copies of the “Dialectic” by John Damascene. [In Russian]. In Scientific Readings 1980-1981 (pp. 19-20). Moscow: State Historical Museum.

Gavryushin, N. K (1989). “Dialectics” in Russia (11-17th c.). [In Russian]. In Monuments of science and technology. 1987-1988 (pp. 202-236). Moscow: Nauka.

Gavryushin, N. K. (1986). On the early copies of the Slavic-Russian “Dialectics”. [In Russian]. In Notes of the MLB Department of Manuscripts (Vol. 45, pp. 279-284). Moscow: State Socio-Economic Publishing House.

Gavryushin, N. K. (1987). “Dialectics” John Damascene in Russia. [In Russian]. In Historical traditions of the spiritual culture of the peoples of the USSR and modernity. Kiev: Naukova dumka.

Golubinsky, E. (1901). A History of the Russian Church. Vol. 1. The first Period, Kievan or pre-Mongolian. First half of the volume. [In Russian]. Moscow: Izdatelstvo IOIDR.

Gorsky, A. V., & Nevostruev, K. I. (1859). Description of Slavic manuscripts of the Moscow Synodal Library (Div. II, Part 2). [In Russian]. Moscow: in the Synodal Printing House.

Granstrem, Ye. E. (1970). Why Metropolitan Kliment Smolitich was called a “Philosopher”. [In Russian]. Proceedings of the Department of Old Russian Literature, 25, 20-28.

Gromov, M. N. (1989). On the meaning of the term “philosopher” in Rus’. [In Russian]. In Hermeneutics of Old Rus’ Literature (Iss. 2, pp. 447-480). Moscow: Institute of Russian Literature.

Gromov, M. N. (1994). On the meaning of the terms “philosopher” and “philosophy” in Old Rus’. [In Russian]. Philosophical Research, (1), 152-161.

Gromov, M. N. (1997). The Structure and Typology of Russian Medieval Philosophy. [In Russian]. Moscow: Institute of Philosophy RAS.

Gromov, M. N. (1998). Definition of philosophy in Old Rus’ writing. [In Russian]. Philosophical and Sociological Thought, (1), 90-99.

Gromov, M. N. (2012). About the name of the Slavic first teacher Constantine-Cyril Philosopher. [In Russian]. In Slavic philological collection (Iss. 2, pp. 65-76). Moscow, GASK.

Gromov, M. N., & Milkov, V. V. (2001). Ideological currents of ancient Russian thought. [In Russian]. St. Petersburg: RCHI.

Hankiewicz, Cl. (1873). Grundzüge der slavischen Philosophie. Rzesów: Pelar.

Horsky, V. S. (1988). Philosophical ideas in the culture of Kievan Rus’ XI - early XII centuries. [In Russian]. Kiev: Naukova dumka.

Horskyi, V. S. (1993). Essays on the history of philosophical culture of Kievan Rus. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka.

Horskyi, V. S. (1996). History of Ukrainian philosophy: textbook. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka.

Horskyi, V. S. (2001). Philosophy in Ukrainian culture: (methodology and history). Philosophical essays. [In Ukrainian]. Kyiv: Zentr praktychnoji filosofiji.

Horskyi, V. S. (2006). Near the sources: essays on the history of philosophical culture of Ukraine. [In Ukrainian]. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Publishing House.

Horskyi, V., Vdovyna, O., Zavgorodniy, Yu., & Kyrychok, O. (2004). Old Rus’ lovers of wisdom. [In Ukrainian]. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Publishing House.

Ierodiakonou, K. (2012). Byzantine Philosophy Revisited (a decade ather). In: B. Byden, & K. Ierodiakonou (Eds.), The Many Faces of Byzantine Philosophy (pp. 1-21). Athens: The Norwegian Institute at Athens.

Iohannes Damascenus. (1864). Dialectica. In J.-P. Migne (Еd.), Patrologiae cursus completus. Series Graeca (Т. 94, col. 521-676). Parisii: J.-P. Migne.

John of Damascus. (1988). Dialectics or Logic. [In Ukrainian]. In V. M. Nichyk (Ed.), Monuments of fraternal schools in Ukraine (late 16th - early 17th centuries): texts and research (pp. 73-141). Kyiv: Naukova dumka.

Kapriev, G. (2011). Byzantine Philosophy: Concept, Axiomatics, Reception. [In Bulgarian]. Archives for the Middle Ages Philosophy and Culture, 2011, 17, 7-31.

Kapriev, G. (2012, September 13). Byzantine Philosophy: Concept, Axiomatics, Reception. [In Russian]. (I. Bey, Trans.). Retrieved from https://byzantina.wordpress.com/2012/09/13/kapriev/

Kapriev, G. (2016). Philosophy in Byzantium and Byzantine philosophy. [In Russian]. Proceedings of Kiev Theological Academy, 24, 161-169.

Karsky, E. F. (Ed.). (1997). Complete Collection of Russian Chronicles. Volume 1: Laurentian Codices. [Ιn Old Slavic]. Moscow: Jazyki russkoj kyltury.

Keenan, E. L. (1971). The Kurbskii-Groznyi Apocrypha: The Seventeenth Century Genesis of the “Correspondence” attributed to Prince A. M. Kurbskii and Tsar Ivan IV, with an appendix by Daniel C. Waugh. Cambridge: Harvard University Press.

Keenan. E. (2001). Charles Halperin's response to the article “Edward Keenan and Correspondence Kurbsky-Grozny at gunpoint”. [In Ukrainian]. In E. Keenan, Russian Historical Myths (pp. 223-245). Kyiv: Krytyka.

Klimav, I. (2016). Competence of Prince Andrei Kurbsky as a translator. [In Belorussian]. Studia Wschodniosłowiańskie, 5(16), 233-242.

Kloss, E. F. (Ed.). (2000). Complete Collection of Russian Chronicles. Vol. 9: Chronicle called the Patriarch or Nikon Chronicle. [Ιn Old Slavic]. Moscow: Jazyki russkoj kyltury.

Lampe, G. W. H. (1961). A Patristic Greek Lexicon. Oxford: Clarendon Press.

Lampe, G. W. H. (1961). Philosopher. In G. W. H. Lampe, A Patristic Greek Lexicon (p. 1483). Oxford: Clarendon Press.

Lampe, G. W. H. (1961). Philosophy. In G. W. H. Lampe, A Patristic Greek Lexicon (pp. 1481-1483). Oxford: Clarendon Press.

Lazaris, S. (Ed.). (2020). A Companion to Byzantine Science. Leiden & Boston: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004414617

Loparev, H. (1892). The Epistle from Metropolitan Clement to the Smolensk Presbyter Foma: Unpublished Monument of Literature of the 12th Century, [In Russian]. S.-Peterburg: [s. n.].

Lozova, T. (2010). The Creativity of Kliment Smolyatych as a Paradigm of Philosophy in the Spiritual Culture of Ancient Rus’. [In Ukrainian]. Philosophical horizons, 23, 46-58.

Malingrey, А.-М. (1961). “Philosophia”: Étude d'un groupe de mots dans la littérature grecque, des Présocratiques au IV siècle après. J.-C. Paris: Klincksieck.

Milkov, V. V. (2012). Was there philosophy in Old Rus’? [In Russian]. Retrieved from http://iph.ras.ru/uplfile/rusph/biblio/milkov/ran_02_11_2012.pdf

Nikolsky, N. (1892). About the Literary Works of Metropolitan Kliment Smolyatich, Writer of the XII Century. [In Russian]. St. Petersburg: Tipografija Imneratorskoj Akademiji Nauk.

Parry, K., & Anagnostou-Laoutides, E. (Orgs.). (2020, March 6). Historical Perspectives on Defining Byzantine Philosophy (Workshop). Retrieved from https://byzantinephilosophy.blogspot.com/2020/02/historical-perspectives-on-defining.html

Philo Alexandrinus. (1898). De congressu eruditionis gratia. In P. Wendland (Ed.), Philonis Alexandrini Opera Quae Supersunt (vol. III, pp. 72-109). Berolini: Tipis et impensis Georgii Reimeri.

Ponyrko, N. V. (1992). Epistolary Heritage of Ancient Rus, 11-13 c. [In Russian]. St. Petersburg: Nauka.

Ševčenko, Ι. (1956). The Definition of Philosophy in the Life of Saint Constantin. In M. Halle (Ed.), For Roman Jakobson: Essays on the Occasion of his Sixtieth Birthday, 11 October 1956 (pp. 449-453). Hague: Mouton & Co.

Ševčenko, І. (1991). Byzantium and the Slavs. In Letters and Culture. Cambriage, МА: Harvard Ukrainian Research institute.

Shachmatov, A. A. (Ed.). (1998). Complete Collection of Russian Chronicles. Volume 2. Hypatian Codex. [Ιn Old Slavic]. Moscow: Jazyki russkoj kyltury.

Sobolevsky, A. I. (1903). South Slavic influence on the Russian writing in the 14-15th c. [In Russian]. Collection of the department of Russian language and literature, 74(1), 1-14.

Sokolov, M. V., & Tichomirov, M. N. (1968). Rus’ 11-13th Centuries. [In Russian]. In V. E. Evgrafov (Ed.), History of Philosophy in the USSR: In 5 vols. (Vol. 1, pp 81-106). Moscow: Nauka.

Sukhanova, N. (1999). About the original edition of the Slavic translation of “Dialectics” by St. John of Damascus 14th century. [In Russian]. Proceedings of the Department of Old Russian Literature, 51, 324-336.

Sukhomlinov, M. I. (1853). Notes on collections known as “The Bees”. [In Russian]. Bulletin of the Imperial Academy of Sciences for the Department of Russian Language and Literature, 2, 232-233.

Sventsitskiy, I. S. (1901). The beginnings of philosophy in Russian literature, 11-16 c. [In Russian]. Lvov: Published by “Galicia-Russian Matitsa”.

Temchin, S. Yu. (2015). Vilnius list of the Epistle of the Kiev Metropolitan Klement Smolyatich to the Smolensk presbyter Foma with interpretations of Monk Athanasius. [In Russian]. Rocznik Teologiczny, 57(1), 93-115.

Tikhomirov, M. N. (1968). Philosophy in Ancient Rus’. [In Russian]. In Russian Culture (11-17 с.) (pp. 90-172). Moscow: Nauka.

Trendafilov, H. (1982). Kirilov's definition of philosophy in short and lengthy edition. [In Bulgarian]. The Language and Literature, 38-1, 51-52.

Trendafilov, H. (1996). Translations of “Theology” by John Damascene in Russian and Slavic philology. [In Russian]. Proceedings of the Department of Old Russian Literature, 51, 658-667.

Trizio, M. (2007). Byzantine Philosophy as a Contemporary Historiographical Project. Recherches de Téologie et Philosophie médiévales, 74(1), 247-294. https://doi.org/10.2143/RTPM.74.1.2022841

Uspenskij, B. (2017). Metropolitan Kliment Smoliatich and His Epistles. [In Russian]. Slověne, 6(1), 186-187. https://doi.org/10.31168/2305-6754.2017.6.1.6

Van den Hoek, A. W. (1988). Clement of Alexandria and His Use of Philo in the Stromateis: An Early Christian Reshaping of a Jewish Model. Leiden etc.: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004304192

Vershynin, K. (2017). The Epistle of Clement Smolyatich and Explanatory Collections. [In Russian]. In Textology and Historical-Literary Process (pp. 16-27). Moscow: Lider.

Voitovych, L. (2010, January 28). The Middle Ages in Ukraine: chronology, problems of periodization. [In Ukrainian]. Retrieved from http://mykolaiv.info/statti-ta-naukovi-pratsi/seredni-viki-v-ukrayini-hronologiya-problemi-periodizatsiyi.html

Wątróbska, H. (1987). The izbornik of the XIIIth century: Cod. Leningrad, GPB, Q.p. I.18: Text in transcription (Polata knigopisnaya, 19-20). Nijmengen: Katholieke Universiteit.

Weiher, E. (1969). Die Dialektik des Johannes von Damaskus in kirchenslavischer Übersetzung. Weisbaden: Harrassowitz.

Zgarskiy, E. Ya. (1873). A popular Russian philosophy. [In Russian]. Kolomyia: M. Belous.

Zhukovskaya, L. P. (Ed.). (1983). Svyatoslav’s Miscellany of 1073. Facsimile edition (Vol. I). [Ιn Old Slavic]. Moscow. Kniga.

Zhylenko, I. (2014). Church and cultural environment and the creation of chronicles and hagiographic literature. [In Ukrainian]. In Nestor's Studies: Proceedings of the 11 and 12 International Scientific Conferences (pp. 80-85). Kyiv: NKPHR.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 703

Опубліковано

2020-12-22

Як цитувати

Kyrychok, O. (2020). «Філософ» і «філософія» в українських пам’ятках ХІ–ХIV ст.: історіографія термінологічних та концептуальних інтерпретацій. Sententiae, 39(2), 64–91. https://doi.org/10.31649/sent39.02.064

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.