Інтерпретативні підходи Менно Симонса і Мартина Лютера в горизонті протестантської герменевтики
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent37.01.087Ключові слова:
Радикальна реформація, Менно Симонс, Мартин Лютер, герменевтичний підхід, інтерпретація спільнотою, самоінтерпретовність текстуАнотація
У статті порівнюються герменевтичні стратегії радикального і магістерського напрямів Реформації. Автор виявляє особливості герменевтичних принципів і прийомів розуміння біблійного тексту, запропонованих Менно Симонсом, визнаним лідером анабаптистів, і порівнює їх із аналогічними принципами і прийомами, які практикувалися Лютером і іншими діячами класичної Реформації. Хоча представники радикальної реформації не створили цілісного богослов'я, герменевтика цього напряму досить важлива для розуміння феномену «протестантської герменевтики».
Інтерпретаційна система Менно Сімонса слабо висвітлена в сучасному історико-філософському й богословському дискурсах. Автор статті демонструє, що причиною цього є панування однобічних стереотипів: переважна більшість дослідників цієї області, говорячи про протестантську герменевтику, звужують і збіднюють цю область знання, зводячи її лише до лютерівсько-кальвінівської герменевтики.
У статті доведено, що Менно Симонс розвивав аплікативну стратегію інтерпретації, узяту ним з євангельських прикладів. Ця герменевтична система будувалася на теоцентричній ідеї особистого Одкровення й живого Присутності, а тому неминуче приводила до (1) принципу самоінтерпретовності біблійного тексту і (2) пошуку «ясного сенсу Письма», який міг бути мало схожим на початковий. Так сформувалася інтерпретаційна модель, заснована на (а) цілісному підході, (б) аплікативній герменевтиці, (в) корпоративній герменевтиці, (г) герменевтиці послуху. Таким чином, мова йде про самостійний підхід, що посідає важливе місце в загальній історії протестантської герменевтики.
Посилання
Arapov, A. V. (2005). Biblical Hermeneutics From Patristicus to Enlightenment. [In Russian]. Pro-ceedings of Voronezh State University. Series: Humanities, (2): 75-91.
Arapov, A. V. (2013). Hermeneutics of Reformation. [In Russian]. Historical, Philosophical, Politi-cal and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice, (3-1), 16-20
Bagchi, D., & Steinmetz, D. C. (Eds.). (2004). The Cambridge Companion to Reformation Theolo-gy. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CCOL0521772249
Baxter, A. G. (1987). John Calvin’s Use and Hermeneutics of the Old Testament. Unpublished Ph.D. Dissertation. Sheffield: University of Sheffield.
Bender, H. S. (1944). The Anabaptist Vision. Scottdale, PA: Herald Press. https://doi.org/10.2307/3161001
Benedict XVI. (2010). Post-synodal apostolic exhortation verbum domini of the holy father Benedict XVI to the bishops, clergy, consecrated persons and the lay faithful on the Word of God in the life and mission of the church. Retrieved March 23, 2017, from The Holy See website: http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/en/apost_exhortations/documents/hf_ben-xvi_exh_20100930_verbum-domini.html
Bogachov, A. (2006). Philosophical hermeneutics: [In Ukrainian]. Kyiv: Kurs.
Bogachov, A. (2011). Experience and meaning. [in Ukrainian]. Kyiv: Duh i litera
Bogachov, A. (2011). The modern rationalistic hermeneutics. Towards the origins of semiotics and criticism. [In Ukrainian]. Sententiae, 25(2), 27-41. https://doi.org/10.22240/sent25.02.027
Bogachov, A. (2015). The Beginning of the Modern Hermeneutics. [In Ukrainian]. Doxa, (2): 134-145.
Childs, B. S. (1970). Biblical Theology in Crisis. Philadelphia: Westminster Press.
Childs, B. S. (1984). The New Testament as Canon: An Introduction. Philadelphia: Fortress.
Desniysky, A. (2011) Introduction to Biblical Exegesis. [In Russian]. Moscow: Saint Tikhon’s Orthodox University.
Dyck, C. J. (1978). Hermeneutics and Discipleship. In I. B. Horst et al., De Geest in bet Geding (pp. 57-72). Willink: Tjeenk.
Dyck, C. J. (1981). An Introduction to Mennonite History: A Popular History of the Anabaptists and the Mennonites. Scottdale, PA: Herald Press.
Forde, G. O., Mattes, M. C., & Paulson, S. D. (2004). A More Radical Gospel: Essays on Escha-tology, Authority, Atonement, and Ecumenism. Grand Rapids, MI: Eerdmans.
Gadamer, H.-G. (2004). Truth and Method. London: Continuum.
Goertz, H. J. (2004). Radical Religiosity in the German Reformation. In R. P. Hsia (Ed.). A Com-panion to the Reformation World. A. Blackwell Companions to European History, (pp. 70-85). Malden, MA: Blackwell.
Hauser, A. J., & Watson, D. F. (2009). A History of Biblical Interpretation. The Medieval through the Reformation Periods (Vol. 2). Grand Rapids. MI: Eerdmans.
Klassen, A. J. (1973, April).•The Bible in the Mennonite Brethren Church. Retrieved April 17, 2017, from Direction. A Mennonite Brethren Forum website: http://www.directionjournal.org/2/2/bible-in-mennonite-brethren-church.html
Kovshov, M. (2011) “The New Perspectives on Paul”: Critical Analysis of Contemporary Western Approaches in the Studies of the Apostle Paul’s Epistles. [In Russian]. Khristianskoe Tctenie, (6), 134-159.
Lanovik, Z. (2006a) Biblical hermeneutics: Begining, Methodology (Symbolico-allegorical Aspect of Literary Discourse). [in Ukrainian]. Kyiv: Inst. of literature, NAS of Ukraine.
Lanovik, Z. (2006b). The Origin of the Biblical Hermeneutics as the Foundation of the Contempo-rary Humanities. [In Ukrainian]. Pytannia literaturoznavstva, 71: 131-139.
Lumpkin, W. L. (1959). Baptist Confessions of Faith. Valley Forge: Judson Press.
Mast, R. L. (1962). Menno Simons and the Scriptures. In W. Klaassen et al. (Ed.), No Other Foun-dation: Commemorative Essays on Menno Simons (pp. 33-40). North Newton, Kan.: Bethel College.
McGrath, A. (2008). The Intellectual Origins of the European Reformation. [In Ukrainian]. Kyiv: Nika-Tzentr.
Sannikov, S. V. (Ed.). (2012). Menno Simons and Anabaptists. {In Russian]. Steinhagen: Samen-korn
Murray, S. (2000). Biblical Interpretation in the Anabaptist Tradition. Kitchener: Pandora Press.
Murray, S. (2009). Biblical Interpretation among the Anabaptist Reformers. In A. J. Hauser, & D. F. Watson (Eds.), A History of Biblical Interpretation. Vol. 2: The Medieval through the Refor-mation Periods (403-423). Grand Rapids, MI: Eerdmans.
Murray, S. (2015). The Naked Anabaptist: The Bare Essentials of a Radical Faith. Harrisonburg, VA: Herald Press.
Osborne, G. (2009). The hermeneutical spiral: A comprehensive introduction to biblical interpreta-tion. [In Russian] Odessa: EAAA
Oyer, J. S. (1964). Lutheran Reformers Against Anabaptists: Luther. Melanchthon, and Menius, and the Anabaptists of Central Germany. Hague: Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-011-9285-9
Packull, W. O. (1996). Some Reflections on Menno Simons’ and Martin Luther’s Hermeneutics. Consensus, 22(2), 33-48.
Packull, W. O. (2004). An Introduction to Anabaptist Theology. In D. Bagchi, & D. C. Steinmetz (Eds.), The Cambridge Companion to Reformation Theology (pp. 94-219). Cambridge: Cam-bridge UP. https://doi.org/10.1017/CCOL0521772249.016
Pelikan, J., & Hanzen, W. (Eds.). (1967). Luther’s Works. Vol. 30. The Catholic Epistle. Saint Lou-is: Concordia Publishing House.
Poettcker, H. (1961). The Hermeneutics of Menno Simons: An Investigation of the Principles of Interpretation Which Menno Brought to his Study of Scripture. Princeton: Princeton Theologi-cal Seminary.
Prokhorov, C. (2004). Anabaptism is Neither Catholic nor Protestant. Theological Reflections: Eu-ro-Asian Journal of Theology, (4), 130-145.
Roth, J., & Stayer J. A. (2007). Companion to Anabaptism and Spiritualism, 1521-1700. Leiden: Brill.
Schubert, A. (2017) Dirk Philips’ Letter and Spirit: An Anabaptist Contribution to Reformation Hermeneutics. Religions, 8(3). https://doi.org/10.3390/rel8030041
Secundant, S. (2013). Leibniz's epistemology in its normative-critical grounds. [In Russian]. Odes-sa: Pechatny dom.
Shelton, R. L. (1974). Martin Luther’s Concept of Biblical Interpretation in Historical Perspective. Retrieved March 12, 2017, from Portland Seminary at George Fox University website: http://digitalcommons.georgefox.edu/gfes/11
Simons, M. (1956). The Complete Writings of Menno Simons (1496-1561). (J. C. Wenger, Ed., L. Verduin, Trans.). Scottdale, PA: Herald Press.
Snyder, C. A. (1995). Anabaptist History and Theology. Kitchener, Ont.: Pandora Press.
Thiselton, A. C. (2009). Hermeneutics: An Introduction. Grand Rapids, MI, & Cambridge, UK: Eerdmans.
Torrance, T. (1997). The Hermeneutics of John Calvin. Edinburgh: Scottish Academic Press.
Williams, G. H. (2000). The Radical Reformation. Kirksville, Mo.: Truman State UP.
##submission.downloads##
-
PDF (English)
Завантажень PDF: 350
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).